دایکال نوری دندانپزشکی جیست؟

دایکال نوری چیست؟

دندانت
16 اردیبهشت 1402 / 7 دقیقه مطالعه

دایکال نوری چیست؟

امروزه بسیاری از پلیمرهای رایج در دندانپزشکی به صورت نوری (لایت‌کیور) هستند؛ زیرا نسبت به پلیمرهای سلف‌کیور، استفاده آسان‌تر و مهم‌تر از آن زمان کیور قابل‌تنظیم‌تری دارند. به عبارتی در استفاده از مواد لایت‌کیور، زمان کافی برای استفاده و شکل دهی داریم؛ زیرا تا نور آبی به آنها نتابد سخت نمی‌شوند؛ پس دارای working time بالا و setting time قابل تنظیم می‌باشند. در ترکیب این پلیمرها اورتان‌دی‌متاکریلات به همراه یک کوپلیمر آکریلی و فیلر سیلیکای میکروفاین وجود دارد.

در کل پلیمرهای لایت‌کیور ویژگی‌هایی دارند که باعث ایجاد انقلابی در دندانپزشکی شده‌است:

  1. زمان repair کمتر و قابل تنظیم نسبت به مواد سلف‌کیور
  2. استفاده آسان
  3. Bond Strength بالا
  4. عدم ایجاد حرارت در طی پلیمریزاسیون
  5. رنگ مناسب (مطابق رنگ دندان)

در این میان دایکال‌های نوری تحول گسترده‌ای در دنیای دندانپزشکی ایجاد کرده‌اند.

دایکال نوری دندانپزشکی چیست؟

همانطور که می‌دانید دایکال‌ها بسته به نحوه سفت شدن به دو دسته کلی تقسیم میشوند:

  1. دایکال سلف کیور: این مدل دایکال‌ها بدون نیاز به نور و به صورت خودبه‌خودی سفت می‌شوند.
  2. دایکال لایت‌کیور(نوری): این نوع دایکال برای سفت‌شدن به نور دستگاه لایت‌کیور نیازمند است.

دایکال‌های لایت‌کیور حاوی کلسیم‌هیدروکساید و باریم‌سولفات معلق در یک رزین اورتان‌دی‌متاکریلات بوده و برخلاف مدل سلف‌کیور به‌صورت یک خمیر ازپیش میکس شده عرضه می‌شوند؛ پس نیاری به مخلوط‌سازی نداشته و درنتیجه مشکلات استفاده از دایکال‌های سلف‌کیور ازجمله باقی‌ماندن حباب هوا در خمیر و یا غیرقابل پیش‌بینی بودن زمان سفت شدن را ندارند.

بیشتر بخوانید: فورکیشن چیست؟

برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند که نوری که برای سفت شدن دایکال‌های نوری استفاده می‌شود؛ لیزر یا ماورای بنفش است؛ درصورتیکه این نور همان طیف آبی نور مرئی بوده و تنها تفاوت آن با سایر نورهای آبی شدت بالای آن میباشد؛ که البته هیچگونه آسیبی به بافت دهانی بیمار وارد نکرده و فقط اگر بیمار یا دندانپزشک به مدت طولانی به آن نگاه کنند؛ ممکن است در دراز‌مدت دچار مشکلات چشمی از قبیل آب‌مروارید و... شوند؛ از این رو دندانپزشکان و دستیاران آنها در هنگام استفاده از لایت‌کیور از عینک‌های مخصوص و تلق‌های نارنجی رنگ استفاده میکنند تا از تماس چشمی مستقیم با این نور جلوگیری کنند. (مانند افراد جوشکار که نقاب میزنند.) شما میتوانید برای خرید تجهیزات و ابزار دندانپزشکی اطفال از سایت دندانت بازدید کنید.

بیشتر بخوانید: سالمندان و مراقبت‌های بهداشت دهان و دندان

در ادامه به بررسی چند برند از دایکال‌های نوری می‌پردازیم:

دایکال نوری متاباینر (Meta Biner LC Liner)

این دایکال ساخت شرکت متابایومد کره جنوبی بوده و در یک بسته‌بندی حاوی 2 سرنگ 2 گرمی به فروش می‌رسد. از خصوصیات برجسته این دایکال میتوان به مواردی نظیر چسبندگی بالا، مقاومت زیاد در برابر پوسیدگی و زیست‌سازگاری مناسب اشاره کرده.

دایکال نوری مستردنت (LC Cavity Liner)

لاینر های نوری برند مستردنت سازگاری کاملی با دندان داشته و بیشتر برای تحریک عاج‌سازی ثانویه بکار میروند. همچنین این لاینرها به دلیل داشتن هیدروکسی‌آپاتیت و سولفات باریم، از پالپ در برابر Ph اسیدی مواد موجود در سمان و سایر مواد ترمیمی محافظت میکنند.

بیشتر بخوانید: اکسکویتور دندانپزشکی چیست؟

دایکال نوری اولترادنت (Ultra-Blend Plus)

این لاینر بیواکتیو(اثرگذار بر بافت زنده دندان) بوده و با آزادسازی عالی کلسیم برای پوشش پالپ استفاده میشود. رادیواپسیته عالی و عدم حلالیت در درازمدت از دیگر مزایای این لاینر به شمار می‌رود. در مقایسه با سایر لاینرها، این محصول برای به حداقل رسیدن انقباض پلیمریزاسیون و آزادسازی بالای کلسیم، دارای محتوای فیلر بالایی بوده و با ایجاد عاج ثانویه، بهترین گزینه به عنوان لاینر برای داندان‌هایی است که پالپ آن‌ها مقدار کمی اکسپوز شده‌است.

دایکال نوری کویتی لاینر 2 عددی

۱,۲۲۰,۰۰۰

دایکال نوری 1 گرمی

۱,۷۱۶,۰۰۰

دایکال نوری کلسی مور 2 گرمی

۲۹۵,۰۰۰

دایکال نوری پالپ دنت (Pulp Dent)

این محصول ساخت کشور آمریکا بوده و به صورت بسته‌های حاوی چهار عدد سرنگ به حجم 1.2 میلی‌لیتر(1.8 گرم) به همراه 8 عدد تیپ عرضه میگردد. فرمولاسیون ویژه این دایکال باعث چسبندگی بیشتر، مقاومت در برابر سایش و استحکام فشاری بالا میشود. ویژگی بارز این محصول دوستدار رطوبت (Moisture Friendly) بودن می‌باشد.

دایکال نوری Hydrocal

از ویژگی‌های این دایکال نوری می‌توان به حداقل شرینکیج (کاهش حجم در طول زمان)، ویسکوزیته بالا، عدم جذب آب و حل نشدن در آب اشاره کرد. این محصول ساخت کشور آمریکا بوده و به صورت بسته‌های حاوی یک عدد سرنگ 5 گرمی به همراه 3 عدد تیپ عرضه می‌شود.

دایکال نوری 4 عددی برند بیسکو(Bisco TheraCal LC)

دایکال نوری 4 عددی بیسکو یکی از پرفروش‌ترین‌های محصولات دندان پزشکی است. این محصول ساخت آمریکا بوده و همانند دیگر محصولات این برند با جدیدترین متد روز دنیا از بالاترین کیفیت برخوردار است. فرمول اختصاصی TheraCalLC  متشکل از ذرات تری‌کلسیم‌سیلیکات در یک مونومر هیدروفیل دارای قابلیت آزادسازی بسیار زیاد کلسیم که سبب تحریک سنتز هیدروکسی‌آپاتیت و تشکیل پل عاجی و بازسازی بافت دندان می‌شود. تراکال دائمی است و شسته شدن برایش معنایی ندارد. کلسیم سیلیکات، کلسیم بیشتری آزاد می‌کند؛ که هم به تقویت دنتین کمک می‌کند و هم با خاصیت بازی کلسیم، خاصیت ضد میکروبی هم دارد. این محصول به صورت بسته های حاوی 4 عدد سرنگ 1 گرمی به همراه 50 عدد سوزن عرضه می‌شود.

گلاس آینومرها را به نقل از دکتر کریمی بخوانید:

گلاس آینومرها یکی دیگر از مواد ترمیمی دندانپزشکی همرنگ دندان است که با ترکیب اسید اکلیریک و پودر نرم شیشه تولید می‌شود.این ماده برای ترمیم قسمت‌های نزدیک به ریشه دندان قابل استفاده است که هنگام استفاده، از خود فلوراید آزاد می‌کند. این موضوع روی پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های سالم بسیار تاثیر گذار است.استفاده از گلاس آینومرها هیچ خطری ندارد و احتمال بروز آلرژی به آنها بسیار پایین است، اما نسبت به آمالگام در محدوده کمتری برای ترمیم دندان استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: قلم دایکال دندانپزشکی چیست؟

دایکال نوری اسپیدنت (Base it Spident)

دایکال نوری اسپیدنت با شیرینکیج پایین و چسبندگی بسیار خوب، باعث ایجاد مقاومت در مقابل پوسیدگی می شود. این محصول ساخت کشور کره جنوبی، حاوی 4 عدد سرنگ 2 گرمی بوده و یکی از پرفروش‌ترین دایکال‌های نوری موجود در بازار می باشد. همچین شما می توانید برای خرید دایکال نوری و قلم دایکال و انواع تجهیزات دندانپزشکی از سایت دندانت دیدن نمایید.

کاربرد دایکال نوری به نقل از وب سایت nature:

یک روز به زودی، یک فرد ممکن است بتواند حفره‌ها را مدت‌ها قبل از ظاهر شدن در عکس‌برداری با اشعه ایکس دندان پیدا کند، و آنقدر زودتر که پوسیدگی را بتوان در مسیر خود متوقف کرد. تنها چیزی که لازم است ابزاری شبیه به مسواک برقی است که به جای برس به دوربین و یک LED تعبیه شده است. شما با یک دهانشویه مخصوص شستشو می دهید، ابزار را روی دندان هایتان می گذرانید، سپس به گوشی هوشمند خود نگاه می کنید تا ببینید کدام قسمت ها نشانه هایی از اسید خوردن روی مینای دندان را نشان می دهند.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • مریم حسنی 11 شهریور 1403

    سلام به همه، من توی کلینیکمون دنبال یه جایگزین مناسب برای دایکال معمولی بودم که با دایکال نوری آشنا شدم. راستش خیلی کنجکاوم بدونم این نوع دایکال چه ویژگی‌های منحصر به فردی داره که باعث شده اینقدر محبوب بشه. آیا دایکال نوری برای همه نوع ترمیم‌ها مناسبه یا فقط برای شرایط خاصی باید استفاده بشه؟ همچنین می‌خواستم بدونم که تفاوت قیمت دایکال نوری با دایکال‌های معمولی چقدره و آیا این تفاوت قیمت ارزش خرید داره یا نه؟

  • علی نیک‌پور 11 شهریور 1403

    تا حالا بیشتر از دایکال معمولی استفاده می‌کردم، ولی می‌خواستم بدونم دایکال نوری چه مزایایی نسبت به دایکال‌های معمولی داره؟ آیا واقعاً این محصول بهتره و ارزش خرید داره؟ چون شنیدم که استحکام و چسبندگی بهتری داره و برای پر کردن زیرین عالیه. اگه کسی تجربه‌ای در استفاده از دایکال نوری داره یا نکاتی درباره انتخاب بهترین نوعش می‌دونه، لطفاً به اشتراک بذاره. برای من مهمه که بدونم این محصول چقدر می‌تونه کیفیت کارم رو بهتر کنه.

  • مینا حامی 30 خرداد 1403

    دایکال نوری چه خدمات یا درمان های خاصی ارائه می دهد و چگونه خود را در زمینه دندانپزشکی متمایز می کند؟

  • خلیل ملکی 30 اردیبهشت 1403

    پاسکال نوری برای پرکردن فضاهای خالی دندان استفاده میشه ؟