کشیدن دندان در بارداری

دندان کشیدن در بارداری

دندانت
28 مهر 1402 / 7 دقیقه مطالعه

دندان کشیدن در بارداری

کشیدن دندان ممکن است برای بیساری از افراد چالش برانگیز و دلهره‌آور باشد، به خصوص اگر صحبت از کشیدن  دندان در بارداری در میان باشد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید بدن یک زن در طول دوران بارداری نوسانات هورمونی زیادی را تجربه می‌کند.

در واقع به دلیل کم ‌و زیاد شدن هورمون‌ها، دندان درد و مشکلات دندانی در میان زنان باردار رایج است. گاهی اوقات راه‌حلی جز کشیدن دندان‌ها به خصوص کشیدن دندان عقل که در انتهای حفره دهان قرار گرفته و بسیار مستعد پوسیدگی است، وجود ندارد. بسیاری از زنان باردار همواره نگران ریسک تابش اشعه‌های ایکس در پروسه رادیوگرافی و استفاده از داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک و مسکن برای جنین خود هستند. در این مطلب قصد داریم به تمامی دغدغه‌های مادران باردار پیرامون عوارض دندان کشیدن در دوران بارداری و ایمن بودن یا نبودن آن بر جنین صحبت کنیم.

همچنین در صورتی که نگران و خطرات احتمالی در بارداری هستید، میتوانید مقاله ممنوعیت های دندانپزشکی در بارداری را مطالعه کنید.

آیا دندان کشیدن در بارداری ضرر دارد؟

یکی از دلایل نگرانی بسیاری از مردم در مورد کشیدن دندان در بارداری ، به تفکر منسوخ شده در زمینه خطرناک بودن ارائه خدمات دندانپزشکی به زنان باردار باز می‌گردد. بر اساس گزارشی که در سایت نیویورک تایمز منتشر شده، در برهه‌ای خاص به دندانپزشکان آموزش داده می‌شد که درمان مشکلات دندانی زنان باردار بی‌خطر نیست به همین دلیل نیز بسیاری از دندانپزشکان صرف نظر از اینکه مشکل دندانی چقدر شدید است، از ارائه خدمات دندانپزشکی به زنان باردار امتناع می‌کردند.

آیا کشیدن دندان در بارداری ضرر دارد؟

تشعشات اشعه ایکس

از جمله دلایلی که بسیاری از زنان تمایلی به گرفتن عکس‌های رادیوگرافی از دندان‌های خود ندارند به نگرانی آن‌ها در مورد قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس باز می‌گردد. در این خصوص باید گفت که تنها دهان شما در معرض تشعشات یا تابش اشعه اینکس قرار می‌گیرد. همچنین برای ایمنی بیش‌تر مادر و جنین یک پیشبند با روکش سربی، در اختیار زنان باردار قرار داده می‌شود. در این خصوص کالج آمریکایی زنان و زایمان بیان کرده است که پرتوهای اشعه ایکس به کار رفته در دستگاه‌های عکس‌برداری، به اندازه‌ای قدرتمند نیستند که به جنین شما صدمه بزنند.

کشیدن دندان در روز های اول بارداری

معمولا پروسه بارداری به سه ماهه اول، سه ماهه میانی و سه ماهه پایانی تقسیم‌بندی می‌شود. با توجه به این تقسیم‌بندی معمولا دندانپزشکان از کشیدن دندان در سه ماهه اول و یا روزهای اول بارداری اجتناب می‌کنند. دلیل اصلی به رشد جنین در سه ماه ابتدایی بازمی‌گردد. توصیه می‌شود قبل از بارداری برای اطمینان از سالم بودن دندان‌ها ویزیت شوید چرا که همان‌طور که اشاره کردیم به دلیل نوسان هورمونی در دوران بارداری دندان درد امری شایع است.

با اینحال توصیه می‌شود در صورتی که دندان درد را در سه ماهه اول تجربه می‌کنید به دلیل حساسیت رشد جنین در این بازه زمانی، با روش‌های کم عارضه درد را تسکین داده و در سه ماهه دوم و سوم درمان‌های دندانپزشکی را آغاز کنید.

کشیدن دندان در روز های اول بارداری

سه ماهه دوم و سه ماهه سوم زمان‌های توصیه شده برای کشیدن دندان و به طور کلی انجام درمان‌های دندانپزشکی است زیرا بیش‌تر رشد جنین صورت گرفته و منعی بابت گرفتن عکس‌های رادیوگرافی از دندان‌ها وجود ندارد.

کشیدن دندان در بارداری چه عوارضی دارد؟

ممکن است از خود بپرسید که آیا کشیدن دندان در بارداری خطر ناک است؟ آیا جنین ایمن خواهد بود؟ و سوالات بسیاری که به دلیل نگرانی ناشی از ایمنی جنین پرسیده می‌شود.

کشیدن دندان در بارداری چه عوارضی دارد؟

کشیدن دندان به خودی خود مشکلی از نظر پزشکی مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کند. عمده نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد به اثر تشعشات اشعه ایکس در تصویربرداری‌های رادیوگرافی دندانی برمی‌گردد. در مورد اینکه آیا این تصویربرداری‌ها و اشعه ایکس به کار رفته در آن‌ها خطرناک است یا خیر اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد بسیاری از منابع مطرح همانند سازمان دندانپزشکی امریکا ADA با در نظر گرفتن شرایطی خاص مانند اینکه تشعشات از  0.5 millisieverts (mSv) در ماه بیش‌تر نشود و یا از روپوش‌های سربی که اثر تشعشات را کم می‌کند استفاده شود، عکس‌برداری در دوران بارداری را بی‌خطر می‌دانند. با اینحال وبسایت تحقیقاتی https://www.ncbi.nlm.nih.gov/  که وبسایت دولتی ایالات متحده امریکاست تصویربرداری با اشعه ایکس را مضر و در بخش دیگر اشاره می‌کند که احتیاج به تحقیقات بیش‌تری در این زمینه دارد.

با اینحال توصیه می‌شود بانوان گرامی قبل از اقدام به بارداری نسبت به سلامت و بهداشت دهان و دندان خود چک‌آپ شوند چرا که دندان درد بعد از دوران بارداری به دلیل نوسات هورمونی امری شایع است.

عوارض کشیدن دندان عقل در بارداری

به طور کلی دندان کشیدن در دوران بارداری بی‌خطر است مگر آنکه صحبت از انداختن عکس‌های (OPG) و یا عکس (پری اپیکال) که با تابش اشعه ایکس همراهند به میان بیاید. در مورد ایمن بودن پروسه عکس برداری با اشعه ایکس در قسمت قبل توضیحاتی را ارائه دادیم و گفتیم که بسیاری از رفرنس‌های معتبر مانند سازمان دندانپزشکی امریکا (ADA) و کالج امریکایی زنان و زایمان بر کم شدت بودن و در نتیجه بی‌خطر بودن این اشعه‌ها تاکید دارند به خصوص هنگامی که زنان باردار لباسی مخصوص )گان( که پوششی از سرب دارند را به تن داشته باشند. گفته می‌شود این سرب شدت نفوذ اشعه ایکس را کم و به پایین‌ترین میزان خود می‌رساند.

عوارض کشیدن دندان عقل در بارداری

از سوی دیگر برخی از منابع دیگر همانند وبسایت دولتی ایالات متحده به نامشخص بودن میزان خطر این اشعه‌ها اشاره دارد. با بررسی تمام جوانب درصورتی که کشیدن دندان مخصوصا دندان عقل ضروری باشد، پیشنهاد می‌کنیم که دندانپزشکان گرامی بدون پروسه عکس‌برداری اقدام به کشیدن دندان نمایند.

همچنین توصیه می‌شود برای کاهش درد از مصرف مسکن‌های ایبوپروفن و آسپرین خودداری شود. ایبوپروفن معمولا در بارداری به خصوص بعد از هفته بیستم بارداری توصیه نمی‌شود چرا که می‌تواند بر گردش خون و کلیه‌های جنین اثر سوء داشته باشد.

آسپرین نیز به دلیل مشابه توصیه نمی‌شود جالب است بدانید که آسپرین حتی در دوران شیردهی نیز منع مصرف دارد. پس در این رابطه نیز با متخصص زنان و زایمان خود در تماس باشید.

همچنین مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت دندان مانند آنتی‌بیوتیک آموکسی سیلین اگر با دوزهای کنترل شده باشد معمولا منعی ندارد.

کلام آخر

در این مقاله از دندانت، شرکت فروش تجهیزات دندانپزشکی، اقدام به بررسی کشیدن دندان در بارداری کرده ایم. در دوران بارداری به دلیل نوسات هورمونی، دندان درد مشکلی شایع است. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از اقدام به بارداری، از نظر سلامت دندان‌ها ویزیت شوید. با این‌حال کشیدن دندان در بارداری معمولا بلامانع و بی‌خطر است. عمده نگرانی‌ها به اشعه ایکس عکس‌های رادیوگرافی و داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها باز می‌گردد که با نظر پزشک و رعایت نکات ایمنی و دوزهای مناسب مصرف، خطری متوجه جنین نخواهد بود.

منابع:

  1.  https://www.fda.gov/drugs/bioterrorism-and-drug-preparedness/commentary-non-labeled-dosing-oral-amoxicillin-adults-and-pediatrics-post-exposure-inhalation
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2760892/#:~:text=Some%20antibiotics%20are%20known%20to,How%20about%20other%20antibiotics%3F
  3. https://www.fda.gov/drugs/bioterrorism-and-drug-preparedness/amoxicillin-use-pregnant-and-lactating-women-exposed-anthrax#:~:text=In%20pregnant%20and%20lactating%20women,mg%20amoxicillin%20every%20eight%20hours.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید