باور های غلط در دندانپزشکی

باورهای غلط در دندانپزشکی

دندانت
28 مهر 1402 / 7 دقیقه مطالعه

باورهای غلط در دندانپزشکی

حتما برای شما هم پیش آمده است که در مورد بسیاری مسائل اطلاعات غلطی دریافت کنید و بعد از مدتی به نادرست بودن این اطلاعات پی ببرید. در دندانپزشکی همانند بسیاری از حوزه‌های دیگر باورهای غلط وجود دارد که برای بسیاری از افراد گمراه کننده است. از آنجایی که این باورهای غلط در دندانپزشکی باعث گمراهی و یا صدمه زدن به سلامتی دندان‌های افراد می‌شود تصمیم گرفتیم در مورد بعضی از آن‌ها توضیحاتی ارائه داده و به آگاه‌سازی افراد درباره این مسائل بپردازیم و به نوعی به این خرافات دندانپزشکی پایان دهیم. در زیر به بعضی از اشتباهات رایج در دندانپزشکی پرداخته‌ایم. از شما دعوت می‌کنیم ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

جرمگیری به مینای دندان آسیب می‌رساند.

جرم‌گیری و صدمه زدن به دندان‌ها یکی از باورهای غلط در دندانپزشکی است. اگر به پزشک متبحر مراجعه کنید به هیچ عنوان مینای دندان شما آسیب نخواهد دید. در واقع در طول پروسه جرمگیری به دلیل صدای خراشیده شدن جرم‌ها، ممکن است احساس ناخوشایندی به شما دست دهد. حتی بعد از این پروسه ممکن است به واسطه از بین رفتن جرم‌ها، حساسیت دندان‌هایتان به مواد غذایی گرم، سرد، ترش و شیرین بیش‌تر شود. اما این حساسیت دندانی معمولا نشانه‌ای از آسیب یا خراشیده شدن مینای دندان نیست و به مرور مرتفع خواهد شد.

به عبارت ساده‌تر، جرم‌گیریِ دندان پلاک و جرمی را که با مسواک زدن روزانه از بین نمی‌رود، از بین می‌برد. هنگامی که زبان به دندانی که تازه جرم‌گیری و تمیز شده برخورد می‌کند، احساس متفاوتی دارد زیرا پلاک و جرم از سطح دندان زدوده شده است. این حساسیت معمولا در قسمت‌هایی که قبلاً توسط پلاک و جرم‌های سفت و سخت پوشانده شده بود، اتفاق می‌افتد.

هر دندانی که بیفتد، یک دندان جدید به جای آن درمی‌آید.

هر چند که این مطلب در مورد کودکان درست است ولی در مورد بزرگسالان صدق نمی‌کند. کودکان به طور معمول 20 عدد دندان شیری دارند که در حدود سنین 6 تا 8 سالگی اولین دندان‌های شیری خود را از دست می‌دهند. در نهایت این دندان‌ها تا سن 12 سالگی با 32 دندان دائمی جایگزین می‌شود.

مسواک زدن با مسواک سفت‌تر، دندان‌ها را تمیزتر می‌کند.

گزاره دیگری که نشان از باورهای غلط در دندانپزشکی دارد به ارجح دانستن مسواک‌های سفت نسبت به مسواک‌های نرم در باور عموم برمی‌گردد. به طور کلی مسواک با برس‌های سفت دندان‌ها را نسبت به مسواک‌های برس نرم، تمیزتر نمی‌کند.

 هر چند که بسیاری از افرادی که روتین بهداشتی منظمی ندارند مسواک‌های سفت‌تر را ترجیح می‌دهند. در واقع مسواک‌های سفت‌تر به دلیل خراشی که در دراز مدت روی مینای دندان می‌اندازند باعث تخریب لایه رویی مینای دندان و در نتیجه نمایان شدن لایه‌ی سفید زیرین می‌شوند. همین عامل باعث می‌شود که افراد تصور کنند که مسواک‌های سفت‌تر دندان‌ها را سفیدتر می‌کند حال آنکه این مسواک‌ها با تاثیر نامطلوب و آسیب زننده به مینای دندان، موجب این سفیدی می‌شوند.

نخ دندان کشیدن باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌شود.

این نیز همانند سایر موارد مبنای علمی درستی ندارد. نخ دندان در صورت عدم استفاده صحیح می‌تواند باعث التهاب و یا حتی خونریزی لثه‌ها شود اما نقشی در ایجاد فاصله بین دندان‌ها ندارد.

آبسه دندان خود به خود خوب می‌شود.

یکی دیگر از باورهای غلط دندانپزشکی که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم به آبسه دندان و بهبود خود به خودی آن برمی‌گردد. گاهی اوقات دندان درد ناشی از آبسه، به صورت خود به خود و بدون هیچ درمان خاصی فروکش می‌کند. این فروکش کردن درد مبنای این اشتباه است چرا که افراد تصور می‌کنند به مجرد پایان یافتن درد، مشکل آبسه دندان آن‌ها حل شده و آبسه نیز از بین رفته است.

مبنای علمی از بین رفتن درد به از بین رفتن اعصاب موجود در پالپ بر اثر عفونت برمی‌گردد. در واقع عصب بر اثر عفونت می‌میرد و دیگر سیگنال‌های درد را به مغز ارسال نمی‌کند. در این حالت به اصطلاح می‌گویند که نکروز عصب اتفاق افتاده است.

پس آبسه دندان به خودی خود از بین نمی‌رود بنابراین اگر عفونت باعث از بین رفتن پالپ دندان شود، به واسطه نکروز و از بین رفتن عصب، درد متوقف می‌شود و همین از بین رفتن درد افراد را به اشتباه می‌اندازد و آن را همسان با بهبودی در نظر می‌گیرند. در صورتی که عفونت پالپ پابرجاست و فقط عصب مرده است. در همین حین باکتری به گسترش و تخریب بافت دندان ادامه می‌دهد.

در چنین شرایطی مراجعه به دندانپزشک ضروری است. دندانپزشک بسته به شرایط دندان و عفونت آن، درمان با آنتی بیوتیک و درمان کانال ریشه (عصب کشی) را در نظر می‌گیرد.

دندان‌های سفید‌تر، سالم تر هستند.

دندان های سفید اغلب به عنوان نشانه‌ای از جوانی تلقی می‌شوند، اما این گزاره الزاما به معنای سالم‌ و مستحکم‌ بودن آن‌ها نیست. سلامت دندان چیزی فراتر از داشتن یک مجموعه زیبا از دندان‌های سفیدِ مرواریدی است.

علی رغم وسواس افراد به داشتن دندان‌های سفیدتر، بیشتر دندان‌های سالم رنگِ زردِ روشن دارند. لایه بیرونی دندان‌ها که با «مینا» پوشانده شده به رنگ آبی مایل به سفید است. حتی لایه میانی دندان‌ها که همان عاج دندان است رنگی متمایل به زرد داشته و سفید نیست.

به طور کلی سلامت دندان‌ها در چند مورد خلاصه می‌شود: لق نبودن دندان‌ها، عدم پوسیدگی، عدم نشانه‌ای از درد و یا عفونت، بدون ترک و یا شکستگی و... . اما همتراز دانستن سفیدی دندان‌ها با سالم بودن آن‌ها جزو باورهای غلط دندانپزشکی است.

انسان‌ها با بالاتر رفتن سن دچار تغییرات زیادی می‌شوند. برای مثال موها سفید می‌شوند، چین و چروک‌های پوستی به مرور جایگزین پوست صاف می‌شوند، استخوان‌ها تحلیل می‌روند و... در این بین زرد شدن دندان‌ها در طول افزایش سن کاملا طبیعی است. نباید انتظار داشته باشید دندان‌هایتان به سفیدی ایام گذشته باشد حتی اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت می‌کنید و در طول روز از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و... غافل نیستید.

با افزایش سن، عاج (لایه میانی دندان) ضخیم‌تر و مینا (لایه رویی دندان) نازک‌تر می‌شود. در طول گذران عمر با نوشیدن قهوه و چای، سیگار کشیدن یا صرف غذاهای متنوع با ادویه‌جات و افزودنی‌های رنگی، به مرور دندان‌های شما زرد و لک‌دار می‌شوند. این امر گاهی به دلیل ژنیتک افراد نیز اتفاق می‌افتد. برای مثال اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما در سنین پیری دندان‌های زردی داشتند، به احتمال زیاد شما نیز چنین خواهید بود.

کلام آخر

در این مقاله از دندانت، فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی به بارو های غلط در این رشته پرداختیم. باورهای اشتباه و غلط در دندانپزشکی باعث لطمه دیدن سلامت دندان‌ها و گاه تحمیل هزینه‌های زیاد درمانی به افراد می‌شود. امروزه با گردش سریع اطلاعات، اطلاعات نادرست باعث گمراهی بسیاری از افراد می‌شود. در مطلبی که ارائه شد به مهم‌ترین باورهای غلط دندانپزشکی اشاره شد. در این مطلب اشاره کردیم که استفاده از مسواک با برس سفت در دراز مدت باعث صدمه به مینای دندان می‌شود و یا اینکه دندان‌های سالم الزاما سفید نیستند و یا نخ دندان باعث جابه‌جایی دندان‌ها و ایجاد فاصله‌ بین دندان‌ها نمی‌شود و... امید است که این مطلب گام کوچکی را در ارائه اطلاعات صحیح و آگاه‌سازی مخاطبین برداشته باشد.

https://www.colgate.com.au/oral-health/selecting-dental-products/soft-vs-hard-toothbrush-0316

5 / 3
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

3 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید