دندان مصنوعی ثابت چیست

دندان مصنوعی ثابت چیست

دندانت
28 مهر 1402 / 6 دقیقه مطالعه

دندان مصنوعی ثابت چیست

آیا قصد خرید دندان مصنوعی دارید؟ آیا از دندان‌های مصنوعی متحرک خسته شده‌اید و به دنبال محصولی با کیفیت‌‌تر و ماندگارتر می‌گردید؟ همان‌طور که می‌دانید دو نوع دندان مصنوعی داریم دندان مصنوعی ثابت و دندان مصنوعی متحرک.

نوع ثابت به دلیل مزایای بیشمار خود از محبوبیت بیش‌تری در میان مراجعان برخوردار است. این مزایا به طور خلاصه در زیبایی، کارایی، راحتی و در نهایت به فیکس و بدون حرکت بودن داخل دهان خلاصه می‌شود. در ادامه به بررسی دندان مصنوعی ثابت یا همان پروتز دندان ثابت، انواع و مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی بفرمائید.

تعریف دندان مصنوعی ثابت

 دندان مصنوعی ثابت که با نام دندان مصنوعی دائمی نیز شناخته می‌شود نوع خاصی از دندان‌های مصنوعی است که با پایه‌های فلزی یا همان ایمپلنت‌ها به استخوان فک پیچ می‌شوند و در هنگام غذا خوردن، صحبت کردن و... تکان نمی‌خورند. در واقع می‌توان گفت این دندان‌های مصنوعی به طور دائم به ایمپلنت‌های دندانی متصل می‌شوند. به‌طوری‌که بعد از نصب و جای‌گذاری آن‌ها احتیاجی به برداشتن و یا تمیز کردن آن‌ها وجود ندارد. این دندان‌های مصنوعی از نظر ظاهری دقیقاً مانند دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند.

دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی چه از نوع ثابت باشد و چه از نوع متحرک، به عنوان جایگزین برای دندان‌های از دست رفته به منظور جویدن صحیح، محافظت از لثه، بهبود گفتار و دلایل زیبایی استفاده می‌شود. همان‌طور که در بالا اشاره شد دندان مصنوعی ثابت  توسط پایه‌ها یا  ایمپلنت‌های دندانی یا روی بریج‌های دندانی قرار گرفته و به عبارتی نصب می‌شود. این دندان‌‌های مصنوعی با جراحی روی لثه قرار می‌گیرند.

در زیر مراحل نصب دندان‌های مصنوعی ثابت را که با دو جراحی به لثه و فک متصل می‌شود، شرح می‌دهیم:

جراحی اول

جراحی اول شامل برش لثه و کاشتن ایمپلنت داخل استخوان است. لازم به ذکر است که کاشت ایمپلنت هم برای فک بالا و هم برای فک پایین انجام می‌شود. پس از اتمام جراحی باید چند ماه تا شروع جراحی دوم وقفه انداخت. در این مدت زمان ایمپلنت و بافت استخوان به هم پیوند می‌خورند. این مدت زمان برای فک پایین 3 الی 4 ماه و برای فک بالا 5 الی 6 ماه است. 

جراحی دوم

در جراحی دوم روی لثه بیمار برش داده می‌شود تا ایمپلنت و اتصال آن قابل مشاهده باشد. سپس درپوشی خاص روی محل برش خورده قرار داده می‌شود که لثه در اطراف آن شکل گرفته و به نوعی رشد کند. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی و بعد از بهبودی بافت لثه، از لثه قالب گرفته می‌شود تا بر اساس آن دندان مصنوعی ثابت آماده شود.

انواع دندان مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت از نظر نوع ایمپلنت به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند:

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت میله‌ای

در این نوع پروتزها همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، دندانپزشک از نوارهای نازک میله‌ای‌شکل استفاده و آن‌ها را به ایمپلنت متصل می‌کند. از طرف دیگر دندان مصنوعی با اتصال به میله در جای خود به صورت محکم فیکس می‌شود.

دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت‌ توپی

در این نوع از دندان‌های مصنوعی هر ایمپلنت کاشته شده در استخوان قسمتی فلزی دارد که به قسمت مربوطه در دندان مصنوعی متصل می‌شود. در بیش‌تر دندان‌های مصنوعی این اتصالات به شکل توپی هستند.

انواع دندان مصنوعی ثابت

مزایای دندان مصنوعی ثابت

در ابتدا لازم است بگوئیم که دندان‌های مصنوعی ثابت به عنوان یک نوآوری نسبت به پروتزهای متحرک به شمار می‌روند.

مزایای دندان مصنوعی ثابت

در زیر به برخی از مهم‌ترین مزیت‌های این محصول اشاره می‌کنیم:

  1. پایداری و قوام بیشتر: دندان‌ مصنوعی ثابت در مقایسه با دندان‌ مصنوعی متحرک، پایدارتر و ایمن‌تر است.همین امر باعث می‌شود که نیروهای حاصل از عمل جویدن به طور یکنواخت و متناسب روی هر دو فک توزیع شود، در نتیجه افراد هنگام غذا خوردن و صحبت کردن احساس راحتی بیش‌تری دارند.
  2. ظاهری طبیعی و زیبا: پروتزهای ثابت از نظر ظاهری بسیار مشابه با دندان‌های طبیعی به نظر می‌رسند و از همین رو نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس افراد دارند. ظاهر طبیعی این دندان‌ها باعث محبوبیت روز افزون آن‌ها به خصوص در میان افرادی که علاوه بر کارآیی به زیبایی و جلوه طبیعی دندان‌ها اهمیت می‎دهند، شده است.
  3. استحکام و دوام: پروتزهای ثابت به مراتب قوی تر و بادوام تر از پروتزهای متحرک هستند. ساختار سخت این پروتزها باعث شده که به صورت متوسط در حدود پنج تا هفت سال بیشتر از پروتزهای متحرکِ معمولی دوام بیاورند.
  4. نگهداری کم: از آنجایی که در پروتزهای ثابت بر خلاف پروتزهای متحرک نیازی به برداشتن و گذاشتن مکرر و مدام نیست، می‌توان نوع ثابت را به راحتی و درست همانند دندان‌های طبیعی مسواک زد و نخ دندان کشید.
  5. سفارشی: این پروتزها به صورت سفارشی و متناسب با قالب لثه افراد ساخته می‌شوند و به همین دلیل از هر نظر مانند راحتی، کارایی، زیبایی و... بهینه هستند.

عوارض دندان مصنوعی ثابت

بدون شک پروتز دندان ثابت در کنار مزایای چشم‌گیر خود عوارضی دارد. عوارض و یا معایب، این محصولات را برای استفاده افراد خاص نامناسب می‌کند.

عوارض دندان مصنوعی ثابت

در زیر برخی از این عوارض را بررسی کرده‌ایم:

  1. نصب تهاجمی: این پروتزها به سبب آن‌که با جراحی و به اصطلاح روش‌های تهاجمی نصب می‌شوند مناسب بسیاری از افراد نیستند. به عبارت ساده‌تر دندانپزشکان به طور معمول استفاده از این محصولات را برای افرادی که استخوان‌های فک ضعیفی دارند توصیه نمی‌کنند.
  2. مستعد ابتلا به عفونت: در قسمت مزایای دندان مصنوعی دائمی به امکان مسواک زدن و نخ دندان کشیدن این دندان‌ها اشاره کردیم. درست است که مسواک و نخ دندان نقش مهمی در تمیزی این محصولات دارند ولی از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم که در نهایت این محصولات نوعی پروتز هستند و حتی با بهترین کیفیت به هیچ وجه نمی‌توانند همانند دندان‌های طبیعی میکروب زدایی شوند. برخلاف دندان‌های مصنوعی ثابت، دندان‌های مصنوعی متحرک را می‌توان به راحتی از دهان خارج و ضدعفونی کرد. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد احتمال ایجاد پلاک‌های بین دندانی و عفونت و التهاب لثه‌ها در دندان‌های مصنوعی دائمی بیش‌تر است.
  3. گران بودن: پروتزهای ثابت معمولاً کمی گرانتر از پروتزهای متحرک هستند.

کلام آخر

در این مقاله از دندانت، فروشگاه آنلاین تجهیزات دندانپزشکی، با دندان مصنوعی ثابت آشنا شدید. به طور کلی دندان‌ مصنوعی ثابت نسبت به نوع متحرک از نظر زیبایی، کارایی و راحتی ارجحیت دارد و در میان بیماران محبوب‌تر است. این دندان‌ها موقع صحبت کردن و یا غذا خوردن به صورت محکم در جای خود فیکس و ثابت هستند و بیمار به هیچ عنوان احساس وجود یک جسم خارجی متحرک را داخل دهان خود ندارد. این دندان‌ها طی دو مرحله جراحی با فاصله زمانی چند ماهه داخل دهان بیمار قرار داده می‌شوند.

در آخر بهتر است با نظر و توصیه دندانپزشک پروتز دندانی مناسب را انتخاب کنید.

5 / 2.3
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

2.3 / 5. 6

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید