عکس وسایل دندانپزشکی همراه با اسم

ست جراحی دندانپزشکی

دندانت
27 مرداد 1401 / 9 دقیقه مطالعه

ست جراحی دندانپزشکی

ست جراحی دندانپزشکی مجموعه ای از ابزار های جراحی است که در یک بسته ارائه می شوند. معمولا تکنسین های دندانی که در عمل جراحی تبحر دارند معمولا هر کدام، یک ست جراحی دارند. این ست به علت راحتی در دسترسی و نظم داشتن چیدمان ابزار ازم مقبولیت بالایی برخوردار است.

انواع ست های دندانپزشکی

  • ست معاینه دندانپزشکی: این ست شامل ابزارهای اساسی برای معاینه دندان ها و لثه ها است، مانند آینه دندانپزشکی، پنس، اکسکاواتور و چیزل.
  • ست جرم گیری و برساژ: این ست شامل ابزارهای تخصصی برای جرم گیری و برساژ دندان ها است، مانند جرمگیر، اسکرابر و برس.
  • ست ترمیم آمالگام: این ست شامل ابزارهای مورد نیاز برای ترمیم دندان ها با آمالگام است، مانند دریل، کاربید و فرز.
  • ست ترمیم کامپوزیت: این ست شامل ابزارهای مورد نیاز برای ترمیم دندان ها با کامپوزیت است، مانند دریل، کاربید و فرز.
  • ست کشیدن دندان: این ست شامل ابزارهای مورد نیاز برای کشیدن دندان ها است، مانند انبر دندان، پتک و چکش.
  • ست بخیه زدن: این ست شامل ابزارهای مورد نیاز برای بخیه زدن است، مانند سوزن، نخ بخیه و پنس.
  • ست روت کانال تراپی: این ست شامل ابزارهای مورد نیاز برای درمان ریشه دندان ها است، مانند مته، فایل و فرز.
  • ست پانسمان درای ساکت: این ست شامل ابزارهای مورد نیاز برای پانسمان درای ساکت است، مانند رول پنبه، گاز و گاز استریل.
  • ست قالب گیری: این ست شامل ابزارهای مورد نیاز برای قالب گیری دندان ها است، مانند قالب گیر و ماده قالب گیری.
  • ست آماده سازی دندان برای روکش (کراون) یا بریج: این ست شامل ابزارهای مورد نیاز برای آماده سازی دندان ها برای روکش یا بریج است، مانند دریل، کاربید و فرز.

در کنار انواع ست های دندانپزشکی ذکر شده، ست های دیگری نیز وجود دارند که برای انجام درمان های خاص تر مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، ست های جراحی دندانپزشکی برای انجام عمل های جراحی دندانی مانند جراحی ایمپلنت یا پیوند لثه استفاده می شوند.

ست های دندانپزشکی باید به طور مرتب تمیز و ضدعفونی شوند تا از انتشار عفونت جلوگیری شود. همچنین، ابزارهای ست های دندانپزشکی باید به طور منظم تعویض شوند تا از آسیب دیدن بیمار جلوگیری شود.شما میتوانید برای معرفي و خريد ابزار لابراتواري از سایت دندانت بازدید کنید.

فایل روتاری 4 عددی

۷۲۰,۰۰۰

فایل روتاری 6 عددی

۶۹۵,۰۰۰

فایل روتاری 25 میل

۱,۰۷۴,۱۵۰

بیشتر بخوانید: علت پوسیدگی دندان

دسته بیستوری

دسته بیستوری، تیغه ی بسیار تیزی است که در جراحی استفاده می شود. معمولا این تیغه ها از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند و می توان آن ها را در دو دسته یکبار مصرف و چندبار مصرف طبقه بندی کرد البته ناگفته نماند که تیغه های این ابزار قابلیت تعویض دارند. که در بخش بعدی به آن به صورت جدا بررسی می کنیم. برای بررسی قیمت و خرید دسته بیستوری می توانید از این بخش اقدام کنید.

عکس دسته بیستوری در دندانپزشکی

تیغ بیستوری

از این تیغ برای جراحی و کالبد شکافی و بعضی مواقع در صنایع دستی کاربرد دارد. اکثرا جنس تیغه ها، استیل کربن و برنجی است.برای بررسی قیمت و خرید تیغ بیستوری می توانید از سایت دندانت بازدید کنید.

عکس تیغ بیستوری

سرنگ تزریق

سرنگ تزریق در پزشکی ابزاری است که برای تزریق مواد دارویی به بدن کاربرد دارد. سرنگ ها معمولا شکل استوانه ای دارند و در انتهای آن پیستونی است که مایع داخل سرنگ را به بیرون هدایت می کند. بدنه ی استوانه ای شکل سرنگ، درجه بندی شده است که این قابلیت را به پزشکان می دهد به صورت محدود و محاسبه شده دارو را به بیمار تزریق کنند. شما میتوانید برای خريد تجهيزات و ابزار اندودانتيكس به سایت دندانت مراجعه کنید.

برای بررسی قیمت و خرید سرنگ تزریق می توانید از این بخش اقدام کنید.

سوزن گیر

سوزن گیر که در حرفه ی پزشکی برای گرفتن سوزن جهت بخیه زدن زخم های بیمار کاربرد دارد، در چند سایز مختلف وجود دارد. شکل این ابزار بسیار شبیه قیچی است. معمولا بعد از هر بار عمل جراحی حتما باید سوزن گیر ها بررسی شوند. برای بررسی قیمت و خرید سوزن گیر می توانید از سایت دندانت استفاده کنید.

عکس سوزن گیر از نمای نزدیک

الواتور پریوست

الواتور پریوست که غالبا در جراحی دندان استفاده می شود برای بلند کردن فلپ های لثه و بافت های نرم استفاده می شود. معمولا برای برداشتن لایه هایی که بر روی استخوان قرار دارند استفاده می شود. در صورت نیاز به خرید الواتور پریوست می توانید از سایت دندانت اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

انواع فورسپس دندانپزشکی

انواع فرز دندانپزشکی

رترکتور(مینسوتا یا فارابوف)

رترکتور که نام دیگر آن منقبض کننده است، ابزاری است که به دو صورت دستی و خودکار در بازار وجود دارند. این وسیله کمک می کند تا در زمان عمل جراحی، دندانپزشک دید بهتری نسبت به موقعیت دندان داشته باشد. این وسیله جراحی با داشتن تیغه های خمیده و قلاب مانند که دارای زاویه های مختلفی هستند، بافت های سطحی و عمقی را به اطراف می فشارد. در صورتی که نیاز به بررسی و قیمت و خرید رترکتور دندانپزشکی دارید می توانید از سایت دندانت اقدام کنید.

عکس رترکتور دندانپزشکی

آینه

از آینه دندانپزشکی برای مشاهده قسمت هایی از دهان و بخش هایی از دندان استفاده می شود که به راحتی قابل دیدن نیست. البته دندانپزشک با خم شدن می تواند این قسمت ها را بررسی کند اما اینکار به صورت روزانه ممکن است همراه با عوارض فیزیکی برای شخص پزشک باشد.


آینه دندانپزشکی دارای یک چراغ نیز است که برای مشاهده بهتر قسمت هایی از دهان که تاریک تر هستند کاربرد دارد. شما می توانید برای خرید آینه بیمار دندانپزشکی از این قسمت اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونه بی حسی دندان را از بین ببریم؟

روزی چندبار مسواک بزنیم؟

سوند

از سوند های دندانپزشکی برای بررسی پوسیده بودن یا نبودن دندان استفاده می شود. این وسیله معمولا دارای دو سر است که دندانپزشک با فشار آوردن آن به قسمت هایی از دندان که لک دار است پوسیدگی آن را بررسی کرده و در صورت نیاز اقدام ترمیم دندان مراجعه کننده می کند. اگر شما نیاز به بررسی قیمت و خرید سوند دندانپزشکی دارید می توانید از این بخش اقدام کنید.

عکس سوند دندانپزشکی

پنس

پنس دندانپزشکی برای جابجا کردن مواد دارویی و نگه داشتن پنبه استفاده می شود. این وسیله دقیقا مانند انبر است. انواع پنس به علت متفاوت بودن در سر های پنس، به دو صورت صاف و ساده و یا سرکج طبقه بندی می شوند. اگر قصد خرید پنس جراحی دندانپزشکی را دارید می توانید از سایت دندانت اقدام کنید.

عکس پنس در دندانپزشکی

رانژور

رانژور دندانپزشکی برای برداشتن استخوان های تیز بعد از کشیدن دندان استفاده می شود. این ابزار دقیقا شبیه انبر و از جنس فلز هستند. این تجهیزات به نوعی طراحی شده اند که بیشتر از نیرویی که دندانپزشک به رانژور وارد می کند، به دندان فشار می آورد. در صورت نیاز به بررسی قیمت و خرید رانژور دندانپزشکی می توانید از سایت دندانت اقدام کنید.

عکس از رانژور جراحی دندانپزشکی

گالی پات

از گالی پات دندانپزشکی برای نگهداری ابزار و دارو های پزشکی در پروسه درمان و عمل جراحی استفاده می شود. این ابزار کاربردی در دندانپزشکی به علت استیل بودن و قابلیت ضدعفونی کردن، می توانند برای چندین سال استفاده شوند. برای بررسی قیمت و خرید گالی پات دندانپزشکی می توانید از سایت دندانت اقدام کنید.

بن فایل

بن فایل دندانپزشکی یکی از پر کاربردترین تجهیزات دندانپزشکی است. از این وسیله برای افزایش طول دندان و مسطح کردن سطح دندان ترمیم شده استفاده می شود. جنس این ماده از استیل ضد زنگ است که قابلیت ضد عفونی کردن را نیز دارد. برای خرید بن فایل شوگر من و دیگر بن فایل های دندانپزشکی می توانید از سایت دندانت اقدام کنید.

تیغ بیستوری را به نقل از بوژان طب بشناسید:

قبل از بررسی کاربرد انواع تیغ بیستوری باید با انواع آن آشنا باشید. این تیغ‌ها از جنس کربید تنگستن ساخته شده و عموما یکبار مصرف هستند. اصلی‌ترین کاربرد آن‌ها برش بافت پوست است و در عمل‌های جراحی استفاده می‌شود. از لحاظ شکل ظاهری و لبه به چند دسته تقسیم می‌شوند. شماره‌های ۱۰، ۱۰A، ۱۱، ۱۲، ۱۲B، ۱۲D، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۵A، ۱۵C، ۱۵D، ۱۶، ۱۸،۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲ و … از جمله آنها هستند. برای استفاده از این تیغ‌ها، آن‌ها را بر روی دسته بیستوری قرار می‌دهند.

الواتور کرین

۵۵۸,۸۰۰

الواتور پریوست

۱,۲۵۴,۰۰۰

دسته میکروبلید

۱,۱۹۵,۳۳۶

سرساکشن جراحی(فلزی) و ماندرنش

در هنگام جراحی دندان، وسیله ای لازم است که بزاق و آب دهان یا خون های جمع شده را از داخل دهان بیمار خارج کند. وظیفه سر ساکشن جراحی دقیقا همین کار است. این ابزار معمولا به دو صورت فلزی و پلاستیکی به فروش می رسند. در صورتی که نیاز به خرید سرساکشن جراحی دندانپزشکی دارید می توانید از سایت دندانت اقدام کنید.

به گفته وب سایت germedusa سرساکشن دندانپزشکی تعریف زیر را شامل می شود:

لوله ساکشن بارون یک ابزار پزشکی بسیار همه کاره است که برای تمیز کردن گوش خارجی گوش استفاده می شود. این به طور خاص برای استفاده در کلینیک های گوش و حلق و بینی طراحی شده است. ساکشن باعث حذف آسان و سریع سرومن می شود. از فولاد ضد زنگ جراحي آلماني درجه بالا ساخته شده است و پس از استريل كردن قابل استفاده مجدد است.

کلام آخر

اگر دندانپزشکی هستید که می خواهید در حرفه ی خود به عنوان یک متخصص شناخته شوید، وجود یک ست جراحی دندانپزشکی برای شما الزامی است. در این ست جراحی تمام ابزار هایی که یک متخصص دندان نیاز دارد تا عمل جراحی به درستی پیش برود موجود است.

5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • الناز 23 مرداد 1403

    سلام، ممنون از توضیحاتتون. من یه سوال داشتم، آیا استفاده از ست‌های جراحی یکبار مصرف بهتره یا خرید ست‌های قابل استریل و چندبار مصرف به صرفه‌تره؟ از نظر ایمنی و بهداشت، کدوم یک از این گزینه‌ها رو برای مطب دندانپزشکی پیشنهاد می‌کنید؟ خوشحال میشم اگر راهنمایی کنید.

  • پدرام 23 مرداد 1403

    اطلاعات مفیدی بود، ممنون از شما. من به عنوان یک دندانپزشک تازه کار دنبال این هستم که بدونم آیا برای شروع کار نیاز به خرید ست جراحی کامل هست یا می‌تونم برخی از ابزارها رو به مرور زمان تهیه کنم؟ همچنین، آیا ست‌های جراحی متفاوتی برای انواع مختلف جراحی‌های دندانپزشکی وجود داره یا اکثرشون مشابه هستن؟

  • نازنین 23 مرداد 1403

    سلام، مقاله بسیار خوبی بود. من به دنبال خرید یک ست جراحی دندانپزشکی هستم، اما نمی‌دونم چه برندهایی از نظر کیفیت بهتر هستن و ارزش خرید دارن. شما چه برندی رو پیشنهاد می‌کنید؟ و آیا قیمت‌ها بسته به کیفیت ابزارها خیلی متفاوت هست؟ اگر تجربیاتی در این زمینه دارید ممنون میشم به اشتراک بذارید.

  • حسام 23 مرداد 1403

    ممنون بابت اطلاعاتی که ارائه دادید. من به تازگی به عنوان دستیار دندانپزشک مشغول به کار شدم و نیاز داشتم که درباره ابزارهای مختلف موجود در ست جراحی دندانپزشکی بیشتر بدونم. میشه لطفاً توضیح بدید که کدوم یک از ابزارهای موجود در ست جراحی دندانپزشکی بیشتر کاربرد دارن و چه نوع عملیاتی رو با اون‌ها انجام میدن؟

  • مینا کفاشیان 22 خرداد 1403

    بعد از استفاده از تیغ بیستوری امکان استریل کردن تیغ وجود داره ؟

  • سام میرزایی 24 اردیبهشت 1403

    توی سایتتون برند های مختلف ست های هم موجود هستند ؟

  • احمد میری 22 اردیبهشت 1403

    این لاوزمی که در متن ذکر کردید رو از سایت شما میشه تهیه کرد ؟

  • sam 30 مرداد 1402

    سلام. اسم رترکتور فارابوف هست نه پارابوف. لطفا تصحیح کنید. ممنون

    • دندانت 17 شهریور 1402

      سلام و درود
      ممننون از دقتتون
      موردی که فرمودید اصلاح شد.
      با نشکر و قدردانی