عکس نزدیک از دندان و دهان

عوارض ژل بی حسی دندان

دندانت
8 آبان 1401 / 6 دقیقه مطالعه

عوارض ژل بی حسی دندان

شاید برای شما جالب باشد که اکثر مردم فوبیای دندانپزشکی دارند ، و اگر زمانی نیاز به دندانپزشکی پیدا کنند ، یا به مطب مراجعه نمی کنند که این حالت باعث بد تر شدن وضعیت دندان ها و در نتیجه کشیدن دندان ها میشود ، یا با استرس و تپش قلب شدید به دندانپزشک مراجعه میکنند. پس از اینکه با ژل بی حسی دندانپزشکی چیست؟ آشنا شدید حال بهتر است با عوارض این محصول نیز آشنا شوید که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

داشتن استرس در زمان انجام خدمات دندانپزشکی بسیار خطرناک است ،به همین دلیل دندانپزشکان اکثرا برای بی حس شدن دهان و دندان بیمار ،از ژل بی حسی کمک میگیرند و بعد که لثه کاملا بی حس شد ،آمپول بی حسی را تزریق میکنند.

دستگاه لایت کیور با گارانتی یکساله

۲۷,۱۹۳,۷۵۰

ژل بی حسی لیدوکائین 30 میل

۱۹۵,۰۰۰

ضدعفونی کننده دست اچ سی 500 میل به همراه پمپ

۱۶۳,۸۶۰

ژل بی حسی در رده سنین مختلف کاربرد های مختلفی  دارد .

  • بزرگسالان
  • کودکان و نوزادان

بزرگسالان :

در بزرگسالان از ژل بی حسی بیشتر در دندانپزشکی استفاده میشود به جهت کمتر کردن استرس وایجاد آرامش .

دندانپزشک اگر استرس شما را ببیند به احتمال زیاد تصمیم به استفاده از ژل بی حسی میگیرد .

دندانپزشک اول باید محل مورد نظر را با استفاده از گاز خشک کند تا لثه به راحتی به ژل آغشته شود ، سپس با استفاده از وسیله ای مخصوص ژل را بر روی محل گذاشته و پخش میکند ، یک یا دو دقیقه بعد لثه شما تا عمق دو تا سه میلی متر کاملا بی حس میشود و شما آماده تزریق آمپول میشوید .

بیشتر بخوانید: چگونه بی حسی دندان را از بین ببریم؟

عوارض ها :

همانطور که ژل بی حسی دندان و لثه مزایای بسیاری دارد ، دارای معایبی هم هست از جمله ماده بنزوکائین .

ماده ای که در بعضی از ژل ها باعث بی حسی دندان و لثه میشود ، معمولا بنزوکائین است .

از ماده بنزوکائین معمولا در قرص ها ، داروهای سوختگی ، داروهای ضد سوزش و کرم های درمان تحریکات پوستی و .... استفاده میشود .

به صورت طبیعی برخی از افراد به ماده بنزوکائین حساسیت دارند ،اما به ندرت پیش می آید که استفاده از این محصولات باعث واکنش آلرژیک در آنها شود .

التهاب یکی از اصلی ترین واکنش های آلرژیک در افرادی است که به بنزوکائین حساسیت دارند .

اگر احتمال میدید که به بنزوکائین حساسیت دارید ، ابتدا از دندانپزشک خود بخواهید پوست دست تان را به کمی ژل آغشته کند .اگر واکنش آلرژیکی ندیدید ،پس شما به بنزوکائین حساسیت ندارید و می توانید از ژل بی حسی استفاده کنید. شما میتوانید برای خرید ابزار و مواد پروتز به سایت دندانت مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: آیا ژل بی حسی دندان روزه را باطل میکند

از عوارض دیگه ژل موضعی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بی نظمی در ضربان قلب
  • خواب آلودگی
  • تشنج و صرع
  • به سختی نفس کشیدن
  • لرز
  • زنگ زدن گوش
  • سردرد وسرگیجه
  • بی قراری و تاری دید
  • احساس سبکی سر

اما این مورد هم مهم است که بگوییم این عوارض تنها در صورتی به وجود می آید که مقادیر بسیاری از ژل را استفاده کنید ، به همین دلیل اگر درست و به اندازه از ژل بی حسی استفاده شود این عوارض بروز پیدا نمی کند .

کودکان و نوزادان :

استفاده از ژل بی حسی دندان و لثه کودکان و نوزادان بسیار راه حل موثر و سریعی است .به دلیل اینکه دندان کودکان بسیار حساس ، نسبت به درد هستند و تحمل کودک هم بسیار کم است ،و این درد باعث بی قراری و کم اشتهایی کودک میشود .

بیشتر بخوانید: پانسمان جراحی دندان عقل

برای استفاده ژل در نوزادان می توانید به اندازه یک نخود از ژل را بر روی لثه نوزاد بمالید اما باید به این مورد توجه کنید که تنها حداکثر ۲ یا ۳ بار در روز میتوانید از ژل بی حسی برای نوزاد استفاده کنید .

عوارض ژل بیحسی به نقل از سایت mayoclinic:

اگر بعد از دریافت این دارو دچار رنگ آبی یا بنفش مایل به آبی روی لب‌ها، ناخن‌ها یا پوست شدید یا سردرد، سرگیجه، غش، خواب‌آلودگی یا مشکل تنفسی داشتید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. در طول مدتی که لثه بی حس می شود، آسیب جدی ممکن است رخ دهد

نحوه تشخیص پوسیدگی دندان را به نقل از دکتر نصیری بخوانید:

پوسیدگی یکی از مشکلات متعدد مربوط به دندان‌ها است که در مراحل اولیه علامت خاصی ندارد. در واقع مراحل اولیه شناسایی علت پوسیدگی دندان‌ها تنها در صورت مراجعه منظم به دندانپزشکی قابل تشخیص است. دندانپزشک با معاینه دندان‌ها متوجه پوسیدگی آن‌ها می‌شود. مشاهده ترک‌ها و حفرات کوچک بر روی دندان به راحتی قابل شناسایی هستند و نشان دهنده پوسیدگی دندان هستند. گاهی اوقات که پوسیدگی علامتی ندارد و یا پوسیدگی در بین دندان‌ها ایجاد شده است، انجام رادیوگرافی برای تشخیص پوسیدگی دندان ضروری است.

خمیر پانسمان موقت 38 گرمی

۵۶۰,۰۰۰

خمیر پانسمان موقت 40 گرمی

۲۲۵,۰۰۰

خمیر پانسمان موقت نوری 3 عددی

۸۹۰,۰۰۰

ژل بی حسی دندان چه عوارضی دارد

برخی از محقق ها بر این باورند که ژل های بی حسی چون بر پایه مسکن ها هستند هیچ ضرری برای کودکان و نوزادان ندارند و استفاده از ژل در کودکان و نوزادان بلامانع است .

اما برخی دیگر میگویند که بهتر است از ژل های بی حسی جهت کاهش درد و خارش لثه نوزادان استفاده نشود به دلیل اینکه در ژل ها از ترکیبات بی حس کننده نظیر گیزپلوکائین که قابلیت جذب بالایی در لثه دارد استفاده شده است و این مورد باعث ایجاد اثرات منفی بر روی لثه و رشد دندان ها میشود .در برخی موارد هم دیده شده که کودک دچار تشنج میشود .

در نتیجه والدین باید سعی کنند درد لثه نوزاد و کودک خود را با استفاده از دندان گیر یا مسواک های انگشتی کم کنند وتنها در صورت درد شدید از شربت استامینیفون مخصوص کودکان یا ژل های بی حسی استفاده کنند .

بیشتر بخوانید: مواد قالب گیری دندانپزشکی

در این مقاله به عوارض ژل بی حسی دندان در کودکان و بزرگسالان پرداختیم

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. شما می توانید برای خواندن مقالات بیشتر عوارض ژل بی حسی از مقالات غیر فارسی نیز استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • آیدا 23 مرداد 1403

    سلام به همگی. مقاله خیلی خوبی بود. من هم همیشه بعد از استفاده از ژل بی‌حسی، سردرد می‌گیرم. آیا این موضوع می‌تونه به ژل بی‌حسی مربوط باشه؟ اگر کسی تجربه مشابهی داشته باشه یا راه حلی برای کاهش این عوارض بدونه، لطفاً به اشتراک بذاره.

  • زینب 23 مرداد 1403

    سلام. ممنون از اینکه به این موضوع پرداختید. من چند وقت پیش برای یک درمان دندان از ژل بی‌حسی استفاده کردم و بعدش دچار تورم در محل تزریق شدم. آیا این یکی از عوارض معمول ژل بی‌حسی هست؟ اگر اینطور هست، آیا راه حلی برای کاهش تورم وجود داره؟

  • sakineh 23 مرداد 1403

    خیلی خوب بود که به عوارض ژل بی‌حسی اشاره کردید. من شنیدم که بعضی افراد بعد از استفاده از این ژل دچار آلرژی میشن. آیا ممکنه ژل بی‌حسی باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی یا تنفسی بشه؟ و اگر این اتفاق بیفته، باید چیکار کرد؟

  • نواز 23 مرداد 1403

    سلام. خیلی ممنون از مقاله‌تون درباره عوارض ژل بی‌حسی دندان. من همیشه وقتی که از ژل بی‌حسی استفاده می‌کنم، بعد از اتمام کار حس می‌کنم که ناحیه‌ای که ژل زده شده تا چند ساعت حالت بی‌حسی داره. این مسئله طبیعی هست یا باید نگران باشم؟ آیا این می‌تونه نشونه‌ای از عوارض باشه؟

  • مینا حامی 25 خرداد 1403

    عوارض جانبی بالقوه استفاده از ژل بی حس کننده دندان چیست و چگونه بیماران و متخصصان دندانپزشکی می توانند این خطرات را در طول درمان کاهش دهند؟

  • صادق اصفهانی 27 اردیبهشت 1403

    این ژل های بی حسی می‌توانند جایگزینی برای آمپول بی حسی باشند ؟