عکس از چند نوع فرز دندانپزشکی در کنار هم

فرز دندانپزشکی چیست؟

دندانت
13 دی 1401 / 6 دقیقه مطالعه

فرز دندانپزشکی چیست؟

از مهمترین ابزارهای دندانپزشکی است که قطعه ای است مته مانند که با اتصال به توربین،آنگل یا هندپیس امکان تراش دندان یا ترمیم را فراهم می کند.این ابزار دندانپزشکی دارای جنس های مختلفی از جمله: استیل یا فولادی،کاربایدی، الماسی، سرامیکی و پلیمری هستند.

این ابزار از بخش های مختلفی ساخته شده اند که هرکدام نقشی به عهده دارند، این سه بخش شامل: Head ،Neck و Shank هستند.

Head به بخشی از آن که برنده است و عمل تراش را انجام می دهد گفته می شود؛Neck نیز وظیفه ی اتصال Head را به Shank برعهده دارد و قسمت Shank نیز که عمده ترین بخش فرز می باشد،بخشی است که درون هندپیس قرار می گیرد و حرکت دورانی هندپیس را به آن منتقل می کند.

هر محصولی از جمله فرز های دندانپزشکی دارای مارک های مختلفی هستند شما می توانید برای دانستن بهترین مارک فرز دندانپزشکی این مقاله از مگدانت را مطالعه کنید.

فرزهای دندانپزشکی به سه دسته ی زیر تقسیم می شوند:

friction grip,right angle,straight hand piece

Friction grip:

این ابزار دارای انتهای صاف و بدون زبانه بوده و برای اتصال به هندپیس هایی با سرعت بالا(توربین)ساخته می شوند و در دندانپزشکی ترمیم کاربرد بسیاری دارند.

Right angle:

فرزهای این چنینی برای اتصال به هندپیس هایی با سرعت پایین ساخته شده اند و در انتهای آن ها زبانه ای وجود دارد،طول و قطر آن ها بیشتر از مدل های FG بوده و برای عاج نرم و سقف پالپ چمبر و پوسیدگی های عاجی کاربرد دارند.

Straight handpiece:

استریت هندپیس عموما دارای طول بیشتری از دیگر فرزها هستند و برای اصلاح متریال و ترمیم های فلزی به کار می روند

همانطور که می دانید در صنعت دندانپزشکی،مراقبت های بهداشتی اهمیت بالایی دارد و این موضوع را دندانپزشکان بدون شک رعایت خواهند کرد چون در صورت عدم رعایت،مشکلات جدی و زیادی برای بیماران پیش می آید.در رابطه با فرزهای دندانپزشکی به دلیل ویژگی ها و کاربردی که دارند،این موضوع وجود دارد که باید پس از هرباری که استفاده می شوند به صورت کامل و دقیق ضدعفونی شوند.حال،این ضدعفونی با دستگاه هایی مانند اتوکلاو و یا حتی بخار انجام می شود.اما مورد دیگری که وجود دارد جدا از مراقبت از بیمار،دندانپزشک نیز باید دقت فراوانی داشته باشد که خودش به آلودگی دچار نشود.به همین دلیل استفاده از ماسک در هنگام کار با این ابزار ،بسیار واجب و مهم می باشد،چون ممکن است در هنگام کار با آن ،بزاق دهان به بیرون بریزد و این بزاق آلودگی داشته باشد. شما میتوانید برای خرید لوازم بهداشتی دندان به سایت دندانت مراجعه کنید.

رنگ فرز دندانپزشکی

میزان ضخامت و زبری و نرمی را با نوارهایی رنگی روی Shank آن ها مشخص می کنند.به این ترتیب که فرزهایی با نوار سفید نرم ترین مدل هستند.این رنگ ها به ترتیب از نرم ترین به زبرترین رنگ در زیر آورده شده اند:

سفید،قرمز،زرد،آبی،سبز،سیاه

با نوار زرد رنگ برای پرداخت کامپوزیت ها استفاده می شوند، با نوار قرمز نیز برای کانتورینگ کراون ها به کار برده می شوند.استانداردترین فرز برای برداشتن مینا نیز، با نوار آبی رنگ هستند.

بیشتر بخوانید: پروب دندانپزشکی چیست؟

دستگاه فرز دندانپزشکی چیست؟

گفتیم که فرزهای دندانپزشکی،ابزارهایی برای تراش هستند،این ابزار ها درون دستگاه هایی که هندپیس(handpiece) نام دارند قرار می گیرند و حرکت چرخشی هندپیس ها از طریق shank به آن منتقل می شود.

هندپیس ها به سه دسته ی توربین،آنگل و هندپیس مستقیم تقسیم می شوند.

توربین ها هندپیس هایی با سرعت چرخش بسیار بالا هستند که برای برداشتن مینا و ترمیم های سخت،از آن ها استفاده می شود،انتهای فرزهای توربین صاف و بدون شیار می باشد.

اگر با فرز توربین دندانپزشکی آشنایی ندارید پیشنهاد می کنیم مقاله فرز توربین دندانپزشکی چیست؟ را مطالعه کنید.

آنگل ها نیز از انواع هندپیس ها می باشد که سرعت چرخش آن کمتر از توربین هاست.و برای برداشتن عاج نرم بسیار پرکاربرد است،انتهای بدنه ی فرزهای آنگل،شیاری دارد که سبب قفل شدن آن ها در آنگل می شود،همچنین قطر آنگل نیز از توربین بیشتر است.

در هنگام خرید فرز دندانپزشکی به چه مواردی دقت کنیم؟

برای خرید فرزهای دندانپزشکی باید به عوامل مختلفی از جمله کاربردی که قرار است برای ما داشته باشد،نیاز ما،نوع دستگاه و ... دقت شود و ست های مناسب این ابزار انتخاب شوند.

چه عواملی بر قیمت فرز های دندانپزشکی اثر می گذارد؟

قیمت این محصولات به عوامل مختلفی از جمله،سایز،نوع و شکل و همچنین نوع دستگاه فرز دندانپزشکی،جنس و ... بستگی دارد،البته قیمت این ابزار دندانپزشکی نسبت به سایر تجهیزات،به علت کوچک بودن،بسیار کمتر است.

قیمت این کالای دندانپزشکی استیل بسیار به صرفه و اقتصادی است که با سرعت کم می توانند مینا و عاج را به خوبی بردارند.

بیشتر بخوانید: آمالکپ چیست؟

در صورتی که قصد خرید این محصول را دارید می توانید برای بررسی قیمت و خرید فرز دندانپزشکی از محصولات دندانت دیدن کنید.

دریل دندانپزشکی را به نقل از دکتر بهمنی بشناسید:

یکی از وسایل و تجهیزات دندانپزشکی که کاربرد بسیار زیادی دارد، دریل دندانپزشکی است. از این وسیله برای تراش دندان استفاده می‌کنند. سرعت چرخش این دریل ۲۵۰ دور در دقیقه است. این وسیله به همراه تراش دندان، آب را نیز داخل دهان می‌پاشد. پاشش آب هنگام دریل دندان بسیار اهمیت دارد زیرا از آسیب‌دیدگی به مینای دندان در زمان دریل جلوگیری می‌کند. قبل از استفاده از این دستگاه، دندانپزشک از داروی بی‌حسی برای بیمار استفاده می‌کند تا بیمار درد ناشی از دریل کردن دندان را حس نکند.

کلام آخر

در این مقاله با یکی از پرکاربردترین ابزار های دندانپزشکی یعنی فرز دندانپزشکی آشنا شدید. در این مقاله اشاره کردیم که چه عواملی بر قیمت این محصول تاثیر گذار است و در هنگام خرید باید به چه نگاتی توجه کنیم. همچنین به بررسی بخش های مختلف این کالا پرداختیم و هر کدام از این بخش های را تشریح کردیم. گفتیم که این محصول دارای رنگ های مختلفی است که هر کدام از این رنگ ها به چه منظوری استفاده می شود و کاربرد دارد. در صورتی که در باره عملکرد و کارایی این محصول سوالی داشتید در قسمت نظرات برای ما کامنت بگذارید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • احمد سیدی 2 تیر 1403

    انواع و طرح های مختلف فرزهای دندانپزشکی چگونه بر اثربخشی آنها در روش های مختلف دندانپزشکی تأثیر می گذارد و هنگام انتخاب فرز مناسب برای کاربردهای بالینی خاص چه مواردی باید در نظر گرفته شود؟

  • فرشید کریمی 8 خرداد 1403

    برای تمیز کردن دستگاه فرز بهتره از چه موادی استفاده بشه ؟