عکس نزدیک از آناتومی دندان برای بررسی تفاوت کانال و ریشه دندان

فرق بین کانال و ریشه دندان چیست؟

دندانت
25 اسفند 1401 / 7 دقیقه مطالعه

فرق بین کانال و ریشه دندان چیست؟

در اکثر مواقعی که احساس درد شدید در دندان‌های خود دارید مشکل مربوط به پوسیدگی ریشه و کانال دندان است. در برخی مواقع این مشکل با روش‌های ترمیمی و عصب‌ کشی قابل درمان است. البته اگر وضعیت دندان به گونه‌ای باشد که دندانپزشک قادر به ترمیم کانال ریشه نباشد، ممکن است تنها راه درمان خارج کردن دندان باشد. حال اگر برای شما نیز جالب است بدانید کانال و ریشه دندان چه تفاوت و تمایزی با یکدیگر دارند، بهتر است ادامه این مطلب را مطالعه کنید. کسب آگاهی دربارۀ آناتومی و جزئیات دندان‌هایتان به شما کمک می‌کند تا در مراقبت از دندان‌های خود کوشا بوده و در صورت بروز مشکل نیز با بینشی درست و دقیق برای درمان اقدام کنید.

بررسی تفاوت کانال و ریشه دندان

ریشه و کانال دو بخش مهم و اصلی در ساختار دندان هستند. در برخی مواقع افراد دچار اشتباه شده و تصور می‌کنند که ریشه و کانال مفهومی مشترک با یکدیگر دارند، درحالی‌که هر کدام از این موارد ماهیتی جدا و مستقل دارند. موارد زیر از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های کانال و ریشه دندان محسوب می‌شوند:

تفاوت کانال و ریشه دندان

جایگاه کانال و ریشه دندان

اگر بخواهیم مثال ساده‌ای زده و موقعیت کانال و ریشه دندان را برایتان شرح بدهیم باید بگوییم که کانال به نحوی زیر مجموعه ریشه دندان بوده و در داخل آن قرار دارد. درواقع کانال دندان بخش درونی بوده و با چشمان خود قادر به مشاهده آن نخواهید بود. حتی اگر بخشی از دندان شما پوسیده و تخلیه شده باشد نیز قادر به مشاهده کانال دندان نخواهید بود. چنانچه علاقه‌مند هستید که بدانید کانال ریشه  به چه شکلی است، توصیه می‌کنیم به تصویر رادیوگرافی زیر دقت کنید. در تصویر مشخص است که کانال‌ها درون ریشه قرار دارند.

بیشتر بخوانید: فرق روت‌کانال با عصب‌کشی

ساختار ریشه و کانال دندان

دیگر فرق کانال و ریشه دندان در ساختار ریشه است. کانال یک بخش مستقلی است که خود بخشی از ریشه دندان محسوب می‌شود. وقتی شما دندانی را به علت پوسیدگی از دهان خود خارج می‌کنید؛ یعنی امکان درمان کانال و ترمیم آن وجود نداشته و بهتر است از طریق ایمپلنت یا بریج دندانی جایگزین کنید. همان‌طور که اشاره کردیم در ساختار ریشه علاوه بر کانال اجزای دیگری مانند پالپ نیز وجود دارد. اجزای دندان به ترتیب شامل مینا، عاج، پالپ و کانال می‌شود. درواقع پالپ و کانال در محوطه ریشه دندان قرار داشته و پالپ به کانال‌های دندان متصل است.

کانال ریشه و اعصاب عروقی

کانال دندان شامل چه چیزی است و چه ویژگی دارد؟ در پاسخ این پرسش باید بگوییم که بافت کانال شامل اعصاب و عروق بوده و وقتی دندان شما درد می‌گیرد همین اعصاب تحت‌فشار بوده و آسیب‌دیده‌اند. اکثر عملیات درمانی به روی کانال دندان انجام شده و اگر در مواقع بروز مشکل فوراً اقدام به درمان نکنید، ممکن است با پیشرفت پوسیدگی و تجمع میکروب و باکتری در کانال ریشه، در انتهای ریشه‌های دندان نیز آبسه و عفونت شدت بگیرد. شما میتوانید برای خريد تجهيزات مصرفی دندانپزشكي به سایت دندانت مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: انواع شان پرفوره

کانال ریشه و اعصاب عروقی

تعداد کانال و ریشه دندان

از دیگر تفاوت‌های مهم و شایع کانال و ریشه دندان می‌توان به اختلافات تعداد ریشه و کانال اشاره کرد. برخی بر این تصورند اگر دندانی دارای دو ریشه باشد، حتماً دو کانال نیز دارد. درصورتی‌که این باور کاملاً نادرست است. ممکن است تعداد کانال‌های دندان از ریشه بیشتر باشد. تعداد ریشه و کانال در دندان‌ها معمولاً به شرح زیر است:

  • 2 ریشه و 3 یا 4 کانال در دندان‌های آسیاب بزرگ پایین
  • 1 ریشه و تعداد 2 یا 3 کانال در دندان‌های آسیاب کوچک فک پایین
  • 1 ریشه و 1 یا 2 کانال در دندان‌های نیش پایین
  • 3 ریشه و 3 یا 4 کانال در دندان‌های عقل
  • 1 ریشه و 1 کانال در دندان‌های نیش فک بالا
  • 3 ریشه و 4 کانال در دندان‌های کرسی اول بالا
  • 3 ریشه و 3 یا 4 کانال در دندان‌های کرسی دوم بالا

لازم به ذکر است که همواره این تعداد ریشه و کانال در دندان‌های افراد مشابه نبوده و ممکن است در شخصی این اعداد متفاوت از دیگری باشند. برای کسب اطلاعات دقیق دربارۀ تعداد ریشه و کانال دندان کافی است که تصویر رادیوگرافی از فک و دندان‌های خود ثبت کنید. البته ناگفته نماند که دندانپزشک متخصص نیز در روند درمان عصب کشی و ترمیم کانال و ریشه، به کمک قوۀ لامسه قادر به تشخیص تعداد کانال دندان است.شما میتوانید برای خرید تجهیزات پزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

بیشتر بخوانید: درد لثه بعد از عصب کشی دندان

آیا ممکن است دندان شخصی ریشه اضافی داشته باشد؟

بله داشتن ریشه اضافه دندان امری رایج بوده و جالب است بدانید برخی از افراد حتی در دهان خود دندان اضافه یا نهفته نیز دارند. این مشکل موجب تغییر در زیبایی دندان‌های شما شده و می‌توان با حذف دندان اضافه و ارتودنسی زیبایی دهان و دندان‌ها را تضمین کرد. بدون شک با وجود ریشه اضافه در دندان حتماً کانالی نیز در آن ریشه وجود دارد.

چرا نباید فوراً برای خارج‌کردن دندان اقدام نکنید؟

گاهی اوقات با یک مقدار احساس درد در دندان، افراد تصمیم به کشیدن دندان می‌گیرند. باید بگوییم که این مسئله یک اشتباه محض بوده و برایتان هزینه‌بردار خواهد بود. موارد زیر از جمله معایب خارج‌کردن دندان نسبتاً ناسالم هستند:

  • خالی ماندن جای دندان
  • افزایش احتمال پوسیدگی سایر دندان‌ها
  • تغییر مسیر دندان‌ها و حرکت آنها
  • مواجهه با هزینه بالای ایمپلنت و کاشت دندان

توصیه ما برای شما عزیزان در شرایط مشابه مواجه به کلینیک دندانپزشکی است. در اکثر مواقع با یک درمان ترمیمی و عصب کشی کانال دندان مشکل حل شده و لازم نیست با معایب نامبرده روبه‌رو شوید.

دقیق و هوشیار بودن یکی از ویژگی های مهم دستیار دندانپزشک است آنرا به نقل از دنتال مد بخوانید:

دستیار دندانپزشک باید دقیق وهوشیار باشد، با یونیت، انواع وسایل و ابزار، تجهیزات و طرز کار آن ها آشنا باشد. نحوه ی تکمیل پرونده را برای بیمار بداند. مراحل مختلف کار را برای انواع درمان ها آموخته و این که چه وسایلی مورد نیاز است را پیش بینی کند و در زمان لازم وسیله ی مناسب را به دندانپزشک داده و در صورت نیاز وسیله را از او پس بگیرد. نحوه ی صحیح انتقال و تبادل ابزار را بداند.

چرا نباید فوراً برای خارج‌کردن دندان اقدام نکنید؟

جمع‌بندی و سخن پایانی

امیدواریم مطالعه این مطلب از دندانت، فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی، برای شما مفید بوده و به‌خوبی قادر به تشخیص کانال دندان از ریشه و درک تفاوت‌های آنها باشید. همان‌طور که گفتیم کانال بخشی از ریشه دندان بوده و تنها در تصاویر رادیوگرافی قابل‌مشاهده است. در درمان و ترمیم دندان‌ها نیز معمولاً کانال ریشه تحت درمان قرار گرفته و در برخی مواقع با تخلیه عفونت و بستن کانال و عصب کشی درمان انجام می‌شود. چنانچه تجربۀ در خصوص درمان ریشه و کانال دندان‌های خود داشته‌اید حتماً برایمان بنویسید که آیا از روند درمان خود رضایت داشته‌اید یا خیر؟

5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • مرتضی سرمدی 22 خرداد 1403

    ببخشید در صورت شکسته شدن فایل در دندان حتما نیاز به جراحی هست ؟

  • سمیرا مخملباف 24 اردیبهشت 1403

    سلام ببخشید
    عصب کشی کرده ام و هنوز احساس درد دارم ممکنه پزشک یکی از ریشه هارو عصب کشی نکرده باشد ؟

  • مصطفی وطن دوست 22 اردیبهشت 1403

    سلام ببخشید
    عصب کشی دندان انجام دادم و هنوز همان دندانم درد زیادی دارد ممنون میشم برای علت راهنماییم کنید

  • ساناز 6 آذر 1402

    با سلام ،مادر من با ۷۰ سال سن و پس از چندین بار مراجعه به دندانپزشک جهت عصب کشی و تحمل درد زیاد با گذاشتن پین و… درنهایت مجبور به کشیدن دندان شدن ولی همچنان مخصوصا صبح و شب درد شدیدی دارن!به نظرتون مشکل از کجا میتونه باشه؟ ممنون🙏🏻🙏🏻

  • ساناز 6 آذر 1402

    با سلام ،مادر من با ۷۰ سال سن و پس از چندین بار مراجعه به دندانپزشک جهت عصب کشی و تحمل درد زیاد با گذاشتن پین و… درنهایت مجبور به کشیدن دندان شدن ولی همچنان مخصوصا صبح و شب درد شدیدی دارن!به نظرتون مشکل از کجا میتونه باشه؟ ممنون🙏🏻