درد لثه بعد از عصب کشی دندان

درد لثه بعد از عصب کشی دندان

دندانت
14 مهر 1402 / 10 دقیقه مطالعه

درد لثه بعد از عصب کشی دندان

آیا به تازگی دندان خود را عصب کشی کرده‌ و بعد از گذشت چند ساعت یا حتی چند روز هنوز هم احساس درد دارید؟ اگر درد دندان یا درد لثه بعد از عصب کشی دندان به یکی از دغدغه‌های این روزهای شما تبدیل شده است پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

فرآیند عصب کشی به خودی خود چندان دردناک نیست چراکه در هنگام انجام آن با تزریق داروی بی‌حسی درد را احساس نخواهید کرد، اما به محض از بین رفتن اثر داروی بی‌حسی بعد از انجام اندو یا همان عصب کشی درد گهگاهی و خفیفی را احساس خواهید کرد. به‌طور کلی هر گونه درد و ورم لثه بعد از عصب کشی حتی تا چند روز کاملا طبیعی بوده و از این جهت به هیچ عنوان جای نگرانی نیست. اما در صورتی که نکات بعد از اندو را رعایت نکنید این درد تا هفته‌ها ماندگار خواهد بود. در ادامه به بیان علت دندان درد و درد لثه بعد از عصب کشی و همچنین روش‌های تسکین این درد می‌پردازیم.

علت درد لثه بعد از عصب کشی

اگر درمان ریشه یا همان عصب کشی در وهله اول تمام عفونت را از بین نبرد، این عفونت در ریشه ماندگار شده و پس از گذشت 1 تا 2 هفته دردی حتی شدیدتر نسبت به گذشته را تجربه خواهید کرد. متأسفانه، عفونت پس از درمان ریشه می‌تواند از طریق دندان به بافت اطراف آن نظیر لثه‌ و دندان‌های مجاور و حتی گونه‌ها انتقال پیدا کند. پس عفونت از جمله دلایل مهم درد لثه بعد از عصب کشی است. اگر علاوه بر لثه، دندان شما نیز درد می کند می توانید مقاله درد دندان بعد از عصب کشی را مطالعه کنید.

علت درد لثه بعد از عصب کشی دندان

خبر خوب این است که بسیاری از بیماران پس از درمان کانال ریشه، درد دندان و یا حتی درد لثه بعد از عصب کشی را احساس نمی‌کنند. با اینحال بسیاری از بیماران بلافاصله بعد از بی اثر شدن بیهوشی و از بین رفتن تاثیر ماده بی حسی تزریق شده، درد خفیفی را حس می‌کنند که طبیعی است و در این مورد جای نگرانی وجود ندارد. هر چند که درد و ورم لثه بعد از عصب کشی کاملا طبیعی است اما با اینحالبسیاری از دندانپزشکان با تجویز مسکن‌هایی نظیر ایبوپروفن و استامینوفن تحمل این درد اندک را برای بیماران بسیار آسان‌تر می‌کنند.

تا اینجای مطلب در مورد درد خفیف و طبیعی بودن این میزان درد صحبت کردیم، اما سوال اصلی اینجاست که چه زمانی درد نگران کننده است و یا به عبارت بهتر چه زمانی باید برای درمان این درد مجددا به دندانپزشک مراجعه کرد؟

 اگر درد شدید و حتی ضربان‌داری را در قسمت درمان شده دندان و لثه خود احساس کردید، در صورتی که این درد شدید بیش از 3 روز طول کشید، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید چراکه احتمال از بین نرفتن عفونت و ماندگار شدن و حتی تشدید آن بعد از عصب کشی وجود دارد. به عبارت ساده‌تر این درد شدید و مداوم می‌تواند نشانه‌ای از عفونت بعد از عصب کشی باشد که ممکن است برای برطرف کردن آن نیاز به درمان با آنتی بیوتیک داشته باشید.

اما از کجا متوجه شویم که دندان ما حتی پس از عصب کشی عفونی است؟ در واقع چه علائم هشدار دهنده‌ای در این زمینه وجود دارد

1. مداوم و پیوسته بودن درد:

از جمله علائم اصلی عفونت دندان حتی بعد از عصب کشی، مداوم و بی‌وقفه بودن این درد است. در واقع درد شدید لثه بعد از عصب کشی که به صورت پیوسته بروز پیدا می‌کند نشان از ماندگار شدن عفونت و یا شدیدتر شدن این عفونت حتی نسبت به قبل درمان کانال ریشه دارد. این درد مداوم و پیوسته از نوک ریشه به لثه و فک گسترش می‌یابد. توصیه می‌شود در صورت عدم کاهش شدت این درد 3 روز بعد از عصب کشی مجددا به دندانپزشک مراجعه کنید.

2.آبسه:

آبسه روی لثه و نزدیک دندان آسیب دیده نشان دهنده عفونی شدن بافت‌های نرم اطراف دندان است. هر چند که وجود آبسه‌های لثه در صورت دردناک نبودن خطرناک نیست. اما چنانچه قبل از درمان کانال ریشه یا همان عصب کشی آبسه داشتید و این آبسه بعد از 7 تا 10 روز از بین نرفت، همین عامل نشان دهنده ماندگار شدن عفونت است.

3.تغییر رنگ دندان:

یکی از نشانه‌های عفونی شدن دندان و بافت‌های اطراف آن که باعث درد لثه بعد از عصب کشی می‌شود، تیره و یا کدر شدن مینای دندان‌هاست. چرا که در این حالت بافت‌های داخل کانال ریشه با گسترش عفونت می‌میرند و رنگ دندان را به قهوه‌ای تیره یا زرد تغییر می‌دهد. در واقع تیره شدن دندان پس از درمان نشان دهنده ادامه از دست رفتن کامل دندان بوده و باید هر چه سریع‌تر نسب به درمان عفونت و به اصطلاح تمیز کردن کانال اقدام کرد.

4.مزمن شدن بوی بد دهان:

در صورتی که مزمن شدن بوی بد دهان همراه با درد شدید لثه بعد از عصب کشی همراه باشد می‌توان گفت لثه یا دندان شما عفونی شده است. اگر رعایت بهداشت دهان و دندان نظیر مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و... این بو را از بین نبرد به احتمال زیاد کانال ریشه شکسته و یا ترک خورده و از این ناحیه عفونت شدید و ماندگار شده است. همچنین تلخ شدن دهان از دیگر نشانه‌های عفونی شدن بافت لثه و دندان در کنار بد بو شدن دهان است.

5.احساس خستگی:

ممکن است بعد از انجام یک پروسه دندانپزشکی کمی احساس خستگی کنید، اما اگر این خستگی تا چندین روز بعد از آن همچنان ادامه یافت می‌تواند به معنای انتقال عفونت از دهان به خون شما باشد. رگ‌های خونی می‌توانند پاتوژن‌ها را به سایر قسمت‌های  بدن و اندام‌های شما منتقل کنند، بنابراین عفونت‌های دهانی می‌توانند باعث مشکلات دیگری مانند خستگی شوند.

6.تب:

تب و بالارفتن دمای بدن نیز نشانه‌ای از مبارزه سیستم ایمنی بدن با باکتری‌هاست. بنابراین اگر دمای بدنتان بالا رفت و درد لثه بعد از عصب کشی را تجربه کردید ممکن است دچار عفونت دندان و لثه بعد از درمان اندودنتیک یا همان عصب کشی شده باشید.

نکته قابل تامل درباره این عفونت و عدم درمان به موقع آن، گسترش آن به فک، صورت و حتی جریان خون است. پس لازم است هر گونه درد شدید لثه بعد از عصب کشی را جدی بگیرید و با دندانپزشک خود در این زمینه صحبت کنید.

درمان درد لثه بعد از عصب کشی

قبل از آنکه به درمان درد لثه بعد از عصب کشی بپردازیم لازم است برای درک بهتر موضوع به‌طور مختصر با مراحل این نوع خاص از درمان آشنا شوید:

  1. در ابتدا بی‌حسی موضعی در محدوده دندانی که قرار است درمان اندودنتیک (عصب کشی) روی آن انجام شود، صورت می‌گیرد.
  2. دندانپزشک سوراخ کوچکی را در تاج دندان ایجاد می‌کند و این سوراخ کردن را تا رسیدن به کانال ریشه دندان و پالپ که محتوی عروق خونی، اعصاب دندان و... ادامه می‌دهد.
  3. پالپ که بافت زنده دندان به شمار می‌رود به دلیل عفونی شدن به طور کامل از داخل دندان خارج شده و کانال ریشه دندان برای از بین بردن هر گونه باکتری، شسته و ضدعفونی می‌شود. اما دندان و ریشه در محل فک باقی می ماند.
  4. داخل دندان با مواد ترمیمی پر شده تا از عفونت مجدد دندان جلوگیری شود.
  5. تاج دندان با مواد کامپوزیت و یا با روکش دندان پوشانده می‌شود.

با در نظر گرفتن مراحل بالا احساس درد خفیف در ناحیه دندان درمان شده تا چند روز طبیعی است. اما  اگر این درد مداوم و شدید باشد حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. لازم است بدانید که دندانپزشکان برای دردهای خفیف مسکن‌های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن و استامینوفن را تجویز می‌کنند اما در موارد درد شدید لثه بعد از عصب کشی، معمولا برای کمک به درمان عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

علاوه بر داروهای شیمیایی نام برده شده از جمله مسکن و آنتی‌بیوتیک، برخی از درمان‌های خانگی نیز می‌توانند در این زمینه نیز کمک‌کننده باشند، درمان‌هایی نظیر شستشوی دهان با آب نمک گرم که به کاهش التهاب و بهبودی کمک می‌کند و همچنین استفاده از کمپرس سرد در ناحیه آسیب دیده که می‌تواند تورم را به حداقل رسانده و درد را تا حدودی کاهش دهد.

در این حال توصیه می‌شود برای چند روز از مصرف غذاهای ترد یا غذاهایی مانند گوشت، آجیل و... که جویدن آنها سخت است پرهیز شود چرا که این قبیل خوراکی‌ها باعث تحریک ناحیه تحت درمان شده و روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد. در عوض غذاها و خوراکی‌های آبکی و غیر جویدنی مانند سوپ، ماست، اسموتی و پوره سیب زمینی پیشنهاد می‌شود.

در طی سپری کردن دوره درمان استراحت کردن یا به عبارتی زمان دادن به بدن برای بهبودی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، پس لازم است حداقل 24 ساعت پس از عصب کشی از فعالیت‌های بدنی سخت و شدید خودداری کنید. در غیر این صورت، کار شدید باعث افزایش جریان خون و افزایش تورم به خصوص تورم‌ در ناحیه دهان و لثه می‌شود. از دیگر نکات مهم در زمینه بهبودی سریع بعد از عصب کشی، رعایت بهداشت دهان و دندان است. ممکن است مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و حتی استفاده از دهانشویه در اطراف ناحیه درمان شده کمی با درد همراه باشد. اما درد نباید مانع شما برای عدم رعایت بهداشت شود، در این حالت توصیه می‌کنیم کمی ملایم‌تر به شستشوی ناحیه عصب کشی شده بپردازید.

روش های پیشگیری درد لثه قبل از عصب کشی

شاید عصب کشی به دلیل ماهیت خود در وهله اول دردناک به نظر برسد اما واقعیت آن است که در هنگام انجام درمان‌های اندودنتیک یا همان عصب کشی، دندانپزشک با تزریق ماده بی‌حسی از دردناک شدن این پروسه درمانی جلوگیری می‌کند. اما بعد از بی‌اثر شدن ماده بی‌حسی ممکن است دندان و بافت‌های اطراف آن نظیر لثه به دلیل تحریک و فشاری که در پروسه درمان متحمل شده‌اند، دردناک باشند.

اما به‌طور کلی هیچ روش پیشگیری کننده از دردی قبل از پروسه عصب کشی وجود ندارد. تنها بعد از انجام این پروسه همان‌گونه که پیش از این اشاره کردیم پزشک با تجویز قرص‌های مسکن مانند ایبوپروفن و استامینوفن به آسان‌تر شدن دوران نقاهت پس از انجام این درمان کمک می‌کند.

همچنین روش‌های خانگی متعددی مانند استفاده از کمپرس آب سرد، آرام ماساژ دادن محل درمان، نوشیدن مایعات با نی، شست‌و‌شوی دهان با آب نمک ولرم و... می‌تواند در قابل تحمل‌تر شدن دردهای خفیف بعد از عصب کشی موثر باشد.

کلام آخر

در این مقاله از سایت دندانت، فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی، به درد کردن لثه بعد از عصب کشی اشاره شد. درد لثه بعد از عصب کشی به صورت خفیف تا چند روز بعد از درمان‌های اندودنتیک (عصب کشی) کاملا طبیعی بوده و با استفاده از مسکن‌های ایبوپروفن و استامینوفن که حتی نیاز به تجویز پزشک ندارند رفع می‌شود. اما چنانچه درد شدید، ضربان‌دار و مداوم در ناحیه لثه و دندان درمان شده خود احساس کردید به احتمال زیاد دچار عفونت بعد از عصب کشی شده‌اید و باید مجددا تحت درمان قرار بگیرید. در این مرحله معمولا دندانپزشک شما با تجویز آنتی‌بیوتیک درمان عفونت لثه و دندان را شروع می‌کند.

5 / 3.3
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

3.3 / 5. 3

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • GkzsFJfwEnPNYUT 1 اردیبهشت 1403

    OcwkDMsrnAHpxTV

  • طیبه 13 اسفند 1402

    سلام من دندون ۶ پایینم رو عصب کشی کردم ولی وقتی غذا میخورم میده لای دندون فوری درد میکنه و نخ میکشم غذا رو در میارم خوب میشه همین که غذا بره درد میکنه با نخ در بیارم فوری خوب میشه .بعضی وقتا هم وقتی با نخ میارم بیرون خون میشه لثم.آیا دوباره باید از اول عصب کشی بشه؟