قالب گیری دندان چگونه است؟

قالب گیری دندان چگونه است؟

دندانت
7 مهر 1402 / 7 دقیقه مطالعه

قالب گیری دندان چگونه است؟

قبل از آنکه درباره مواد قالب گیری دندان صحبت کنیم این سوال را مطرح می‌کنیم وقتی اسم قالب را می‌شنوید چه مفهومی به ذهن شما خطور می‌کند؟ آیا می‌دانید در چه شرایطی دندان شما احتیاج به قالب گیری دارد؟ درباره مراحل و پروسه قالب گیری دندان چطور؟ آیا در این زمینه اطلاعی دارید؟

در این مطلب تمامی سوالات فوق را بررسی کرده و اطلاعات جامعی درباره پروسه قالب گیری دندان به شما ارائه می‌دهیم. برای مثال به طور مفصل‌تر توضیحاتی را درباره انواع قالب‌گیری دندان و نحوه ساخت هر کدام به شما ارائه می‌دهیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات تخصصی‌ و کامل‌تر در این زمینه، توجه شما را به ادامه این مطلب جلب می‌کنیم. همچنین شما می توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله اسم مواد قالب گیری دندان نیز مراجعه کنید.

قالب گیری دندان چقدر طول می کشد؟

پروسه قالب گیری دندان بسیار سریع انجام می‌شود، این پروسه برای شما خسته کننده نخواهد بود چرا که بیش‌تر از یک دقیقه زمان نمی‌برد. اما آماده شدن پروتز دندانی شما به لابراتوار مربوطه و همین‌طور تعداد سفارشات شما مرتبط است. گاه مشاهده شده بیش از یک روکش برای یک بیمار خاص سفارش گرفته شده که همین امر باعث طولانی شدن تحویل روکش یا پروتز مربوطه می‌شود. گاهی اوقات هم این آماده شدن به لابراتور و حجم سفارش‌گیری آن‌ها مرتبط است که هر دوی این عوامل (تعداد سفارش و برنامه کاری لابراتوار) باعث افزایش زمان تحویل پروتزهای دندانی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: سلامت دهان و دندان در بارداری

قالب گیری دندان چقدر طول می کشد؟

اما به طور کلی بعد از یک الی دو هفته از آخرین قالب گیری، پروتز مورد نظر شما آماده شده و به دندانپزشک تحویل داده می‌شود. دندانپزشک هم با رعایت تمامی نکات و قواعد لازم، این پروتز دندانی را داخل دهان بیمار قرار می‌دهد.

در صورت لزوم، دندانپزشک شما می تواند تا زمان آماده شدن روکش‌ها یا پروتزهای دندانی یک روکش موقت را داخل دهان شما قرار دهد. این روش رایج بیش‌تر برای افرادی استفاده می‌شود که دندان جلویی خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب، در مدت زمانی که روکش دائم هنوز آماده نیست، مشکلات زیبایی دندانی آن‌ها را آزرده نخواهد کرد.شما میتوانید برای خرید دستگاه دندانپزشکی به سایت دندانت مراجعه کنید.

مراحل قالب گیری دندان برای روکش

همان‌گونه که پیش از این اشاره کردیم دو روش متداول برای ساخت قالب دندان وجود دارد:

  1. روش سنتی
  2. روش دیجیتال

در هر کدام از روش‌های بالا که برای ساخت روکش، بریج، دندان مصنوعی، تجهیزات ارتودنسی و... استفاده می‌شود؛ مراحل ساخت قالب منحصربه‌فرد بوده و نسبت به روش‌ دیگر متفاوت است. در زیر هر کدام از این تکنیک‌ها یا روش‌های ساخت قالب به همراه مراحل آن را شرح داده‌ایم.

1.    روش سنتی:

در ابتدا لازم است توضیح دهیم که این قالب‌ها هم در جنس پلاستیکی و هم به صورت فلزی وجود دارند. طریقه قالب گیری در این روش به این صورت است که مواد قالب‌گیری در سطح قالب گسترده و پخش می‌شوند تا تمام سطح قالب را بپوشانند. جالب است بدانید که مواد قالب‌گیری حالت خمیری داشته و بعد از چند دقیقه سفت و سخت می‌شوند. بعد از سخت شدن قالب، دندانپزشک این قالب را از دهان شما خارج کرده و به لابراتوار می‌فرستد.

2.    روش دیجیتال:

در قالب گیری دیجیتالی از فناوری‌های کامپیوتری، لیزری، ابزار اسکن نوری و... استفاده می‌شود. در این نوع خاص از قالب گیری دندان، الگوی دقیقی از بافت نرم و سخت دهانی ثبت شده، به کامپیوتر ارسال و سپس این فن‌آوری کامپیوتری اطلاعات مربوط به قالب‌گیری را در چند دقیقه بدون نیاز به مواد قالب‌گیری سنتی دریافت می‌کند. به دلیل عدم نیاز به مواد قالب‌گیری، بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند که از قالب‌گیری دیجیتالی استفاده کنند. سپس اطلاعات مربوط به قالب‌گیری دیجیتالی به کامپیوتر ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید: ونیر دندانی چیست؟

مراحل قالب گیری دندان برای روکش

بهترین زمان قالب گیری دندان

تصمیم‌گیری درباره قالب‌گیری دندان به وضعیت دندان شما و نحوه درمان آن بستگی دارد. به عبارت ساده‌تر باید دید که این قالب برای چه منظور برای شما تهیه شده است چرا که قالب‌های دندانی به دلایل متفاوت تهیه می‌شوند، از جمله موارد تهیه قالب‌های دندانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عاج‌های دندانی (Dental crowns)
  • بریج‌های دندانی (Dental bridges)
  • ایمپلنت‌های دندانی (Dental implants)
  • دندان‌های مصنوعی (Dentures)
  • گاردهای شبانه (Night guards)
  • گاردهای ورزشی (Sports mouth guards)
  • و...

اسپاتول محکمه

۱۷۵,۲۹۴

اسپری روغن 500 میل

۴۵۰,۰۰۰

بیکس گاز

۱,۰۰۰,۰۰۰

قالب‌گیری دندان معمولاً پس از انجام درمان دندانی یا درمان ریشه‌ای (ارتودنسی، ایمپلنت و غیره) انجام می‌شود.بهترین زمان قالب گیری دندان از نظر سایت درنیکا سلامت ایرانیان  عبارتست از:

آماده سازی و ساخت روکش دندان ها مراحل مختلفی وجود دارد. تهیه انواع قالب گیری دندان یکی از این مراحل است که برای ساخت روکش از آن استفاده می گردد. بهترین زمان برای قالب‌ گیری دندان، به وضعیت دندان و درمان لازم برای آن وابسته است. در صورتی که شخص نیاز به دندان مصنوعی داشته باشد، قالب‌گیری دندان برای روکش، معمولاً بعد از انجام درمان (ارتودنسی، ایمپلنت و غیره) صورت می گیرد. در بعضی موارد، افراد به دلایلی مانند شکستن دندان، ترمیم ناموفق از دندان یا بیماری‌ های دندانی مثل پوسیدگی‌ های شدید نیاز به قالب‌ گیری دارند. در صورت داشتن این مشکلات، بهتر است قبل از انجام دادن قالب‌گیری دندان، درمان دندانی مناسبی انجام دهید. در حالت کلی لازم است قالب‌گیری قبل از شروع درمان صورت پذیرد.

بهترین زمان قالب گیری دندان

با توجه به موارد بالا و اورژانسی بودن موارد مطرح شده درباره بهترین زمان قالب‌گیری دندان تصمیم‌گیری می‌شود.

بیشتر بخوانید: سرساکشن جراحی دندانپزشکی چیست؟

آیا قالب گیری دندان درد دارد؟

در بیش‌تر موارد، هیچ دردی هنگام قالب گیری دندان وجود ندارد، قاعدتا اگر فرآیند قالب‌گیری دندان پروسه‌ای دردآور بود دندانپزشکان به طور قطع از مواد بی‌حس کننده استفاده می‌کردند. با این حال، این قالب‌گیری می‌تواند باعث ایجاد رفلکس تهوع شده و برای بسیاری از افراد ناراحت کننده باشد.

به گفته وب سایت alexanderfamilydental درد دندان حین قالب گیری به شرح زیر است:

اغلب، روش باندینگ دندان معمولاً بدون درد است زیرا فقط روی سطح دندان فعالیت می‌کند. تنها زمانی که این روش ممکن است دردناک باشد زمانی است که شامل ترمیم حفره است. از آنجایی که حفره عمدتاً مواد پوسیده است، ممکن است تا حدودی ناراحت کننده باشد زیرا رزین استخوانی وارد حفره می شود.

کلام آخر

شما در این مقاله از دندانت، شرکت فروش تجهیزات دندانپزشکی، که در زمینه تجهيزات و خرید ابزار و تجهیزات جراحی و پریو بصورت تخصصی فعالیت میکند با قالب گیری دندان آشنا شدید. قالب گیری دندان یکی از جنبه های ضروری دندانپزشکی امروزه است.  تقریبا می‌توان گفت بدون آن‌ها، بخش اعظمی از خدمات ترمیمی – زیبایی در حوزه دندانپزشکی امکان پذیر نخواهد بود. قالب‌گیری ممکن است پرهزینه باشد و یا حتی با دانستن بدون درد بودن می‌تواند با ایجاد رفلاکس باعث ایجاد احساس ناخوشایند در بیمار شود اما حتی با در نظر گرفتن تمامی این موارد می‌توان لذت داشتن لبخندی زیبا را با دانستن تمامی این موارد تحمل کرد.

5 / 2.7
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

2.7 / 5. 3

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • علی 23 مرداد 1403

    مرسی از اطلاعاتتون! همیشه برام عجیب بود که چرا وقتی قالب‌گیری می‌کنن باید اون ماده توی دهان بمونه تا سفت بشه. آیا این ماده برای دندان‌ها یا لثه‌ها ضرری نداره؟ و چقدر طول می‌کشه تا قالب‌گیری کامل بشه؟ اگر کسی تجربه‌ای داره خوشحال میشم به اشتراک بذاره.

  • الهام 23 مرداد 1403

    سلام، خیلی مفید بود. من شنیدم که بعضی وقت‌ها قالب‌گیری دقیق انجام نمیشه و باعث میشه که روکش یا دندان مصنوعی خوب جا نیفته. آیا این به کیفیت مواد قالب‌گیری بستگی داره یا به دقت دندانپزشک؟ چطور میشه مطمئن شد که قالب‌گیری به درستی انجام شده؟

  • سینا 23 مرداد 1403

    اطلاعات خوبی بود! سوالی که دارم اینه که آیا قالب‌گیری برای همه‌ی دندان‌ها به یک شکل انجام میشه؟ مثلاً برای ساخت روکش دندان با قالب‌گیری فرق داره با زمانی که می‌خوایم برای ارتودنسی قالب بگیریم؟ اگر ممکنه توضیح بدید.

  • نگین 23 مرداد 1403

    خیلی ممنون از توضیحاتتون! همیشه برام سوال بود که چرا باید برای بعضی از درمان‌های دندانپزشکی قالب‌گیری انجام بشه. می‌خواستم بدونم که آیا این فرآیند دردناکه یا اینکه فقط کمی ناراحت‌کننده است؟ و آیا راه‌هایی برای کاهش این ناراحتی وجود داره؟

  • کلانتری 8 تیر 1403

    ببخشید در ایران نیستم پروتز دندانم شکسته آیا خودم با خرید خمیر قالبگیری می توانمقالب بگیرم وبرای دندانسازم در ایران بفرستم

  • شیما صالحی 22 خرداد 1403

    موثرترین تکنیک ها و مواد برای ایجاد قالب های دقیق و راحت دندان در دندانپزشکی مدرن چیست؟

  • سمانه نیکجو 26 اردیبهشت 1403

    سلام وقت بخیر از این قالب گیری های دندان برای ارتودنسی هم استفاده میکنند؟

  • رضا هاشمی نسب 22 اردیبهشت 1403

    هنگام قالب گیری دندان حالم بد میشه و عوق میزنم و این موضوع تمومی نداره راهی برای رفع این موضوع وجود ندارد ؟؟