چرا دندان سیاه می شود

چرا دندان سیاه می شود؟

دندانت
1 مهر 1402 / 10 دقیقه مطالعه

چرا دندان سیاه می شود؟

در این مقاله از دندانت، فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی بررسی میکنیم که چرا دندان ها سیاه می شوند. بسیاری از لکه‌های سیاهی که روی دندان‌ها به وجود می‌آیند، از بروز و ایجاد پوسیدگی حکایت دارند و از این رو می‌توانند باعث نگرانی شوند. لکه‌های سیاه علاوه بر تاثیراتی که روی زیبایی دندان‌ها و از همه مهم‌تر لبخند شما دارند، باعث ایجاد دندان دردهای خفیف می‌شوند. اگر برای درمان این لکه‌های سیاه سریع اقدام نشود ممکن است پوسیدگی‌ها پیشرفت کرده، به پالپ دندان رسیده و آن را عفونی کند.

در این هنگام باید خود را برای درمان ریشه و عصب کشی آماده کنید. چنانچه لکه‌های سیاه به تازگی روی دندان‌های شما تشکیل شده‌اند و یا درصورتی‌که به کسب اطلاعات در این زمینه علاقه‌مند هستید می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد علت سیاه شدن دندان و درمان آن با ما همراه باشید.

علت سیاه شدن دندان های جلو

یکی از علت ‌های سیاه شدن دندان های جلو، پوسیدگی دندان است. معمولا پلاک‌های دندانی نقش موثری در این زمینه دارند. پس توجه به بهداشت دهان و دندان در این زمینه نقش مهمی دارد. توجه داشته باشید که اگر پوسیدگی‌ها در مراحل اولیه خود بوده و هنوز به ریشه نرسیده باشد به راحتی با ترمیم قابل درمان هستند، پس با دیدن اولین نشانه‌هایی از سیاه شدن دندان‌ها تعلل نکنید و با مراجعه به مراکز دندانپزشکی درمان را شروع کنید. در صورتی که این پوسیدگی به ریشه برسد، نیاز به درمان ریشه و عصب کشی دارد که مستلزم وقت و هزینه بیشتری است.

علت سیاه شدن دندان های جلو

علت سیاه شدن دندان از داخل

از جمله دلایل و علت سیاه شدن دندان از داخل همانند ایجاد لکه در سایر دندان‌ها به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و پوسیدگی دندان‌هاست. همچنین ممکن است گاهی اوقات با جرم‌های سفت و متخلخل و زبر در پشت دندان‌های خود مواجه شوید. به این جرم‌‌ها در اصطلاح تارتار گفته می‌شود. در ادامه به صورت کاملا تخصصی به بررسی تارتارها و علت جرم سیاه دندان می‌پردازیم.در صورتی که علاقه مند هستید می توانید مقاله روش توقف پوسیدگی دندان در خانه را مطالعه نمایید.

علت سیاه شدن دندان از داخل

تارتار چیست؟

حتی با رعایت حداکثری بهداشت دهان و دندان باز هم باکتری در دهان شما وجود خواهد داشت. زمانی‌که این باکتری‌ها با مواد غذایی باقیمانده در دهان شما ترکیب شوند لایه‌ای چسبناک به نام پلاک‌ دندانی را به وجود می‌آورند. این پلاک‌ها در قسمت‌های مختلفی از دندان قرار می‌گیرند. از جمله این نواحی روی سطوح دندان‌ها و در خط لثه و حتی قسمت‌های ترمیم شده دندان‌هاست.

گفتیم که که پلاک‌ها حامل باکتری‌هایی هستند که با چسبیدن به مینای دندان باعث ایجاد پوسیدگی می‌شوند. با این حال، اگر پلاک روی دندان‌های شما باقی بماند به تارتار تبدیل شده و مشکلات بزرگ‌تری را ایجاد میکند.

 تارتار که به آن جرم نیز گفته می‌شود، در زیر و بالای خط لثه تشکیل می‌شود. تارتارها بافتی زبر و متخلخل دارند که باعث عقب نشینی لثه و سایر بیماری‌های مرتبط با آن و از همه مهم‌تر سیاه شدن دندان‌ها می‌شود. لازم است که با مراجعه به مراکز دندانپزشکی این جرم‌ها با ابزار مخصوص برداشته شوند. شما میتوانید برای خريد تجهيزات مصرفی دندانپزشكي از سایت دندانت بازدید کنید.

بیشتر بخوانید: انواع فایبر پست در دندانپزشکی

علت سیاه شدن ریشه دندان چیست؟

دلایل زیادی باعث سیاه شدن ریشه دندان می‌شوند، مثلا اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشده و پوسیدگی در همان ابتدا درمان نشود. در نتیجه پوسیدگی درمان نشده با پیشرفت و گسترش به سمت مرکز و پالپ دندان رفته و باعث عفونی شدن پالپ می‌شود که خود باعث دردی شدید و بدون وقفه خواهد شد.

علت سیاه شدن ریشه دندان چیست؟

گاهی هم به دلیل ترکی خوردن و یا شکستگی اتفاقی ریشه دندان، این سیاه شدن اتفاق می‌افتد. در دو حالت نیاز است که به دندانپزشک مراجعه شود تا دندانپزشک با عصب کشی و تخلیه پالپ عفونی شده، درمان ریشه دندان را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: آناتومی دندان قدامی و خلفی

درمان سیاه شدن دندان

لکه‌های سیاه روی دندان‌ها را می‌توان به سادگی درمان کرد، این لکه‌های سیاه که اغلب به صورت حفره‌های سیاه نمایان می‌شوند نشان‌دهنده پوسیدگی‌های دندانی هستند. دندانپزشک‌ها با تراشیدن قسمت‌های سیاه شده، این لکه‌ها را برداشته و روی آن مقداری ماده باندینگ همرنگ دندان قرار می‌دهند. باندینگ با دندان طبیعی شما ترکیب شده و ظاهری طبیعی به آن می‌بخشد و در نهایت دندان شما هم از نظر پوسیدگی و هم از نظر زیبایی درمان می‌شود.

گاهی اوقات این لکه‌های سیاه رنگ روی دندان‌هایی که از قبل عصب کشی شده و در اصطلاح دندان مرده نامیده می‌شوند، ایجاد می‌شود. برای این منظور نیز دندانپزشکان می‌توانند با استفاده از ژل پراکسید، دندان‌ها و لکه‌های سیاه روی آن‌ها را به میزان قابل توجهی سفید کنند.

با این حال، گاهی اوقات سفید کردن دندان با ژل پراکسید به تنهایی جوابگوی این مسئله نیست و باید سایر گزینه‌های ترمیمی مانند روکش‌های دندانی در نظر گرفته شود. شما میتوانید برای خرید لوازم بهداشتی دندان از سایت دندانت بازدید کنید.

بیشتر بخوانید:

دندان کشیدن در بارداری

ممنوعیت دندانپزشکی در بارداری

از بین بردن لکه های سیاه روی دندان در خانه

برای از بین بردن لکه‌های سیاه روی دندان دانستن منشا و به عبارتی علت سیاه شدن رنگ دندان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر لکه های تیره روی دندان شما به دلیل عوامل بیرونی (مثل رنگ غذا و نوشیدنی‌ها) و نه پوسیدگی ایجاد شده باشد می‌توانید با استفاده از محصولات سفید کننده خانگی عرضه شده در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های عرضه کننده محصولات دندانپزشکی مانند دندانت آن‌ها را تهیه کنید. تفاوت لکه‌های ناشی از پوسیدگی و ناشی از مواد غذایی در چیست؟ چطور این دو لکه را از هم تشخیص دهیم؟

در ادامه به توضیح هر کدام از این لکه‌ها و نشانه‌ ظاهری آن‌ها پرداخته‌ایم.

لکه ناشی از پوسیدگی: اگر لکه سیاه ناشی از پوسیدگی یا عفونت باشد، تغییر رنگ به صورت حفره از داخل دندان شروع شده و در سطح خارجی دندان نمود پیدا می‌کند. در این صورت باید به دندانپزشکی مراجعه کنید و درمان و یا راه‌حل خانگی برای رفع آن وجود ندارد.

لکه ناشی از مواد غذایی : اگر لکه سیاه ناشی از تجمع مواد غذایی و یا جرم باشد، با حمله باکتری به مینای دندان، لکه‌های تیره، برجسته‌تر می‌شوند. در این حالت با محصولات متنوع و بدون نسخه‌ای که در مراکز فروش محصولات دندانپزشکی عرضه می‌گردند و یا با سایر روش‌ها، می‌توانید برای رفع این لکه‌ها اقدام کنید.

چه چیزی باعث شکست ایمپلنت دندان می شود؟ پاسخ آنرا به نقل از کلینیک ایرانمهر بخوانید:

شکست ایمپلنت یکی از بدترین عوارض این درمان میباشد و این اتفاق زمانی رخ میدهد که بدن انسان، ایمپلنت را به عنوان یک عامل خارجی شناسایی کرده و آن را پس میزند. شکست ایمپلنت دلایل متفاوتی دارد که برخی از آن ها قابل پیشگیری هستند ، در حالی که برخی دیگر خود به خود رخ می دهند. در صورت نیاز به مراقبت های اورژانسی دندانپزشکی در همان نزدیکی پیدا کنید.

 برای از بین بردن لکه‌های تیره و رنگی ناشی از مواد غذایی می‌توان درمان‌های خانگی زیر را به کار برد:

1.    لیمو:

لیمو حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است. هنگامی که اسید سیتریک با سطح مینای دندان تماس پیدا می کند، پلاک را نرم و در نتیجه پلاک دندان به راحتی از سطح دندان جدا می‌شود. حتی در مواقعی تارتار را می‌توان با همین روش از سطح دندان جدا کرد. به خاطر داشته باشید که لیمو محدودیت استفاده دارد، به این معنی که نباید بیش از یکبار در هفته (برای سفید کردن دندان‌ها
) مورد استفاده قرار گیرد. توصیه می‌شود قبل از استفاده از هر روش خانگی برای لکه بری با دندانپزشک خود در این زمینه مشورت کنید

2.    لیمو و نمک:

هنگامی که نمک با آبلیمو ترکیب شود اثر پاک کنندگی و ضدعفونی کنندگی بیشتری نسبت به مصرف آبلیمو به تنهایی دارد. با این کار پلاک‌های دندانی که حامل باکتری‌ها در حفره دهان هستند از بین می‌روند.

آستین یکبار مصرف الیافی 20 عددی

۳۹,۵۲۵

رول استریل 25 سانتی متری

۱,۴۳۷,۵۰۰

سطل سرسوزن 2 لیتری

۲۷,۵۰۰

3.    جوش شیرین:

جوش شیرین با نام علمی سدیم بی‌کربنات در ترکیب بسیاری از خمیردندان‌ها وجود دارد. اما اگر به مصرف خانگی جوش شیرین اصرار دارید، می‌توانید مقدار کمی از جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و این کار را تا زمانی انجام دهید که ماده‌ای خمیری شکل به دست آید. در مرحله بعدی، خمیر ایجاده شده را روی مسواک قرار دهید. جالب است بدانید که نباید در مصرف جوش شیرین برای از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای زیاده‌روی کرد. پیشنهاد می‌شود هفته‌ای یکبار و به مدت حداکثر ده دقیقه از این ماده استفاده شود. در غیر این صورت مینای دندان آسیب می‌بیند و احتمال بروز پوسیدگی وجود دارد.

4.    نوارهای سفید کننده:

این نوارها از جنس پلی اتیلن بوده و با چسب به دندان‌ها متصل می‌شوند. همچنین این نوارها به هیدروژن پراکسید (با نام دیگر پراکسید کاربامید) که ماده‌ای سفید کننده است آغشته شده اند. لازم است که از این محصول به مدت زمان ده دقیقه در بازه زمانی یک الی دو هفته‌ای استفاده شود.

5.    کیت‌های سفید کننده:

در ترکیب کیت‌های سفید کننده همانند نوارهای سفید کننده از پراکسید کاربامید استفاده شده است. لازم به ذکر است که اثر کیت‌های سفید کننده نسبت به نوارهای سفید کننده چشمگیرتر است.

6.    استفاده از خمیر دندان‌های سفید کننده:

خمیردندان‌های سفید کننده مانند خمیردندان‌های زغالی که در ساختار خود مواد سایشی دارند برای از بین بردن لکه‌های تیره ناشی از مواد غذایی بسیار موثرند اما استفاده از این خمیردندان‌ها باید به مدت زمان کمی محدود شود، در غیر این صورت احتمال آسیب به مینای دندان و حساس شدن دندان‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ست جراحی دندانپزشکی

کلام آخر

به طور کلی علت سیاه شدن دندان و یا نمودارشدن لکه‌های تیره روی تمامی سطوح دندان اعم از ریشه دندان، قسمت داخلی دندان و یا حتی جلوی دندان منشا مشترکی دارد.

از جمله این دلایل می‌توان به سیاه شدن دندان به دلیل پوسیدگی در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تشکیل پلاک و تارتار و یا حتی شکستگی دندان اشاره کرد که در این حالت لکه‌هایی سیاه به صورت حفره‌هایی که از داخل دندان به سطح رسیده‌اند، قابل مشاهده هستند.

 برای درمان لکه‌های سیاه ناشی از پوسیدگی به حتما به مراکز دندانپزشکی اعم از کلینیک‌ و یا مطب‌ها مراجعه کنید.
اما این لکه‌ها گاه به دلیل مصرف موادغذایی یا نوشیدنی‌های رنگی ایجاد می‌شود که در این حالت می‌توان با درمان‌های خانگی نسبت به رفع آن‌ها اقدام کرد.

منبع:

https://thedentalcentrelondon.com/news/black-teeth-symptoms-causes-and-treatment/

https://thedentalcentrelondon.com/news/black-teeth-symptoms-causes-and-treatment/

https://www.webmd.com/oral-health/tartar-dental-calculus-overview

5 / 2.7
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

2.7 / 5. 3

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید