عکس کامپوزیت نانو سرامیک

کامپوزیت نانو سرامیک چیست؟

دندانت
24 مرداد 1401 / 8 دقیقه مطالعه

کامپوزیت نانو سرامیک چیست؟

پوسیدگی دندان یکی از رایج ترین مشکلاتی که است که مراجعه کنندگان به مطب های دندانپزشکی با آن رو به رو هستند. اگر دقت کرده باشید بعد از عصب کشی، دندانپزشک از یک ماده ی سفید رنگ برای پر کردن دندان شما استفاده می کند. این ماده ی سفید رنگ همان کامپوزیت است.

کامپوزیت نانو سرامیک یا   Nano Ceramic Composite که در چندین سال گذشته بسیار پر طرفدار شده است. از فناوری نانو استفاده می کند تا عملکرد و کار آمد بهتری داشته باشد. اگر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید بیان می کنیم که چرا کامپوزیت نانو سرامیک دندان بهتر است و به بررسی انواع برند آن خواهیم پرداخت. شما می توانید برای خرید کامپوزیت نانو سرامیک به سایت دندانت مراجعه کنید.

عکس از دندان که با کمک کامپوزیت نانوسرامیک ترمیم میشود

ابتدا بیایید به بررسی کلمه های این ماده بپردازیم. پرسلن دندان که با عنوان سرامیک دندان نیز شناخته می شود، توسط دندان پزشکان و دندان سازان برای ترمیم های زیست سازگار مانند روکش ها و بریج ها استفاده می شود. کلمه سرامیک از یک واژه یونانی به معنای سفال رسی گرفته شده است. این ماده در دندان پزشکی برای افزایش زیبایی و شفافیت کاربرد دارد.

اما درباره Composite ها باید بدانید که این ماده از عناصر مختلفی تشکیل شده است. در واقع در دندان پزشکی این اصطلاح عبارت است از موادی برای ترمیم دندان که اتفاقا هم رنگ دندان هم هستند و ماتریس آن به صورت رزینی بوده و دارای ذرات زیادی برای پر کردن حفره های دندان است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید بعد از درمان و پر کردن دندان، حجم Composite مقدار 1.5 الی 3 درصد کاهش پیدا می کند. این کاهش در حجم گاهی اوقات می تواند سبب شکستگی مینای دندان و ایجاد شکاف در کناره های دندان شود. برای جلوگیری از این اتفاق معمولا متخصصین دندان از چندین لایه متعدد و مجزا استفاده می کنند و طبق اجرای روالی از دستورالعمل ها باعث شده اند که فشار وارد شده دندان به علت انقباض کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: پنجم شهریور روز داروساز

کامپوزیت نانو سرامیک دندان

ساختار کامپوزیت نانو سرامیک که همانطور که گفته شد به تازگی ساخته شده اند، بر اساس ادغام نانو تکنولوژی و سرامیک شکل گرفته است. طبق تجربه ای که بیماران و تکنسین های دندان داشتند، استفاده از این ماده آسان است و باعث براق شدن و افزایش شفافیت می گردد.

مقاومت کامپوزیت نانو سرامیک با توجه به بررسی میزان خم شدن و شکستگی، بسیار بالاست. این ماده می تواند با توجه به نوع آن تا فشار 400 مگا پاسکال در برابر خم شدگی تحمل کند و با این میزان گفته شده از پرسلن های تقویت شده و روکش های فلزی حتی بهتر و مقاوم تر است.

شما پس استفاده از این ماده برای ترمیم می توانید به راحتی مسواک بزنید چون کامپوزیت نانو سرامیک در برابر ساییدگی های مسواک مقاوم است. همچنین شفافیت آن هم نسبت به سایر مواد ترمیم کننده، ماندگار تر است. شما میتوانید برای خرید لوازم عمومی دندانپزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

برند کامپوزیت نانو سرامیک

کامپوزیت نانو سرامیک در سراسر جهان بسیار محبوب است و شرکت ها و کشور های زیادی اقدام به تولید این مواد ترمیم کننده داشتند. ما در ادامه دو مورد از بهترین برند های تولید کننده و کشور سازنده این محصول را معرفی می کنیم.

عکس از دندان فردی در حال لبخند زدن

برندPresident Dental(PD) :

این شرکت آلمانی در زمینه فروش مواد کوچک تجهیزات دندان پزشکی فعالیت می کند. بیشترین محصولاتی که این شرکت تولید می کند عبارت است از: مواد قالب گیری، سمان، لایت کیور، مواد لایت کیور، دستگاه لایت کیور، دستگاه میکسر آلژینات، چسب، محصولات کانال ریشه، دیسک های ساینده کامپوزیت، ژل های اچینگ و کامپوزیت نانو سرامیک.

این شرکت 15 سال است که برای تولید محصولات با کیفیت و مقرون به صرفه اقدام کرده است.

برند Teco:

یکی دیگر از برند های موجود در بازار، Tecoاست که در زمینه تولید محصولات و اجناس دندانپزشکی فعالیت می کند.

فرق کامپوزیت با نانو سرامیک

هم از Composite و هم از Nano Ceramic می توان برای ترمیم دندان های پوسیده استفاده کرد. اما به نظر شما کدام یک کارایی بهتری دارد؟ بهتر است از کدام یک برای ترمیم استفاده کنیم؟ در ادامه به بررسی تفاوت این دو می پردازیم و به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

این دو ماده هر دو بسیار زیبا هستند و هر دو هم رنگ دندان و سفید رنگ اند. این مواد به شکلی سازگار با دندان هستند که گاهی اوقات باعث می شود تا تشخیص بین دندان واقعی و دندان پر شده سخت شود.

بررسی کامپوزیت رزینی

یکی از مزیت های این ماده آماده شدن سریع آن است. این مواد بعد از پر شدن، حجم زیادی را نمی گیرند که سبب ناراحتی بیمار شود. اگر از Composite برای پر کردن دندان استفاده کردید بهتر است بدانید 10 الی 15 سال این مواد دوام دارند.

کاربرد کامپوزیت نانوسرامیک

شما برای ترمیم دندان خود با این ماده تنها کافیست یک بار به مطب دندان پزشکی مراجعه کنید. زیرا قرار دادن این مواد ساده و آسان است. البته خشک بودن دندان و دهان برای چسبیدن مواد به دندان امری ضروری است.

با اینکه جنس Composite ها نسبت به نانو سرامیک ها از شکنندگی کمتری برخوردارند اما به علت سایشی که در قسمت لبه های آن ایجاد می شود، ممکن است دوام کمتری داشته باشند.

عکس از خانمی که دندان خود را با کامپوزیت ترمیم کرده است.

استفاده از این ماده زمانی پیشنهاد می شود که بیمار به دندان های خود زیاد فشار وارد نکند یا از اگر قصد ترمیم تمام دندان ها را دارید از این ماده برای ترمیم موقت و میانی نیز می توان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: تأثیر سیگار بر سلامت دهان و دندان

بررسی نانو سرامیک

دندان پزشک می تواند از سرامیک برای ترمیم دندان به عنوان اینله، آنله، روکش کامل یا روکش های هیبریدی استفاده کند.

ترمیم دندان با استفاده از نانو سرامیک معمولا بیشتر از 15 سال دوام دارد اما نسبت به کامپوزیت ها احتمال شکستن آن ها نیز بیشتر است هر چه ضخامت بیشتر باشد احتمال شکستگی نیز افزایش می یابد. البته دندان سازان و دندانپزشکان می توانند با اتصال یک لایه فلزی به این مواد از شکستن زود هنگام آن ها جلوگیری کنند.

یکی از تفاوت های بین Composite و نانو سرامیک ها این است که سرامیک ها مقاومت بیشتری در سایش نسبت به ماده دیگر دارند.

کی از Composite استفاده کنیم؟

  • تعداد زیادی از دندان های برای ترمیم باقی مانده اند.
  • به دندان های خود برای گاز زدن فشار زیادی وارد نمی کنید.
  • ترمیم موقت تا طرح دندان ها آماده شود و رنگ ها سازگار شوند.

کامپوزیت هیبریدی ( قابل استفاده از ذرات مختلف) را به نقل از کلینیک تاج بخوانید:

این مدل کامپوزیت دندان با ارائه ذرات مختلف استفاده گسترده تری در اختیار دندانپزشکان قرار داده است. برخی ذرات کامپوزیت هیبرید در اندازه ۱۰ الی ۱۵ میکرومتر هستند و برخی دیگر حتی به اندازه ۴۰ میکرومتر هم می رسند. همچنین اندازه ذرات مدل کامپوزیت میکرونانو هیبریدی کمتر از ۱۰۰ نانومتر در نظر گرفته شده است. مزیت کامپوزیت های هیبریدی مقاومت بسیار خوب آنها در برابر ساییدگی و ضربه است. اما ممکن است بعد از مدتی متوجه شوید دندان‌ هایتان به زیبایی روزهای اولیه خود نیستند. بنابراین مجبور شوید خیلی زود به انجام ترمیم اقدام کنید.

کی از نانو سرامیک استفاده کنیم؟

  • داشتن زیبایی و ظرافت بالا، مانند روکش ها یا تاج های قدامی
  • پوشاندن دندان های آسیاب برای محافظت از دندان های آسیب دیده
  • دندان هایی که شکستگی زیادی دارند.
  • ترمیم چندین دندان در یک ردیف برای طراحی دقیق نحوه ی قرار گیری دندان ها
  • پر کردن فاصله بین دندان ها
عکس از  پزشکی که ابزار دندانپزشکی را در دست گرفته است

کلام آخر

در این مقاله ما با کامپوزیت نانو سرامیک آشنا شدیم و گفتیم که از این ماده برای ترمیم دندان ها پوسیده استفاده می کنند. در ادامه به بررسی تفاوت های Composite و سرامیک پرداختیم تا شما در هنگام خرید انتخاب بهتری داشته باشید. در صورتی که قبلا تجربه خرید و استفاده داشتید لطفا طبق تجربه ی خودتان بگویید که کامپوزیت بهتر است یا سرامیک؟؟؟

5 / 2
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

2 / 5. 2

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • چاوش احمدی 22 خرداد 1403

    نانو کامپوزیت سرامیکی از نظر استحکام، زیبایی و طول عمر در مقایسه با مواد سنتی دندانپزشکی چگونه است و کاربردهای بالقوه آن در دندانپزشکی مدرن چیست؟

  • مهدی علوی 26 اردیبهشت 1403

    اگه برخی از دندان ها به صورت کامل از بین رفته باشند هم میشه از کامپوزیت استفاده کرد ؟