عکس سمان گلاس آینومر

گلاس آینومر

دندانت
16 شهریور 1401 / 12 دقیقه مطالعه

گلاس آینومر

متاسفانه روند مراجعه بیماران به کلینیک‌های دندانپزشکی رو به افزایش است زیرا افراد توجه کافی به دندان‌های خود ندارند یکی از روش‌های درمان برای رفع پوسیدگی و پرکردن دندان است. در پایان این مطلب به بررسی گلاس آینومر یعنی چی و کاربرد گلاس آینومر در دندانپزشکی می‌پردازیم.

همچنین شما می توانید برای دیدن محصولات و بررسی قیمت و خرید گلاس آینومر دندانپزشکی به صفحه اصلی سایت دندانت مراجعه کنید.

سمان گلاس آینومر چیست؟

گلاس آینومر یعنی چی؛ گلاس آینومر ماده‌ای همرنگ دندان است که در دندانپزشکی برای پرکردن دندان‌های کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود. این ماده از اکریلیک و شیشه ساخته شده و دارای مزایای زیر است:

  • هنگامی که گلاس آینومرها روی دندان‌ها اعمال می‌شوند، فلوراید آزاد می‌کنند تا به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کنند.
  • قابلیت چسبندگی به ساختار دندان را دارد و به دلیل همرنگ بودن با دندان قابل تشخیص نیست.
  • ضریب انبساط حرارتی آن کم است.
  • این ماده برای کودکان مناسب است زیرا فلوراید آزاد می‌کند.

اگر با سمان های دندانپزشکی آشنایی ندارید پیشنهاد میکنیم قبل خواندن ادامه مطلب مقاله سمان دندانپزشکی چیست؟ را مطالعه کنید.

کاربرد گلاس آینومر در دندانپزشکی

گلاس آینومر در دندانپزشکی یکی از رایج‌ترین ترکیبات مورد استفاده در مطب‌های دندانپزشکی برای ترمیم سطوح و درمان پوسیدگی محدود در و بسیاری از کاربردهای دیگر در ارتودنسی، اینلی، آنلی، روکش، بریج و بسیاری موارد دیگر است که به عنوان جایگزینی برای سمان کامپوزیتی دندان استفاده می‌شود. برندهای مختلفی در سرتاسر دنیا در تولید این مواد پرکننده نقش دارند و طیف وسیعی از محصولات لایت کیور و سلف کیور را به بازار عرضه می‌کنند. انتخاب بهترین نوع گلاس آینومر از نظر میزان آسیب دندان مستلزم شناخت کاربردهای مختلف هر ترکیب و همکاری با دندانپزشک برای انتخاب بهترین گزینه با توجه به بودجه و نیازهای شما است. شما میتوانید برای خرید دستگاه دندانپزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

عکس نزدیک از سمان گلاس آینومر

گلاس آینومر یا کامپوزیت؟

انتخاب بین کامپوزیت‌ها و گلاس آینومرها به نوع آسیب و محل آن بستگی دارد. پرکننده‌های گلاس آینومر اصولاً برای آسیب‌های گسترده دندان استفاده نمی‌شوند و برای ترمیم‌های موقت زیر سطح ریشه و خط لثه گزینه‌ای ایده‌آل هستند. از سوی دیگر، کامپوزیت‌ها برای ترمیم پوسیدگی‌ها و شکستگی‌های عمیق‌تر استفاده می‌شوند. پرکننده‌ها معمولاً مختص عیوب جزئی دندان هستند و روکش‌های پرسلین معمولاً برای آسیب بیش از 60 درصد دندان توصیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس

ترمیم دندان با گلاس آینومر چگونه انجام می شود؟

ترمیم دندان با گلاس آینومر حدود 50 سال است که در دندانپزشکی وجود دارد. این مواد در ابتدا برای ترمیم دندان کودکان استفاده می‌شد. با این حال، به تدریج تغییراتی در ساخت و ساز و تولید رخ داد و به سایر حوزه‌ها نیز گسترش یافت. امروزه گلاس آینومرهای مختلفی در بازار وجود دارد. این روزها از مواد ترمیمی گلاس آینومر و انواع رزین اصلاح شده آن­ها  (RMGI) به عنوان پایه‌ای برای ترمیم اکلوزال دندان‌های شیری، درمان ضایعات پروگزیمال، چسباندن براکت‌های ارتودنسی و ترمیم پوسیدگی استفاده می‌شود.

عکس نزدیک از سمان گلاس آینومر

تحول در خدمات دندانپزشکی با ترمیم دندان با گلاس آینومر

گلاس آینومرها گزینه‌های مختلفی را به دندانپزشک ارائه می‌دهند. آنها در طیف متنوعی با ویژگی‌ها و فرمولاسیون‌های مختلف برای کمک به دندانپزشکان در بسیاری از فرآیندها وجود دارند. به عنوان مثال، سمان گلاس آینومر با ویسکوزیته پایین به عنوان سیلانت عمل می‌کند.

عکس نزدیک از دندان که به کمک گلاس آینومر ترمیم شده است

مواد همه کاره در دندانپزشکی

به دلیل خاصیت چسبندگی و هیدروفیلیک، آن‌ها جایگزین بسیار خوبی برای سیلانت‌های رزینی برای بیماران خاص هستند. گلاس آینومرهای با ویسکوزیته بالا همچنین به عنوان پرکننده به جای رزین‌های کامپوزیتی عمل می‌کنند و در برخی شرایط استفاده می‌شوند.

کاهش حساسیت‌های ناشی از کامپوزیت‌های رزینی

گلاس آینومرها نسبت به کامپوزیت‌های رزینی این مزیت را دارند که شیرینکیج‌های پلیمریزاسیون ایجاد نمی‌شود و این مزیت حساسیت‌ها را کم می‌کند. انقباض پلیمریزاسیون که پس از درمان کامپوزیت رخ می‌دهد، ساختار داخلی دندان را در معرض آسیب قرار می‌دهد و باعث ایجاد حساسیت می‌شود.

بیشتر بخوانید: ژل بی حسی دندان در بارداری

عدم نگرانی پیرامون ترکیب با رطوبت

رطوبت می‌تواند شرایط بدی را در شرایط ترمیم ایجاد کند و ضروری است. برای جلوگیری از این امر باید تدابیری اتخاذ شود. به همین دلیل هنگام استفاده از مواد کامپوزیت باید دقت ویژه‌ای برای عایق بودن مواد در برابر رطوبت داشت. درک کامل این موضوع، مشکلاتی را به همراه دارد. همچنین استفاده از ابزارهایی مانند Robardm می‌تواند زمان بر و خسته‌کننده باشد.

 با این حال، گلاس آینومرها در دندانپزشکی هیدروفیلیک هستند. ساختار آن‌ها در برابر رطوبت مقاوم‌تر است. همچنین هنگامی که با بزاق یا رطوبت دیگر ترکیب می‌شوند، خواص خود را از دست نمی‌دهند. بنابراین، دستیابی به ایزولیشن دشوار است. (از جمله پوسیدگی ریشه، دندانپزشکی کودکان و ترمیم زیر لثه) بسیار موثرتر از کامپوزیت‌ها عمل می‌کنند.

گلاس آینومر براساس کاربرد چند نوع هستند؟

سمان گلاس آینومر بسته به کاربرد به سه نوع 1، 2 و 3 تقسیم می‌شود. گلاس آینومر نوع 1 به عنوان چسب در روکش‌ها، بریج‌ها و دندان‌های مصنوعی استفاده می‌شود. نوع 2 به عنوان ماده ترمیم‌کننده و نوع 3 برای پوشش و پر کردن منافذ دندان استفاده می‌شود.

عکس چند انواع گلاس آینومر در کنار هم

چه مراقبت هایی پس از پر کردن دندان با گلاس آینومر در دندانپزشکی لازم است؟

  • بی حسی چند ساعت پس از ترمیم پوسیدگی از بین می‌رود.
  • والدین لطفا از کودکان خود بخواهید بعد از پر کردگی مایعات خیلی گرم یا سرد ننوشند.
  • به کودک خود بگویید تا چند ساعت با سمت پر شدگی غذا نخورد.
  • حساسیت به گرما و سرما طبیعی است و در چند هفته اول پس از پر کردن جای نگرانی وجود ندارد.
  • کودکان باید از نظر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند.

گلاس آینومر یا Glass ionomer، سمان هایی هستند که در دندانپزشکی برای ترمیم دندان ها مانند کامپوزیت ها استفاده می شوند. این سمان ها نسبت به مواد کامپوزیت کمتر حساسیت می دهند به همین دلیل بیشتر برای ترمیم دندان اطفال مورد استفاده قرار می گیرد.

گلاس آینومر ها که به شکل خمیری شکل هستند برای ترمیم های سطحی دندان و پوسیدگی های جزئی کاربرد دارند. اگر علاقه مند به پی بردن به عملکرد و کاربرد این سمان دندان پزشکی هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

عکس نزدیک از سمان گلاس آینومر

Glass ionomer، از یک شیشه با خاصیت بازی و یک پودر محلول در آب اسیدی تشکیل شده است که با ترکیب آن ها واکنش بازی و اسیدی رخ می دهد. از نظر شیمیایی این سیمان دندان پزشکی به بافت های دندان می چسبند که می توان آن را جز مزیت های خوب این ماده دانست.

این سمان های دندان پزشکی که معمولا اسیدی هستند، در اواخر قرن بیست (1965) ساخته شدند. بعد از پی بردن به کاربرد این ماده درست بعد از 7 سال یعنی در سال 1972 وارد صنعت دندان پزشکی شدند. یکی از ویژگی های مثبت گلاس آینومر ایجاد پیوند عالی مواد با عاج دندان یا مینای دندان است.

برای کار با این ماده نیاز به سه عنصر اصلی اسید محلول در آب پلیمری، شیشه بازی(قابل شست و شو با یون) و آب است.  این مواد که به صورت پودر فروخته می شوند، زمانی که باهم ترکیب می شوند حالت خمیری شکل و چسبناکی ایجاد می کنند.

برای ترکیب و مخلوط کردن سمان های گلاس آینومر می توان از کاردک های موجود روی پد و یا بلوک شیشه استفاده کرد. در حرفه ی دندانپزشکی به این ترکیب، میکس دستی می گویند. البته یک سری کپسول هایی وجود دارند که دارای غشا هستند که بعد از شکسته شدن این مواد را به صورت خودکار ترکیب می کنند و به صورت خمیری شکل در می آورند.

کاربرد گلاس آینومر در دندانپزشکی

گلاس آینومر ها دارای کاربرد های متفاوتی هستند در کل از این ماده برای ترمیم، به خصوص دندان های شیری، به عنوان آستر و پایه، به عنوان پوشاندن حفره های دندان و ارتودنسی کارایی دارند. ولی بسته به کاربردی که دارند می توان آن ها را به سه دسته طبقه بندی کرد.

  1. نوع اول: سمان هایی که مخصوص پر کردن و ترکیب کردن هستند
  2. نوع اول برای ترمیم روکش های دندان، بریج ها، اینله ها(Inlay)، آنله ها(Onlays) و ابزار ارتودنسی کاربرد دارند.
  3. از پودر این نوع نسبت به آب مقدار کمتری استفاده می شود تا محکم تر شود.
  4. نوع اول را می توان سریع آماده کرد و در برابر آب نسبتا مقاوم هستند.
  5. اما در هنگام شناسایی این مواد با رادیو مات هستند.
  6. نوع دوم: مخصوص ترمیم

گلاس آینومر های نوع دوم با توجه به ظاهر آن ها به دو دسته تقسیم می شوند.

عکس نزدیک از سمان گلاس آینومر

برای کار با این ماده نیاز به سه عنصر اصلی اسید محلول در آب پلیمری، شیشه بازی(قابل شست و شو با یون) و آب است.  این مواد که به صورت پودر فروخته می شوند، زمانی که باهم ترکیب می شوند حالت خمیری شکل و چسبناکی ایجاد می کنند.

برای ترمیم دندان های قدامی که ظاهر آن حائر اهمیت است

  • پودر آن نسبت به آب بالا تر استفاده می شود.
  • ظاهر آن مثل رنگ و شفافیت خوبی با دندان داشته باشد.
  • بعد از استفاده از این سمان باید حداقل 24 ساعت در برابر آب محافظت شود.
  • معمولا از نظر رادیویی مات است.

برای ترمیم دندان هایی که جلو نیستند و دیده نمی شوند

  • از نسبت پودر پایین و مایع بالا استفاده شود.
  • آماده شدن سریع و مقاومت اولیه در برابر جذب آب
  • از نظر رادیویی مات است.
  • نوع سوم: سمان آستر یا پایه
  • برای سازگاری خوب با دیواره های حفره مایع کم برای آستر ها استفاده می شود.
  • از نظر رادیویی مات است.

گلاس آینومر در دندانپزشکی

گلاس آینومر یکی از مواد بسیار محبوب در بین دندان پزشکان است زیرا این ماده بسیار شفاف است به همین دلیل برای ترمیم حاشیه روکش هایی که در دندان آسیب دیده اند و از بین رفته اند بسیار مناسب هستند.

عکسی از نمای دندان که بر روی آن سمان دندانپزشکی قرار دارد

دندان سازان و دندان پزشکان از این ماده به عنوان پایه در ترمیم آمالگام استفاده می کنند. مواد با ویسکوزیته بالا که به تازگی معرفی شده اند نسبت به گلاس آینومر های معمولی، خاصیت های بهتری دارند و ترکیب آن ها بهبود یافته است.

پر کردن دندان با لیزر را به نقل از کلینیک سبز بخوانید:

ترمیم یا همان پر کردن دندان با لیزر یکی از جدید‌ترین روش‌های پر کردن دندان در دندانپزشکی است. در این روش از بی‌حسی استفاده نمی‌شود زیرا انجام کار با روش پر کردن لیزری دندان باعث می‌شود هیچ دردی حس نشود و علاوه بر آن صدای دستگاه هندپیس تراش کاهش می‌یابد.

ترمیم با استفاده از گلاس آینومر

جذابیتی که گلاس آینومر ها دارند به خاطر هم رنگ بودن آن ها با دندان است. این ویژگی باعث می شود بعد از ترمیم دندان مواد استفاده شده روی دندان دیده نشوند و از لبخند زدن شما جلوگیری نکند. از دیگر ویژگی گلاس آینومر، می توان به آزاد سازی فلوراید اشاره کرد. فلوراید سبب می شود که استحکام دندان ها افزایش یابد و از پوسیدگی جلوگیری می کند.

از این سمان برای ترمیم دندان های پوسیده شده و دندان هایی که نپوسیده اند اما دارای خراشیدگی هستند استفاده می شود. بیشتر متخصصین دندان برای ترمیم موقت و دائم دندان و برای بیمار هایی که دچار عارضه هایی در بافت دندان خود دارند، استفاده از این سمان را پیشنهاد می کنند.

ترمیم دندان با استفاده از گلاس آینومر

همانطور که گفته شد گلاس آینومر قابلیت بالایی در ایجاد پیوند بین مواد و عاج دندان دارد به همین دلیل در دندان هایی که دارای حفره اند نیازی به آماده سازی و پر کردن نیست. معمولا مراجعه کنندگان به دندان پزشکی گلاس آینومر را برای ترمیم دندان خود انتخاب می کنند زیرا از نظر اثری که بر ظاهر دندان دارند، بسیار بهتر از کامپوزیت ها هستند.

باید این سمان برای بیمارانی که دارای دندان هایی با خطر پوسیدگی بالا هستند و دهان آن ها خشک است در انتخاب اول قرار بگیرد.

بهتر است بدانید رایج ترین گلاس آینومر ها که اکثر دندان پزشکان استفاده می کنند، در عرض چند دقیقه آماده می شوند. اما باید توجه داشته باشید که بعد از قرار دادن این ماده بر روی دندان از بر خورد بزاق دهان با آن تا چندین ساعت جلوگیری شود در صورتی که با مایع دهان برخوردی داشته باشد ممکن است مواد استفاده شده در ترمیم دندان ترک بخورند و از بین بروند.

سخن آخر گلاس آینومر

در این مقاله به بحث در مورد گلاس آینومر در دندانپزشکی پرداختیم و در این فصل کاربردها، مزایا و توضیحات آن‌ها را نیز معرفی کردیم. اگر به طور مرتب از دندان‌های خود مراقبت نکنید، قطعاً دچار پوسیدگی می‌شوید، بنابراین باید مراقب بهداشت دهان و دندان‌های خود باشید. در صورتی که به زبان انگلیسی تسلط دارید و می خواهید منابع غیر فارسی را مطالعه کنید می توانید از سایت استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • علی سماوات 25 خرداد 1403

    مزایا و محدودیت های کلیدی استفاده از گلاس آینومر در ترمیم های دندان چیست و از نظر دوام و زیست سازگاری با سایر مواد ترمیم کننده چگونه است؟

  • حدیث گنجی 27 اردیبهشت 1403

    گلاس آیتونز شیمیایی هست ؟ و اینکه برای لثه ضرری ندارد !