استفاده از سفید کننده دندان ضرر دارد؟

آیا خمیر دندان سفید کننده ضرر دارد؟

دندانت
1 مهر 1402 / 8 دقیقه مطالعه

آیا خمیر دندان سفید کننده ضرر دارد؟

پیش از آنکه به مبحث ضرر خمیر دندان‌ سفید کننده و بررسی علل آن بپردازیم لازم است اشاره کنیم که دندان‌ها به دلایل مختلف تغییر رنگ داده یا زرد می‌شوند. برای مثال عادات بدی مانند سیگار کشیدن و یا خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های رنگی مانند چای، قهوه و... در طولانی مدت منجر به تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند. لازم به ذکر است شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله روزی چندبار مسواک بزنیم را نیز مطالعه کنید.

خمیر دندان سفید کننده دندان ممکن است به از بین بردن لکه‌های سطحی روی دندان شما کمک کند. برخی از آن‌ها حاوی ذغال چوب هستند که ساینده ملایمی است و می‌تواند لکه‌های سطحی روی دندان را تا حدی با سایش مرتفع کرده و از بین ببرد. با اینحال تحقیقات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت خمیر دندان زغالی مورد نیاز است. بسیاری از دندانپزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند که در استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده به دلیل ادعاهای اثبات نشده و همچنین سلامت دندان‌های خود احتیاط کنند. در ادامه به مضرات خمیردندان‌ سفید کننده و عوارض ایجاد شده توسط آن‌ها می‌پردازیم.

آیا استفاده از خمیر دندان سفید کننده ضرر دارد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سطح دندان‌ صاف نیست! به عبارت بهتر سطح دندان‌ بافتی متخلخل و مملو از منافذ بسیار بسیار ریز و کوچک دارد که با چشم غیر مسلح قادر به دیدن آن نیستید. در واقع این منافذ، میکروسکوپی هستند و در طولانی مدت و با مصرف مواد غذایی رنگی، رنگدانه‌های موجود در غذا داخل این منافذ جای گرفته و باعث زرد و یا قهوه‌ای شدن دندان‌ها می‌شوند. برخی از این لکه‌ها در لایه‌های عمیق‌تر و حتی در زیر مینای دندان تشکیل شده و به راحتی پاک نمی‌شوند. اما بسیاری از این رنگ‌ها  با خمیر دندان‌های سفید کننده که ترکیباتی سایشی در فورمولاسیون خود دارند، از بین می‌روند. اما باید توجه داشته باشید که خمیر دندان‌های سفید کننده هم مانند هر محصول دیگری دستورالعمل استفاده داشته و در صورت استفاده بی‌رویه و بیش از حد باعث حساسیت دندان‌ها، آسیب به مینا و حتی پوسیدگی می‌شود. شما میتوانید برای خريد تجهيزات و ابزار اندودانتيكس به سایت دندانت مراجعه کنید.

آیا استفاده از خمیر دندان سفید کننده ضرر دارد؟

در زیر ضرر خمیر دندان سفید کننده در صورت استفاده مکرر را لیست کرده‌ایم:

  • ساینده است و استفاده مکرر از آن باعث آسیب به مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی می‌شود.
  • روی لکه‌های زیر مینای دندان بی اثر است.
  • استفاده روزانه و مکرر از آن باعث حساسیت دندان می‌شود.
  • بسیاری از خمیردندان‌های سفید کننده حاوی فلوراید نیستند. لازم به ذکر است که فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.
  • می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های قدیمی‌تر و ترمیم‌های دندانی مانند روکش‌ها، بریج‌ها و پرکردگی‌ها شود.
  • اثرات طولانی مدت آن هنوز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: آموزش چیدن ست دندانپزشکی

عوارض خمیر دندان های سفید کننده

همه یا بهتر است بگوئیم بیش‌تر خمیردندان‌ها در ترکیبات خود نوعی ماده ساینده ملایم دارند. از جمله رایج‌ترین این ساینده‌ها جوش شیرین با نام دیگر سدیم بی‌کربنات است. این مواد ساینده معمولا برای از بین بردن پلاک‌ها و جرم‌ها در ساختار خمیر دندان به کار می‌روند. خمیر دندان‌های سفید کننده نیز از این قاعده مستثنی نیستند با این تفاوت که از ساینده‌های قوی‌تری نسبت به خمیردندان‌های معمولی در ساختار خود استفاده می‌کنند.

عوارض خمیر دندان های سفید کننده

ساینده‌های خمیردندان‌های سفید کننده همانند خمیر دندان‌های ذغالی برای از بین بردن لکه‌های زرد یا قهوه‌ای رنگ موجود در منافذ مینای به کار می‌برند. در واقع مواد ساینده این خمیر دندان‌ها با سایش لایه سطحی مینای دندان، سطوح متخلخل و رنگ‌های نفوذ کرده داخل آن را، با هم از بین می‌برند. دقیقا به همین دلیل است که نباید در استفاده از این خمیر دندان‌ها افراط کرد چرا که استفاده بیش از حد از آن‌ها، به مینای دندان آسیب جدی می‌زند و در نهایت باعث حساسیت دندان‌ها و پوسیدگی آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی سیستماتیک تولید قطرات و آئروسل در دندانپزشکی

اگر بخواهیم درباره ضرر خمیردندان سفید کننده و یا به عبارت بهتر دانسته‌های خود درباره عوارض مصرف خمیر دندان سفید کننده صحبت کنیم، به موارد زیر برمی‌خوریم:

  1. خمیر دندان‌های سفید کننده حاوی مواد ساینده‌ هستند. این مواد ساینده همانند سنباده روی بافت متخلخل دندان و  لکه‌های زرد داخل آن اثر می‌گذارند. بنابراین استفاده مکرر و بیش از اندازه از این خمیردندان‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن مینای دندان شود. جالب است بدانید که آسیب به مینای دندان حتی اگر جزئی باشد پوسیدگی دندان‌ها و در موارد خفیف حساسیت آن‌ها را در پی دارد.
  2. بیش‌تر برندهایِ خمیردندانهایِ سفیدکننده حاوی فلوراید نیستند. فلوراید ماده‌ای اساسی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌هاست که به سلامت مینای دندان شما کمک می‌کند. بر همین اساس موارد بسیار زیادی از پوسیدگی‌های دندانی به دلیل استفاده بی‌رویه از خمیردندان‌های سفید کننده مانند خمیر دندان ذغالی گزارش شده است.
  3. حتی زغال موجود در خمیر دندان‌های زغالی ممکن است باعث ایجاد لکه بر روی برخی از دندان‌ها شود. یعنی گاهی نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه باعث نفوذ و رسوب ذغال در شکاف‌های دندانی می‌شود.
  4. اثر ذغال چوب بر روی دندان‌های ترمیم شده و یا مواد ترمیمی روی دندان‌ها مشخص نیست. به عبارت دقیق‌تر مکانیسم عمل ذغال چوب بر روی مواد روکش‌ها، بریج‌ها و بسیاری از مواد ترمیمی نامشخص است. اغلب دیده شده که ذرات زغال بین مواد ترمیمی جمع شده و باعث سیاه‌ و یا خاکستری شدن آن‌ها می‌شود.

بنا به گزارشات و تحقیقات موسسه ملی امریکا، گرچه خمیردندان‌های سفیدکننده رنگ دندان‌ها را حدود یک یا دو درجه روشن می‌کنند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ضرر استفاده از این خمیردندان‌ها گاه بیشتر از فواید آن‌هاست. در واقع خمیر دندان‌های سفید کننده مانند خمیر دندان ذغالی باعث ساییدگی سطح و مینای دندان‌ها، زبری سطوح دندانی و تاثیر منفی روی ساختار و ترکیبات معدنی دندان‌ها می‌شوند. با اینحال تحقیقات بیشتری برای بررسی تاثیر و ضرر ماده سفید کننده مورد نیاز است.

زرد شدن دندان بعد از جرم گیری را به نقل از درمانکده بخوانید:

جرم‌گیری یک راه‌کار رایج برای از بین بردن پلاک‌های دندانی است که در طول فرآیند آن دندان‌ها کمی روشن‌تر می‌شوند. از همین‌رو اگر پس از مدتی دوباره جرم و پلاک دندانی روی مینای دندان رسوب کنند، فرد با تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌های خود مواجه می‌شود. بنابراین پس از جرم‌گیری دندان‌ باید بیش از قبل بهداشت دهان و دندان‌ خود را رعایت کنید.

کیت‌ها و نوارهای سفید کننده

برخلاف خمیردندان‌های سفیدکننده که به مینای دندان آسیب می‌زنند، سایر محصولات سفیدکننده دندان مانند نوارهای سفید کننده و یا کیت‌های حاوی پراکسید کاربامید که بدون نسخه در فروشگاه‌های اینترنتی محصولات دندانپزشکی همانند فروشگاه اینترنتی دندانت به فروش می‌رسند، مکانیسم عملی کاملا متفاوت نسبت به خمیر دندان‌های سفید کننده دارند. این محصولات بدون تخریب و سایش مینای دندان و تنها با دارا بودن ماده هیدروژن پراکسید با نام دیگر پراکسید کاربامید، رنگ دندان‌های شما را حتی بیش‌تر از خمیر دندان‌های سفید کننده بهبود می‌بخشند.  در صورتی که شما از دندان مصنوعی استفاده می کنید میتوانید برای اطلاعات بیشتر مقاله چگونه روکش دندان را سفید کنیم را مطالعه نمایید.

خمیر دندان‌های سفید کننده در بهترین حالت رنگ دندان‌های شما را یک الی دو درجه سفید می‌کنند حال آنکه کیت و نوارهای حاوی پراکسید کاربامید تا 3 درجه دندان‌ها را روشن‌تر می‌کنند. علاوه بر این، پراکسید کاربامید که در این محصولات وجود دارد بدون سایش و حذف سطح دندان به داخل منافذ و سطوح متخلخل دندان‌ها نفوذ کرده و با حل کردن لکه‌ها باعث سفیدی دندان‌ها می‌شود.

کلام آخر

افراد به دلایل زیبایی ‌و برای افزایش اعتماد‌به‌نفس‌ خود همیشه در پی سفید کردن دندان‌های خود بوده‌اند. هر چند که خمیر دندان‌های سفید کننده می‌توانند رنگ دندان‌ها را یک الی دو درجه سفید کنند اما در عین حال می‌توانند به مینای دندان شما نیز آسیب بزنند. توصیه می‌شود در یک بازه زمانی کوتاه و هفته‌ای نهایتا دو بار از خمیر دندان‌های سفید کننده استفاده کنید و در صورت احساس هر گونه حساسیت، استفاده از آن را متوقف کنید. در واقع از آسیب به مینای دندان و حساسیت دندان‌ها به مواد غذایی سرد و گرم و ترش و شیرین و... از جمله ضررهای خمیر دندان سفید کننده است.

پیشنهاد می‌کنیم حتما در مورد سفید کردن دندان‌ها با دندانپزشک خود مشورت کنید. چرا که خمیر دندان‌های سفید کننده برای افرادی که مینای ضعیف و حساسی دارند مناسب نیستند. در صورتی که زردی دندان‌های شما شدید است می‌توانید از کیت‌ها یا نوارهای سفید کننده خانگی که بسیار قوی‌تر از خمیر دندان‌های سفید کننده هستند استفاده کنید. این محصولات حاوی پراکسید کاربامید هستند و می‌توانند تا 3 درجه دندان‌های شما را سفید کنند. امیدوارم از این مقاله از دندانت، فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی لذت برده باشید.

منابع:

  1. https://msdcwagga.com.au/teeth-whitening-toothpaste-does-it-work/
  2. https://damonrjohnsondds.com/blog/effective-whitening-toothpaste/
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • صابر قنبری 22 خرداد 1403

    مواد اصلی در خمیر دندان سفید کننده چیست و چگونه برای از بین بردن لکه ها و افزایش رنگ دندان کار می کنند؟

  • شیما کریم پور 26 اردیبهشت 1403

    از خمیر دندان سفید کننده چند بار در هفته میشه استفاده کرد ؟