عکس از اوژنول دندانپزشکی

اثرات اوژنول

دندانت
3 آبان 1401 / 7 دقیقه مطالعه

اثرات اوژنول

 اوژنول یا همان روغن میخک، روغن معطری است که عمدتاً از میخک به دست می‌آید. Eugenol  به طور گسترده به‌عنوان طعم‌دهنده در انواع غذاها، چای‌ها و روغن‌های درمانی استفاده می‌شود. شما می توانید برای بررسی قیمت و خرید اوژنول دندانپزشکی از محصولات دندانت دیدن کنید.

اوژنول معمولاً ماده‌ی بی‌خطر است، اما مصرف بیش از حد آن، می‌تواند باعث آسیب شدید کبدی در افراد گردد.

اوژنول چیست؟

اوژنول (Eugenol  ) دارای فرمول شیمیایی  C₁₀H₁₂O₂   است. جرم مولکولی آن  برابر با ۱۶۴٫۲۰ g/mol  است.  بیشترین مقدار اوژنول در گیاه میخک یافت می شود . محققین با بررسی های فراوانی که در خصوص این ماده انجام دادند به خاصیت های بی نظیری همچون ضدعفونی کننده ، کاهش دهنده التهاب ، بی حسی و.... پی بردند.  ازهمین رو اوژنول در بسیاری از دارو ها وکرم ها مورد اتفاده قرار می گیرد. شما میتوانید برای خرید دستگاه دندانپزشکی به سایت دندانت مراجعه کنید.

عکس نزدیک از اوژنول دندانپزشکی

 همچنین اوژنول، ادویه‌ای است که به طور گسترده به‌عنوان طعم‌دهنده برای گوشت، خورش، کیک و چای مورداستفاده قرارمی گیرد.

Eugenol  را می‌توان در دارچین و یا سایر ادویه‌های معطر نیز یافت؛ اما اوژنول آنها به نسبت میخک بسیار کمتر است. گیاه میخک، گیاهی بومی از مو لوکاس است. جزیره‌ای کوچک که بخشی از اندونزی کنونی است. درگذشته مو لوکاس را جزیره ادویه می‌نامیدند.

میخک امروزه در چندین منطقه گرمسیری رشد می‌کند و به دو صورت دست‌نخورده یا پودر آسیاب شده فروخته می‌شود. اوژنول فراوان‌ترین ماده موجود در میخک است که باعث ایجاد بوی خوشایند آن است.

در آزمایش‌های مختلف، اوژنول نتایجی همچون خاصیت ضدباکتریایی، ضدقارچی، آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی را از خود نشان داده است. یکی از این آزمایش‌ها نشانده خاصیت بی‌حس‌کنندگی و ضدعفونی‌کنندگی موضعی این ماده بوده است. این خاصیت موجب به‌کارگیری این ماده در دندانپزشکی گردیده است.

از دیگر نتایج استخراج شده از عصاره‌های اوژنول و میخک می‌توان به خاصیت رفع ناراحتی‌های گوارشی مانند تهوع، اسهال، درد شکم و برای سرفه، خلط و احتقان قفسه سینه (به‌عنوان خلط‌آور) اشاره کرد.

امروزه Eugenol  در بسیاری از کرم‌ها، لوسیون‌ها و روغن‌های حمام موضعی و خمیردندان‌ها به کار گرفته می‌شود. علت به‌کاررفتن اوژنول در خمیردندان به دلیل تأثیر احتمالی آن در کاهش درد دندان یا لثه‌های دردناک است.

اندونزی از این خاصیت اوژنول استفاده کرده و سیگارهایی حاوی عصاره میخک و تنباکو را روانه بازار کرد که موردتوجه قرار نگرفت.

اوژنول 18 میل

۲۴۵,۰۰۰

اوژنول 120 میل

۱,۷۵۰,۰۰۰

اوژنول

۲۰۰,۰۰۰

عکس نزدیک از اوژنول دندانپزشکی در کنار بسته بندی آن

 همچنین از Eugenol  در دوزهای بالاتر در تولید حشره‌کش‌های "ارگانیک" استفاده می‌گردد که بیشتر در خانه‌ها و باغ‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ بهترین نوع مصرف این ماده در دوزهای پایین آن است و می‌تواند برای بسیاری از زمینه‌ها کاربردی باشد استفاده از این ماده در دوز پایین عوارض جانبی کمی دارد و تا کنون گزارش‌ها اثبات شده‌ای از خطرات آن در دوز پایین اعلام نشده است. البته استفاده این ماده در دوزهای بالا خطرات بسیار زیادی برای هم انسان‌ها وهم حیوانات دارد اثراتی مانند. تشنج، کما و آسیب به کبد و کلیه
مصرف بیش از حد این ماده با علائمی همچون بی‌قراری، کاهش هوشیاری و افزایش رفتن به کما در عرض چند ساعت همراه است.

 Eugenol  در دوز بالا موجب آسیب شدید به کبد می‌گردد. از شروع علائم ظرف مدت چند روز آسیب کبدی به‌سرعت شدت می‌گیرد اگر ظرف چند روز اول به دکتر مراجعه گردد فرایند آسیب کنترل و شرایط بهبود فراهم می‌گردد، و در نهایت طی ۱ تا ۳ هفته به‌صورت کامل برطرف می‌گردد.

همچنین این ماده دوز بالا موجب اختلال در عملکرد کلیه نیز می‌شود، آسیب واردشده معمولاً قابل‌رفع است و نیازی به دیالیز ندارد.

بیشتر بخوانید: بررسی کیفیت محصولات دندانپزشکی

اوژنول اکسیدروی چیست؟

 Eugenolاکسید روی از ترکیب دو ماده اکسید روی و اوژنول به وجود آمده است . این ماده در حالت های مختلفی وجود دارد : خمیری،پودری وژل . ZOE  معمولا به عنوان یک ماده پرکننده موقت  دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

از Eugenol  اکسید روی در موارد مختلفی استفاده می شود به عنوان مثال سمان زینک اکساید. این ماده ، همچنین در قالب یک ماده پودری می تواند برای کاهش خاصیت شکنندگی و محافظت از دندان مورد استفاده قرار گیرد.

عکس نزدیک از اوژنول دندانپزشکی در کنار بسته آن

 برای قالب گیری نیز از  اوژنول  استفاده می گردد. عمدتا قالب گیری دندان با استفاده از ترکیب خمیر reactive حاوی اوژنول و فیلر مانند کائولن و تالک به وجود آمده است .

 در مواردی نیز از از سمان زینک اکساید اوژنول به عنوان یک تسکین دهنده یاد می شود البته گفتنی است این تسکین دهنده کاملا موقتی وبرای رفع درد های آنی است .

بیشتر بخوانید: کانال دندان چیست؟

اوژنول دندانپزشکی چیست؟

Eugenol  به علت ترکیب خاصی که دارد، دارای اثرات کاهنده درد است . وجود همین خاصیت باعث استفاده از این ماده در دندانپزشکی است . به عنوان مثال ترکیب این ماده با اکسید روی اثری آرام ‌بخش و ضدباکتریایی را به همراه دارد که درکاهش التهاب دندان مفید واقع می شود.

همچنین در مواردی مانند پانسمان موقت ، بی حسی ، قالب گیری و... از این ماده استفاده می گردد.

داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری‌های پریودنتال را به نقل از کلینیک آرمانی بخوانید:

سیستم پریودنتال داکسی‌سایکلین (با نام آتریدوکس) حاوی آنتی‌بیوتیک داکسی‌سایکلین است و برای کمک به درمان بیماری پریودنتال استفاده می‌شود. داکسی‌سایکلین با جلوگیری از رشد باکتری‌ها عمل می‌کند. سیستم پریودنتال داکسی‌سایکلین توسط دندانپزشک شما در شیارهای عمیق لثه در کنار دندان‌های شما قرار می‌گیرد و به طور طبیعی طی هفت روز حل می‌شود. انتشار زمانی این دارو ممکن است حتی پس از انحلال آن ادامه یابد.

نتیجه‌گیری

این ماده به‌عنوان یک ماده درمانی و خوشبو در بسیاری از محصولات به کار گرفته می‌شود. گزارش واضحی در خصوص آسیب جدی Eugenol  در غلظت کم ارائه نشده است به همین خاطر آن را در مواردی همچون مواد دندانپزشکی، افزودنی‌های خوراکی، حشره‌کش‌های خانگی و.به کار می‌گیرند. البته مصرف بیش از اندازه این ماده با آسیب‌هایی همراه است که از جمله آن می‌توان به آسیب حاد کبدی، مشکلات تنفسی، اسهال، استفراغ و مشکلات کلیه اشاره کرد. شما می توانید برای مطالعه مقالات بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • محمود ناصری 5 تیر 1403

    اثرات بالینی اوژنول در درمان های دندانپزشکی چیست و چگونه خواص ضد درد و ضد التهابی آن بر نتایج بیمار و اثربخشی رویه تأثیر می گذارد؟

  • کاظم احدی 6 خرداد 1403

    اوژنول را بدون تجویز دکتر هم میشه استفاده کرد ؟