عکس از اسپاتول دهانی در دندانپزشکی

اسپاتول دهانی چیست

دندانت
16 آبان 1401 / 4 دقیقه مطالعه

اسپاتول دهانی چیست

اسپاتول یک ابزار کاربردی دوطرفه است که در موارد مختلفی اعم از دندانپزشکی صنایع آرایشی بهداشتی و... کاربرد دارد. یک از رشته‌هایی که اسپاتول در آن یک ابزار کاربردی محسوب می‌شود دندانپزشکی است. همانطور که می دانید اسپاتول یکی از ابزار کاربردی در دندانپزشکی است، شما می توانید برای بررسی قیمت و خرید اسپاتول دندانپزشکی از محصولات دندانت دیدن کنید.

اسپاتول‌های دندانپزشکی انواع مختلفی دارند که می‌توان به مواردی همچون اسپاتول‌های:

  • دهانی
  • محکمه
  • پلاستیکی
  • همزن آلژینات
  • همزن کامپوزیت
  • موم ناودانی

اشاره کرد. این ابزارها در موارد مختلف به دندانپزشکان و دستیاران آنها کمک می‌کند.

وجود اشکال و انواع مختلف آنها در اندازه‌های مختلف برای مخلوط کردن، پرکردن و فرم دادن مواد پلاستیکی، سیمان‌ها و …کاربرد دارد.

معرفی اسپاتول دهانی در دندانپزشکی

یکی از این اسپاتول‌های دندانپزشکی، نوع دهانی آن است. شاید شما نیز از جمله افرادی باشید که در هنگام مراجعه به دندانپزشکی جهت پرکردن دندان مشاهده کرده‌اید که دندانپزشکان ماده سفیدی را به‌وسیله یک شی دوطرفه تیز بر روی دندان شما می‌گذارند تا پر شود. به آن شی تیز و کج که باعث پخش مواد بر روی حفره‌های دندان شما می‌شود اسپاتول دهانی می‌گویند. شما میتوانید برای خريد تجهيزات و لوازم ارتودنسی به سایت دندانت مراجعه کنید.

عکس نزدیک از اسپاتول دندانپزشکی

بیشتر بخوانید: پروب دندانپزشکی ضرر دارد؟

نوع دهانی این ابزار معمولاً در سایزهای مختلفی همچون S، M،L طراحی می‌شود که متناسب با دهان بیماران است. جنس اسپاتول‌های دهانی از استیل ضدزنگ و یا فولاد است. همین امر باعث شست‌وشوی راحت و همچنین قابل اتوکلاو بودن این ابزار است.

اسپاتول همزن آلژینات و گچ لوزی باریک

۲۰۵,۸۸۲

اسپاتول همزن آلژینات و گچ

۲۰۵,۸۸۲

اسپاتول محکمه

۱۱۰,۰۰۰

کاربرد نوع دهانی این ابزار، در مواردی همچون کامپوزیت، پانسمان موقت و مواد اندو در پروسه ترمیم، اندو و قالب‌گیری است که از طریق چرخش ۹۰ درجه است.

قرارگرفتن خمیرهای پانسمان یا سمان‌های دندانپزشکی به‌وسیله اسپاتول دهانی باعث پرکردن کامل مواد بر روی حفره‌ها است. ظرافت دو سر آن باعث حرکت مواد بر روی دندان می‌شود.

برای کارکردن با مواد ترموپلاستیک مثل موم باید اندکی تیغه اسپاتول را گرم کرد. البته برای این کار بهتر است اسپاتول مخصوص داشته باشیم که معمولاً از جنس شیشه است.

گیج دندان (Dental Gauge) را به نقل از درنیکا دندان سلامت بخوانید:

گیج دندانی یک ابزار دندانپزشکی است که برای تعیین ابعاد طول، عرض، ضخامت بر حسب میلی متر استفاده می شود. یعنی خط کش، کولیس، قطب نما. از این ابزار برای اندازه گیری مقیاس طول فایل ها، ریمر، و سایر مواد و وسایل در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: قلم دایکال دندانپزشکی چیست؟

نتیجه‌گیری

اسپاتول‌ها ابزارهایی کاربردی هستند که برای موارد مختلف مانند دندانپزشکی کاربرد دارند. یک از انواع این ابزار نوع به اصلاح دهانی آن است که در مواردی همچون کامپوزیت، پانسمان موقت و مواد اندو در پروسه ترمیم، اندو و قالب‌گیری مورداستفاده قرار می‌گیرد. نوع دهانی اسپاتول در سه سایز کوچک، بزرگ و متوسط است که متناسب با دهان بیماران و میزان ظرافت کار مواد بر روی دندان‌ها متفاوت طراحی شده‌اند. شما می توانید برای مطالعه بیشتر در این زمینه از این سایت استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • علی گنجی 2 تیر 1403

    طراحی اسپاتول دهانی چگونه عملکرد آن را در روش‌های مختلف دندانپزشکی بهبود می‌بخشد و چه فاکتورهای کلیدی برای انتخاب نوع مناسب برای کاربردهای بالینی خاص باید در نظر گرفته شود؟

  • فرشاد مومنی 8 خرداد 1403

    اسپاتول یکبار مصرف هم در بازار وجود داره ؟