اسپاتول دندانپزشگی چیست؟

اسپاتول دندانپزشکی چیست؟

دندانت
23 مرداد 1401 / 11 دقیقه مطالعه

اسپاتول دندانپزشکی چیست؟

ابزار و تجهیزات زیادی در آزمایشگاه ها و مطب ها وجود دارد که برای نگهداری و ترکیب مواد شمیایی از آن ها استفاده می شود. یکی از این ابزار اسپاتول و یا کاردک آزمایشگاهی نام دارد. این ابزار معمولا بدنه ی آن ها از جنس فلز و دارای دو سر است. یک طرف آن شبیه به قاشق هایی است که هر روز با آن ها سر و کار داریم و طرف دیگر آن شبیه به کاردک و صاف است.

عکس چند اسپاتول یا قاشقک در کنار هم

کاربرد اصلی طرف قاشق مانند این وسیله جابجا کردن مواد و ترکیبات در آزمایشگاه ها و یا مطب های دندانپزشکی است.  و از طرف دیگر معمولا برای ترکیبات آزمایشگاهی مانند نمک ها، اکسید ها، اسید ها، باز ها و... استفاده می شود. البته موارد گفته شده یکی از چند کاربرد این وسیله است. تا انتهای مقاله شما با کاربرد های این کاردک آزمایشگاهی بیشتر آشنا شده و به تمام سوال هایتان پاسخ داده خواهد شد.

تعریف اسپاتول

تا به حال دقت کردید با قاشق های آشپزخانه چه کار هایی انجام می دهید؟ هم زدن شیر، ریختن شکر داخل چای، خوردن برنج برای ناهار و... دقیقا این کار اسپاتول در آزمایشگاه است: انتقال مواد آزمایشگاهی جامد، جمع آوری یک رسوب یا کریستال ها بسیار مفید است. اگر به شکل کاردک های آزمایشگاهی دقت کنید، دو سر دارد که یکی از سر های آن صاف و سمت دیگر آن خمیده است.

انتهای خمیده اسپاتول چون حالت مقعر و گردی دارد، برای جمع آوری دانه ها و پودر ها قابل استفاده است. از انتهای صاف هم می توان همین استفاده را کرد اما بیشتر برای خراش دادن قسمت های داخلی لیوان آزمایشگاه، قرار دادن کاغذ صافی در زمان فیلتر کردن و خشک کردن بلور ها هنگام مکش هوا به کار می رود. شما میتوانید برای خرید ابزار و مواد پروتز به سایت دندانت مراجعه کنید.

اسپاتول همزن آلژینات و گچ لوزی باریک

۲۰۵,۸۸۲

اسپاتول همزن آلژینات و گچ

۲۰۵,۸۸۲

اسپاتول محکمه

۱۱۰,۰۰۰

اسپاتول فلزی چیست

در دندان پزشکی انواع مختلف اسپاتول ها وجود دارد که هر کدام از این کاردک ها کاربرد خاصی دارد. این کاردک ها از جنس های مختلفی، مانند پلاستیک و فلزی ساخته می شوند. از اسپاتول های فلزی در دندان پزشکی برای ترکیب سمان ها، سیلیکون، سمان و... کاربرد دارند.

عکس از اسپاتول فلزی دندانپزشکی

اسپاتول آزمایشگاهی

از اسپاتول ها همانطور که بالاتر گفته شد بیشتر برای جابجایی مواد جامد آزمایشگاهی استفاده می شود. برای درک بهتر این کاردک را به قاشق تشبیه کردیم و گفتیم کاربرد مشابهی با هم دارند. اما در ادامه به بررسی کاربرد های دقیق تر این وسیله آزمایشگاهی می پردازم. 

بیشتر بخوانید: عوارض ژل بی حسی دندان

کاربرد انواع اسپاتول دندانپزشکی

در واقع اصلی ترین کاربرد اسپاتول های دندانپزشکی، برداشتن مواد شیمیایی است که در آزمایشگاه ها و مطب های دندانپزشکی استفاده می شود. همانطور که گفته شد اکثر این ابزار در برابر حرارنت و اسید های پاک کننده و ضدعفونی کننده مقاوم هستند. در ادامه به بررسی انواع اسپاتول دندانپزشکی و کاربرد خواهیم پرداخت.

ابجایی مواد جامد

یک سر کاردک صاف است که می توان از این قسمت برای جابجایی مواد جامد مانند پودر و سمان ها استفاده کرد. این مورد دقیقا عملکردی شبیه به قاشق های معمولی دارد.

عکس پزشک درحال جابجا کردن مواد با استفاده از اسپاتول

ترکیب مایعات

البته در آزمایشگاه ها معمولا برای هم زدن و ترکیب کردن مایعات، از ظرف بلند شیشه ای آزمایشگاهی استفاده می کنند. اما برای این کار هم می توان از کاردک استفاده کرد. البته برای ترکیب کردن حجم زیادی از مایعات بهتر است که از همزن های برقی استفاده بشه.

خراش دادن دیواره بشر

در آزمایشگاه بار ها و بارها ممکن است فرآیند های شیمیایی رخ دهد و این پروسه باعث می شود که رسوبات به دیواره و ته بشر بچسبد. پس برای از بین بردن این رسوب ها، اسپاتول بهترین انتخاب برای متخصصین است.

برداشتن فیلتر کاغذی

یکی از مهمترین کابردهای اسپاتول، آسان کردن برداشتن فیلترهای کاغذی صافی در بالای قیف است. برداشتن این کاغذ بدون این وسیله نه تنها پیچیده بلکه خطر آلودگی رسوبات و بلور های به دست آمده وجود دارد.

بیشتر بخوانید: کن کاغذی دندانپزشکی چیست؟

اسپاتول یا قاشقک

همانطور که بالاتر گفته شد یک سر اسپاتول ها گرد مانند و مقعر شکل است، به همین دلیل در بین مردم و کادر درمان با نام قاشقک هم شناخته شده است. با اینکه پیشتر از کاربرد های قاشقک نام بردیم اما در بعضی از ویژگی ها هستند که تابع این موارد هستند اما به صورت خاص تر مورد استفاده قرار می گیرد.

وزن کردن ترکیبات جامد

با اینکه اسپاتول ها برای جابجا کردن مواد بسیار کاربردی هستند اما با این حال برای وزن کردن همین مواد نیز استفاده می شود.

توجه داشته باشید گلوله های هیدروکسید سدیم را با اسپاتول ها وزن نکنید زیرا ممکن است واکنش شیمایی دهد. مگر اینکه قاشقک ها نسبت به قلیایی ها بی اثر باشد. البته شما خیلی راحت می توانید از کاردک پلاستیکی برای این کار استفاده کنید.

یک نوعی از قاشقک ها هم در آزمایشگاه ها برای ترکیب کردن مواد در ظروف کوچک به کار برده می شود که به آن ها میکرو اسپاتول گفته می شود.

بهتر است از کاردک های آزمایشگاهی که از جنس فولاد های ضد زنگ و نیکل بوده و دارای لایه پلی پروپیلن هستند استفاده شود. فلزی بودن قاشقک بخاطر سهولت در انجام استریل کردن است زیرا فلز در برابر حرارت مقاوم است. البته در آزمایشگاه ها از جنس پلاستیکی و یک بار مصرف هم برای کار استفاده می کنند.

برداشتن مواد

شما می توانید برای براشتن خمیر ها و یا مواد جامد از بالون ها از این ابزار استفاده می شود.

اسپاتول صنعتی

عملکرد قاشقک های آزمایشگاهی تا حد زیادی بستگی به آزمایش یا هدف پزشک و شیمیدان دارد. سوال این است که اسپاتول در علم و صنعت چه کاربردی دارد؟ کاربرد اصلی این ابزار، جابجایی ترکیبات شیمایی خشک و جامد در طی آنالیز های شیمیایی یا پروسه درمان است. علاوه بر جابجایی، وسیله ی بسیار مناسبی برای اندازه گیری وزن مواد است.

تیغه های اصلی این ابزار در ابعاد 60 * 30 میلی متر است. طرف دیگر آن هم دقیقا هم در همین ابعاد است اما یک خمیدگی کمی به سمت بالا دارد. طول متوسط این کاردک ها آزمایشگاهی 7 اینج است.

عکس اندازه های اسپاتول دندانپزشکی

در علوم شیمی و آزمایشگاهی، جهت استفاده و برداشتن مواد، سنجه‌های مختلفی استفاده می شود . این سنجه ها که کاربردی مانند اندازه گیری و برداشتن مواد  و....را دارند، درهنگام استفاده از مواد خطرناک بسیار مفید می باشند.

وسایل مختلفی جهت برداشتن مواد در علوم مختلف وجود دارد یکی از موارد، ابزاری قاشق مانند است که با نام اسپاتول، شناخته می شود. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص کاربرد و ویژگی های این ابزار، مطالب مفیدی را دراختیار کاربران قرار دهیم

کاربرد اسپاتول

ابزارهای مختلفی برای برداشتن ، خرد کردن و اندازه گیری مواد در صنایع مختلف استفاده می شود . میزان حساسیت مواد باعث تعیین جنس این ابزارها می باشد که شامل فلزی، پلاستیکی ، چینی فولادی و....  می باشد. بعضی از این ابزارها چند منظوره می باشند. یکی از ابزارها چند منظوره اسپاتول می باشد. اسپانول در سایز ها و اندازه های مختلفی ساخته می شود که هر کدام در جای خود باید استفاده شوند تا مفید واقع شوند.

 این قاشق چند منظوره دو طرفه است که در یک طرف یک قاشق، ودر طرف  دیگر یک کاردک وجود دارد.  وجود این نوع طراحی امکان نمونه برداری و پردازش انواع  مختلف مواد مانند پودر، گرانول، خمیر و مایعات را فراهم می کند.

عکس از چندین اسپاتول دندانپزشکی در کنار هم

کاردک قاشقی که همان اسپاتول می باشد، یک کاردک دوتایی با یک قاشق 0.5 میلی لیتری و یک تیغه کاردک 17 میلی متری است. کاردک قاشقی در آزمایشگاه ها کاربردهای مختلفی دارد - به عنوان قاشق نمونه گیری، اندازه گیری یا انتقال مقادیر کم، به عنوان خراش یا برای مخلوط کردن و هم زدن مواد مختلف.

در آزمایشگاه معمولابرای انتقال و توزیع ترکیبات شیمیایی خشک از اسپاتول  استفاده می شود. آنها غالبا برای وزن کردن مواد شیمیایی روی ترازو استفاده می شوند و به متخصصین  این امکان را می دهند که حتی مقادیر بسیار کمی از مواد شیمیایی را در یک زمان جمع آوری کنند.

 از دیگر کاربرد های اسپاتول نمونه برداری سریع و کارآمد از سطح پودرها و گرانول ها است. از این قاشق استریل درشرکت های دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی و شیمیایی نیز استفاده می شود. دسته بلند آن به گونه ای طراحی شده است که،  می توان به راحتی به بطری ها و سایر قسمت های محدود دسترسی آسان داشت.

استفاده این ابزار بیشتر، برای برداشتن مواد شیمیایی از بطری های آنهاست .در زمینه های مختلف نیز از این وسیله استفاده می شود .در صنعت دندانپزشکی نیز از این ابزار برای نرم کردن ،پخش کردم قالب ها، سیمان ها و موم ها استفاده می شود.

قاشقک اسپاتول

اسپانول یک ابزار قاشق مانند است که در مواردی مانند برداشتن مواد شیمیایی کاربرد دارد. در بسیاری از نمونه برداری های شیمیایی از اسپاتول استفاده می شود . Lab Spoon & Spatula برای مخلوط کردن، خراشیدن و جابجایی پودرها در آزمایشگاه مواد شیمیایی مفید است.

عکس نزدیک از سر یک اسپاتول دندانپزشکی

این قاشک در برابر مواد شیمیایی از جنس اسیدها، بازها، گرما و حلال ها مقاوم است به همین خاطر برای استفاده طیف گسترده ای از ترکیبات ،مناسب به نظر می رسد. نوع پلاستیکی آن که بیشتر از جنس پلاستیک PTFE می باشد. در مواردی که اسیدهای آزمایشگاهی کنترل شده وجود نداشته باشد از نوع پلاستیکی این ابزاربه دلیل خطرات آن استفاده نمی شود.  این نوع اسپاتول یکبار مصرف می باشد و بعد از یک بار مصرف دور اند اخته می شود .

در قسمت انتهایی این محصول، تیغه ای برای تراشیدن یا خرد کردن مواد شیمیایی وجود دارد . بسیاری از مواد شیمیایی برای اینکه بتوانند استفاده شوند باید خرد شوند . از طریق این تیغه می توان مواد شیمیایی خرد، پودر یا به قطعات کوچکتری تبدیل کرد.

نتیجه گیری

ابزارهای مختلفی برای برداشتن ، خرد کردن و اندازه گیری مواد در صنایع مختلف استفاده می شوند یکی از  این ابزار ها اسپاتول است.

اسپانول یک ابزار قاشق مانند است که در بسیاری از نمونه برداری های شیمیایی کاربرد دارد . این ابزار دو طرفه است که در یک طرف یک قاشق در یک طرف یک کاردک وجود دارد. جنس این ابزار از موادی مانند فلز، پلاستیک ، چینی  و فولادی و... است . نوع پلاستیکی آن معمولا بعد از یک بار مصرف دیگر  قابل استفاده نمی باشد. اسپاتول در صنعت های مختلفی از جمله پزشکی ، دندانپزشکی ، آزمایشگاهی و آرایشی بهداشتی کاربرد دارد.

دوربین داخل دهانی را به نقل از آزاد مد بخوانید:

حتما شما هم دوست دارید بدانید دندانپزشکتان در حین درمان چه کاری روی دندان‌های شما انجام می‌دهد و قبل و بعد از درمان دندان شما به چه شکلی درخواهد آمد. در این صورت باید از دندانپزشکتان بخواهید که دستگاه دوربین داخل دهانی‌اش را به کار گیرد. این دستگاه از یک دوربین فیلم‌برداری و عکس‌برداری کوچک تشکیل شده که به‌صورت بدون سیم و یا با یک سیم به یک مانیتور در روبه‌روی شما وصل است. این وسیله از محیط داخل دهان شما فیلم‌برداری کرده و تصویر را روی مانیتور روبه‌روی شما می‌اندازد.

آرچ کراون اتوماتیک ۱,۹۸۲,۸۴۶ مشاهده روکش موقت آلومینیومی ۸۷۵,۴۶۰ مشاهده فرز سرامیکی تریمر لثه ۳,۷۰۰,۰۰۰ مشاهده مشاهده همه کالاها .flex-container { display: flex; flex-wrap: wrap; gap: 20px; } .item { flex: 1 1 calc(33.333% - 20px); } /* نمایش باکس‌ها به صورت ستونی در نسخه موبایل */ @media (max-width: 768px) { .item { flex: 1 1 100%; margin-bottom: 20px; } }

کلام آخر

در این مقاله با اسپاتول یا قاشقک آزمایشگاهی آشنا شدیم. گفتیم که در آزمایشگاه های به این وسیله کاردک نیز گفته می شود. در مقاله اشاره شد این وسیله دارای دو سر است. یک طرف آن شبیه کاردک و طرف دیگر آن قاشق مانند و مقعر است. از قسمت گرد شکل آن برای جابجایی مواد و ترکیبات، مانند سمان های دندان پزشکی استفاده می شود و از سری که صاف است برای خراش دادن رسوبات و ته مانده مواد شیمایی در بشر به کار برده می شود. شما می توانید برای مطالعه بیشتر به این سایت مراجعه کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • عیسی کریمپور 2 تیر 1403

    طراحی و جنس اسپاتول دندانپزشکی چگونه بر عملکرد آن در روش‌های مختلف دندان‌پزشکی تأثیر می‌گذارد و هنگام انتخاب اسپاتول مناسب برای کاربردهای بالینی مختلف چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

  • پریا صادقی 8 خرداد 1403

    انواع اسپاتول رو از کجا میتونم تهیه کنم ؟