پ

اسید اچ بیسکو چیست؟

دندانت
24 آبان 1401 / 5 دقیقه مطالعه

اسید اچ بیسکو چیست؟

مواد بسیاری برای چسباندن روکش ها و پروتزهای مورد نیاز در دندانپزشکی استفاده می شود. یکی از این مواد اسید اچ ها هستند. اسید اچ ها انواع مختلفی دارند که در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اسید اچ یک ماده اسیدی واسطه ای است که در درمان های مختلف از جمله پرکردن دندان، کامپوزیت، موارد زیبایی و...کاربرد دارد. اسید به کار رفته در این ماده،  اسید سولفوریک است که در غلظت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل خرید اسید اچ دندانپزشکی یکی از انتخاب های اولیه برای دندانپزشکان است.

اسید اچ در حالت های مایع، ژل، سرنگ یا بطری موجود است و معمولا رنگی است تا دندانپزشکان بتوانند در تشخیص مواد راحتتر عمل کنند. ژل اسید اچ بسیار حساس می باشد به همین خاطر باید به  دور از نور آفتاب نگهداری شود.

عکس از انواع اسید اچ پرسلن در کنار هم

کاربری اسید اچ از طریق ایجاد نا همواری در سطح دندان می باشد. این نا همواری سبب ایجاد چسبندگی بیشتر است که باعث دوام بالاتر روکش ها و پروتزها می شود. اسید اچ ها همچنین قابلیت پاک شوندگی با آب را دارند و به راحتی از روی دندان و لثه پاک می شودآنها همچنین توسط دستگاه لایت کیور خشک و ثابت می شوند.شم میتوانید برای خريد تجهيزات و ابزار اندودانتيكس به سایت دندانت مراجعه کنید.

یک از انواع این نوع اسید، بیسکو است که برای اچ کردن سطح مینای دندان و همچنین افزایش سطحی چسبندگی کامپوزیت، روکش و... بر روی دندان به کار می رود.

خواص اسید اچ بیسکو چیست؟

  •  دارای خواص تیکسوتروپیک و نیمه ‌ژلاتینی
  • خاصیت شست و شوی آسان
  • عدم رسوب فیلر رسوب‌کننده بر سطح دندان اچ شده
  • افزایش قدرت باندینگ بین مینا و دندان
  • دارا بودن خاصیت فیلر پلیمری بالا
  • دارای خاصیت آنتی باکتریال و نابود کننده Streptococcus mutans به علت دارا بودن بنزالکونیوم کلراید

بیشتر بخوانید: اسم ژل بی حسی دندان

اسید اچ پرسلن بیسکو

اسید اچ ها برای ایجاد چسبندگی و نا همواری بر روی سطح دندان استفاده می شوند. یکی از بهترین نوع های این اسید که قابلیت چسبندگی بالاتری نیز دارد اسید اچ پرسلن بیسکو می باشد. این اسید شامل هیدروفلوریک 9.5 درصد و یا 4 درصد است که بیشتر به صورت ژل به کار می رود. این محصول  که دارای اسید هیدروفلوریک5/9% است با افزایش سطح پرسلن موجب بیشتر شدن قدرت چسبندگی و باندینگ بین پرسلن و سمان، در درمان های دندانپزشکی می شود.

 از جمله کاربرد های این اسید میتوان به موارد زیر اشاره کرد.   

  • اچ کردن لمینیت پرسلنی
  • اچ کردن روکش های Emax
  • ترمیم پریدگی پرسلن
  • تاثیر بر سیلیکای کریستال های اطراف شبکه ماده
  • و همچنین به خاطر اسید هیدروفلوریک داخل آن برای اچ کردن پرسلن های فلدسپاتیک و لیتیم دی سیلیکات ها بکار می رود

بیشتر بخوانید: فرق روت‌کانال با عصب‌کشی

نکات مهمی که درباره اسید اچ بیسکو باید بدانید

  • توصیه می شود از این اسید در اچ کردن فلزات یا موارد فلزی موجود در درمان های دندانپزشکی استفاده نشود.
  • اسید اچ پرسلن بیسکو، یک اسید کاملا سمی است. در هنگام استفاده از آن رعایت نکات ایمنی بیشتر احساس می شود. توصیه می شود هنگام استفاده در دهان بیمار از رابردم استفاده شود.
  • این اسید تاثیر بدی بر معده و قلب بیماران دارد و موجب تپش قلب و نامنظمی آن می شود. لذا از بلعیدن آن جلوگیری به عمل آید.
عکس از اسید اچ پرسلن بیسکو در کنار دسته بندی آن

زمان اچینگ با اسید اچ پرسلن بیسکو:

 معمولا زمان دقیقی اعلام نمی شود. ولی زمان حدودی برای اچ کردن این اسید  با غلظت 9 درصد حدود 90 ثانیه و برای پرسلن های لیتیم دی سیلیکات در حدود 40 ثانیه است.

عکس از چندین اسید اچ پرسلن بیسکو

اسید اچ با دندان چه می کند؟ پاسخ آنرا به نقل از بیتوته بخوانید:

همانطور که قبل از رنگ آمیزی یک مبلمان را سمباده می زنیم، اسید اچ بافت های دندان را آماده می کند تا سیستم باندینگ بهتر عمل کند. با استفاده از مواد اسیدی به ساختارهای دندان، این مواد متخلخل تر می شوند و در نتیجه ماندگاری مواد مورد استفاده افزایش می یابد.

نتیجه گیری

اسید اچ پرسلن بیسکو یکی از بهترین Porcelain Etchant های موجود در دنیاست. به خاطر شرایط خاص این اسید معمولا  در درمانهای حساس و گران قیمت استفاده می شود.  این ماده به شدت اسیدی و سمی است به همین دلیل ممکن است در زمان درمان توسط بیمار بلعیده شود و منجر به ناراحتی معده و تپش قلب و ناراحتی های حاصل از آن گردد.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • حسین کاویان 2 تیر 1403

    کاربردها و مزایای بالینی استفاده از اسید Hbisco در درمان های دندانپزشکی چیست و از نظر کارایی و ایمنی چگونه با سایر اسیدها مقایسه می شود؟

  • کاوه ساعدی 8 خرداد 1403

    اسید اچ در برخورد با لثه ضرری داره ؟