عکس از چند اسپاتول دندانپزشکی در کنار هم

انواع اسپاتول دندانپزشکی

دندانت
16 آبان 1401 / 5 دقیقه مطالعه

انواع اسپاتول دندانپزشکی

ابزارهای مختلفی برای برداشتن مواد شیمیایی در صنعت‌های مختلف وجود دارد. یکی از این ابزارها، قاشکی به نام اسپاتول است . وجود ابزارهای سنجه‌ای مانند اسپاتول که از جنس‌های مختلف و در سایزهای مختلف طراحی می‌شود می‌تواند کار بر روی مواد را برای محققین و افرادی که با این مواد سرو کاردارند را راحت کند. در این مقاله با معرفی جنس‌های مختلف اسپاتول در خصوص اسپاتول دندانپزشکی اطلاعاتی را به مخاطبان خود ارائه دهیم.

اسپاتول دندانپزشگی چیست؟

شما میتوانید برای بررسی قیمت و خرید اسپاتول دندانپزشکی همین حالا از محصولات دندانت دیدن کنید.

انواع اسپاتول

این قاشق‌های استریل توسط شرکت‌های دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی و شیمیایی استفاده می‌شود. اسپاتول به‌عنوان یک قاشق چندمنظوره دارای دوطرفه است که در یک طرف یک قاشق در طرف دیگر یک کاردک وجود دارد. این امر امکان نمونه‌برداری و پردازش انواع مواد مانند پودر، گرانول، خمیر و مایعات را فراهم می‌کند.

اسپاتول‌ها از جنس‌های مختلفی هستند که کاربران بر مبنای استفاده مختلف و همچنین موادی که با آنان سروکار دارند از مدل مناسب استفاده می‌کنند.

این ابزار از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود در زیر به برخی از انواع آنها اشاره خواهیم کرد.

جنس فولادی: پرکاربردترین و مقاوم‌ترین نوع اسپاتول‌ها از جنس فولاد است. دلیل انتخاب این جنس مقاومت بالای آن در برابر گرما و حرارت و همچنین مواد شیمیایی که خاصیت اسیدی یا بازی دارند است. شما میتوانید برای خرید تجهیزات و لوازم ایمپلنت به سایت دندانت مراجعه کنید.

عکس از چندین اسپاتول دندانپزشکی در کنار هم

جنس پلاستیکی: اسپاتول‌های ساخته شده از پلاستیک بیشتر یک‌بارمصرف هستند. پلاستیک مورداستفاده بیشتر از جنس‌های PTFE، پلی‌استایرن و پلی‌آمیدی است.

جنس چینی: از گروه اسپاتول‌های سرامیکی هستند وبا نوع استیل در یک گروه قرار می‌گیرند. این نوع قاشق‌ها بیشتر برای انتقال مواد پودری استفاده می‌شود.

اسپاتول همزن آلژینات و گچ لوزی باریک

۲۰۵,۸۸۲

اسپاتول همزن آلژینات و گچ

۲۰۵,۸۸۲

اسپاتول محکمه

۱۱۰,۰۰۰

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی حیوانات

انواع اسپاتول دندانپزشکی چیست

از اسپاتول‌ها برای مخلوط‌کردن مواد و همچنین انتقال مواد خمیری به داخل دهان بیمار در هنگام پرکردن دندان استفاده می‌شود.

معمولاً در لابراتوارهای دندانپزشکی، میزان مواد مورداستفاده در ساخت دندان مصنوعی، روکش‌ها و... به‌وسیله اسپاتول اندازه‌گیری و سپس با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

نوع استیل، فولادی و در مواقعی چوبی نیز در مطب‌های دندانپزشکی کاربرد دارد.

عکس از انواع اسپاتول های دندانپزشکی

اسپاتول‌های دندانپزشکی انواع مختلفی دارند اعم از

  • اسپاتول دهانی
  • اسپاتول محکمه
  • اسپاتول پلاستیکی
  • اسپاتول همزن آلژینات
  • اسپاتول همزن کامپوزیت
  • اسپاتول موم ناودانی

این ابزارها در دندانپزشکی کاربردی همچون مخلوط کردن، پرکردن و فرم دادن مواد پلاستیکی، سیمان‌ها و …را دارند

  به‌عنوان‌مثال یکی از کاربردهای این ابزار در دندانپزشکی هنگام استفاده از مواد ترموپلاستیک است. ماده‌ای مانند موم را باید ابتدا کمی گرم کرد به همین خاطر دندانپزشکان اندکی تیغه اسپاتول را گرم می‌کنند تا ترکیب به‌راحتی اتفاق بیفتد. نوع به‌کاررفته در این زمان بیشتر نوع مخصوص شیشه‌ای اسپاتول است.

دریل دندان را به نقل از پیشرو دنت بشناسید:

دریل (Dental Drill) به منظور ایجاد حفره‌هایی در دندان استفاده می‌شوند. دریل از انواع تجهیزات دندانپزشکی پر استفاده است که در واقع این وسیله ابزاری است که می‌تواند با سرعت ۲۵۰ هزار دور در دقیقه بچرخد و در عملیات‌های عصب کشی و تراش دادن دندان‌ها استفاده شود.

اسپاتول و انواع آن

در آزمایشگاه‌ها قاشقک ها (اسپاتول‌ها) ظروف فولادی ضدزنگ کوچکی هستند که برای تراشیدن، انتقال یا استفاده از پودرها و مواد شیمیایی خمیر مانند و.... استفاده می‌شوند.

اسپاتول‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند یکی از رایج‌ترین کاربردهای آنها جابه‌جایی مواد برای اندازه‌گیری است در این حالت معمولاً کاربر، یک کاغذ یا ظرفی که قصد ریختن ماده شیمیایی مدنظر خود را در آن دارد را روی ترازو گذاشته و ترازو را صفر می‌کند. سپس اسپاتول را از ماده موردنظر خود پر می‌کند و به‌آرامی روی کاغذ می‌گذارد. باید دقت داشت که ترازو حتماً باید صفر باشد. به دلیل حساس بودن می‌توان با چند ضربه آرام محتویات داخل قاشق را بروی کاغذ خالی کرد. به همین منوال می‌توان مواد در دندانپزشکی نیز اندازه گرفت.

در آزمایشگاه نیز از این ابزار بسیار استفاده می‌شود. معمولاً موارد کریستالی غیر مشتعل را به‌وسیله اسپاتول چینی جابه‌جا می‌کنند.

از نوع پلاستیکی در مواردی که مواد مایع یا پودرهای غیر واکنش‌گرا باشند استفاده می‌شود. مواد مایع با PH بالا یا خیلی پایین ( اسیدها و بازها) توسط مدل پلاستیکی منتقل نمی‌شود.

عکس از سر های اسپاتول دندانپزشکی

بیشتر بخوانید: کانال کلسیفیه چیست؟

شیشه‌ای یا کریستالی: در مواردی که مواد احتیاج به گرم‌کردن یا حرارت دادن دارد از این مدل استفاده می‌شود. دیدن رنگ ترکیبات، و تعیین میزان آن گاهی نیاز به مشاهده مستقیم دارد.

جنس فلزی که بیشترین نوع آن از جنس فولاد است بیشترین کاربرد را دارد. بر اساس آزمایش‌های انجام شده، در دمای بالا یا بسیار پایین جنس اسپاتول‌ها در شرایط آزمایشگاهی تغییر یا واکنشی از خود نشان نمی‌دهد و روی مواد تأثیری ندارند.

نتیجه‌گیری

اسپاتول یک قاشق دوطرفه است که برای جابه‌جایی موارد شیمیایی در حالت‌های مختلف پودری، مایع و خمیری مورداستفاده قرار می‌گیرد. این قاشق کاربردی فاز جنس‌های مختلف است که پرکاربردترین آن از جنس فولاد و استیل است.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • نیما 15 مرداد 1403

    برای برداشن موادی که به صورت پودر هستن هم استفاده از اسپاتول ها کاربردیه یا لازمه که از ابزار های دیگه ای استفاده بشه؟

  • نگار 15 مرداد 1403

    از نظر بهداشت استفاده از اسپاتول های شیشه ای مشکلی نداره؟ چون خب مثلا تجهیزات فلزی دندان پزشکی رو میشه راحت ضدعفونی کرد ولی خب این اسپاتول های شیشه ای نه یه بار مصرف اند که بندازی دور نه آدم می تونه به تمیز شدنشون مطمیئن باشه

  • سجاد علیزاده 5 تیر 1403

    انواع مختلف اسپاتول های دندانپزشکی در دسترس کدامند و چگونه هر یک از آن ها عملکرد خاصی را در روش های مختلف دندانپزشکی انجام می دهد؟

  • جمشید هاشم پور 6 خرداد 1403

    برای برداشت مواد های شیمیایی فقط از اسپاتول باید استفاده کرد ؟