بررسی انواع تری قالب گیری

انواع تری قالب گیری

دندانت
31 اردیبهشت 1402 / 8 دقیقه مطالعه

انواع تری قالب گیری

قالب گیری روشی ضروری و پر‌استفاده در حرفه دندانپزشکی است که کاربرد گسترده‌ای در حیطه‌های مختلف ازجمله تشخیص ناهنجاری‌های دهانی دندانی، ساخت پروتز در ترمیم‌های ثابت و متحرک، ارتودنسی، ایمپلنت و جراحی های دهان یا فک و صورت دارد. به عبارتی قالب گیری درست، خشت اول یک درمان موفق در بسیاری از شاخه‌های دندانپزشکی است. این کار به دو روش سنتی و دیجیتال انجام می‌شود که علی‌رغم ظرافت و دقت بیشتر روش دیجیتال، روش سنتی به خاطر هزینه کمتر و دسترسی بالا همچنان استفاده بیشتری دارد. شما می توانید برای خرید تجهیزات دندانپزشکی نیز از محصولات دندانت دیدن نمایید.

روش سنتی به شیوه دستی بوده و به این صورت است که ابتدا مواد قالب گیری میکس شده را قبل از ست شدن و به صورت flowable روی تری قرار داده و سپس به همراه تری داخل دهان بیمار گذاشته از بیمار میخواهیم که تا زمان ست شدن مواد، تری را بین دندان های خود بفشارد. بعد از گذشت setting time مجموعه تری و مواد قالب گیری را از دهان بیمار خارج نموده پس از جدا کردن تری، ضد عفونی و سایر اقدامات لازم قالب ایجاد شده که در واقع یک نسخه نگاتیو از فک بیمار می‌باشد را به لابراتوار ارسال می‌کنیم. در لابراتوار موادی تحت عنوان casting material را در جای خالی دندان‌ها درون قالب وارد می‌کنند تا یک نسخه پوزتیو (مثبت) از دندان‌های بیمار ارائه دهد سپس با داشتن یه کپی از دندان‌ها و فک بیمار می‌توانند پروتز و یا ایمپلنت لازم را به دندانپزشک جهت ادامه پروسه درمان ارائه دهند.

شما می توانید برای خرید تری قالب گیری از سایت دندانت اقدام نمایید. در ادامه این مقاله به بررسی تری قالب گیری که پیشتر به آن اشاره شد می پردازیم:

Impression به معنای چاپ و جای مهر، و tray در لغت به معنای سینی، طبق و یا هر وسیله‌ای است که با آن چیز دیگری را حمل می‌کنند؛ در نتیجه تری قالب گیری (impression tray) ابزاری در دندانپزشکی است که همانند یک سینی مواد قالب گیری را در آن قرار داده و به کمک آن یک چاپ و یا نسخه منفی از دندان‌ها و فک ناحیه مورد نظر تهیه می‌شود. پیروی از آناتومی دهان و همچنین وجود حفره و شیار در تری باعث قفل شدن فیزیکی مواد قالب گیری با تری شده و روند کار را تسهیل و تسریع می‌کند. تری‌های قالب گیری معمولا از فلز و یا پلاستیک ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های بارز خاص خود را دارند؛ به عنوان مثال تری‌های فلزی در دهان بیمار تغییر شکل نداده و به خاطر امکان استریل شدن در اتوکلاو قابلیت استفاده مجدد را دارند در مقابل تری‌های پلاستیکی به خاطر حجم کمتر و انعطاف‌پذیری استفاده راحت‌تری برای دندانپزشک و بیمار داشته و با وجود امکان ضد عفونی، جزو ابزارهای یکبارمصرف طبقه‌بندی می‌شوند. شما میتوانید برای خرید تجهیزات ترمیمی و زیبایی از سایت دندانت بازدید کنید.

بیشتر بخوانید: باندینگ دندان چیست؟

تری‌ها با توجه به موقعیت‌های مختلف ترمیم، شامل انواع مختلفی در شکل و ابعاد میباشند:

انواع تری قالب گیری در دندانپزشکی چیست؟

  1. تری‌های پوشش دهنده دندان‌های قدامی (section tray)
  2. تری‌های پوشش دهنده قوس کامل فک* (full arch tray)
  3. تری‌های پوشش دهنده نیمی از قوس فک (quadrant tray)
  4. تری‌های کامل (full arch) شامل دو نوع برای قالب گیری فک‌های بالا و پایین می‌باشند که با توجه به موقعیت و اعضای آناتومیک مجاور فکین، تفاوت‌هایی با هم دارند:
  5. تری قالب گیری فک بالا (upper modeling tray):

این نوع از تری‌های کامل، به خاطر شکل کام و زبان، یک برآمدگی به سمت بالا دارند که به طور تقریبی از شکل کام و حجم زبان تبعیت میکند؛ به این‌صورت که هم امکان ثبت جزئیات کام فراهم شده و هچنین زبان فضای خالی زیر تحدب را پرمی‌کند.

بیشتر بخوانید: فورکیشن چیست؟

تری قالب گیری فک پایین (lower modeling tray):

این نوع از تری‌های کامل به خاطر مجاورت نزدیک زبان با دندان‌های فک پایین؛ شکلی نعل اسبی دارند در چنین حالتی همزمان با قالب گیری دندان‌های مندیبل، زبان در فضای خالی وسط تری قرار گرفته و تحت فشار تری نمی‌باشد.

تری قالب گیری اطفال (pediatric tray):

با توجه به ابعاد کمتر دندان‌ها و فک کودکان و همچنین تحمل کمتر و آسیب‌پذیری بیشتر کودکان نسبت به بزرگسالان، طبیعی است که تری‌های قالب گیری کودکان تفاوت‌هایی هرچند جزئی با تری‌های معمول داشته باشند. ازجمله این تفاوت‌ها میتوان به انعطاف پذیری بیشتر‌، گوشه‌های غیر تیز و سازگار با بافت حساس دهان کودک، رنگ‌های شاد و کودک پسند، ابعاد کوچک و منحنی گرد و نیم دایره مانند مطابق با شکل معمول فکین کودکان اشاره کرد.

در پایان این مقاله به معرفی چند برند تولید کننده این محصول میپردازیم:

تری قالب گیری برند SAM

این تری ساخت ایران بوده و در بسته‌های 12 عددی شامل 6 عدد تری جهت قالب گیری فک بالا و 6 عدد تری برای فک پایین عرضه میشود. از خصوصیات ویژه این محصول میتوان به قیمت مناسب، استفاده از مواد اولیه باکیفیت و بدون لبه و لغزش بودن اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: دایکال نوری چیست؟

تری قالب گیری اوفیکس Owfix

این برند ساخت ایران و تحت لیسانس اوفیکس ایتالیا بوده و در بسته بندی‌های 12 عددی در سایز های اسمال، مدیوم و لارج به فروش میرسد. این محصول بدون بوی نامطبوع بوده و دارای لبه‌هایی نرم جهت جلوگیری از آسیب به لثه و سایر بافت‌های دهانی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: زمینه سازی برای هدایت رفتاری موفق در دندانپزشکی کودکان

تری قالب گیری فارادنت (Faradent)

این تری‌ها با عنوان یکبار مصرف مشهور هستند ولی می توان بعد از استفاده با آب ولرم و فرچه کاملا آن را تمیز کرده و مجددا مورد استفاده قرار داد. این محصول تحت لیسانی و تکنولوژی ایتالیا می‌باشد. از مزایا و کاربردهای آن می توان به طراحی آناتومیک،‌ مناسب برای قالب گیری عمومی و ایمپلنت، شستشوی راحت، مواد پلیمر درجه یک،‌ وجود سوراخ و شیارهای استاندارد و لبه با ارتفاع استاندارد و...اشاره کرد. وزن هرتری 4 گرم بوده و در بسته‌های 12 تایی به فروش میرسند.

باندینگ یونیورسال

۷۹۰,۰۰۰

برس سیلیکونی

۴۵۰,۰۰۰

برنیشر

۵۶۱,۰۰۰

تری قالب گیری دکتروست (dotor west)

تخصص شرکت دکتر وست تهیه و توزیع لوازم یکبار مصرف دندانپزشکی از جمله تری‌های قالب گیری میباشد. این محصول از بهترین مواد درجه یک با کیفیت بالا ساخته شده و قابل رقابت با برندهای خارجی است. این تری‌ها با وجود اینکه فلزی نیستند اما به علت به داشتن مواد الیافی مانند پلاستیک سخت و فوم پلی استایرن، قابلیت اتوکلاو داشته و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. این محصول در سایزها و رنگ‌های گوناگون به فروش میرسد.

روکش دندان بدون برش را به نقل از دکتر سیروس قاسمی بخوانید:

روکش دندان بدون برش، با استفاده از روش هایی مانند روکش های ترمیمی دندانی با استفاده از ونیرها یا لمینیت ها امکان پذیر است. این روش ها امکان تغییر شکل، اندازه و رنگ دندان ها را فراهم می کنند بدون اینکه نیاز به برش و حذف قسمتی از ساختار دندان داشته باشند. لمینیت ها و ونیرها، قطعاتی پوسته‌ای هستند که به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. این قطعات از مواد مختلفی ساخته شده‌اند. برای نصب لمینیت یا ونیر، ابتدا لایه‌ای از سطح جلویی دندان‌ها برداشته می‌شود تا فضای کافی برای قرار گرفتن لمینیت یا ونیر ایجاد شود. سپس قطعه مورد نظر با چسبندگی قوی بر روی دندان چسبانده می‌شود.

تری Tray یکبار مصرف سایز متوسط گلدکلاسیک 

تری های قالب گیری در مدل ها سایز های مختلف در بازار موجود هستند. برند گلد کلاسیک یکی از تولید کنندگان تجهیزات دندانپزشکی است که تری‌های قالب گیری سایز کوچک برای فک بالا و پایین، تری قالب گیری دندانپزشکی بزرگ برای فک بالا و پایین، تری دندانپزشکی قدامی و تری دندانپزشکی نیم فک تولید میکند. این تری‌ها در بسته‌های ۱۲ تایی که نیمی از آنها برای فک بالا و نیم دیگر برای فک پایین هستند عرضه میشوند. تری‌های گلد کلاسیک به صورت یکبار مصرف بوده و مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند.

تری قالب گیری اطفال تکسان (Taxan)

این محصول ساخت ایران شامل 3 سایز اسمال، مدیوم و لارج بوده و در زرد بسته بندی های 12 عددی شامل  3 رنگ آبی، نارنجی و زرد عرضه میشود.

تعریف "تری های قالب گیری پروتز" به نقل از وب سایت researchgate:

Impression: عبارت است از ثبت منفی ساختارهای دهانی به دست آمده در یکی از مواد قالب گیری پلاستیکی یا نیمه پلاستیکی که برای تولید یک ماکت مثبت از ساختار برای استفاده در تولید ترمیم دندان استفاده می شود.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • شکیلا مجاب 11 شهریور 1403

    من دارم دنبال خرید تری قالب گیری برای مطبمون می‌گردم و بین انواع مختلف تری‌های قالب گیری سردرگم شدم. آیا کسی می‌دونه که تری‌های قالب گیری معمولی با تری‌های قابل تنظیم چه تفاوت‌هایی دارن؟ مثلاً من نیاز دارم که تری قالب گیری برای بیماران مختلفی استفاده بشه و نمی‌دونم کدوم نوع تری می‌تونه هم دقیق باشه و هم کاربردی. همچنین، آیا تری‌های قالب گیری تک‌بار مصرف برای دقت کار مناسب هستن یا باید به سراغ تری‌های قابل استفاده مجدد برم؟

  • حسن مرادی 11 شهریور 1403

    سلام دوستان، من دارم برای مطب دندونپزشکی‌ام یه سری تجهیزات جدید تهیه می‌کنم و یکی از چیزهایی که نیاز دارم تری قالب گیری هست. راستش توی بازار انواع مختلفی از تری قالب گیری وجود داره و من دقیقاً نمی‌دونم کدوم نوع برای کار من مناسبه. می‌خوام بدونم فرق بین تری‌های قالب گیری استوک و تری‌های اختصاصی چیه؟ مثلاً آیا تری‌های استوک برای همه بیماران قابل استفاده‌ان یا باید حتماً از تری‌های اختصاصی استفاده کنیم؟ اگه کسی تجربه‌ای توی این زمینه داره یا از این تری‌ها استفاده کرده، ممنون می‌شم کمک کنه تا بهترین انتخاب رو داشته باشم.

  • تمنا ستوده 30 خرداد 1403

    سه نوع اصلی مواد قالب‌گیری دندانی چیست و خواص و کاربرد آنها در ایجاد قالب‌های دندانی دقیق چگونه است؟

  • غلام حسین بابائی 30 اردیبهشت 1403

    از این تری قالب گیری ها هم برای ساخت دندان مصنوعی استفاده میکنند ؟