عکس از سرساکشن های جراحی

انواع سرساکشن دندانپزشکی

دندانت
9 مهر 1401 / 5 دقیقه مطالعه

انواع سرساکشن دندانپزشکی

استفاده از سرساکشن موضوع بحث ماست. ترس از مراجعه به دندانپزشک و انجام جراحی دهان می‌تواند باعث تردید بیماران در مراجعه به دندانپزشک شود. این مورد همچنین باعث افزایش ناراحتی در حین جراحی دندان می‌شود و این ترس به حدی است که بسیاری از افراد دچار نوعی اضطراب دندانی می‌شوند: جراحی حفره‌ها، عفونت‌ها، شکستگی دندان‌ها و سلامت فک و لثه. برای درمان مشکلات مربوط به آن یکی از مهمترین آنهاست. روش‌های رایج پزشکی اکثر جراحی‌ها به صورت سرپایی انجام می‌شوند، اما برای آسیب‌های انسدادی به دندان‌ها یا فک‌ها، عفونت‌های جدی یا آسیب‌هایی که شرایط را پیچیده می‌کنند که جراحی دندان به یک روش اورژانسی تبدیل می‌شود. در صورتی که شما قصد خرید سرساکشن دندانپزشکی را دارید می توانید از محصولات سایت دندانت دیدن کنید.

انواع سرساکشن

در دندانپزشکی، دندانپزشکان برای جمع آوری مایعات جمع شده از یک دستگاه منعطف و انعطاف پذیر به نام سر ساکشن استفاده می کنند. سر ساکشن روی لوله ساکشن قرار می گیرد تا مایع جمع آوری شده در دهان بیمار تحت عمل جراحی دندان جمع آوری کند. سرساکشن انواع مختلفی دارد، از جمله:

  • سر ساکشن یکبار مصرف
  • سر ساکشن فلزی
  • سرساکشن مستقیم
  • سرساکشن منحنی
  • انواع دیگر سرساکشن

بیشتر بخوانید: ژل اسید اچ چیست؟

انواع سرساکشن جراحی

توجه داشته باشید که سرساکشن‌های مختلفی وجود دارند که برای انجام فرآیند ساکشن به لوله متصل می‌شوند، اما سرساکشن بر اساس تشخیص پزشک انتخاب می‌شود.شما میتوانید برای خرید ابزار و تجهیزات جراحی و پریو به سایت دندانت مراجعه کنید. انواع سر ساکشن به شرح زیر است:

عکس از سرساکشن های جراحی

سر مکش Adson

این نوع سرساکشن ها دارای سوپاپ های انگشتی هستند که میزان مکش را تنظیم می کنند و در کرانیوتومی (جراحی بافت مغز) برای خارج کردن خون، مایعات و سایر مواد اضافی از بدن استفاده می شوند.

سر مکش Frazier

این نوع سرساکشن‌ها در اشکال مختلف مسطح یا کمی خمیده، یکبار مصرف و فلزی طراحی می‌شوند که برخی کوتاه و برخی بلند هستند و برای برداشتن مقادیر کمی خون در طی اعمالی مانند جراحی پلاستیک، مایعات و ... استفاده می‌شوند.

سر ساکشن Poole

این نوع سرساکشن‌ها فلزی یکبار و به شکل صاف یا کمی خمیده هستند و برای حذف مایع آسیتی و مواد شوینده از قفسه سینه و حفره شکمی استفاده می‌شوند.

سر ساکشن Yankauer

این نوع سرساکشن در دو نوع سوپاپ‌دار و بدون سوپاپ تولید می‌شود که نوع سوپاپ‌دار برای تنظیم قدرت مکش استفاده می‌شود و یکبار مصرف و فلزی در سایز مناسب برای کودکان و بزرگسالان می‌باشد. همچنین استفاده از این نوع سرساکشن برای مایعات در عمل‌های دهانی مربوط به دندانپزشکی، عمل‌های مربوط به شکم، قفسه سینه و غیره است.

کاربرد سرساکشن

این وسیله مهم و ضروری کاربردهای بسیاری در دندانپزشکی دارد. برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • اولین و مهمترین دلیل استفاده از ساکشن بدتر نشدن حال بیمار است. وقتی دندانپزشک داروی بی‌حسی تزریق می‌کند، هیچکس نمی‌خواهد طعم این داروی تلخ را بچشد و زمانی که مدت زیادی در دهان بماند، ناحیه را بی‌حس می‌کند و حالت تهوع به بیمار می‌دهد و هیچ فردی دوست ندارد این حس را تجربه کند.
  • یکی دیگر از دلایل استفاده از دستگاه ساکشن که به سلامت بیمار نیز مربوط می‌شود، این است که تجمع مایع در دهان می‌تواند خطرناک باشد و باید تخلیه شود. هر ماده‌ای که در دهان وجود دارد، مانند قطعات دندان یا آمالگام، باید با این دستگاه خارج شود.
عکس نزدیک از سر ساکشن دندانپزشکی
  • همانطور که می‌دانید در زمانی که مته کار می‌کند، آن را با آب اسپری می‌کنند تا خنک شود. بنابراین زمانی که دندانپزشک با این دستگاه کار می‌کند باید آب از دهان خارج شود تا به آینه دندانپزشک نپاشد و مانع دید او نشود.
  • در نهایت برای تمیز و خشک نگه داشتن دندان‌ها باید از ساکشن استفاده کرد که در برنامه روزانه دندانپزشک بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: فرز کارباید چیست؟

استفاده از ساکشن برای افزایش دید دندانپزشک

یکی دیگر از عملکردهای مهم ساکشن، نقش آن در افزایش دید دندانپزشک در حین جراحی ترمیمی یا کشیدن دندان است. زیرا مته دندانپزشکی هنگام کار داغ می‌شود. برای جلوگیری از این امر لازم است دمای سطح مته را با تزریق مقدار زیادی آب به بیرون کنترل و آن را خنک کنید. اسپری آب به سرعت فضای دهان را پر می‌کند و آینه دندانپزشک را مسدود می‌کند و در نتیجه دید دندانپزشک را مسدود می‌شود و ادامه کار را دشوار می‌کند. در حال حاضر تنها راه حل استفاده از ساکشن دندانپزشکی است. این کار تمام این مایعات را در سریع‌ترین زمان ممکن از دهان خارج کرده و دید دندانپزشک را بهبود می‌بخشد.

عکس از فردی که یک سرساکشن دندانپزشکی را در دست گرفته است.

زمان استفاده از سرساکشن دندانپزشکی را به نقل از کارینو دنت بخوانید:

در بیشتر موارد باید از سر ساکشن برای خارج کردن بزاق و مایع اضافی در حین عمل‌های دندانپزشکی استفاده شود. ساکشن همچنین حفره دهان را تمیز نگه می‌دارد و از خفگی و آسپیراسیون جلوگیری می‌کند. در برخی از روش‌های دندانپزشکی، جدا کردن تک تک دندان‌ها علاوه بر مکش دهان با استفاده از سر ساکشن مهم است.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی انواع سرساکشن جراحی پرداختیم. درواقع سرساکشن دندانپزشکی یک وسیله ی‌دندانپزشکی است که وظیفه حذف حجم زیادی از مایعات و مواد زائد از حفره دهان را بر عهده دارد. در صورتی که علاقه به مطالعه منابع غیر فارسی هستید می توانید از این سایت استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • علی گنجی 2 تیر 1403

    انواع مختلف دستگاه‌های ساکشن دندان در دسترس کدامند، و چگونه ویژگی‌ها و عملکردهای خاص آن‌ها به انواع روش‌های دندانپزشکی کمک می‌کنند و مراقبت از بیمار را افزایش می‌دهند؟

  • جواد صادقی 6 خرداد 1403

    سرساکشن ها بعد از استفاده برای هر فرد قابل استریل هستند یا یکبار مصرف محسوب میشوند ؟