انواع سمان دندانپزشگی

انواع سمان در دندانپزشکی

دندانت
29 مرداد 1401 / 6 دقیقه مطالعه

انواع سمان در دندانپزشکی

یکی از مواد پرکاربرد و مهم در صنعت دندانپزشکی سمان است. سمان در حالت عادی به صورت مایع بوده و پس از اعمال آن روی دندان حالت جامد می‌گیرد.

از سمان‌ها در چسباندن روکش و بریج روی دندان‌های طبیعی، عایق بندی لوازم پروتز و بازسازی موقت دندان‌ها استفاده می‌شود. به طور کلی هر ماده ای که خاصیت چسبندگی داشته باشد و به عنوان ماده چسبنده در ترمیم های دندانپزشکی کاربرد داشته باشد را سمان می گوییم.

سمان‌های متفاوتی با کاربرد‌ها، مزایا و معایب متفاوت در بازار موجود است که در ادامه این مطلب به معرفی هرکدام خواهیم پرداخت.

بررسی سمان زینک فسفات

یکی از انواع سمان های دندانپزشکی سمان زینک فسفات با ترکیبی از زینک اکساید و منیزیم اکساید و مایع فسفریک اسید است از موارد مصرف این سمان می‌توان به پانسمان موقت و پر کننده مناسب دندان های شیری،  ترمیم‌های آمالگام، چسباندن بیلدآپ و اینله و بیس و لاینر برای ترمیم‌های آمالگام و کامپوزیت اشاره کرد.

این سمان قیمت پایینی دارد و به‌دلیل ضخامت پایین و قدرت الاستیک بالا برای استفاده در بند‌های ارتودنسی، بریج‌ها، روکش‌های فلزی و لاینر‌ها کاربرد دارد.

سمان‌های زینک فسفات ضد باکتری نیستند و نسبت به سمان‌های دیگر به دلیل ضخامت پایین، سختی کمتری دارند.

این سمان‌ها برای اسپلین‌های داخل دهانی مناسب هستند و ترکیبی شامل زینک اکساید، اکسید منیزیم، و اسید فسفریک دارند. شما میتوانید برای خرید لواز عمومی دندانپزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

بررسی سمان پلی کربوکسیلات

 این سمان به‌صورت پودر و مایع است و ترکیبی مشابه زینک فسفات دارد.

 مایع این سمان تاریخ مصرف محدودی دارد و در صورت تبخیر شدن آب موجود در آن دیگر قابل استفاده نیست.

عکس سمان کربوکسیلات

 سمان پلی کربوکسیلات از انواع سمان پر فروش بوده و به عنوان سمان رزینی برای پر کردن بین دندان و براکت ارتودنسی استفاده می‌شود.

 این سمان در مقابل تغییر رنگ در زمان طولانی بسیار مقاوم است و از ویژگی‌های مثبت آن میتوان به استفاده آسان و عدم ایجاد درد اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: انواع اسپاتول دندانپزشکی

بررسی سمان گلاس آینومر

سمان گلاس آینومر برای ترمیم و بازسازی دندان‌های کودکان استفاده می‌شود. سمان گلاس آینومر  یکی از انواع سمان‌های دندانپزشکی است که به علت همرنگ بودن با دندان در صنعت دندانپزشکی نسبت به سمان‌های دیگر، کاربرد بیشتری دارد.

 این ماده ترمیمی از پودر شیشه سیلیکات ساخته شده و از کاربرد‌های آن می توان به پر کردن دندان‌های خراب و وصل کردن تاج دندان و براکت ارتودنسی اشاره کرد. یکی از مزیت‌های این سمان  این است که با آزاد سازی یون‌های فلوراید به حفاظت از دندان‌ها در برابر خرابی و پوسیدگی کمک می‌کند.

سمان گلاس آینومر هنگام استفاده نباید بیش از اندازه خشک شود زیرا احتمال حساسیت را افزایش می‌دهد.

 عوارض استفاده از گلاس آینومر‌ها بسیار کم است و انعطاف پذیری بالای این مواد در برابر پرکننده‌های کامپوزیتی از مزیت‌های گلاس آینومر هاست اما ماندگاری پایین آن‌ها باعث شده گلاس آینومر از انواع سمان‌های دندانپزشکی موقتی باشد.

 این سمان مقاومت پایینی در برابر ساییدگی دارد به همین دلیل پس از مدتی نیاز است که تعویض شود. انتخاب از بین ترکیبات کامپوزیتی و سمان گلاس آینومر بستگی به آسیب و ساییدگی دندان دارد. اگر آسیب دندان عمیق نباشد و نیاز به ترمیم موقت در سطح ریشه باشد، سمان گلاس آینومر گزینه مناسب‌تری است زیرا کامپوزیت ها برای شکستگی ها و ترمیم‌های عمیق‌تر استفاده می‌شوند. از برترین برند‌های گلاس آینومر موجود در بازار می‌توان به گلاس آینومر جی سی اشاره کرد. سهولت مصرف این گلاس آینومر و قیمت مناسب آن، این گلاس آینومر را بین دندان پزشکان و بیماران محبوب کرده است.

 گلاس آینومر ووکو ساخت کشور آلمان یکی از انواع سمان دندانپزشکی پرفروش جهان است.  این سمان به صیقل دادن نیازی ندارد و فلوراید زیادی را آزاد می‌کند. سهولت در شکل دهی به این سمان و عدم چسبندگی آن به وسایل از ویژگی‌های بارز این سمان است.

بررسی سمان زینک اکساید

سمان زینک اکساید برای روکش‌های موقت کاربرد دارد.

 این سمان یکی از انواع سمان‌های دندانپزشکی ضعیف است و قدرت و مقاومت چندانی در مقابل سایش و حلالیت دارد.

 این سمان به طور گسترده از سال ۱۸۹۰ در دندانپزشکی استفاده می‌شود. سمان زینک اکساید روی پالپ دندان اثرگذار است و برای سمان های موقت گزینه مناسبی است.

سمان زینک اکساید

سمان زینک اکساید اوژنول  از نظر کاربرد یکی از پر مصرف ترین سمان‌ها است و به سه دسته کلی تقسیم می‌شود.

 نوع اول به صورت دو خمیر است و به عنوان سمان موقت به کار می‌رود.

 نوع دوم این سمان به منظور چسباندن دائم ترمیم‌های ریختگی به کار گرفته می‌شود و نسبت به اکثر سمان‌های دیگر تحریک پذیری کمتری روی دندان و پالپ دندان ایجاد می‌کند.

 نوع سوم سمان زینک اکساید به عنوان پایه و عایق به کار می‌رود و یکی از انواع سمان‌های دندانپزشکی است که اثر آرام بخش دارد و از حساسیت‌ها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: دایکال نوری چیست؟

 کدام سمان را برای درمان انتخاب کنیم؟

 انتخاب سمان موقت یا دائم به شیری یا دائمی بودن دندان و عمق ساییدگی و خرابی دندان بستگی دارد. در نهایت برای انتخاب سمان مورد نظر درمان دندان باید نوع آسیب دیدگی، محل آسیب دیدگی، نوع دندان شیری یا دائمی را در نظر گرفت. اما در کل تصمیم گیری آخر برای انتخاب سمان مناسب، بر عهده دندانپزشک است.

کدام سمان را انتخاب کنیم

قیمت‌ انواع سمان‌های دندانپزشکی

ویژگی های یک سمان دندانپزشکی قیمت آن را تعیین می کند.

 ویژگی هایی مثل حساسیت پایین، شفافیت، ضخامت کم، مقاومت، عایق سرما و گرما و ماندگاری می‌تواند بر قیمت انواع سمان دندانپزشکی تاثیر‌گذار باشد. زمان مورد استفاده برای کودکان با بزرگسالان تفاوت زیادی دارد. زیرا سمان دندان‌های شیری نیازمند مقاومت بالایی نیست و حساسیت های کودکان نسبت به سمان‌ها بسیار بیشتر از بزرگسالان است.

معرفی سمان کامپوزیتی اصلاح شده با پلی اسید را به نقل از راستین هسته سلامت بخوانید:

ویژگی های این دسته از چسب ها نسبت به سایرین کمی متفاوت تر است چرا که این سمان از استحکام باند نسبتا بالا با ساختار دندان برخودار است و از دیگر مزایای آن میتوانیم به حل نشدن در مایعات دهان نیز اشاره کنیم. سمان کامپوزیتی اصلاح شده با پلی اسید نیز مانند تمامی سمان های دیگر از معایبی نیز برخوردار است که میتوانیم به دو مورد زیر اشاره کنیم:
تحت انبساط هیگروسکوپیک ها قرار میگیرند.
استحکام پیوند پس از مدت کمی از بین می رود.

بررسی قیمت انواع سمان دندانپزشکی

برای کسب اطلاعات بیشتر انواع سمان دندانپزشکی می‌توانید به سایت دندانت مراجعه کنید. دندانت  یکی از بزرگترین فروشگاه های تجهیزات دندانپزشکی را بیش از سه سال سابقه فروش،  به خریداران و دندانپزشکان عزیز کمک می کند تا بهترین انتخاب را داشته باشند.

5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • مرضیه فتاحی 2 تیر 1403

    انواع اولیه سمان مورد استفاده در دندانپزشکی مدرن کدامند و انتخاب آنها چگونه بر نتایج درمان و مراقبت از بیمار تأثیر می گذارد؟

  • لیلا فاتح 6 خرداد 1403

    طول عمر سمان چقدر هستش و اینکه برای مدت زمان کوتاه هم ازش استفاده میشه ؟