عکس از چندین در فورسپس دندانپزشکی

انواع فورسپس دندانپزشکی

دندانت
22 شهریور 1401 / 13 دقیقه مطالعه

انواع فورسپس دندانپزشکی

فورسپس (به انگلیسی:forceps) یا انبر دندانپزشکی ابزاری دستی است که برای گرفتن و نگه داشتن اشیاء استفاده می‌شود، از نمونه‌های خاصی در دندانپزشکی برای گرفتن و کشیدن دندان‌ها به دلیل عمق ناحیه جراحی استفاده می‌شود. شما می توانید بهترین فورسپس های دندانپزشکی را در سایت دندانت مشاهده کنید. برای بررسی قیمت و خرید فورسپس دندانپزشکی دندانت بهترین انتخاب شماست.

این وسیله با داشتن یک دسته بلند و نگهدارنده انگشت برای محکم کردن انگشتان شما، تمامی این ویژگی‌ها را دارد. دندانپزشکان معمولاً چندین نوع در دسترس دارند که هر کدام برای هدف خاصی ساخته شده‌اند و طرح‌هایی با کاربردهای متفاوت دارند. در ادامه این مقاله شما را با فورسپس دندانپزشکی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

هر آنچه که باید درباره انواع فورسپس دندانپزشکی بدانید!

فورسپس دندانپزشکی ابزاری است که دندانپزشکان برای کشیدن دندان از آن استفاده می‌کنند. دندانپزشکان به وسایلی نیاز دارند که عمق ناحیه‌ای که دندان‌ها در آن قرار دارند و ناحیه‌ای که می‌خواهند بکشند در نظر گرفته شود و برای محکم کردن انگشتان و دست‌ها باید از وسایلی با دسته‌های بلند و نگهدارنده انگشت استفاده کنند. فورسپس دندانپزشکی همه این ویژگی‌ها را دارد.

عکس از ست فورسپس های دندانپزشکی

علاوه بر این، هر دندان در یک مکان قرار دارد و زاویه آن متفاوت است، بنابراین انواع مختلفی از فورسپس‌های دندانپزشکی به دلیل این تفاوت وجود دارد. دندانپزشک از فورسپس برای گرفتن دندان استفاده می‌کند و به آرامی آن را به جلو و عقب تکان می‌دهد تا دندان را خارج کند. حفره دندان به تدریج بزرگ می‌شود. این فرآیند باعث افزایش دامنه حرکتی دست دندانپزشک می‌شود.

بیشتر بخوانید: چرا دندان عقل در میاد

انواع فورسپس دندانپزشکی

به طور کلی، بر اساس عملکرد فورسپس‌های دندانپزشکی را می‌توان به دو گروه اصلی دسته بندی کرد

فورسپس غیر یکبار مصرف

این مدل از ابزار دندانپزشکی باید انواع مختلف فشار و اثرات فیزیکی و شیمیایی مایعات بدن، ترشحات، مواد تمیز‌کننده و روش‌های استریلیزاسیون را تحمل کند.

فورسپس یکبار مصرف

این مدل ابزار دندانپزشکی از پلاستیک یا مواد اولیه بی‌کیفیت ساخته شده و پس از یک بار مصرف غیر قابل استفاده می‌شود.

معرفی انواع فورسپس دندانپزشکی

بسته به شرایط استفاده و ویژگی‌های بیمار، فورسپس‌ها به دسته‌های کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • فورسپس اطفال
  • فورسپس ساده
  • فورسپس آناتومیک
  • فورسپس آتروماتیک یا فیزیک فورسپس
عکس از فورسپس های دندانپزشکی

همچنین اگر بخواهیم طبقه بندی دقیقی از این وسیله بدهیم می‌توان به این موارد نیز اشاره کرد:

  • فورسپس کاهورن چپ بالا
  • فورسپس کاهورن راست بالا
  • فورسپس کاهورن پایین
  • فورسپس مولر فوقانی
  • فورسپس مولر پایینی
  • فورسپس فنردار مولر پایینی
  • فورسپس ریشه کش بالا بلند
  • فورسپس ریشه کش بالا
  • فورسپس ریشه کش پایین
  • فورسپس عقل بالا
  • فورسپس عقل پایین
  • فورسپس قدامی بالا
  • فورسپس پرمولر پایین

انواع فورسپس دندانپزشکی کودکان

  • فورسپس فنردار قدامی بالا
  • فورسپس فنردار پرمولر فوقانی
  • فورسپس فنردار مولر فوقانی
  • فورسپس فنردار مولر پایینی
  • فورسپس فنردار ریشه کش بالا
  • فورسپس فنردار ریشه کش پایین

بیشتر بخوانید: قالب گیری دندان چگونه است؟

انواع فورسپس های جراحی

انواع فورسپس­های جراحی عبارتند از:

فورسپس نوع شستی

یکی از مدل‌های فورسپس جراحی نوع شستی است. این ابزار با شست بین دو یا سه انگشت یک دست قرار می‌گیرد و انتهای آن روی اولین عضله بین انگشت شست و اشاره قرار می‌گیرد. فنرهای این ابزار در انتها قرار دارند و تا زمانی که فشار وارد نشود، کناره‌های فورسپس را از هم جدا نمی‌کنند.

این کار امکان جابجایی آسان و سریع اجسام و بافت‌های کوچک را فراهم می‌کند و به دندانپزشک اجازه می‌دهد به راحتی آن‌ها را جابجا کند و با کمی فشار می‌توان آن‌ها را بیرون آورد یا جدا کرد. برای نگه داشتن بافت مجاور، کشیدن آرام بافت در حین جراحی و بدون استفاده از دست یا انگشت، پانسمان‌ها را با پارچه جابجا می‌کند. شما میتوانید برای خرید لوازم عمومی دندانپزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

فورسپس نوع قفل شونده

به این مدل فورسپس دندانپزشکی گیره نیز می‌گویند. این ابزار برای نگه داشتن اشیا و بافت‌ها استفاده می‌شود. هنگامی که از این ابزارها برای فشرده کردن عروق برای جلوگیری از خونریزی استفاده می‌شود، به آن‌ها هموستات نیز می‌گویند. نوع دیگری از فورسپس قفل شونده، سوزن‌های نگهدارنده است که برای هدایت سوزن از طریق بافت استفاده می‌شود. این مدل قفل شونده‌ها در درجه اول برای تسهیل استفاده از حلقه‌ها استفاده می‌شود.

حلقه فورسپس بین انگشت شست و انگشت میانی نگه داشته می‌شود. انگشت اشاره به هدایت ابزار کمک می‌کند. یکی از رایج‌ترین مکانیسم‌های قفل کردن تعدادی دندان به هم پیوسته در نزدیکی حلقه است. با بستن فورسپس دندان‌ها درگیر می‌شوند و سطوح جداکننده ابزار را از هم جدا نمی‌کنند. تغییر انگشت برای جدا کردن تمام دندان‌ها کافی است و می‌توان آن را تا انتهای گیرنده جدا کرد.

عکس از کشیدن دندان با فورسپس دندانپزشکی

انواع فورسپس و الواتور

الواتورهای دندانی اغلب از نظر شکل و اندازه تیغه با یکدیگر متفاوت هستند.

اسم فورسپس های دندانپزشکی با عکس

در ادامه مقاله با مهمترین فورسپس های دندانپزشکی آشنا می شوید که همراه با عکس آن ها را به صورت کامل شرح خواهیم داد.

الواتور مستقیم

الواتور مستقیم رایج‌ترین الوتوری است که برای لوکسه کردن دندان و جداسازی ریشه از بافت اطراف  (PDL) استفاده می‌شود. تیغه الواتور مستقیم در سمتی که دندان‌ها و ریشه‌ها را درگیر می‌کند مقعر است. یک الواتور مستقیم کوچک اغلب برای شروع لوکسه کردن دندان قبل از استفاده از فورسپس استفاده می‌شود. از الواتورهای مستقیم بزرگتر نیز زمانی استفاده می‌شود که ریشه‌ها از حفره‌هایشان جابجا شوند، دندان‌ها با فاصله زیاد جابجا شوند یا الواتورهای مستقیم کوچکتر بی‌اثر باشند.

چرا نیاز به جراحی ریشه‌های باقی مانده دندان پیدا می‌کنیم؟سایت کلینیک زاگرس اینگونه بیان می‌کند:


معمولاً چهار ریشه در هر دندان وجود دارد که به عنوان لنگر عمل می‌کنند. ریشه‌ها دندان را در جای خود نگه می‌دارند. ریشه در استخوان فرو رفته و قسمت زیادی از دندان را تشکیل می‌دهند. به دلیل عملکرد و کارایی و موقعیت قرار گیری، بیرون آوردن ریشه دشوار است.

به خصوص اگر تاج دندان به شدت تکه تکه و شکسته شده باشد. این وضعیت نیاز به فرآیند پیچیده‌تری دارد. جراحی ریشه‌های باقی مانده تنها راه حل پیش رو به نظر می‌رسد. ریشه باقیمانده اغلب باعث درد و در صورت عدم مراقبت باعث ایجاد عفونت می‌شود.

عکس از الواتور مستقیم

الواتور کوپلن یا کوپلند

به دلیل ظاهری که دارد به آن الواتور پاشنه کش نیز می‌گویند. از نظر ظاهری شبیه یک الواتور مستقیم است، با این تفاوت که تیغه‌ها کمی خمیده هستند. الواتور پاشنه کش ابزاری مناسب است که برای لوکسه کردن دندان عقل و کشیدن دندان مناسب است.

عکس از الواتور کوپلن یا کوپلند

الواتور کرایر

یکی دیگر از الواتورهای دندانپزشکی پرکاربرد، الواتور کرایر (مثلثی) است که دسته آن گلابی شکل یا شبیه T است. این الواتور از چپ و راست قابل دسترسی است و برای تشخیص جهت آن باید آن را طوری نگه دارید که قسمت مقعر بالای مثلثی آن نمایان شود. اگر راس مثلث در سمت چپ بیمار باشد به آن الواتور چپ و اگر در سمت راست باشد الواتور راست می‌گویند. بزرگترین و اصلی‌ترین کاربرد الواتور مثلثی زمانی است که ریشه شکسته در حفره دندان باقی بماند و حفره مجاور آن خالی باشد.

بیشتر بخوانید: انواع سرساکشن دندانپزشکی

الواتور صلیبی

الواتور صلیبی از نظر طراحی دسته با الواتورهای دیگر متفاوت است و به همین دلیل می‌تواند فشار زیادی را وارد کند. بنابراین در صورت استفاده نامناسب و ناشیانه می‌تواند آسیب جدی به بیمار وارد کند. نام این الواتور به دلیل شکل ظاهری دسته آن است و می‌تواند تیغه‌های هر الوانور دیگری را داشته باشد اما نوع رایج آن تیغه الواتور کرایر می‌باشد.

عکس از الواتور صلیبی

نمونه هایی از فورسپس دندانپزشکی

  • فورسپس یونیورسال (سانترال و پرمولر) بالا
  • فورسپس پرمولر بالا
  • فورسپس سانترال و کانین بالا
  • فورسپس مولر بالا
  • فورسپس کاهورن بالا
  • فورسپس ریشه کش بالا
  • فورسپس عقل بالا
  • فورسپس یونیورسال بالا - برای اطفال
  • فورسپس یونیورسال (سانترال و پرمولر) پایین
  • فورسپس یونیورسال پایین (مدل انگلیسی)
  • فورسپس پرمولر پایین
  • فورسپس عقل پایین
  • فورسپس کاهورن پایین
  • فورسپس یونیورسال پایین - برای اطفال

آموزش انواع فورسپس دندانپزشکی

در این مقاله به بررسی فورسپس‌های دندانی می‌پردازیم و ضمن بررسی انواع مختلف این محصول، ویژگی‌های هر کدام و تفاوت آن‌ها با مدل‌های دیگر را نیز بیان می‌کنیم. همچنین نحوه استفاده از آن‌ها و نکات مهم در استفاده از فورسپس را توضیح خواهیم داد. در ادامه در مورد کیفیت مدل‌های مختلف صحبت خواهیم کرد. در صورتی که قصد بررسی قیمت و خرید فورسپس دندانپزشکی را دارید می توانید از محصولات دندانت استفاده کنید.

مشخصات و اطلاعات کلی فورسپس دندانپزشکی

فورسپس در لغت به معنای انبر است. ابزار دستی است که برای گرفتن و نگه داشتن اشیا استفاده می‌شود. عموم مردم از انواع فورسپس به نام موچین، انبردست و غیره برای کارهای روزمره استفاده می‌کنند، اما این ابزارها در بسیاری از زمینه‌های پزشکی زمانی که محل جراحی عمیق است و پزشکان مجبور به استفاده از آن‌ها می‌شوند، استفاده می‌شود. اما در دندانپزشکی فورسپس جایگاه ویژه‌ای دارد و برای کشیدن دندان استفاده می‌شود. در واقع فورسپس یکی از ابزارهای دندانپزشکی ویژه‌ای است که دندانپزشکان برای برداشتن دندان‌های آسیب دیده از ریشه استفاده می‌کنند.

عکس از انواع فورسپس دندانپزشکی در کنار هم

جنس فورسپس

از آنجایی که فورسپس‌ها از فولاد کربنی ساخته شده‌اند، می‌توان آن‌ها را در دمای بالا اتوکلاو و قبل از استفاده کاملاً استریل کرد. البته فورسپس‌های یکبار مصرف پلاستیکی نیز وجود دارد. این انواع در مامایی کاربرد دارد و برای کمک به زایمان طبیعی نوزادان استفاده می‌شود، بنابراین بدیهی است که این موارد نادیده گرفته می‌شوند زیرا هدف ما بررسی فورسپس دندانپزشکی است.

عکس از چندین فورسپس دندانپزشکی که در کنار هم هستند

مدل های فورسپس دندانپزشکی

در حال حاضر شرکت‌های زیادی در زمینه ساخت ابزارهای دندانپزشکی فعالیت دارند و محصولات مختلفی در بازار وجود دارد. انتخاب از میان چنین برندهای بزرگی کار دشواری است. از این رو سعی کردیم بهترین‌های بازار فعلی را ارائه دهیم. در زیر نگاهی به برخی از بهترین برندهای فورسپس در بازار ایران خواهیم انداخت و با بررسی و مقایسه آن‌ها به شما در انتخاب درست کمک می‌کنیم.

عکس از چندین فورسپس دندانپزشکی بر روی یک سینی

برند فالکن

Falcon یک برند قابل اعتماد در زمینه تولید تجهیزات دندانپزشکی متعلق به کشور دوست و همسایه پاکستان است. شرکت فالکن با 30 سال تجربه در این زمینه، با کیفیت‌ترین ابزارها را در اختیار جامعه دندانپزشکی ایران قرار می‌دهد. تمامی محصولات این شرکت تحت لیسانس ایتالیا و تحت فرآیندهای ساخت معتبر و موثر تولید می‌شوند. فورسپس فالکن دارای 5 سال گارانتی بی‌قید و شرط است و هر دندانپزشکی می‌تواند آن را خریداری کند.

برند کوشا

کوشا یکی دیگر از شرکت‌های پاکستانی با خط تولید تجهیزات دندانپزشکی است. این شرکت در جلب اعتماد جامعه دندانپزشکی ایران نیز بسیار موفق بوده است زیرا محصولات با کیفیتی را روانه بازار کرده و صلاحیت خود را به طور کامل به اثبات رسانده است و برای نوزادان و کودکان فورسپس تولید می‌کند و به صورت تکی یا چند ست به فروش می‌رساند. فورسپس کوشا را می‌توان به صورت تکی یا مجموعه‌ای خریداری کرد و از کیفیت بالا و سهولت کار آن‌ها اطمینان داشت.

برند جویا

برای چندین سال، جویا به طور مداوم برند منتخب در بین دندانپزشکان برای خرید تجهیزات مورد اعتماد آن‌ها بوده است. جامعه عزیز دندانپزشکان ایران همواره به شرکت جویا اعتماد داشته‌اند زیرا همواره به اعتماد دندانپزشکان احترام گذاشته و بهترین و باکیفیت‌ترین ابزار را به بازار عرضه کرده است. جویا طیف گسترده‌ای از فورسپس‌های دندانپزشکی را تولید می‌کند که به صورت جداگانه یا مجموعه‌ای در دسترس هستند. معمولاً بسته بندی‌های چن عددی حاوی فورسپس کافی برای کشیدن دندان بیمار نیاز است. در واقع، مجموعه‌ای از فورسپس جویا کار شما را در هر شرایطی راه می‌اندازد و دیگر نیازی به خرید فورسپس ندارید.

برند پیشرو

فارا طب پیشرو چند سالی است که در زمینه ساخت و واردات ابزارهای دندانپزشکی فعالیت می‌کند و یک شرکت پیشرو در ایران با تجربه فراوان در این زمینه می‌باشد. فورسپس‌هایی که فارا طب پیشرو به بازار عرضه می‌کند از کیفیت بالایی برخوردار هستند. زیرا از بهترین آلیاژهای فولادی ساخته شده است که نیاز دندانپزشک به ابزاری کارآمد برای کشیدن دندان را برآورده می‌کند. فورسپس شرکت پیشرو دارای بافتی منحصر به فرد در بالا و لبه‌های دندانه‌دار در بالا و پایین است که گرفتن دندان‌ها را آسان‌تر می‌کند.

طراحی فورسپس فارا طب پیشرو کاملاً شبیه به بهترین مدل‌های اروپایی است و این دلیل بر ظرافت بالا، مهارت زیاد و کارایی بی‌نظیر آن است. توجه داشته باشید که برند پیشرو 5 سال گارانتی تعویض و 10 سال خدمات پس از فروش برای محصولات خود از جمله فورسپس ارائه می‌دهد که نشان دهنده حسن نیت و احترام خود به مشتریان است. علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از افراد امکان خرید مستقیم ندارند، این شرکت ایرانی هم اکنون محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند و به صورت تکی و عمده به سراسر ایران عزیز ارسال می‌کند.

مزایای ارتودنسی قبل از ایمپلنت را به نقل از دکتر سیروس قاسمی بخوانید:

ایجاد فضای کافی برای ایمپلنت: در برخی موارد، ممکن است به دلیل نامرتبی دندان‌ها، فضای کافی برای کاشت ایمپلنت در استخوان فک وجود نداشته باشد. در این شرایط، ارتودنسی می‌تواند با مرتب کردن دندان‌ها، فضای لازم را برای جایگذاری ایمپلنت‌ها ایجاد کند. بهبود موقعیت ایمپلنت: با مرتب کردن دندان‌ها قبل از کاشت ایمپلنت، می‌توان موقعیت ایمپلنت‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که عملکرد و زیبایی بهتری داشته باشند.

جمع بندی

در هنگام استفاده از این ابزار به دلیل عمق ناحیه عمل، پزشک باید از ابزاری با دسته بلند و تکیه گاه انگشت برای فیکس کردن انگشتان استفاده کند و این محصول نیز همین ویژگی‌ها را دارد. در پزشکی، این ابزار از فولاد کربنی ساخته شده است و می‌توان آن را در دمای بالا در اتوکلاو استریل کرد. در دندانپزشکی به گیره کشیدن دندان، فورسپس دندانپزشکی نیز می‌گویند. فوسپس دندانپزشکی با توجه به نوع و کیفیت قیمت‌های متفاوتی دارد. بهتر است در خريد تجهيزات و ابزار اندودانتيكس و انتخاب فوسپس به کیفیت آن توجه کافی داشته باشید و نگهداری بهینه از آن را یاد بگیرید. در صورتی که علاقه مند به مطالعه منابع غیر فارسی هستید می توانید از این سایت استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • تارا غفاری 22 خرداد 1403

    اگر دندان دچار پوسیدگی شده باشه باز هم برای کشیدن دندان میشه از فورسپس استفاده کرد ؟

  • مینا دانا 24 اردیبهشت 1403

    کدام برند فورسپسی که معرفی کرده اید از کیفیت بهتری برخورداره ؟

  • سیروس خیاط 22 اردیبهشت 1403

    وقتتون بخیر محصولات ذکر شده رو از کجا میتونم تهیه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  • Helene 19 فروردین 1403

    you’re in reality a excellent webmaster. The web site loading velocity is incredible.
    It kind of feels that you’re doing any unique trick.

    Moreover, The contents are masterwork. you’ve performed a excellent job on this topic!

    Visit my blog post – vpn special coupon code 2024