پ

بهترین مارک فرز دندانپزشکی

دندانت
7 دی 1401 / 7 دقیقه مطالعه

بهترین مارک فرز دندانپزشکی

از این رو که فرز دندانپزشکی یکی از پرکاربردترین ابزار دندانپزشکی است و دارای تنوع بسیار بالایی است، انتخاب درست آن توسط دندانپزشکان بسیار سخت و زمان بر است، پس ما در این مقاله شما را راهنمایی میکنیم تا بهترین انتخاب خود را داشته باشید.

در ابتدا می‌خواهیم به این بپردازیم که اصلاً فرز دندانپزشکی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فرز شباهت بسیاری با مته دارد، برای استفاده آن را بر روی هندپیس یا دستگاه فرز نصب می‌کنند و از آن برای ساییدن، برش دادن، برداشتن سطوح سخت دندان یا قسمت های اضافه یا برای صاف کردن دندان استفاده می‌شود، گاهی هم برای ترمیم آمالگام یا کامپوزیت هم از آن استفاده می‌کنند.

فرزهای دندان‌پزشکی بسیار متنوع هستند، این ابزار در شرکت های مختلف با برندهای متفاوت و با جنس‌های متنوع ساخته و در بازار عرضه می‌شوند، بنا بر جنس و کیفیت ابزار، کاربرد و قیمت آن مشخص می‌شود.

انواع جنس فرزهای دندانپزشکی:

  • جنس فولادی (استیل)
  •  جنس کاربایدی
  • جنس الماسی
  • جنس سرامیکی
  • جنس پلیمری

به طور کلی هر یک از جنس‌های فرز دندانپزشکی  دارای مزایا و معایب مختلفی هستند که بنا بر مقاومتی که دارند کاربردشان مشخص می‌شود.

جنس فولادی

این نوع فرز جزو اولین جنسی است که بشر ساخته و از آن برای درمان استفاده کرده است، این نوع ابزار با این جنس بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی است، از همین رو طرف‌داران بسیاری در سراسر دنیا دارد‌.

یکی از مزایای جنس استیل این ابزار این است که در طول درمان دندان با سرعت پایین عاج دندان را به خوبی برش می‌دهد؛ اما یکی از معایب آن این است که اگر در زمان تراشیدن سرعت ابزار را بالا ببریم، به مرور ابزار کند می‌شود و اگر ابزار کند شود، باعث به وجود آمدن حرارت در زمان تراشیدن دندان می‌شود که ناراحتی و درد بیمار را به همراه دارد، در این مواقع دندانپزشک مجبور به تعویض فرز با فرزی جدید می‌شود.

جنس کاربایدی

این نوع ابزار نسبت به جنس استیل دارای کاربرد و مقاومت بالاتری است، جنس این نوع فرز دندانپزشکی از تنگستن است که به اسم فرز دندانپزشکی کاربایدی معروف است.

مته تنگستن یک نوع فلز بسیار سخت است که مقاومت آن به مراتب سه برابر فولاد (استیل) است و مزیت آن، این است که در برابر دمای بالا بسیار مقاوم است و به راحتی عاج دندان را برش می‌دهد بدون اینکه کند یا داغ شود.

فرز کاربایدی یک ویژگی مشترک با فرز استیل دارد آن هم این است که تیغه های آنها به دو صورت ساده و دارای بریدگی عرضی هستند که در نوع تیغه عرضی قدرت برندگی بیشتر از نوع ساده آن است.

دیگر کاربردهای ابزار کاربایدی:

  • ترمیم کامپوزیت هیبریدی
  • آماده سازی حفره دندان
  • کامل‌کردن سطوح ترمیم
  • جداکردن مواد قدیمی پرکننده
  • ایجاد فاصله بین دندان‌های به هم چسبیده

جنس الماسی

این نوع ابزار از تکه های ریز الماس که نوک تیز هستند تشکیل شده است، این تکه ها بر روی یک ماده نرم که در سر ابزار چسبیده، چسبیده اند که بیشتر برای اتصال به هندپیس های دندانپزشکی همچون توربین دندانپزشکی مناسب هستند و استفاده می‌شوند.

این نوع ابزار یکی از بهترین فرزهای موجود در میان دندانپزشکان است، به دلیل استفاده کردن در سرعت بالا بدون هیچ گونه مشکل، مقاومت و سختی در زمان تراشیدن بافت و سطوح سخت و مقاوم دندان و عمر بالای آن بسیار قابل توجه است.

دندانپزشکان می‌توانند با توجه به نیازی که دارند جنس الماسی را با درجه زبری بسیار نرم بین 38 تا 44 میکرون انتخاب کنند یا آن را با درجه زبری بسیار خشن بین 125 تا 150 میکرون انتخاب و استفاده کنند.

جنس سرامیکی

به طور عمده فرز سرامیکی برای موارد ترمیم و خارج کردن پوسیدگی ها از دندان های آسیب دیده کاربرد دارد البته کاربرد های بسیاری وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • برداشتن آمالگام
  • حذف کامل انامل
  • برداشتن مواد ترمیمی
  • برداشتن پوسیدگی دندان

در زمان پاک‌سازی دندان از پوسیدگی، امکان صدمه به مینای دندان بسیار بالا است، اما اگر از ابزار سرامیکی استفاده کنید، کمترین خطری مینای دندان را تهدید نخواهد کرد، البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که ابزار سرامیکی نسبت به ابزار کاربایدی قیمت بیشتری دارد.

جنس پلیمری

این نوع فرز می‌تواند با سرعت بالای ۴۰۰۰ دور بدون ایجاد هیچ گونه مشکل و حرارت اضافه و آزار دهنده‌ای استفاده شود.

این نوع جنس از ابزار بسیار سخت است و دارای دقتی بالا است به‌طوری‌که به راحتی نسوج پوسیده دندان را می‌تراشد بدون اینکه به قسمت سالم دندان آسیبی وارد کند.

اکنون انواع فرز دندانپزشکی اعم از خارجی و ایرانی در بازار وجود دارد، ما به بررسی چند نوع از بهترین مارک‌ها می‌پردازیم؛

دو مورد از بهترین مارک‌های چینی:

مارک دیادنت (DiaDent)

مارک سانی ( Sani – Blue Diamond)

سه مورد از بهترین برندهای آلمانی:

 مارک دنتاروم (Dentaurum)

 مارک ایو (EVE )

 مارک دی اند زد (D & Z)

دو مورد از بهترین مارک‌های آمریکایی:

Dentalree

 مارک اولترا دنت (UltraDent )

بهترین برند انگلیسی:

Stoddard

دو مورد از بهترین مارک‌های ایتالیایی:

Dia-Italy

Medesy

هفت مورد از بهترین برندهای ایرانی:

دیاتیز

تکساز ایده

تکسان

تیزکاوان

رز

سامان زر دندان

پیشرو زر فیدالر

بهترین مارک برزیلی:

فرز دندانپزشکی مارک میکرودنت (Microdont )

بهترین برند دانمارکی:

Rønvig

سه مورد از بهترین مارک‌های سوییسی:

DiaTessin

فرز دندانپزشکی مارک جوتا (Jota)

PD – Produits Dentaires SA

بهترین مارک فرز ها از نظر کارایی و نظر استفاده کنندگان؛

تا اینجا با بهترین مارک‌های فرز دندانپزشکی در سطح جهانی آشنا شدید، قابل ذکر است که می‌توانید بهترین نوع فرزهای دندانپزشکی را با بهترین قیمت در سایت دندانت پیدا کنید.

نکته؛ برای نگهداری هر چه بهتر و طول عمر بیشتر فرز دندانپزشکی به شش نکته زیر توجه کنید؛

  • اول؛ اتوکلاو کردن انواع فرز دندانپزشکی: به طور کلی از اتوکلاو برای استریل کردن این نوع ابزار استفاده می‌شود؛ اما رطوبتی که این دستگاه ایجاد می‌کند به مرور باعث زنگ زدگی فرز می‌شود، پس نیاز است که برای استریل کردن ابزار به دیتور عمل درج شده بر روی بسته بندی فرز مراجعه کنید.

نکته ای که برای استریل کردن فرز با دستگاه اتوکلاو مهم است بدانید این است که بدانید باید ابزار حتماً در دمای حداکثر 135 درجه و به مدت 10 تا 20 دقیقه استریل شوند نه بیشتر و نه کمتر.

  • دوم؛ هوای توربین دندانپزشکی: هوای توربین در طول عمر آن بسیار اهمیت دارد، هوای توربین باید بین 2/۲ تا 2.5 مگاپیکسل تنظیم شده باشد، اگر میزان هوای توربین بیش از این حد باشد به توربین آسیب وارد می‌شود و اگر کمتر هم باشد فرز نمی‌تواند به درستی کار خود را انجام بدهد.
  • سوم؛ آب توربین دندانپزشکی: میزان استاندارد آب توربین دندانپزشکی باید بین 45 الی 60 سی‌سی در دقیقه باشد، اما اگر مقدار آب بیشتر باشد باعث اختلال و پر آب شدن فرز می‌شود که در نتیجه به ابزار آسیب وارد می‌شود.
  • چهارم؛ سرعت چرخش توربین دندانپزشکی: در زمان درمان و چرخش فرز بر روی دندان حتماً به سرعت آن دقت کافی داشته باشید به این دلیل که در هر جنسی از فرز اگر سرعت از یک حدی بالاتر برود امکان دارد که بین دندان و ابزار به دلیل سایشی که دارند حرارت به وجود بیاید و در نتیجه به دندان یا ابزار صدمه وارد شود.
  • پنجم؛ فشار آوردن به فرز دندانپزشکی: در زمان درمان از ایجاد هرگونه فشار اضافه بر روی دندان خودداری کنید، به این دلیل که این فشار ها به مرور باعث صدمه زدن به فرز و دندان می‌شود.
  • ششم؛ اتصال صحیح فرز به هندپیس دندانپزشکی: زمانی که فرز را به هندپیس وصل می‌کنید حتماً توجه کنید که اتصال کاملاً درست انجام شده باشد، اگر فرز کمی شل شود در زمان درمان احتمال صدمه زدن به بیمار و شکستن هندپیس بسیار بالا می‌رود.

 امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید