عکس از ماکت دندان که چندین سیگار را گرفته در دهان گرفته است.

تأثیر سیگار بر سلامت دهان و دندان

دندانت
24 مهر 1401 / 3 دقیقه مطالعه

تأثیر سیگار بر سلامت دهان و دندان

اکثر مردم از مضرات سیگار برای سلامتی آگاه‌اند. اما بسیاری از مردم نیز هنوز نمی‌دانند که سیگارکشیدن چه تأثیرات مخربی بر روی دهان و دندان‌ها می‌گذارد. سیگارکشیدن باعث ایجاد لکه روی دندان‌ها، بیماری لثه، ازبین‌رفتن دندان و در موارد شدید موجب سرطان دهان خواهد شد. علت لکه شدن دندان‌ها بعد از سیگارکشیدن، وجود نیکوتین و قطران در تنباکو است که در مدت‌زمان کمی موجب زرد شدن دندان‌ها می‌شود. به همین خاطر اغلب افراد سیگاری از قهوه‌ای شدن دندان‌های خود بعد از سال‌ها سیگارکشیدن ناراحت هستند. در صورتی که علاقه مند به خرید تجهیزات دندانپزشکی هستید می توانید از سایت دندانت دیدن کنید.

عکس از یک خانم باردار در کنار یک پزشک

تأثیر سیگار بر لثه‌ها و سرطان دهان

سیگارکشیدن می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت دهان و دندان داشته باشد بنابراین افراد سیگاری باید بیشتر از افراد معمولی مراقب دهان و دندان‌های خود باشند. شایع‌ترین مشکلات دهان در افراد سیگاری بیماری لثه است که احتمال بروز این بیماری در این افراد ۴ برابر بیشتر از افراد معمولی خواهد بود. همچنین بیماری لثه شایع‌ترین دلیل ازدست‌دادن دندان‌ها در بزرگ‌سالان است. افراد سیگاری پلاک دندانی بیشتری دارند و بیشتر از بقیهٔ افراد دچار گسترش بیماری لثه هستند. علاوه بر این سیگار باعث سرطان ریه و گلو می‌شود؛ درحالی‌که اغلب مردم نمی‌دانند یکی از دلایل اصلی سرطان دهان، سیگارکشیدن است. شما میتوانید برای خرید ابزار و تجهیزات جراحی و پریو از سایت دندانت بازدید کنید.

بیشتر بخوانید: پانسمان موقت دندان

عکس فردی که با لبخند در حال شکستن یک نخ سیگار است.

افزایش ریسک ابتلا به بیماری های لثه را به نقل از دکتر حاکم زاده بخوانید:

بیماری لثه، یکی از علل اصلی از دست دادن دندان در افراد بالغ است. در مقابل، شیوع بیماری لثه با مصرف سیگار ارتباط مستقیمی دارد، به صورتی که بروز این بیماری ها در افراد سیگاری زودتر از سایرین است. این افراد نه تنها دندان های خود را از دست می دهند، بلکه دارای احتمال موفقیت پایین تری برای استفاده از ایمپلنت های دندانی هستند.

بیشتر بخوانید: انواع بی‌ حسی دندان پزشکی

همچنین سالانه هزاران نفر از افراد سیگاری به دلیل ابتلا به سرطان دهان ناشی از سیگارکشیدن جان خود را از دست می‌دهند. برای افرادی که سیگار می‌کشند خمیردندان‌هایی وجود دارد که ساینده‌تر از خمیردندان‌های معمولی هستند. به همین دلیل باید بااحتیاط از آن‌ها استفاده شود. بوی بد دهان نیز برای افراد سیگاری و اطرافیان آن‌ها آزاردهنده است. بنابراین می‌توانند از محصولات دهان‌شویه استفاده کنند که در زمان کوتاهی بوی بددهان را از بین می‌برد. اما این مشکل را برطرف نخواهد کرد. این افراد ممکن است به زبان سیاه مودار مبتلا شوند که این عارضه به دلیل وجود تنباکو در سیگار رخ می‌دهد و باعث می‌شود که زبان زرد، سبز، سیاه یا قهوه‌ای شود و ظاهری مودار پیدا کند.

5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • حسین بابائی 5 تیر 1403

    سیگار کشیدن چگونه بر سلامت دهان و دندان تأثیر می گذارد و متخصصان دندانپزشکی چه راهکارهایی را می توانند برای آموزش مؤثر بیماران در مورد خطرات و ارتقای سلامت دهان و دندان علیرغم عادات سیگار کشیدن به کار گیرند؟

  • فرامرز حسنی 5 خرداد 1403

    در کل سیگار موجب تحلیل لثه میشه درسته ؟!