عکس نزذیک از دندان پوسیده

تشخیص پوسیدگی دندان در خانه

دندانت
3 بهمن 1401 / 8 دقیقه مطالعه

تشخیص پوسیدگی دندان در خانه

تا چه میزان به سلامت دهان و دندان‌های خود توجه می‌کنید؟ روزانه چند بار دندان‌های خود را مسواک می‌زنید؟ آیا مرتباً از نخ دندان استفاده می‌کنید؟ اگر جوابی برای پرسش‌های عنوان‌شده دارید، یعنی برای شما مهم است که دندان‌هایی سالم و به‌دوراز پوسیدگی داشته باشید. اما باید بگوییم که پوسیدگی دندان امری اجتناب‌ناپذیر بوده و ممکن است با رعایت تمامی جوانب احتیاط باز هم دچار دندان‌درد و پوسیدگی شوید. در این مواقع تشخیص پوسیدگی دندان در خانه اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا به شما کمک می‌کند که در زمان مناسب به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که در مراقبت از دندان‌های خود تنبلی می‌کنند، مطالعه ادامه این مطلب به شما اطلاعات مفیدی در زمینه تشخیص پوسیدگی دندان در خانه داده و به شما کمک می‌کند که از روند پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

روش توقف پوسیدگی دندان در خانه

آیا احساس می‌کنید که با روش توقف پوسیدگی دندان در خانه می‌توانید جلوی پوسیدگی را بگیرید؟ باید بگوییم که پاسخ این سؤال قطعی نیست و درست‌ترین راهکار مراجعه به دندانپزشکی است. البته روش‌هایی نیز برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در خانه وجود دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. شما میتوانید برای خرید تجهیزات و ابزار دندانپزشکی اطفال از سایت دندانت بازدید کنید.

استفاده از روغن میخک

کلیۀ فراوردهایی که از میخک تهیه می‌شوند برای درمان، کاهش دندان درد و توقف پوسیدگی دندان مفید هستند. در این روغن ماده‌ای به نام اوژنول وجود دارد که خاصیت تسکین‌دهندگی داشته و از رشد قارچ و میکروب در فضای دهان جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید روزانه دو تا سه بار دندان‌های خود را با این روغن و به کمک گوش‌پاک‌کن تمیز کرده و در برابر پوسیدگی ایمن نگه‌دارید.

چای سبز بنوشید

جالب است بدانید که چای سبز خاصیت آنتی‌باکتریال داشته و مصرف آن به همراه آبلیمو و عسل می‌تواند روش مناسبی برای توقف پوسیدگی دندان در خانه باشد.

بیشتر بخوانید: داروی ظهور و ثبوت چیست؟

استفاده از آب‌نمک برای رفع پوسیدگی

غرغره کردن آب‌نمک به‌صورت روزانه، ضمن اینکه به پاکیزگی دهان شما کمک می‌کند، مانع رشد میکروب‌ها و قارچ دندان‌ها شده و روند پوسیدگی دندان‌ها را نزولی می‌کند.

استفاده از مخلوط پودر کلسیم و منیزیم

شما می‌توانید قرص کلسیم و منیزیم را پودر کرده و روزانه یکبار برای مسواک‌زدن دندان‌های خود استفاده کنید. این ترکیب تا حد زیادی از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و یکی از مناسب‌ترین روش توقف پوسیدگی دندان در خانه است.

علائم پوسیدگی دندان

فضای دهان شما زنگ هشداری ندارد که به‌محض شروع پوسیدگی دندان شروع به زنگ‌زدن کند. در اکثر مواقع پوسیدگی دندان‌ها حتی کوچک‌ترین دردی به همراه نداشته و با پیشرفت پوسیدگی است که علائم آن ظاهر می‌شود. برای تشخیص پوسیدگی دندان در خانه تنها کافی است که نسبت به نظافت آنها بی‌تفاوت نبوده و هرچند روز یکبار دندان‌های خود را بادقت در آینه ببینید تا اگر جرم یا پوسیدگی مشاهده کردید برای رفع و بهبود آن اقدام کنید. مواردی که در ادامه شرح می‌دهیم از جمله رایج‌ترین علائم پوسیدگی دندان محسوب می‌شوند. توصیه می‌کنیم این موارد را به چشم زنگ هشدار ببینید.

تورم لثه اولین نشانه پوسیدگی دندان

گاهی ممکن است هیچ‌گونه دردی در دندان و حتی لثه خود احساس نکنید؛ اما لثه‌تان متورم شده باشد. این یک هشدار جدی است و خبر از شروع پوسیدگی می‌دهد. البته باید بگوییم که تورم لثه همواره به معنای پوسیدگی نیست و بهتر است از دندانپزشک متخصص برای تشخیص علت تورم کمک بگیرید. اگر فرزند کوچکی دارید که نسبت به مراقبت از دندان‌های خود کاهلی می‌کند، حتماً هرازگاهی دهان و دندان‌های او را چک کنید تا تورمی نداشته باشد و دندان‌های او تا پایان دوران کودکی سالم باقی بمانند.

وجود لکه به روی دندان یعنی خطر پوسیدگی

اگر احساس کردید لکه‌ای به روی دندان شما وجود دارد، قبل از هر کاری مسواک زده و به‌خوبی دهان خود را آبکشی کنید؛ زیرا ممکن است باقی‌مانده غذا یا سایر موارد به روی دندان شما چسبیده باشد. سپس مجدد در آینه دندان خود را مشاهده کنید. وجود لکه‌هایی به روی دندان نشانه پوسیدگی است. لکه سفید، قهوه‌ای یا سیاه همگی جزء علائم پوسیدگی دندان محسوب می‌شوند. البته باید بگوییم که صحت این مسئله صددرصدی نبوده و ممکن است مشکل از جای دیگری باشد. در نتیجه مراجعه به کلینیک دندانپزشکی و معاینه توسط متخصص تشخیص بیماری را آسان کرده و خیال شما از این بابت آسوده خواهد کرد.

مشاهده خونریزی در زمان مسواک‌زدن

اول‌ازهمه باید متذکر شویم که خونریزی دندان در زمان مسواک‌زدن، ممکن است به علت مسواک غیراستاندارد باشد. توصیه می‌کنیم به سلامت دهان و دندان خود ارزش قائل شده و مسواکی نرم  و مناسب خریداری کنید. فراموش نکنید که هر سه ماه یکبار باید برای تعویض مسواک خود اقدام کنید.

اگر به نکات گفته شده توجه داشتید و همچنان در زمان مسواک‌زدن دچار خونریزی لثه (به‌صورت جزئی) شدید، یعنی مرز بین دندان‌ها و لثه شما دچار پوسیدگی شده است. خونریزی در زمان نظافت دندان‌ها هشداری جدی در زمینه پوسیدگی عمیق دندان است. بهتر است در این مواقع فرصت را از دست نداده و دراسرع‌وقت به دندانپزشکی مراجعه کنید.

احساس درد در زمان جویدن غذا

متأسفانه، دندان‌درد در زمانی که نباید سر برسد، درست وقتی که در حال خوردن غذای موردعلاقه‌تان هستید به سراغتان می‌آید. اگر نیمه پر لیوان را ببینید این اتفاق را به فال نیک گرفته و با مراجعه به دندانپزشکی برای درمان اقدام می‌کنید. دندان دردی که جزء علائم پوسیدگی دندان محسوب می‌شود به‌صورت تیرکشیدن دندان در برابر گاززدن و جویدن مواد غذایی است. اگر سریعاً به دندانپزشکی مراجعه نکنید با عواقب بدی روبه‌رو خواهید شد. مثلاً ممکن است دیگر قادر به درمان و ترمیم دندان پوسیده نبوده و مجبور به خارج‌کردن آن باشید. آیا ارزشش را دارد؟

بوی نامطبوع دهان

هر زمان که احساس کردید فضای دهان شما بوی نامطبوعی دارد یا پس از استفاده از نخ دندان متوجه می‌شوید که بوی بدی می‌دهد، یعنی پوسیدگی حداقل یکی از دندان‌های شما شروع شده است. اکثر دندان‌هایی که دارای پوسیدگی شدید و به‌ویژه حفره هستند بوی نامطبوعی در دهان ایجاد می‌کنند و چاره کار فقط درمان است؛ بنابراین با خوشبوکننده دهان به روی مسئله اصلی سرپوش نگذاشته و هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید.

حساسیت به مواد غذایی گرم و سرد

اگر به‌محض خوردن چای گرم یا بستنی و نوشیدنی سرد احساس تیرکشیدن دندان و درد شدید می‌کنید، یعنی دندان شما در حال پوسیدگی است. لازم به ذکر است که طعم بد دهان نیز می‌تواند یکی از علائم پوسیدگی دندان باشد. البته ناگفته نماند که حساسیت به گرما و سرما نشانه پیشرفت پوسیدگی تا عصب دندان‌ها است و نیازمند عصب‌کشی است. اگر اخیراً سفر هوایی داشته‌اید و در زمان بلندشدن هواپیما احساس دندان‌درد کرده‌اید حتماً برای معاینه وضعیت دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

در آوردن دندان های نهفته و نیمه نهفته را به نقل از دکتر درویش پور بخوانید:

دندانی هایی که پس از اتمام دوره رشد هنوز از لثه بیرون نیامده اند و یا به صورت جزئی بیرون هستند به ترتیب نهفته و نیمه نهفته خوانده می شوند. دندان های عقل و نیش، اغلب به این شکل هستند و اگر مشکل ساز باشند احتمالا با روش جراحی نیاز به کشیده شدن دارند. کشیدن و خارج کردن این دندان ها معمولا نسبتا تهاجمی خواهد بود با این حال به لطف کاربردهای لیزر دندانپزشکی می توان با حداقل تهاجم و کمترین زمان بهبودی، به هر نوع دندان نهفته ای دسترسی پیدا کرد و آن را بیرون کشید. البته ذکر این نکته بسیار مهم است که بعضی اوقات دندان نیش نهفته را خارج نمی کنند بلکه با لیزر آن را اکسپوز یا نمایان می کنند و آن را درگیر نیروهای ارتودنسی کرده تا با دندان های دیگر هماهنگ شود.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مطلب برای شما دربارۀ پوسیدگی دندان در خانه و روش‌هایی برای توقف پوسیدگی گفتیم. همچنین با بررسی علائم پوسیدگی دندان حال می‌دانید که در چه مواقعی دندان‌ها شروع به پوسیدگی می‌کنند. توصیه می‌کنیم علائم گفته شده را جدی گرفته و برای سلامت دهان و دندان خود وقت بگذارید. اگر دندان‌های سالمی دارید برای ما بنویسید که در این راستا چه تلاش‌هایی کرده‌اید؟ راهکار شما برای مراقبت از دندان چیست؟ همچنین شما میتوانید برای خرید تجهیزات دندانپزشکی و دیدن محصولات از سایت دندانت دیدن فرمایید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • یسنا موسوی 29 اردیبهشت 1403

    ببخشید بعد از مشاهده پوسیدگی دندان چند روز وقت هست تا برای جلوگیری از پوسیدگی به پزشک مراجعه کنیم.