عکس مردی که به علت دندان درد دست خود را بر روی صورت خود گذاشته است.

درد پانسمان دندان

دندانت
28 آبان 1401 / 7 دقیقه مطالعه

درد پانسمان دندان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از مراجعه به دندانپزشک جهت درمان، بعد از انجام خدماتی بر روی دندانتان، برایتان پانسمان دندان گذاشته و برای شما وقتی دیگر جهت مراجعه رزرو کنند.

بیماری مثل پوسیدگی دندان درمانی زمان بر دارد و دندانپزشک بنا بر محدودیت زمان درمان را در چند جلسه پیش می‌بردو در دندان بیمار پانسمان دندان به کار می‌برد وبا ابزار مخصوص آن را در جای مشخص می‌گذارد.

همانطور که میدانید استفاده از خمیر پانسمان دندان یکی از مهم ترین و پر کاربردترین مواد در حوزه دندانپزشکی است که می تواند تاثیر زیادی در روند درمان بیمار داشته باشد. شما می توانید برای بررسی قیمت و خرید پانسمان دندان از محصولات دندانت دیدن کنید.

ترکیبات خاص پانسمان جهت تسکین درد می‌شود؛ اما اینجا یک سؤال پیش می‌آید که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

آیا دندان پانسمان شده درد دارد؟

این پرسش بنا بر احتمالات چندین پاسخ دارد؛

عکس خانمی که به علت دندان درد دست خود را بر روی صورت خود گذاشته است.
  • احتمال دارد که خمیر دارای برآمدگی باشد که زودتر از ردیف دندان‌ها با دندان‌های بالایی برخورد می‌کند و درد شدیدی را به وجود می‌آورد. اگر حس کردید که برآمدگی غیر عادی بر روی پانسمان دندانتان وجود دارد حتماً به دندانپزشک مراجعه کرده تا قسمت برآمدگی را ساییده و صاف کند.
  • احتمال دارد که دهان بیمار به مواد پانسمان واکنش آلرژیک بدهد و در این صورت حس کنید پانسمان درد می‌کند. در این مورد حتماً به دندانپزشک جهت تخلیه پانسمان مراجعه کنید.
  • احتمال دارد که رگ ها و عصب های پوسیده دندان به خوبی تخلیه نشده باشد و به همین دلیل دندانتان درد کند و شما حس کنید که این درد از پانسمان است. اکر دندان به خوبی تخلیه نشده باشد درد طاقت فرسا ای برایتان به وجود می‌آورد در این صورت هم باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • احتمال دارد که قبل از سفت شدن خمیر غذا مصرف کرده باشید و تکه‌ای غذا به داخل پانسمان رفته باشد و باعث درد شدید بشود. در این حالت هم باید جهت تخلیه پانسمان به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: آیا خمیر دندان سفید کننده ضرر دارد؟

تلخی پانسمان دندان برای چیست؟

پانسمان دندان به‌تنهایی بی‌مزه است و مزه تلخی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه به پرکننده‌های دندان یا پانسمان حساسیت داشته باشید. در این صورت طعمی تلخ دهانتان را پر می‌کند.

گاهی هم به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، دهانتان طعمی تلخ می‌گیرد که با رعایت بهداشت به مرور طعم تلخ از بین می رود.

لینک مرتبط: پانسمان دندان و سیگار

آیا پانسمان دندان تلخ است؟

 راه حل هایی برای رفع تلخی دهان

- ابتدا باید دلیل تلخی دهانتان را بفهمید تا بتوانید برای رفع آن دارو مصرف کنید.

- از مسواک و نخ دندان غافل نشوید، نخ دندان از تجمع میکروب‌ها در بین دندان‌ها جلوگیری می‌کند، ضمناً حتماً از دهانشویه های دارویی هم استفاده کنید.

- مسواک زدن با مخلوط جوش شیرین و نمک باعث رفع تلخی و از بین بردن پلاک‌های دندان‌ها می‌شود. جوش شیرین و نمک برای از بین بردن عفونت بسیار مفید است.

- مصرف آب پرتقال و لیمو باعث تحریک بزاق دهان می‌شود و این امر طعم بزاق دهان را تازه می‌کند و تلخی بزاق تمام می‌شود.

- جویدن چوب دارچین و میخک چند بار در روز باعث عقب راندن طعم تلخ دهان می‌شود.

- گاهی طعم تلخ دهان سرچشمه از غذا خوردن بسیار و بالا آمدن اسید معده می‌گیرد، با مصرف به اندازه غذا به مرور طعم تلخ دهان هم از بین می رود. اما همیشه از بسیار غذا خوردن نیست؛ بلکه از نادرست غذا خوردن است.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که در دهانتان طعم تلخ را حس می‌کنید باید بگیم که نگران نباشید، زیرا طعم تلخ دهان بیماری جدی نیست و فقط با رعایت بهداشت و صحیح غذا خوردن به مرور رفع می‌شود.

علت درد دندان پانسمان شده

پانسمان دندان به دلیل وجود اوژنول  در ترکیباتش دارای خاصیت ضد باکتری و حالت مسکنی است. اما  به دلیل موقتی بودن پانسمان، به طور صددرصد باعث تسکین دندان درد نمی‌شود و این توقع بسیاری از یک راه حل موقتی است.

آیا دندان پانسمان شده درد دارد؟

بعد از عصب کشی به دلیل فعالیتی که بر روی دندان و لثه صورت گرفته می‌شود. محیط دهان بسیار حساس می‌شود و احتمال دارد التهاب هم پیدا کند این حساس بودن دهان به مدت ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد و احتمال دارد با هر فشار کوچکی دردی در دهانتان احساس کنید.

بیشتر بخوانید: انواع سمان در دندانپزشکی

در صورت احساس هر گونه دردی که قابل تحمل نیست می‌توانید از مسکن های شیمیایی استفاده کنید؛ اما اگر درد شدیدی را متحمل شدید که قابل تحمل نبود باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

عواملی وجود دارد که باعث درد دندان بعد از عصب کشی می‌شود:

عفونت استخوان

دردی که قبل از عصب کشی دندانتان احساس می‌کنید به دلیل وجود عفونت در ریشه دندان است، ممکن است زمان پاکسازی ریشه دندان یک یا چند عدد باکتری جا گذاشته شود و پاکسازی نشود در این صورت احتمال اینکه بعد از عصب کشی دچار درد شدید بشوید وجود دارد که دندانپزشک باکتری جا مانده در دندان عصب کشی شده را با تجویز آنتی بیوتیک و مصرف بیمار از بین می‌برد. شما میتوانید برای خرید لوازم بهداشتی دندان از سایت دندانت بازدید کنید.

عفونت در کانال ریشه

زمانی که ریشه دندان کاملاً از عصب ها و رگ های پوسیده تخلیه می‌شود، دندان بسیار حساس و مستعد جذب عفونت و باکتری می‌شود در این صورت اگر زمان کافی وجود داشته باشد دندانپزشک با مواد پر کردنی، دندان را پر می‌کند.

اما اگر شیاری  کوچک در مواد پر کردنی دندان وجود داشته باشد باکتری و عفونت راه خود را  به ریشه دندان پیدا می‌کنند و با گذشت چند روز در ریشه می تواند ایجاد عفونت کنند و بدین ترتیب با وجود انجام عمل عصب کشی و سپس پرکردگی، مجدد درد دندان شروع می‌شود.

پر کردن بیش از حد یا استفاده از روکش بزرگ

اگر کمی دندان بیش از حد پر شده باشد یا روکش دندان بزرگ باشد. با بر روی هم آوردن فک و برخورد دندان‌های فک بالایی با دندان‌های فک پایینی فشار بر روی ریشه دندان می آید و باعث به وجود آمدن درد می‌شود.

به نقل از مهتاطب بخوانید که آیا می توان خمیر دندان سفید کننده را هر روز مصرف کرد؟

هنگامی که دو بار در روز از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنید، دو تا شش هفته طول می کشد تا دندان ها سفید به نظر برسند. پس می توانید به راحتی روزانه از این خمیر دندان ها استفاده کنید. فقط حواستان باشد که این خمیر دندان ها مورد تایید وزارت بهداشت یا انجمن دندانپزشکان باشند و با دندانپزشک خود درمورد شرایط استفاده از خمیر دندان سفید کننده مشورت کنید.

از دست دادن کانال

دندان‌ها دارای چندین کانال هستند در زمانی که دندان حالت پوسیدگی می گیرد و نیاز به عصب کشی پیدا می‌کند دندانپزشک تمام کانال ها را از عفونت و ریشه های پوسیده تخلیه می‌کند؛ اما امکان دارد که یک کانال در بین کانال های موجود جا بماند و از عفونت تخلیه نشود در این صورت بعد از رفع بی حسی عفونت باعث دندان درد شدید می شود و مجدد گسترش پیدا می‌کند، در این صورت باید مجدد جهت تخلیه عفونت باقی مانده به دندانپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: حساسیت به مواد پانسمان دندان

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که بعد از عصب کشی زمانی که بی حسی رفع می‌شود احتمال اینکه دندان درد شما مجدداً شروع شود بسیار زیاد و طبیعی است در این صورت خیلی از افراد فکر می‌کنند که دندانپزشک کارش را به خوبی انجام نداده است، اما باید بگوییم که دو تا سه روز درد کاملاً طبیعی است و بیمار می‌تواند با استفاده از مسکن آن را مدیریت کند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

5 / 4.7
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

4.7 / 5. 3

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • عیسی 14 تیر 1403

    سلام وقت بخیر
    من دیروز دندونمو دکتر تخلیه عفونت انجام داده و پانسمان کرد،ولی بعد از برطرف شدن بی حسی الان درد شدید دارم.چیکار کنم؟؟

  • نرجس 26 خرداد 1403

    مزه پانسمان برای عصب کشی چ زمانی از بین میره من زبونم بهش میخوره حالت استفراغ بهم دست میده و خیلی تلخه چیکار کنم این مزه بره

  • یلدا گنجی 21 خرداد 1403

    اگر پانسمان دندان انجام شده باشه ولی دندان درد داشته باشه میشه تنها با تعویض پانسمان از درد جلوگیری کرد ؟

  • یلدا گنجه ای 21 خرداد 1403

    اگر پانسمان دندان انجام شده باشه ولی دندان درد داشته باشه میشه تنها با تعویض پانسمان از درد جلوگیری کرد ؟

  • خلیل جبران 22 اردیبهشت 1403

    سلام وقت بخیر دندانم رو درست کردم وکار روکش و اینها تموم شده و دو روزی از این موضوع میگذره اما دندانم درد می‌کنه ممکنه به خاطر مواد پانسمان دندان باشه ؟

  • Terry 21 فروردین 1403

    If you are going for finest contents like me, just pay a quick
    visit this web site every day for the reason that it gives
    quality contents, thanks

    Feel free to surf to my webpage … vpn special coupon code 2024

  • یعقوبی 22 اسفند 1402

    یک ماه پیش عصب کشی دندان آسیاب داشتم بعد پانسمان دردم روز به روز بیشتر و طاقت فرسا شد دکتر پانسمان تخلیه کرد و شستشو داد از شدتش کم شد اما همچنان درد داشت و پنبه ای که برای جبران پانسمان گذاشته بود بعد ۲۴ ساعت بوی خیلی نامطبوعی گرفته بود که درآوردم. یواش یواش درد کم شد و روزی چند بار پیش میومد، اما نمی شد روش غذا خورد . دوباره شستشو و پانسمان کرد از فردای پانسمان دوباره دردش خیلی شدید شد اما دکتر گفت بازم بیا شستشو!

  • Shabnam 18 اسفند 1402

    من دندانم را پانسمان کرده بودم و خیلی شدید درد داشت دوکتور گفت سه روز بعد دوباره بیا در این سه روز همواره شدید درد داشت بعدش نزد دوکتور رفتم و دوباره پانسمان کرد و الان دو روز میشه از پانسمان جدید ولی باز هم درد شدید دارم چیکار کنمم

  • Sahar 2 اسفند 1402

    سلام من یکی از دندونامو عصب کشی کردم دکتر پانسمان کرد دندونو که یک هفته بعد جهت پر کردن مراجعه کنم اما زمانی که برای پر کردن رفتم دندونم به شدت درد میکرد که دکتر دوباره دندونمو عصب کشی کرد و پانسمان مجدد گفتن که مجدد یک هفته دیگه بیام اما هنوزم دندونم خیلی درد میکنه چکار باید کنم لطفا راهنمایی کنید

  • فاطمه 6 دی 1402

    من دو سه روز پیش دندونم عصب کشی کردم پانسمان کرد واسه هفته بعد وقت داد چند تا انتی بیوتیک داد راجع به درد چیزی نگفت امروز دندونم یکم درد میکنه حالت نبض داره دردش کمه حس میکنم صورتم یه کوچولو ورم کرده و دندونم یکم سیاه شده حالت خاکستری..اینا طبیعیه؟رنگ دندونم درست میشه بعدش؟وای چه خاکی تو سرم بریزم🤦🏻‍♀️

  • محمد دادمنش 6 بهمن 1401

    من سه روز میشه دندونم رو اعصاب کشی کردم ولی درد شدیدی دارم وقتی با ناخن دست به دندونم میزنم درد رو احساس میکنم چیکار باید کنم

    • Dandanet 10 بهمن 1401

      محمد عزیز

      درد داشتن بر اثر صربه بعد عصب کشی تا یک هفته بعد جراحی طبیعی است. این درد هم ممکن است ناشی از بلند بودن ترمیم و یا پانسمان استفاده شده باشد.
      در صورتی که درد تداوم داشت با دندانپزشک خودت صحبت کنید یا دوباره با ما در ارتباط باشید تا در صورت امکان شما را راهنمایی کنیم.
      با تشکر
      کارشناس دندانت