بررسی رابردم دندانپزشکی

رابردم دندانپزشکی چیست؟

دندانت
20 اسفند 1401 / 7 دقیقه مطالعه

رابردم دندانپزشکی چیست؟

اکثر افرادی عادی که به دندانپزشکی مراجعه می‌کنند اطلاعات چندانی دربارۀ لوازم و تجهیزات دندانپزشکی نداشته و حتی نسبت به اسامی این ابزارها ترس و دلهره دارند. ما در این مطلب دربارۀ رابردم دندانپزشکی گفته و اطلاعاتی در این خصوص برای شما ارائه می‌دهیم. رابردم یکی از وسایل دندانپزشکی است که برای جداسازی دندان خراب و ساده کردن کار دندانپزشک استفاده می شود. در ادامه با توضیحات بیشتر در این باره همراه ما باشید.

آشنایی با رابردم دندانپزشکی

لاستیک رابردم یک وسیله مخصوص برای جداسازی و ایزوله کردن دندان خراب بیمار است. این وسیله شامل یک میله فلزی و یه صفحه لاستیکی نازک است که به روی میله نصب می‌شود. از رابردم در درمان اندودونتیکس، عصب کشی دندان، ترمیم دندان کودکان، پریو و سایر عملیات درمانی می‌توان استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که تنها درصد کمی از دندانپزشکان از این وسیله استفاده می‌کنند و برخی نیز از ست رابردم استفاده می نمایند.

چنانچه دندانپزشکی برای درمان دندان‌های شما از رابردم استفاده نکرد، نگران نباشید؛ زیرا برخی از دندانپزشکان با توجه به مهارت و تخصصی که دارند استفاده از رابردم را امری بیهوده و وقت‌گیر می‌دانند. لازم به یادآوری است که اکثر دندانپزشکان در دورۀ شیوع بیماری کرونا از انواع رابردم با توجه به کیفیت‌های مختلفی که دارند، در روند درمان بیماران استقبال کردند.

مزایای استفاده از رابردم در دندانپزشکی

قبل از هر چیزی باید بگوییم که عدم استفاده از رابردم توسط بیشتر دندانپزشکان به معنای بی‌مصرف بودن این وسیله نیست. انواع رابردم نیز کاربرد و مزایایی دارند. موارد زیر از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از رابردم در امورات دندانپزشکی محسوب می‌شوند:

  • مهم‌ترین مزیت این وسیله جلوگیری از آسپیره و بلعیدن اشیاء و لوازم دندانپزشکی است. در برخی مواقع نادر در زمان شست و شوی دندان ممکن است بیمار بخش از لوازم دندانپزشکی را بلیعیده و قورت بدهد. رابردم از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.همچنین سایت renovoendo نیز در این باره همچین مطلبی را آورده است:

Simply put, a rubber dam can keep hazardous materials such as filling material, sodium hypochlorite, and even small dental instruments from being accidentally inhaled or ingested by the patient during treatment. In addition, patient care is simplified by rubber dam placement as they remove the need for constant rinsing of the mouth to remove debris.

به بیان ساده، یک سد لاستیکی می تواند از استنشاق یا بلع تصادفی مواد خطرناکی مانند مواد پرکننده، هیپوکلریت سدیم و حتی ابزارهای کوچک دندانپزشکی توسط بیمار در طول درمان جلوگیری کند. علاوه بر این، مراقبت از بیمار با قرار دادن سد لاستیکی ساده‌تر می‌شود، زیرا نیاز به شستشوی مداوم دهان برای حذف زباله‌ها را برطرف می‌کند.
  • وقتی دندانپزشک از رابردم استفاده می‌کند تنها به روی دندان مشخص شده و خراب تمرکز داشته و وقتی از لوازم چرخشی استفاده می‌کند سایر دندان‌ها یا لثه بیمار در معرض آسیب قرار ندارند.
  • گاهی شرایط دندان بیمار به گونه‌ای است که تحت هر شرایطی باید محیط دهان خشک و به دور از بزاق و سایر ترشحات دهانی باشد. در این شرایط رابردم دندانپزشکی درست‌ترین راهکار ممکن برای حل مشکل است.
  • از دیگر مزایای خاص استفاده از رابردم در دندانپزشکی می‌توان به جلوگیری از انتشار بیماری‌های عفونی، تکثیر باکتری‌های دهانی در تمام فضای دندان اشاره کرد. این مسئله موجب کاهش بیماری‌های عفونی دهان و دندان می‌شود.
  • سهولت در استفاده از رابردم نیز یک مزیت محسوب می‌شود. البته ناگفته نماند که برخی از دندانپزشکان این روش از درمان و استفاده از رابردم را امری وقت‌گیر می‌دانند. در این راستا باید بگوییم که کافی است چندین بار از این وسیله استفاده کنید تا به راحتی نحوۀ نصب و استفاده از آن را بیاموزید.
  • در برخی مواقع لازم و ضروی است که کانال ریشه خشک و به دور از هرگونه مایعی باشد، در شرایط مشابه استفاده از رابردم بسیار کاربردی است.
  • برخی از شوینده‌ها و مواد ضدعفونی کننده که برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند به شدت تلخ و بدطعم هستند. وقتی دندانپزشک از رابردم استفاده می‌کند، بیمار متوجه این بخش قضیه و طعم نامطبوع مواد ضدعفونی کننده نمی‌شود.

مواردی که برای شما شرح دادیم از جمله مزایای مهم استفاده از رابردم‌های دندانپزشکی بودند. در ادامه خواهیم گفت که عدم استفاده و استقبال از رابردم چه دلایلی دارد. شما به عنوان مراجعه کننده یا بیمار تمایل دارید که از رابردم برای درمان شما استفاده شود یا نه؟

کلمپ رابردم

۲۷۶,۴۷۰

فورسپس رابردم

۹۵۳,۰۰۰

فریم رابردم

۳۰۵,۸۸۲

چرا دندانپزشکان از رابردم برای درمان دندان بیماران استفاده نمی‌کنند؟

موارد زیر از جمله دلایلی هستند که منجر می‌شوند دندانپزشکان از استفاده رابردم فاکتور گرفته و بدون این وسیله برای درمان دندان بیماران خود اقدام کنند:

  • دندانپزشکان معتقدند که استفاده از رابردم پروسۀ درمان را طولانی کرده و مدت زمانی باید برای نصب این وسیله صرف کنند.
  • از طرفی برخی از بیماران نیز در مواجهه با رابردم احساس اضطراب و دلهره از خود نشان می‌دهند.
  • از آنجایی که جنس رابردم از لاستیک نازک بوده و حالت پلاستیکی دارد برای برخی از افراد احساس ملال و چندشناک به همراه داشته و تمایل به استفاده از آن ندارند.
  • در برخی مواقع نادر که دندان بیمار بسیار آسیب دیده و پوسیده است، استفاده از رابردم امری خطرناک بوده و ممکن است موجب شکستگی اطراف دندان شود.

نحوۀ استفاده از رابردم دندانپزشکی

همان‌طور که اشاره کردیم رابردم از دو قسمت تشکیل شده و برای استفاده از آن ابتدا قسمت لاستیکی به روی میله نصب می‌شود. سپس به کمک دستگاه مخصوص قسمت و محل دندان به روی صفحه پانچ شده و به روی دندان قرار می‌گیرد. حال رابردم را روی دندان بیمار فیکس کرده و به این صورت سایر دندان‌ها و فضای دهان قابل مشاهده نیست و دندانپزشک تنها به روی دندان خراب تمرکز دارد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده و اگر دندانپزشک هستید برای استفاده از کلمپ رابردم دندانپزشکی کاهلی نکنید. بدون ‌شک مزایای استفاده از رابردم به مراتب بیشتر از معایب آن است و با استفاده از آن گامی موثر برای درمان و جلوگیری از عفونت در دهان بیمار کرده‌اید. توصیه می‌کنیم همواره از رابردم‌های باکیفیت و کلمپ دندانپزشکی مرغوب برای درمان بیماران خود استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • محمود 15 مرداد 1403

    یه سری از دندون پزشکا خیلی باحالن واقعا پول استفاده از این جور موارد مثل رابردم رو می گیرن از آدم یعنی اگه بهشون بگی لطفا برای من رابردم نصب کن باید یه پول اضافه تری بدی تهش مسخره اس واقعا

  • آرمین 15 مرداد 1403

    آره واقعا من همیشه میترسیدم وقتی دکتر داره دندون رو درست می کنه یهو یه ابزاری چیزی از دستش در بره بره ته حلقم اصلا به ذهنم هم نمیزد که همچین چیزایی ساخته شده باشه خیلی خوب شد