معاینه دندان برای گذاشتن سمان دندانپزشکی

شایع‌ترین مشکلات دندان در نوجوانان را بشناسید!

دندانت
6 مرداد 1401 / 9 دقیقه مطالعه

شایع‌ترین مشکلات دندان در نوجوانان را بشناسید!

سلامت دهان و دندان در دوران نوجوانی از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه در صورت در عدم رسیدگی و درمان، می‌تواند در آینده مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین اختلالات دهان و دندان در این رده سنی می‌پردازیم.

شایع ترین مشکلات دندان

پوسیدگی دندان

ترکیب بزاق دهان و کربوهیدرات‌ مصرف شده می‌تواند باعث ایجاد پلاک بر روی دندان شود. ماندگاری این پلاک‌ها بر سطح دندان می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. این پلاک‌ها محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند. این باکتری‌ها که اغلب از گونه استرپتوکوکوس موتانوس هستند، در نتیجه فعالیت خود مواد اسیدی تولید می‌کنند و به تدریج موجب خوردگی مینای دندان خواهند شد.

پوسیدگی دندان شایع ترین مشکل دندان

پوسیدگی دندان حدود 20 درصد کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند. رعایت بهداشت دهان و فلوراید تراپی می‌تواند پلاک‌های ایجاد شده را از بین ببرد و از این مشکل پیشگیری کند. در صورت پیشرفت حفره، لازم است که دندانپزشک دندان پوسیده را پر کند.

بیشتر بخوانید:

کامپوزیت نانو سرامیک چیست؟

انواع مواد قالب گیری دندان

بیماری‌های لثه

بلوغ و افزایش هورمون‌ها نوجوانان را مستعد ابتلا به دو نوع بیماری لثه می‌کند. البته این دو بیماری در صورتی بروز پیدا می‌کنند که وضعیت فرد از نظر بهداشت دهان و دندان مناسب نباشد. بیماری اول جینجیویت است که نوعی خفیف‌ از التهاب لثه می‌باشد. در این بیماری لثه‌ها قرمز و متورم می‌شوند، به شکلی که ممکن است حتی کشیدن نخ دندان هم موجب خونریزی شود.

در صورتی که جینجیویت درمان نشود ممکن است باعث بروز پریودنتیت گردد. پریودنتیت نوع شدید‌تر التهاب است که ایجاد عفونت می‌کند و می‌تواند باعث از بین رفتن دندان و آسیب‌های وسیع‌تر شود.

عفونت لثه در شایع ترین مشکلات دندان

این بیماری‌ها در نوجوانان اغلب به وسیله آنتی بیوتیک‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان، قابل کنترل هستند. در موارد پیشرفته‌ بیماری، فرد باید توسط دندان پزشک معاینه شود. اقدامات درمانی می‌تواند شامل جرم‌گیری دندان‌ها و تجویز آنتی بیوتیک‌ها است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب‌های روز دندانپزشکی به مناسبت روز صنعت چاپ

قرارگیری نامنظم دندان‌ها

وجود فواصل زیاد در میان دندان‌ها دیاستما نام دارد. این مشکل علاوه بر ظاهر نازیبایی که دارد می‌تواند موجب اختلال در فرآیند جویدن شود. همچنین در برخی موارد نیز ممکن است فضای کافی برای رشد دندان‌ها وجود نداشته باشد، که ممکن است باعث روی هم رفتگی، آسیب دیدگی و ساییدگی زودرس دندان‌ها شود. در این مواقع مراجعه به یک متخصص ارتودنسی می‌تواند مشکل نوجوان را برطرف نماید.

قرار گیری مناسب دندان ها در کنار هم

به منظور درمان زودهنگام این مشکل، بهتر است کودک در سن 7 سالگی مشاوره ارتودنسی دریافت کند. بهترین زمان برای انجام ارتودنسی در افراد، 12 تا 14 سالگی می‌باشد، اگرچه این سن در دختران می‌تواند کمتر نیز باشد.

دستگاه لایت کیور با گارانتی یکساله

۲۷,۱۹۳,۷۵۰

ژل بی حسی لیدوکائین 30 میل

۱۹۵,۰۰۰

ضدعفونی کننده دست اچ سی 500 میل به همراه پمپ

۱۶۳,۸۶۰

رشد دندان عقل (آسیاب سوم)

رشد دندان عقل ممکن است در سنین 15 تا 25 سالگی اتفاق بیافتد. دندان عقل اغلب به دلیل نبود فضای کافی در جهت اشتباه رشد می‌کند و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های لثه، آسیب به دندان‌های مجاور و عفونت‌های سینوسی شود.

همچنین با عکسبرداری دهان در سنین نوجوانی و تشخیص دندان عقل نهفته، می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات فوق جلوگیری کرد. در این مواقع جراح دهان و دندان می‌تواند بر حسب صلاحدید خود دندان عقل را بکشد و یا به حال خود باقی بگذارد. شما میتوانید برای خريد تجهيزات مصرفی دندانپزشكي به سایت دندانت مراجعه کنید.

دندان قروچه

دندان قروچه یا براکسیسم یکی از مشکلات رایج کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه است. به طوری که از هر 10 کودک، 2 الی 3 نفر از آنان به این مشکل مبتلا هستند. اگر دندان‌های ردیف بالا و پایین هم‌راستا نباشند، کودک ممکن است سعی در فشردن دندان‌ها کند. همچنین دندان قروچه در برخی افراد، در واقع نوعی پاسخ به درد است، برای مثال ممکن است کودک برای کنترل درد دندان یا گوش خود این عمل را انجام دهد. ضمنا توجه داشته باشید که براکسیسم ممکن است در اثر فشارهای روانی مانند استرس باشد.

دندان قروچه از مشکلات شایع و در دندان

خوشبختانه در بسیاری از کودکان با افزایش سن، دندان قروچه از بین می‌رود، اما در صورتی که این عادت در فرد تداوم یابد، ممکن است به مینای دندان آسیب وارد کند و به تدریج باعث فرسایش و شکستگی دندان‌ها شود. توصیه می‌شود افرادی که با این مشکل مواجه هستند، حتما در هنگام خواب از محافظ‌های دندان‌ استفاده نمایند. ضمنا مراجعه به دندانپزشک و روانپزشک می‌تواند در بهبود وضعیت این بیماران تاثیر به سزایی داشته باشد.

آفت دهان

آفت دهانی زخم کوچکی است که حاشیه‌ای قرمز و مرکزی خاکستری یا سفید رنگ دارد. آفت‌های دهان عمدتا بر سطح لثه و زبان شکل می‌گیرند و ممکن است اندازه آن‌ها به 2.5 سانتی متر نیز برسد. آفت دهانی واگیر دار نبوده و پس از یک تا دو هفته خود به خود از بین خواهد رفت. با این وجود آفت می‌تواند نوشیدن و بلع را دشوار نموده و برای کودک دردناک باشد، به همین دلیل لازم است برخی از اقدامات به منظور تسریع روند درمان صورت گیرد:

  • از مصرف غذاهای تند، شور و اسیدی خودداری کنید.
  • تا حد امکان از نوشیدنی‌های گازدار استفاده نکنید.
  • از مسواک‌های نرم استفاده نمایید.
  • بهتر است خمیر دندان شما حاوی سدیم لوریل سولفات (SLS) نباشد.
  • به منظور کاهش دوره درمان می‌توان از دهانشویه‌های ضد میکروبی و ژل‌های ضد آفت نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: بهبودی پس از خارج کردن دندان عقل: جدول زمانی، بهبود و مراقبت

بوی بد دهان

تنفس بد بو یا هالیتوزیس یکی از مشکلات رایج دهان در نوجوانان است. بوی بد دهان می‌تواند تاثیرات مخربی بر اعتماد به نفس افراد و سایر جنبه‌های روانی بگذارد. این بوی بد معمولا به علت نوع خوراکی‌هایی است که افراد مصرف می‌کنند. باکتری‌های داخل دهان از مواد غذایی باقی مانده استفاده کرده و در طی فعالیت خود سولفید هیدروژن آزاد می‌کنند. فعالیت این باکتری‌ها در زمان خواب فرد افزایش می‌یابد و به همین دلیل بوی بد دهان در هنگام صبح بیشتر است.

عکس از انسان که از دهان آن میکروب بیرون می آید

مشکلات لثه، بهداشت نامناسب و خشکی دهان، شایع ترین عوامل ایجاد بوی بد دهان هستند. همچنین سینوزیت مزمن، دیابت، پوسیدگی دندان و مشکلات گوارشی نیز ممکن است منجر به بدبویی دهان شود. به همین دلیل، در صورتی که مشکل بوی دهان مزمن شود، باید حتما پیگیری‌های پزشکی لازم را انجام داد.

رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از دهان‌شویه‌های آنتی‌باکتریال و مسواک زدن زبان، از اقداماتی هستند که باعث کاهش بوی بد دهان می‌شوند.

دلایل پس زدن ایمپلنت های دندانی را به نقل از دکتر وزیری بخوانید:

از بین مهمترین ضررهای ایمپلنت می توان به پس زدن آن در کوتاه مدت و بلند مدت اشاره کرد. بنابراین بیماران باید این دسته از عوارض بعد از ایمپلنت دندان را جدی بگیرند و ضمن مراجعه مستمر به دندانپزشک و انجام معاینات دوره ای از بروز آن جلوگیری کنند. در این خصوص ابتلا به بیماری های زمینه ای نظیر دیابت نوع یک، روماتیسم مفصلی، سلیاک، اسکلروز و لوپوس موجب پس زدن ایمپلنت در کوتاه مدت می شود. علاوه بر این مصرف داروهای خاص و ضعف سیستم ایمنی نیز درصد پس زدن کاشت انواع ایمپلنت را در کوتاه مدت افزایش خواهد داد.

فورسپس پره مولر فک بالا

۹۳۵,۲۰۰

فورسپس رابردم

۹۵۳,۰۰۰

ست فورسپس 11 عددی بزرگسال

۱۰,۲۸۸,۲۳۵

حساسیت عاج دندان

خوردن غذاها و نوشیدنی‌های داغ یا سرد ممکن است برای هر فردی ناخوشایند باشد، اما در برخی کودکان این موضوع خود را به صورت شدیدتری نشان می‌دهد. در این افراد حتی تنفس در هوای سرد نیز می‌تواند موجب احساس درد در دندان‌ها شود. این موضوع به خودی خود بد نیست، اما می‌تواند نشان‌دهنده سایر اختلالات دهان و دندان باشد.

مینای دندان در کودکان نسبت به بزرگسالان ضخامت کمتری دارد و در صورت بروز یک آسیب جزئی ممکن است پایانه‌های عصبی در معرض محیط قرار گیرند. در این موارد دندان پزشک معمولا نسبت به پرکردن دندان آسیب دیده اقدام می‌کند. همچنین بهتر است افراد دچار این مشکل از مسواک‌های نرم‌تر استفاده نمایند. برای دیدن محصولات و خرید تجهیزات دندانپزشکی و مطالعه مقالات بیشتر می توانید از دندانت بازدید کنید.

به نقل از وب سایت thebracespractice یکی از شایع ترین مشکلات دندانی بین نوجوانان پوسیدگی دندان است:

  1. پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان که در اثر تجمع پلاک ایجاد می شود، یک مشکل شایع دندانی در بین نوجوانان است. مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین، مسواک زدن نامنظم و عدم استفاده از نخ دندان در بروز این مشکل موثر است. تشویق نوجوانان به کاهش مصرف قند و پیروی از یک روال دقیق بهداشت دهان و دندان، از جمله مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن، می تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. توجه به غذای مناسب برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها نیز مهم است. علاوه بر این، معاینات معمول دندانپزشکی و تمیز کردن حرفه ای برای تشخیص و درمان زودهنگام حیاتی است.

سخن پایانی

همانطور که در این نوشته خواندید مشکلات دندان مختلفی در میان جوانان رواج دارد. تیم دندانت امروز با این نوشته تلاش کرد تا شما را بیش از پیش با این مشکلات آشنا کند و دلایل رخ دادن مشکلات رایج دندان جوانان را به همراه راه حل پیشگیری و رفع آنها برای شما بیان کند.

5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • طبیه 23 مرداد 1403

    سلام، مقاله خوبی بود. من یه دختر نوجوان دارم که اخیراً دندون‌هاش نامرتب شده و دندانپزشک توصیه به ارتودنسی کرده. سوالم اینه که آیا انجام ارتودنسی در این سن مناسب هست یا ممکنه باعث مشکلات دیگه‌ای بشه؟ چه چیزهایی رو باید قبل از شروع درمان بدونیم؟

  • فرنگیس 23 مرداد 1403

    سلام و تشکر از مطالب آموزنده‌تون. من معلم هستم و می‌بینم که خیلی از دانش‌آموزانم مشکلات دندانی دارن. سوالم اینه که چطور می‌تونم به والدین کمک کنم تا بیشتر به بهداشت دهان و دندان فرزندانشون توجه کنن؟ آیا برنامه‌های پیشگیرانه خاصی برای مدارس وجود داره؟

  • فرامرز 23 مرداد 1403

    خیلی مقاله مفیدی بود! من خودم در نوجوانی خیلی دچار پوسیدگی دندان شدم و الان هم دارم با مشکلاتی مثل حساسیت دندان دست و پنجه نرم می‌کنم. آیا این امکان وجود داره که عادت‌های غذایی و بهداشتی بدی که در نوجوانی داشتم باعث این مشکلات شده باشه؟

  • مسعود 23 مرداد 1403

    سلام، خیلی ممنون از مقاله خوبتون. من پدر دو تا نوجوان هستم و همیشه نگران مشکلات دندانی اون‌ها هستم. یکی از سوالاتی که دارم اینه که آیا مشکلات دندانی در دوران نوجوانی می‌تونه روی سلامت دندان‌ها در بزرگسالی تاثیر بذاره؟ چطور می‌تونم از این مشکلات پیشگیری کنم؟

  • الهه 14 مرداد 1403

    سلام این که تو دوران نوجوانی یه سری مشکلات رایج برای دندان ها وجود داره به خاطر بلوغ و اختلالات هورمونی و این مسائله یا اینکه چون دیگه تقریبا همه دندان های شیری ریخته و داره دندان های جدید در میاد یه سری مشکلات دهان و دندان پیش میاد؟

  • سارا 14 مرداد 1403

    سلام وقتتون بخیر باشه من الان 22 سالمه و دندونام نیاز به ارتودنسی داره و حالا به دلایل مختلفی تو بچگی خانوادم انجام ندادن این کار رو می خواستم بدونم که هنوزم برای ارتودنسی فرصت هست یا نه؟ بعد اگر سن بیشتر باشه تکمیل فرآیند بیشتر طول میکشه؟

  • سیما پروانه 22 خرداد 1403

    شایع ترین مسائل دندانی که امروزه در نوجوانان دیده می شود چیست و چگونه مداخله و آموزش زودهنگام می تواند به رفع و پیشگیری از این مشکلات کمک کند؟

  • فرهاد خادم 26 اردیبهشت 1403

    امکان گذاشتن ایمپلنت در سنین نوجوانی وجود داره ؟