عکس مردی که به علت دندان درد دست خود را روی صورت خود گذاشته است.

علت دندان درد بعد از عصب کشی و پانسمان

دندانت
12 آذر 1401 / 9 دقیقه مطالعه

علت دندان درد بعد از عصب کشی و پانسمان

به طور کلی بیشتر افراد از عصب کشی دندان به دلیل تفکری که از درد شدید درمان آن دارند، واهمه دارند و می‌ترسند!

اما گاهی آن‌قدر درد به بیمار فشار می آورد که به دندانپزشک جهت معالجه، مراجعه می‌کند، طی جلسات مختلف دندان عصب کشی می‌شود و آن درد طاقت فرسا خیلی کم و کمتر شده و قطع می‌شود.

به دلیل التهاب و حساس شدن لثه و دندان ها، سه تا پنج روز بعد از درمان، درد دندان طبیعی است و در این مواقع می‌توان بنا بر تجویز دندانپزشک از مسکن و دارو های بی حسی جهت کاهش درد استفاده کرد.

اما گاهی هم نه تنها درد کاهش نمی یابد بلکه شدید تر هم می‌شود، در این مواقع باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد، اغلب افراد در این مواقع فکر می‌کنند که دندانپزشک دارای مهارت کافی برای عصب کشی نبوده به همین دلیل است که درد دندان از بین نرفته!

اگر همچنان برای شما سوال است که چطور این مشکل را رفع کنید می توانید مقاله درد پانسمان دندان را همین حالا مطالعه کنید.

اما این تفکر کاملاً غلط است؛ زیرا دندانپزشک ریشه دندان را پاک‌سازی می‌کند؛ اما امکان دارد کمی عفونت یا هر چیزی باعث درد مجدد دندان شود که در این صورت باید به دندانپزشک مراجعه کنید، تا دلیل اصلی درد دندان را بررسی کند.

علت درد دندان پانسمان شده

دلایلی وجود دارد که ممکن است باعث درد شدید بعد از عصب کشی دندان شود:

  • عفونت در استخوان
  • عفونت در کانال ریشه
  • پر کردن بیش از حد دندان یا استفاده از روکش خیلی بزرگ
  • نشتی سدیم هیپوکلوزیت
  • از دست دادن کانال

عفونت در استخوان

در این مورد، زمانی درد به وجود می ‌آید که عفونت با وجود پاک‌سازی‌کردن در استخوان فک و دندان باقی مانده باشد و ایجاد التهاب کرده باشد.

در این صورت دندانپزشک باید مجدد دندان را ضد عفونی کند و بدون معطلی اقدام به پر کردن دندان کند، اگر باز هم عفونت در دندان وجود داشت با مصرف آنتی بیوتیک  و سیستم ایمنی بدن از بین می‌رود.

عفونت در کانال ریشه

زمانی که دندان برای پاک‌سازی ریشه تخلیه می‌شود، بسیار حساس و مستعد جذب عفونت می‌شود، به طوری که با وارد شدن کوچک ترین باکتری، دندان عفونت می‌کند.

اگر در زمان پاک‌سازی، یک باکتری داخل دندان جا بماند، دندان مجدد عفونت می‌کند، یا اگر درست پر کردگی دندان انجام نشود باکتری ها با کمک بزاق خود را از شیار های پرکردگی دندان به ریشه می‌رسانند و طی چند روز ایجاد عفونت می‌کنند.

در این صورت دندانپزشک باید پر کردگی را مجدد تخلیه و دندان را دوباره پاک‌سازی کند.

پر کردن بیش از حد دندان یا استفاده از روکش خیلی بزرگ

اگر پر کردگی دندان به صورت درست انجام نشود، مشکلات بسیاری به وجود می آورد.

دندان به دلیل تخلیه شدن تا چند روز درد می‌کند و لثه ملتهب است، اگر دندان بیش از حد پر شده باشد با ردیف بالایی فک زود تر از دندان های دیگر برخورد می‌کند و درد بسیاری را برای فرد به وجود می آورد.

در زمان پر کردن دندان، به دلیل تزریق بی حسی دندان و لثه بی حس است و شما متوجه بزرگ بودن روکش دندان نمی شوید؛ اما زمانی که اثر بی حسی می‌رود، کم کم درد دندان با هر بار جویدن نمایان می‌شود که باعث آزار فرد می‌شود.

برای معاینه هر گونه از این موارد باید مجدد به دندانپزشک مراجعه شود تا در صورت نیاز با ابزار و تجهیزات جراحی و پریو درد را اصلاح کند.

نشتی سدیم هیپوکلوزی

اغلب اوقات دندانپزشکان برای پاک‌سازی و شست و شوی دندان از سدیم هیپوکلوزیت استفاده می‌کنند.

این ماده دندان و ریشه های عفونت کرده را ضد عفونی می‌کند، گاهی احتمال دارد که این محلول به خارج از نوک ریشه (در فک) نشتی می‌کند که باعث درد بسیاری می‌شود، اما این درد با استفاده از مسکن ها از بین می رود و جذب بدن می‌شود.

از دست دادن کانال

دندان ها دارای کانال و ریشه های بسیاری هستند، دندانپزشکان در زمان عصب کشی دندان، تمام کانال ها را پاک‌سازی می‌کنند؛ اما احتمال دارد که یک کانال پاک‌سازی نشود.

در این صورت دندان به گرما و سرما حساس می‌شود و اگر مجدد عفونت هم داخل کانال ها گسترش پیدا مند، به فشار هم حساسیت نشان می‌دهد، در این مواقع باید مجدد به دندانپزشک مراجعه کرد تا دوباره مراحل عصب کشی و پاک‌سازی انجام شود.

باید به این نکته هم توجه داشته باشید که تمام درد های دندان بعد از عصب کشی نشانه عفونت مجدد یا دلیل های علمی نیست؛ بلکه گاهی به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی مثل مسواک و نخ دندان زدن است.

دندان و لثه بعد از عمل عصب کشی بسیار حساس هستند و اگر شما از مسواک زدن به این دلیل دست بکشید امکان دارد باعث خرابی مجدد دندان ها شوید، پس در این زمان حتی باید بهتر از قبل به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بپردازید.

بعد از عصب کشی دندان و لثه به مدت سه تا پنج روز ملتهب است و تا حدی درد می‌کند، دندانپزشک برای تحمل درد دندان در این مواقع مسکن تجویز می‌کند، اما بعضی افراد به دلیل شیمیایی بود مسکن ها به جای آن به راه حل های خانگی روی می آورند، در این مقاله می خواهیم چند مورد از راه حل های خانگی را نام ببریم.

کمپرس سرد

التهاب واکنش لثه به درد و حساس شدن دندان است، با استفاده از کمپرس یخ می‌توانید تا حد بسیاری التهاب لثه را کم کنید.

برخی از مواد غذایی می تواند باعث کاهش دردهای دندان عصب کشی شده شوند

بیشتر بخوانید: باورهای غلط در دندانپزشکی

بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم

در ابتدا باید بدانید شما بعد از عصب کشی و پانسمان دندان، چقدر لازم است تا چیزی بخورید، برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله تا چند ساعت بعد از پانسمان دندان نباید چیزی خورد؟ را مطالعه کنید.

  • آب نمک: می‌توانید در روز چند بار آب نمک را قرقره کنید، این کار باعث ضد عفونی کردن دهان و دندان می‌شود و از رشد باکتری در دهان و دندان جلوگیری می‌کند.
  • مصرف سیر: سیر هم خاصیت ضد عفونی کننده دارد و درد دندان را هم می‌کشد، فقط کافی است کمی از رنده سیر را بر روی دندان یا لثه کنار دندان بگذارید.
  • روغن درخت چای: روغن این درخت هم باعث ضد عفونی کردن دندان و دهان می‌شود، فقط باید با کمک انگشت کمی از روغن را به لثه پایین دندانی که درد می‌کند بمالید.
  • گل میخک: روغن گل میخک یک بی حس کننده قوی است که سال‌هاست برای دندان درد تجویز می‌شود، یک پنبه را به مقداری روغن گل میخک آغشته کنید و بر روی لثه مالش دهید، در صورتی که درد از عصب دندان باشد این راه حل بسیار مؤثر است
  • زنجبیل: زنجبیل هم خاصیت بی حس کننده یا مسکن را دارد، یک تکه کوچک از زنجبیل را پوست کرده و بر روی دندان گذاشته و به آرامی با دندان ها به هم فشار دهید این کار باعث کم شدن درد دندان می‌شود.
  • پیاز: پیاز با خاصیت ضد عفونی کننده ای که دارد باعث از بین رفتن باکتری و عفونت داخل دندان می‌شود، پیاز را در دهان خود بجوید تا آب پیاز به دندان شما وارد شود، این کار به تسکین درد دندان کمک می‌کند.

سعی کنید در طول عصب کشی و حتی بعد آن به خود استرس وارد نکنید، به این دلیل که استرس هم می‌تواند برای شما دلیل درد دندان باشد، سعی کنید با آرامش تمام طول درمان خود را بگذرانید و در صورت درد شدید و بی پایان به دندانپزشک  خود مراجعه کنید.

بعد از عصب کشی دندان چی بخوریم؟

علت درد دندان عصب کشی شده بعد از یک ماه

درد دندان عصب کشی شده پس از یک ماه ممکن است به دلایل مختلفی از جمله عفونت، التهاب، ترشح مایعات و یا مشکلات دیگری در دندان باشد. به طور کلی، علت این درد می‌تواند عبارت باشد از:

1- التهاب در اطراف دندان که ممکن است بعد از عصب کشی بروز کند.

2- ترشح مایعات در اطراف دندان که باعث تحریک عصب می‌شود و درد را ایجاد می‌کند.

3- عفونت در دندان، ریشه دندان یا بافت‌های اطراف دندان که ممکن است بعد از عصب کشی رخ دهد.

4- ایجاد شکستگی در دندان یا ریشه دندان، که می‌تواند درد را ایجاد کند.

5- اگر قبلاً دندان درد داشته باشید، درد پس از عصب کشی ممکن است به دلیل آسیب دیدگی عمیق تر به دندان باشد.

6- ممکن است بعضی از باکتری‌ها بعد از عصب کشی در دندان باقی بمانند و باعث التهاب و درد شوند.

به هر حال، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا دلیل دقیق درد دندان شما مشخص شود و درمان مناسب انجام شود.

چگونه می توان هیپوکلوریت سدیم را از بین برد آنرا به نقل از فرایند انرژی بخوانید:

ممکن است یک دندانپزشک فشار زیادی به سرنگ وارد کند و هیپوکلوریت سدیم از کانال ریشه خارج شود.
این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که دندانپزشک زاویه کانال را اشتباه محاسبه کرده باشد و سپس محلول مجبور به خارج شود و نشتی رخ دهد.
دندانپزشک ممکن است محلول را خیلی سریع تزریق کند و سپس نشت کند.
اگر دندانپزشک ریشه را سوراخ کرده و یا ترک دندان وجود داشته باشد که توسط دندانپزشک مورد توجه قرار نگرفته است ، می توان هیپوکلوریت سدیم را از داخل دندان به بافت اطراف آن منتقل کرد.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد.

5 / 3.3
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

3.3 / 5. 10

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید