عکس از اوژنول دندانپزشکی در کنار بسته بندی آن

عوارض اوژنول

دندانت
2 آبان 1401 / 6 دقیقه مطالعه

عوارض اوژنول

اوژنول که از ترکیب اصلی روغن میخک به دست می‌آید. دارای خاصیت حل‌شوندگی در آب است. این ماده در ترکیب با آب حلالی آلی، بی‌رنگ یا زردرنگ را از خود نشان می‌دهد. اوژنول معمولاً در بافت درخت میخک به‌وفور یافت می‌شود و همچنین دارای کاربردهای بسیاری در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، پزشکی و دندانپزشکی است. شما می توانید برای بررسی قیمت و خرید اوژنول دندانپزشکی همین حالا محصولات سایت دندانت را مشاهده کنید.

 اوژنول که در زبان انگلیسی Eugenol  خوانده می‌شود به‌خاطر گویا کول متصل خود به زنجیره یک فنیل پروپن محسوب می‌گردد. استفاده گسترده این ماده در فعالیت‌های مختلف همیشه بدون خطر و عارضه نیست. صرف‌نظر از کاربردهای متعدد، اوژنول همچنین عوارض جانبی مختلفی را نشان می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا با بررسی فواید و مضرات اوژنول اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهیم.

اوژنول 18 میل

۲۴۵,۰۰۰

اوژنول 120 میل

۱,۷۵۰,۰۰۰

اوژنول

۲۰۰,۰۰۰

 فواید اوژنول چیست؟

امروزه در صنعت‌های مختلفی از اوژنول استفاده می‌شود. اوژنول تنوع کاربردی مختلفی دارد از حوزه داروسازی، و غذایی گرفته تا حوزه دندانپزشکی. در ادامه با برخی فواید اوژنول بیشتر آشنا خواهیم شد. شما میتوانید برای خرید تجهیزات پزشکی به سایت دندانت مراجعه کنید.

عکس از دو اوژنول دندانپزشکی در کنار بسته بندی آن

 دفع آفات

 یکی از فواید اوژنول خاصیت دافعه آن است. زمانی که اوژنول با سیستم اکتوپامینرژیک درگیر می‌شود خاصیت دفع حشرات را به خود می‌گیرد. در نتایج حاصل شده، نشان‌داده‌شده است که اوژنول دارای خاصیت، حشره‌کشی نسبت به آفات و دافع سوسک و کنه است. همان‌طور که قبلاً اشاره گردید اوژنول در گیاهانی مانند میخک، دارچین و... وجود دارد. از دیرباز روغن دارچین به‌عنوان یک ماده مؤثر در دفع پشه طبیعی شناخته می‌شد. امروزه اوژنول در فرمول بسیاری از آفت‌کش‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: پروب دندانپزشکی حرفه‌ای

داروی بیهوشی

 داروهای بیهوشی بسیاری در دنیای پزشکی وجود دارد که از مشتقات اوژنول به‌صورت IV تشکیل شده است. این ترکیب معمولاً برای القای بیهوشی عمومی در انسان‌ها مورداستفاده واقع می‌شود. اما موارد مشابه ای از ترکیب اوژنول با موارد دیگر (ایزووژنول) برای القای خواص بیهوشی عمومی در حیوانات به‌خصوص موش‌ها دیده شده است.

ضدسرطان

کاربرد اوژنول در حوزه درمان بسیار است. یکی از این موارد خاصیت ضد سرطانی بودن اوژنول است. در مطالعاتی که روی سلول‌های سرطانی، صورت گرفت، اوژنول از طریق مهار مسیر سیگنالینگ NF-kB، سرطان معده ناشی از N-methyl-N'-nitro-N-nitrosoguanidine را در موش‌ها و همچنین برخی سلول‌های سرطانی پوست ناشی از DMBA را در آنها سرکوب کرد.

ضدعفونی‌کننده

 اوژنول یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است. امروزه در گونه‌های مختلف ضدعفونی می‌توان اثری از اوژنول را مشاهده کرد. خاصیت خوشبوکنندگی اوژنول باعث شده است که در ضدعفونی‌کنندگان خانگی نیز از آن استفاده گردد.

ضد درد

دانشمندان پزشکی با کشف خاصیت ضد درد اوژنول از آن در درمان درد مفاصل و کاهش التهاب استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد اوژنول علاوه بر این که همانند بی حس کننده‌های موضعی موجب مهار و هدایت پیام‌ها از گیرنده‌های حس درد به محیط می‌شود، با مهار التهاب و تأثیر بر مسیر درد نیز موجب تسکین آن می‌گردد.

مضرات اوژنول چیست؟

صرف‌نظر از کاربردها و فواید متعددی که در خصوص، اوژنول در این مقاله عنوان کردیم. اوژنول دارای عوارض جانبی مختلفی است، این عوارض به‌ویژه زمانی رخ می‌دهد که بیش از مقدار توصیه شده مصرف گردد. عوارضی مانند تهوع، سرگیجه، تشنج و ضربان قلب و.... از جمله مضرات مصرف بیش از اندازه اوژنول است.

بیشتر بخوانید: انواع تری قالب گیری

عکس از اوژنول های دندانپزشکی در کنار بسته بندی آن

 همان‌طور که در متن بالا اشاره شد ساختار شیمیایی اوژنول مربوط به فنل است. بااین‌حال ممکن است در ترکیب با برخی مواد دارویی یا خوراکی موجب ایجاد سم شود. البته باتوجه‌به دستگاه گوارش انسان و عمل بلع سم از بدن انسان خارج می‌گردد. به این صورت که بلع منجر به استفراغ، گاستروانتریت و ترشح موسین می‌شود و سم از بین می‌رود.

به‌طورکلی می‌توان گفت، اثر سمی حاد اوژنول در پستانداران کم است. اما مواردی نیز دراین‌خصوص در انسان‌ها دیده شده است که علائم مسمومیت حاد ناشی از دوزهای بالای اوژنول بوده است. در حیوانات اما این اثر با مواردی همچون ریزش مخاط معده، خونریزی مویرگی و احتقان کبد همراه بوده است. به‌عنوان‌مثال، خونریزی در سگ‌ها و تغییر رنگ کبد در موش‌ها دو نمونه بارز از مصرف بیش از حد اوژنول بوده است.

پیشگیری از سرطان دهانرا به نقل از پذیرش 24 بخوانید:

قطعاً پیشگیری بهتر از درمان است. سبک زندگی سالم، عدم استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی، خودداری از رفتارهای پرخطر که سبب فعال شدن ویروس HPV , HIV در بدن می‌شوند، استفاده از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی و … می‌تواند تا حد زیادی مانع از بروز سرطان دهان و گلو شده و احتمال نیاز شما را به دکتر سرطان در هر زمینه‌ای کاهش دهد.

نتیجه‌گیری

 اوژنول اگرچه کاربرد و فواید فراوانی برای انسان‌ها دارد. اما در مواردی می‌تواند برای انسان‌ها و همچنین حیوانات مشکل ایجاد کند . این مشکلات عمدتاً ناشی از مصرف بیش از اندازه اوژنول است.

در آخر اگر علاقه مند به مطالعه مقالات غیر فارسی هستید و در زبان انگلیسی تسلط کافی دارید می توانید این سایت را نیز مطالعه کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید