پست دندان چیست

فایبر پست دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

دندانت
22 مرداد 1401 / 9 دقیقه مطالعه

فایبر پست دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

پست کردن دندان روشی برای ترمیم دندان است که زمانی به کار می رود که بخش زیادی از دندان از بین رفته باشد و نمی توان از باقی مانده ی دندان برای پر کردن و ترمیم دندان استفاده کرد.

post دندان معمولا در جنس فلزی و فیبری ارائه می گردد که در بین پزشکان و مردم به پستی که از جنس فیبر است، فایبر پست یا Fiber-Post گفته می شود. با مطالعه تا انتهای این مقاله شما با تفاوت بین پست فیبری و فلزی آشنا شده و می توانید پی ببرید کدام یک گزینه ی بهتری است.

در صورت نیاز به خرید فایبرپست دندانپزشکی می توانید محصولات سایت دندانت را مشاهده کنید.

فایبر پست 10 عددی

۸۶۰,۰۰۰

فایبرپست کوارتز 6 عددی با دریل

۵۳۹,۵۵۰

پین داخل کانال استیل 12 عددی

۱۳۰,۵۰۰

فایبر پست چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانید پست دندان دقیقا چیست؟ post دندان یک قطعه تقریبا استوانه ای شکل کوچکی است در داخل دهان و بر روی تاج قرار دارد.

در گذشته بیشتر جنس post ها فلزی بود اما امروزه آن ها را از جنس فیبر می سازند. اما فایبر پست دندانپزشکی چه مزیت هایی دارد؟

فایبر پست یکی از محصولات جدید دندانپزشکی است که جایگزین پُست فلزی گردیده است. فایبر پست زیبایی و کارایی بالاتری نسبت به پست های فلزی از خود نشان میدهد. همچنین فایبر پست ضریب کشسانی نزدیک به بافت دندان دارد،(مدول الاستیسیته فایبر پست حدود 20 و عاج دندان حدود 18 گیگا پاسکال میباشد که به یکدیگر نزدیک هستند) بنابراین بیشترین سازگاری را با محیط دهان دارد. ضمنا پست های فایبر نیروی فشار را بهتر در سطح ریشه منتشر میکنند و فشار به یک نقطه وارد نمیشود. همچنین مشاهده شده که پست فلزی میتواند منجر به آسیب به ریشه شود، این مورد نیز در فایبر پست برطرف گردیده و هیچ استرس و لرزش اضافی به ریشه تحمیل نمیشود. شما میتوانید برای خرید لوازم بهداشتی دندان از سایت دندانت بازدید کنید.

لازم به ذکر است که پست های فایبر در برابر حلالیت و انواع تخریب های بیوشیمیایی مقاوم هستند.

شاید بتوان تنها عیب فایبر پست در برابر پست فلزی را مقاومت کمتر آن در برابر خم شدگی دانست، پست های فلزی به سختی خم میشوند، این در حالی است که فشار زیاد میتواند فایبر پست را کج کند. یکی دیگر از مشکلات بسیار نادری که استفاده از پست های الیافی (fiber) ممکن است ایجاد کننده بروز حساسیت نسبت به مواد رزینی به کار رفته در آن است.

تعریف فایبر پست به نقل از وب سایت dentaldelaware:

پست های فیبر ساختاری ایجاد می کنند و به بازسازی مواد از دست رفته دندان کمک می کنند. پس از درمان ریشه دندان را محکم می کند و از عوارض بعدی جلوگیری می کند. به دندان اجازه می دهد تا به طور طبیعی عمل کند و از کشیدن آن جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید:

فرق روت‌کانال با عصب‌کشی

فایل دندانپزشکی چیست؟

مزیت های استفاده از فایبر پست دندان چیست؟

از ویژگی های فیزیکی فایبر پست دندان می توان به خاصیت کششی و انعطاف پذیری بالا، مقاوم در برابر فشار زیاد، مقاومت در خم شدن و انبساط بر اثر دما و شبیه بودن ظاهر رنگ آن به عاج دندان اشاره کرد که باعث زیبایی بیشتر می شود. اما در کل چهار مورد زیر از مزیت های کلی این مدل شمرده می شود.

  1. افزایش مقاومت دندان: پس از درمان از طریق از فایبر پست دندانپزشکی، با کمک ریشه و تاج دندان، از شکستگی دندان جلوگیری می کند.
  2. افتادن و ریزش دندان کاهش پیدا میکند.
  3. عدم استفاده از ایمپلنت: هنگامی که ریشه دندان سالم باشد، نیازی به استفاده از ایمپلنت کردن نیست زیرا این روش بدون کشیدن دندان انجام می گردد.
  4. افزایش استحکام و بافت جامد دندان: این روش باعث افزایش مقاومت بافت های دندان می شود.

فایبر پست در دندانپزشکی

البته استفاده از این روش همیشه در دندانپزشکی ضروری نیست. دندان پزشک به شما زمانی این روش را پیشنهاد می کند که بیشتر دندان شما از بین رفته و مجبور است که از این روش برای اتصال و نگه داشتن دندان به هسته آن استفاده کند.

به طور کلی اگر بیشتر از نیمی از تاج دندان شما از بین رفته باشد، وجود یک ستون و پایه برای نگه داشتن هسته دندان امری ضروی است. اما شاید برای شما سوال باشد که آیا همیشه می توان از این روش برای درمان و اتصال دندان و هسته استفاده کرد؟ و اما پاسخ سوال شما، نه!!!

بیشتر بخوانید: عوارض ژل بی حسی دندان

چه زمانی نمی توان از فایبر پست دندان استفاده کرد؟

  1. اگر ریشه ی دندان شما تغییر حالت داده باشد، نمی توان از این شیوه استفاده کرد.
  2. پوسیدگی ریشه دندان عامل بعدی برای عدم به کار بردن این شیوه است.
  3. ریشه دندان نباید زیر سقف دهان باشد، در غیر اینصورت این روش مناسب نیست.
  4. برای به کار گیری این روش باید استخوان دندان بیمار حتما قوی باشد. در صورت ضعیف بودن این شیوه درمان مناسب نیست.
کی از فایبرپست استفاده نکنیم؟

فایبر پست دندان چیست؟

ساختار فایبر پست دندان از دو بخش پست و هسته تشکیل شده است. در زیر این دو بخش توضیح داده شده اند.

پست دندان چیست؟

این قطعه ی کوچک به عنوان پایه و ستون برای اتصال دندان و هسته دندان مورد استفاده قرار می گیرد. انتهای این قطعه دارای حالت پیچ مانند است که برای محکم نگه داشتن آن در دندان استفاده می شود. قسمت پیج مانند آن در داخل تاج محکم و سر دیگر وارد ریشه می شود.

هسته چیست؟

هسته در واقع جایگزین قسمت هایی از دندان است که از بین رفته اند. این هسته به طور معمول از مواد کامپوزیتی تشکیل می شوند. به طور معمول جنس هسته فلزی است که می تواند دارای یک روکش تک واحدی یا تاج نگهدارنده برای بریج باشد.

بیشتر بخوانید: طول عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

عکس هسته در فایبرپست دندانپزشکی

فایبر پست دندان

اما مساله ای که بیشتر مراجعه کنندگان را به چالش می کشد، این است که فایبر پست ها مناسب ترند یا جنس های فلزی؟؟؟ در این بخش به بررسی و پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

عکس از فایبرپست دندان

این سوال را با بررسی یک آزمایش انجام شده بررسی می کنیم.(لینک منبع این آزمایش در ادامه قرار داده شده است.) معیار سنجش برای ارزیابی، میزان سرعت شکستگی دندان های ترمیم شده(ETT) با post های فلزی و فیبری است.

این پروسه در  PROSPEROبا شماره CRD42020189792 ثبت شد. نمونه هایی که آزمایش شده اند بر اساس مطب های رندوم و اتفاقات غیر پیش بینی شده صورت گرفته اند تا میزان شکستگی بین Metal Post و فایبر post را بررسی کند. متا آنالیز ها برای بررسی آزمایش از مدل های ثابت و متغیر استفاده کرده اند.

منبع این آزمایش چهار پایگاه داده الکترونیکی بودند که دو محقق بدون در نظر گرفتن زبان و زمان تا نوامبر 2020 به بررسی پرداختند و برای اطمینان از درستی و قطعی بودن آزمایش ها از سیستم ارزیابی GRADE استفاده کردند.

ده مطالعه کامل انجام گرفت که در این مطالعات 704 نفر شرکت کننده با میانگین سنی 42.7 با مجموع 844 ETT که 453 نفر از آن ها از جنس فلزی و 391 نفر آن ها فایبر پست استفاده کرده بودند، بررسی شدند. با اینکه این روش بدون جهت گیری و تعصب خاصی صورت گرفت اما باز هم قطعی بودن نتایج پایین اعلام شد. با این حال میزان مقاومت در برابر آسیب دیدگی فایبر پست دندان بیشتر از جنس های فلزی اعلام شد. شما می توانید متن این تحقیق را به صورت کامل از این سایت مطالعه کنید.

انعطاف پذیری بالا در فایبر پست دندان را به نقل از بیتوته بخوانید:

فایبر پست دندان، نه تنها بسیار مستحکم است، بلکه به طور همزمان دارای انعطاف پذیری بالایی نیز می باشد. البته انعطاف پذیری و کشسانی مطلوب برای پست های دندان، آن مقدار کشسانی است که هم اندازه کشسانی خود دندان ها است. این انعطاف پذیری از شکستگی ریشه دندان آسیب دیده نیز جلوگیری می کند و کشسانی در ناحیه ریشه را حفظ می کند.

آرچ کراون اتوماتیک

۱,۹۸۲,۸۴۶

روکش موقت آلومینیومی

۸۷۵,۴۶۰

فرز سرامیکی تریمر لثه

۳,۷۰۰,۰۰۰

زمان درمان با استفاده از فایبر پست دندانپزشکی

توجه کنید که میزان زمان لازم برای درمان هر شخص منحصر به فرد است اما به صورت میانگین در ادامه بررسی میکنیم. برای هر واحد ترمیم دندان از این روش دو جلسه لازم است که هر جلسه به طور تقریبی سی دقیقه زمان خواهد برد. اما در عوض فوری دندان شما بعد از جراحی شکل قابل قبول و مناسبی خواهد داشت. هزینه ی درمان برای هر نفر متفاوت است که پزشک با توجه به پروسه درمان قیمت را اعلام می کند.

جمع بندی

فایبر پست دندان روشی است برای ترمیم دندان هایی که بیشتر از نیمی از تاج خود را از دست داده اند. این روش به علت مزیت هایی که دارد محبوب بوده و توانسته میزان مقاومت جنس های فلزی را داشته باشد.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • منصور 26 شهریور 1403

    سلام
    من برای عصب کشی مراجعه کردم دکتر گفت باید عصب کشی و بعد برات پین بزارم بخاطر همین هزینه دندونت اینقدر میشه منم همون موقع پرداخت کردم وقتی که کار روی دندونم تمام شد گفت که علاوه بر پین من برات از فایبر پست هم استفاده کردم بهمین خاطر یه مبلغ باید اضافه تر بدی بازهم پرداخت کردم حالا متوجه نشدم پین گذاری و فایبر پست آیا با هم روی دندان کار گذاشته میشن؟

  • hooman.rahimi@gmail.com 23 مرداد 1403

    سلام به همه. مقاله خیلی کاربردی بود. سوالم اینه که فایبر پست‌ها توی مقایسه با پست‌های فلزی چقدر زمان نیاز دارن تا جاگذاری بشن؟ چون شنیدم که بعضی از این روش‌ها زمان بیشتری می‌بره و من به‌خاطر کارم نمی‌تونم وقت زیادی صرف کنم. اگه کسی تجربه‌ای داره لطفاً بگه.

  • الناز جعفری 23 مرداد 1403

    من همیشه نگران این بودم که بعد از درمان ریشه، دندونم ضعیف بشه. آیا استفاده از فایبر پست باعث میشه که دندان استحکام بیشتری پیدا کنه؟ و این که آیا این نوع پست‌ها روی زیبایی دندان هم تأثیری دارن؟

  • ehsan 23 مرداد 1403

    مرسی از اطلاعاتی که ارائه دادید. من دندونم شکسته و دکتر پیشنهاد داده از فایبر پست استفاده کنیم. سوالم اینه که آیا این روش به‌تنهایی کافیه یا ممکنه بعد از چند سال دوباره به ترمیم نیاز داشته باشم؟ و اینکه این پست‌ها در مقابل فشار و جویدن مقاوم هستن؟

  • نگار 23 مرداد 1403

    سلام و خسته نباشید. ممنون از مقاله جامع و مفیدی که درباره فایبر پست دندانپزشکی نوشتید. من شنیدم که فایبر پست‌ها نسبت به پست‌های فلزی بهترن. می‌خواستم بدونم که آیا این تفاوت توی طول عمر و مقاومت دندان هم تأثیر داره؟ یعنی اگه از فایبر پست استفاده کنم، دندانم بیشتر دوام میاره؟

  • محبوبه 14 مرداد 1403

    بعد از انجام فایبر پست امکانش هست که بدن و لثه ها قطعه کار شده تو لثه رو نپذیرن و پس بزننش؟ می ترسم بعد از انجام جراحی تازه دندون دچار عفونت بشه و چرک کنه و لثه ام متورم بشه تجربه این کار رو هم نه خودم داشتم تا حالا نه کسی از اقوام و آشنایان

  • سجاد 14 مرداد 1403

    سلام من درباره این روشی که شما گفتین با یه اسم دیگه تحت عنوان پین هم مطالبی شنیدم می خواستم بپرسم که آیا پین و پست دندان پزشکی یکی هستن یا نه صرفا یه سری شباهت هایی به هم دارند اگه امکانش هست بیشتر در این باره توضیح بدین

  • محمد کرمی 28 خرداد 1403

    مزایای استفاده از فایبر پست های دندانی در روش های ترمیمی چیست و چگونه از نظر استحکام، زیبایی و زیست سازگاری با پست های فلزی سنتی مقایسه می شود؟

  • سمانه ستوده 29 اردیبهشت 1403

    سلام وقت بخیر
    ببخشید عمر فایبر پست چقدر هستش ؟

  • Miquel 18 فروردین 1403

    Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed!

    Very useful information particularly the last part 🙂
    I care for such information a lot. I was seeking this
    certain information for a very long time. Thank
    you and good luck.

    my blog; vpn coupon code 2024

  • Clair 10 فروردین 1403

    It’s really very complicated in this active
    life to listen news on TV, thus I just use internet for that purpose, and get the latest news.

    my homepage ارتودنسی دندان با لیزر