عکس چند فایل در دندانپزشکی

فایل دندانپزشکی چیست؟

دندانت
23 مرداد 1401 / 9 دقیقه مطالعه

فایل دندانپزشکی چیست؟

فایل دندانپزشکی یکی از ابزاری است که برای درمان اندو استفاده می شود. کاربرد اصلی این وسیله، فرم دهی و خالی کردن کانال دندان است. به خالی کردن کانال دندان اندو و شخصی که این کار را انجام می دهد اندو دنتیست یا دندانپزشک اندو می گویند. برای دیدن محصولات و خرید فایل دندانپزشکی می توانید از صفحه اصلی سایت دندانت دیدن فرمایید.

همانطور که گفته شد از فایل ها برای درمان اندو استفاده می شود. اما خود فایل ها به دو دسته کلی اندو دستی و اندو روتاری تقسیم می شوند. در ادامه به بررسی اندو های استاندارد، نکاتی برای جلوگیری از شکستگی و اندازه آن ها می پردازیم.

عکس فایل دندانپزشکی از نمای نزدیک

در این بخش قصد داریم فایل های دندان پزشکی را از نظر استاندارد سازی ابزار (ISO) بررسی کنیم. فایل ها برای راحتی در استفاده و ارتباط بهتر دندانپزشک با دستیارش دارای کد های رنگی هستند و در سه طول مختلف 21 میلی متری، 25 میلی متری و 31 میلی متری موجود هستند. البته طول های بیشتر هم ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد اما برای دندان های خلفی یا عقبی دهان هستند که استفاده از اندازه های استاندارد برای درمان اندو این دندان ها مشکل ساز است.

 فایل های ISO از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. اندازه های کوچک این ابزار را می توان خم کرد. خم کردن این ابزار باعث می شود که دسترسی بهتری به ریشه هایی که دارای انحنای زیادی هستند، داشته باشید. شما میتوانید برای خرید تجهیزات پزشکی به سایت دندانت مراجعه کنید.

تعریف فایل دندانپزشکی به نقل از وب سایت dentaltix:

در دنیای ابزارهای ریشه، فایل‌های ریشه مورد استفاده برای عمل‌های کانال ریشه قرار دارد. با گذشت زمان، فناوری پیشرفت می کند و به تولید فایل های بهتری ادامه می دهد که برای درمان هر مورد بالینی با بیشترین دقت و راحتی طراحی شده اند.

بدون شک بزرگترین سوال دندانپزشکان در مورد این ابزارها این است که کدام سیستم فایل کاملتر است، اما واقعاً هیچ پاسخ کاملی برای این وجود ندارد.

بسته به مورد بالینی، باید از یک پرونده یا پرونده دیگر استفاده شود، با این حال، این نیز بستگی زیادی به متدولوژی اندودنتیست دارد، زیرا برخی از آنها محافظه کارتر از بقیه هستند. در واقع، بسیاری از متخصصان اندودنتیست فایل‌ها را جایگزین و ترکیب می‌کنند. با این حال، فایل‌های K در مقایسه با فایل‌های مکانیزه که در بخش‌های دیستال گران‌تر و شکننده‌تر هستند، رایج‌ترین و کاربردی‌ترین فایل‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: طول عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

عکس از نحوه استفاده از فایل دندانپزشکی

می توان این وسیله بر اساس ISO طبقه بندی کرد. البته همه فایل ها در این طبقه بندی ها قرار نمی گیرند. اما اگر خواستید که استاندارد ها رعایت شده باشد باید این موارد را در نظر بگیرید:

  1. کالیبر file از 10 تا 100 با افزایش پنج واحدی تا 60 و بعد از آن با افزایش 10 واحدی تا 100 شماره گذاری می شوند.
  2. لبه های برش که از نوک ابزار محاسبه می شوند و با قطر 0 یا D0 شروع می شوند و دقیقا 16 میلی متر تا ساقه افزایش می یابند و به قطر 16 یا D16 ختم می شوند. قطر D16 به میزان 0.32 میلی متر بزرگ تر از D0 است.
  3. زاویه نوک های این ابزار باید 15 ± 75 درجه باشد.

برای مطالعه ی دقیق تر وکسب اطلاعات بیشتر می توانید از این سایت استفاده کنید.

فایل روتاری 4 عددی

۷۲۰,۰۰۰

فایل روتاری 6 عددی

۶۹۵,۰۰۰

فایل روتاری 25 میل

۱,۰۷۴,۱۵۰

فایل در دندانپزشکی چیست؟

ما در بالا به کاربرد اصلی file در دندانپزشکی اشاره کردیم اما در ادامه به چند نکته ی مهم اشاره می کنیم که دانستن آن ها برای شما بد نیست.

موضوع مهمی است که بدانید از هر فایل باید چندبار استفاده شود؟ سازندگان پیشنهاد می کنند بعد از هر بار مصرف file استفاده شده را از بین ببرید. البته معمولا دندان پزشکان و دندان سازان به علت هزینه بر بودن از انجام این کار پرهیز می کنند.

اما همواره باید خطر شکستگی را در نظر بگیرید. نمی توان به صورت دقیق گفت که بعد از چند بار استفاده ممکن است این وسیله بشکند. اما برای جلوگیری و پیش بینی از شکستگی حتما نکات زیر را انجام در نظر داشته باشید.

  1. بررسی وضعیت کانال در حال درمان: در نظر داشته باشید که هر چه کانال انحنا بیشتری داشته باشد، میزان فشاری که وارد می شود نیز بیشتر است.
  2. مواد اولیه استفاده شده در ساخت این وسیله بسیار مهم است زیرا کیفیت آن را تعیین می کند. تولید کنندگان پیشنهاد می کنند حداکثر برای 8 کانال از یک فایل استفاده کنید.
  3. البته این را هم در نظر بگیرید که کانال ها می توان به سه دسته آسان، متوسط و سخت تقسیم بندی کرد. قطعا تعداد استفاده فایل برای هر کدام متفاوت است. پس بهتر است قبل از هر بار استفاده به دقت فایل ها را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: انواع تری قالب گیری

عکس چند فایل در دندانپزشکی

به طور کلی پیشنهاد می شود که هر زمان که احساس کردید file ممکن است بشکند، دیگر از آن استفاده نکنید. اما تصمیم نهایی بر عهده خود دندانپزشک خواهد بود.

اسم فایل‌های دندانپزشکی

همان‌طور که گفته شده برای درمان ریشه‌های دندان از انواع فایل دندانپزشکی استفاده می‌شود. مواردی که در ادامه معرفی می‌کنیم جزء فایل‌های پرکاربرد در دندانپزشکی محسوب می‌شوند.

  • فایل‌های نوع  K : جزء قدیمی‌ترین نوع فایل بوده و مانند مفتولی پیچ‌خورده با سطح مقطع مربع‌شکل هستند. مقاومت این نوع از فایل در برابر شکستن بسیار بالا است. مدل k-fiex file سطح مقطع بزرگ لوزی شکل داشته و بسیار بادوام و منعطف است. از این فایل برای جستجو کانال ریشه و نظافت آن استفاده می‌کنند. مدل دیگر fiex R file است که زاویه نوک برش آن کمتر بوده و در داخل کانال ریشه به‌صورت متمرکز قرار می‌گیرد.
  • فایل‌های نوع H: سطح مقطع این مدل از فایل تقارنی نداشته و جنس آنها غالباً از مفتول تراش‌خورده استیل، نیکل یا تیتانیوم است. لبه تیز فایل H بسیار برنده و تیز است و در جریان کار احتمال شکستن دارد. از این فایل بهتر است برای قسمت پایین کانال ریشه استفاده نکرد.
  • فایل‌های نوع C: از این فایل سخت معمولاً برای کانال‌های باریک، کلسیفیه شده و منحنی شکل استفاده می‌کنند.
  • فایل‌های نوع D: از جمله فایل‌های روتاری انتخابی محسوب شده و به‌منظور حذف مواد پرکننده در قسمت‌هایی از عاج دندان استفاده می‌شوند.
  • فایل‌های self-adjusting files: به فایل‌های خود تنظیم‌کننده معروف بوده و در هندپیس چرخشی مورداستفاده قرار می‌گیرند. سطح مقطع سه‌بعدی داشته و متناسب با شکل کانال ریشه هستند. برای شستشو، ضدعفونی و پرکردن بهتر کانال از آنها استفاده می‌شود.
  • فایل barbed broach: از این مدل فایل به‌منظور بیرون آوردن بافت پالپ یا عصب‌کشی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش چیدن ست دندانپزشکی

پست FRC را به نقل از مهراز کارت بشناسید:

اکثردندانپزشکان درمان پست فلزی را به طور رایج در مطب های دندانپزشکی انجام می دهند. با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات دندانپزشکی Post هایی به بازار عرضه شده اند که ساختار فلزی نداشته و به نام پست FRC شناخته می شوند.
پست FRC Fiber Reinforced Composite بصورت پیش ساخته Prefabrc بوده و از نظر ساختاری سه نوع هستند:
۱- پست های کربنی Post-C
۲- پست های کوارتزی
۳- پست های فایبر گلاس Fiber –Glass

رنگ‌بندی فایل‌های دندانپزشکی

یکی از مهمترین مشخصه که برای تشخیص انواع فایل دندانپزشکی و تمایز آنها از یکدیگر مورد توجه دندانپزشکان قرار می‌گیرد، رنگ آنها است. درواقع می‌توان گفت که سایز فایل‌ها به واسطه رنگی که دارند مشخص شده و در طول درمان استفاده می‌شوند. اندازه سایز نیز به روی قسمت رنگی فایل نوشته شده و این شماره‌گذاری بر اساس ضخامت نوک فایل‌ها است. به عنوان مثال به روی فایلی که در قسمت دسته آن عدد 20 نوشته شده یعنی نوک آن ضخامتی برابر با 0.2 میلی‌متر دارد. سه شماره اول یعنی شماره‌های 6، 8 و 10 که جزء نازک‌ترین فایل‌ها محسوب می‌شوند به رنگ‌های متنوع رنگ‌بندی شده و فایل‌هایی که سایز 15 به بالا دارند، رنگ آن‌ها به صورت دوره‌ای تکرار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اسم ژل بی حسی دندان

K فایل فلکسی طول 25

۴۳۵,۰۰۰

C فایل طول 25

۱۹۵,۰۰۰

جای فایل اندوباکس

۲,۵۸۸,۲۵۰

کلام آخر

ما در این مقاله صحبت کردیم که فایل دندانپزشکی چیست؟ گفتیم که این وسیله برای درمان اندو استفاده می شود و برای خالی کردن دندان و فرم دهی به آن کاربرد دارد که در انواع مختلفی وجود دارد. در ادامه به بررسی اندازه های استاندارد این وسیله پرداختیم و نکاتی جهت جلوگیری از شکستن آن بیان کردیم. توجه داشته باشید که هر کدام از این ابزار برای دندان ها و کانال های خاصی استفاده می شود.

5 / 2.5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

2.5 / 5. 2

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • کیانا 23 مرداد 1403

    سلام به همگی. ممنون از اینکه این اطلاعات رو به اشتراک گذاشتید. من همیشه از درمان ریشه می‌ترسیدم و فایل دندانپزشکی برام یه جورایی نگران‌کننده به نظر میاد. آیا استفاده از این فایل‌ها می‌تونه خطرناک باشه؟ مثلا اگر فایل توی دندان گیر کنه چی میشه؟ اگر کسی تجربه‌ای داره خوشحال میشم به اشتراک بذاره.

  • بهار مهر 23 مرداد 1403

    سلام. مقاله‌تون خیلی مفید بود. سوالی که برام پیش اومده اینه که آیا فایل‌های دندانپزشکی فقط برای درمان ریشه استفاده میشن یا توی ترمیم‌های دیگه هم کاربرد دارن؟ و اینکه دندانپزشک چطور تشخیص میده که از چه نوع فایلی استفاده کنه؟ چون دیدم که این فایل‌ها انواع مختلفی دارن.

  • samyar.r 23 مرداد 1403

    خیلی ممنون از اطلاعاتی که ارائه دادید. من همیشه وقتی اسم فایل دندانپزشکی میاد، فکر می‌کنم که ممکنه برای دندان آسیب‌زا باشه. آیا این ابزارها ممکنه به دندان آسیب برسونن یا اینکه فقط برای تمیز کردن کانال‌های ریشه استفاده میشن؟ اگر کسی اطلاعات بیشتری داره، لطفاً به اشتراک بذاره.

  • arzu.nik@gmail.com 23 مرداد 1403

    سلام و خسته نباشید. مقاله‌تون درباره فایل دندانپزشکی خیلی برام جالب بود. همیشه فکر می‌کردم که فایل دندانپزشکی فقط برای خالی کردن دندان استفاده میشه، اما حالا متوجه شدم که کاربردهای دیگه‌ای هم داره. سوالم اینه که آیا استفاده از این فایل‌ها می‌تونه روی درد بعد از درمان ریشه تأثیر بذاره؟ یعنی اگر فایل مناسبی استفاده نشه، ممکنه درد بیشتری داشته باشم؟

  • امیرهمایون 14 مرداد 1403

    این فایل ها بیشتر ساخت کدوم کشور ها هستند؟ ما تو ایران هم می تونیم از این فایل های دندانپزشکی تولید کنیم؟ من رشته مهندسی پزشکی درس می خونم و خب یه کسی از آشناها که خودش هم آدم موفقیه بهم توصیه کرد که برم توی بازار کار تجهیزات دندانپزشکی می خوایم یکم بیشتر درباره این فایل ها و قیمت و سودشون بدونم

  • علیرضا 14 مرداد 1403

    ببخشید اگه احیانا وسط کار حالا یا دندانپزشک ناشی باشه یا اینکه مریض تکون بخوره این فایل بشکنه چی میشه؟ برای درآوردنش حتما باید جراحی کنیم؟ من می خوام بدونم که ریسک انجام شدن کارهایی که نیاز به استفاده از فایل دندانپزشکی داره چقدره حدودا می ترسم یکم رو راست بگم

  • سینا محرمی 28 خرداد 1403

    انواع مختلف فایل‌های دندانی مورد استفاده در روش‌های ریشه چیست و طراحی و مواد آنها چه تأثیری بر اثربخشی آن‌ها در تمیز کردن و شکل‌دهی کانال‌های ریشه دارد؟

  • محمد محمودی 29 اردیبهشت 1403

    سلام
    این فایل های دندان پزشکی برای از بین بردن عصب دندان به کار میرود ؟