عکس نزدیک از فرز توربین دندانپزشکی

فرز توربین دندانپزشکی چیست؟

دندانت
15 دی 1401 / 9 دقیقه مطالعه

فرز توربین دندانپزشکی چیست؟

برای دندانپزشکان، هندپیس دندانی یکی از پرکاربردترین تجهیزات دندانپزشکی است. فرز مورد نیاز برای دریل هندپیس دندانی نیز ابزار مصرفی رایجی است که دندانپزشکان در کارهای روزانه خود از آن استفاده می کنند. انواع مختلفی از فرزهای دندانی در بازار وجود دارد و هر کدام مزایای خاصی دارند.

قبل از خواندن ادامه مطلب پیشنهاد می کنیم ابتدا فرز دندانپزشکی چیست؟ را برای درک بهتر این مقاله نیز مطالعه کنید

فرز دندانپزشکی چه کاربیدی باشد و چه الماسی، از سه قسمت اصلی ساخته می‌شود: سر، گردن و ساقه. قسمت سر از تیغه‌ها یا شن تشکیل شده است و برای برش یا ساییدن مواد مورد نظر استفاده می‌شود. این قسمت می‌تواند از هر چیزی از طلا گرفته تا الماس ساخته شود که هر کدام هدف خاصی دارند. در این مقاله در خصوص فرز توربین دندانپزشکی صحبت خواهیم کرد که عمدتاً دارای سر الماسی هستند و به همین دلیل به آن‌ها فرز الماسه هم گفته می‌شود.

فرزهایی که بر روی هندپیس توربین نصب می‌شوند، به دلیل سرعت چرخش بالاتر، باید مقاومت بالاتری داشته باشند و به همین جهت معمولاً از فرز الماسه بر روی این هندپیس استفاده می‌شود، از این جهت به این فرزها، فرز توربین هم می‌گویند. این فرزها در شکل های مختلف با اسامی متفاوت وجود دارند و هر یک از آن ها بسته به شکل و نوع، کاربرد خاص خود را دارند.

فرزهای الماسی از بدنه فولادی ضد زنگ ساخته شده اند که با پودر الماس پیوند خورده است و در اندازه های مختلف موجود است. شکل کناره سر فرز و اندازه شن بر روی سطح ساینده آن تعیین می‌کند که فرز توربین دندانپزشکی در چه جایی قابل استفاده است. فرزهای الماسی می‌توانند بافت های سخت (مانند مینای دندان) و استخوان را خرد کنند.

همچنین به دلیل اینکه فرز توربین از سخت‌ترین ماده روی زمین ساخته شده‌ است، می‌توان از آن برای برش دادن مواد سخت‌تری که برای سایر فرزها مشکل است، مانند زیرکونیا و دی سیلیکات استفاده کرد. از فرزهای الماسی دندانپزشکی اغلب برای برش زیرکونیا یا صیقل دادن چینی هنگام شکل دادن و قرار دادن ونیر یا روکش‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از این فرز برای تراشیدن ساختارهای دندان نیز استفاده کرد.

فرزهای توربین در صورت استفاده صحیح، نسبت به فرز کارباید طول عمر بیشتری دارند. به دلیل تفاوتی که در نحوه بریدن ذرات برنده به جای تیغه های فرز کارباید وجود دارد، فرزهای الماسی برای برداشت اجسام شکننده مثل مینا و سرامیک بهتر عمل می‌کنند. در حالی که فرزهای تیغه دار کارباید در تراشیدن اجسام و مواد کشسان‌تر مثل عاج مؤثرتر هستند.

فرزهای الماسی توربین، با توجه به اهداف دندانپزشک، از درجات زبری خیلی نرم (۳۸ تا ۴۴ میکرومتر) تا بسیار زبر (۱۲۵ تا ۱۵۰ میکرومتر) قابل استفاده هستند و به خاطر عمر طولانی و کارایی مناسبشان، در اندازه و شکل‌های بسیار متنوع مورد استفاده دندانپزشکان قرار گرفته‌اند. شما میتوانید برای خريد تجهيزات مصرفی دندانپزشكي از سایت دندانت بازدید کنید.

معرفی فرز توربین دندانپزشکی

همان‌طور که گفته شد این دسته از فرزهای دندانپزشکی بر روی هندپیس توربین High Speed قرار می‌گیرند. انتهای بدنه فرز توربین، صاف و بدون هیچ زبانه یا فرورفتگی هست. سر فرزهای توربین از چسباندن ذرات ریز زاویه دار و نوک تیز که از جنس یک ماده بسیار سخت (معمولاً الماس) است ساخته می‌شوند.

اسم انواع فرز دندانپزشکی

الماس دارای سختی بالا و خواص فیزیکی و شیمیایی عالی است. فرز الماسه زاویه‌ای تیز و مشخص دارد که با چسباندن یا آبکاری ذرات پودر الماس و با توجه به جهت محور مرکزی فرز که از جنس فولاد ضد زنگ است، ساخته می‌شود.

هر چه ضخامت آبکاری پودر الماس بر روی سر فرز بیشتر باشد، کارایی، دوام و ظرافت عملکرد آن نیز بیشتر است.

بیشتر بخوانید: فرز دندانپزشکی چیست؟

فواید و معایب استفاده از فرز توربین دندانپزشکی

فرز توربین دندانپزشکی منجر به برش های تمیزتر و پرداخت بهتر می‌شود. برش کارآمدتر به معنی اتلاف کمتر وقت بیمار است که می‌تواند رضایت بیمار را بهبود بخشد.

سر فرز الماسه برای ارائه عملکرد عالی و مقاومت در برابر سایش، سوراخ‌زدایی، مغناطیس‌زدایی، گرد و خالص‌سازی شده‌اند.

فرزهای الماسی برش سریع‌تر و نرم تری را امکان‌پذیر می‌کنند و زمانی که برش به دقت بسیار بالایی نیاز دارد همواره به کار می‌آیند. فرزهای الماسی که ذرات ریزتری دارند می‌توانند جلا بیشتری ایجاد کنند و بنابراین برای کارهای دقیق مناسب تر هستند.

هنگام خرید فرز دندانی الماسی، به یاد داشته باشید که الماس های طبیعی بیشتر از نمونه های مصنوعی خود دوام خواهند داشت و طبیعتاً قیمت بالاتری نیز دارند.

یکی از ایرادات فرزهای الماسی این است که برای شکل دادن به موادی مانند فلزات ایده آل نیستند؛ زیرا مستعد کدر شدن و گرم شدن بیش از حد هستند.

بیشتر بخوانید: انواع گوتا پرکا

انواع فرز توربین دندانپزشکی

فرز توربین دندانپزشکی را از لحاظ مختلف می‌توان تقسیم بندی نمود. تقسیم بندی اولی از نظر طول فرز است که به دو دسته کوتاه و بلند تقسیم می‌شوند و تقسیم بندی بعدی براساس سایز سر کروی شکل فرز است که به عبارتی قسمت بُرنده آن هست که 15 الی 18 سایز گوناگون (براساس نوع برند) را در برمی‌گیرد.

همچنین فرز توربین از نظر زبری نیز به چند دسته تقسیم می‌شود که هر دسته با یک رنگ در دور گردن فرز مشخص می‌شود. این گروه ها از زبری بیشتر به کمتر شامل: دور سیاه، دور سبز، دور آبی، دور قرمز و دور زرد هستند.

انواع فرز توربین دندانپزشکی

از فرزهای دور سبز یا دور آبی به طور رایج برای تراش معمول دندان‌ها استفاده می‌شود و فرزهای دور زرد برای پرداخت ترمیم های کامپوزیتی به کار می روند. فرزهای دور قرمز گاهی اوقات در تراش های پروتزی کاربرد دارند.

سطح ساینده فرز توربین با توجه به رنگ نوار روی گردن فرز:

  • فوق درشت (سیاه)
  • درشت (سبز)
  • متوسط ​ (هیچکدام یا آبی)
  • خوب (قرمز)
  • فوق العاده ظریف (زرد)
  • فوق العاده زیبا (سفید)

از لحاظ دفعات مصرف نیز فرزهای الماسه را به دو گروه جداگانه تقسیم می‌شود: یکبار مصرف و چندمنظوره.

فرز یکبار مصرف توربین به دندانپزشک این امکان را می‌دهد که برای هر بیمار جدید یک فرز استریل و تیز داشته باشد. اما از طرف دیگر فرز چندمنظوره، فرز بادوام تری است که طبیعتاً گزینه مقرون به صرفه تری نیز است؛ زیرا پس از استفاده دندانپزشک می‌تواند فرز را استریل کند. مزیت دیگر این است که این فرزها برای ماندگاری طولانی ساخته شده اند و شما را قادر می‌سازد که کل یک عمل را تنها با یک فرز پشت سر بگذارید، در حالی که با فرزهای یکبار مصرف ممکن است مجبور شوید برای اتمام یک کار از بیش از یک فرز استفاده کنید.

شما در این مقاله با انواع فرز توربین دندانپزشکی آشنا شدید، برای آشنایی بیشتر با تنوع فرز های دندانپزشکی پیشنهاد می کنیم مقاله انواع فرز دندانپزشکی را مطالعه کنید.

همچنین فرز توربین دندانپزشکی از نظر شکل سر فرز هم به چندین دسته تقسیم می‌شوند.

میکروموتور دندانپزشکی (اینسترومنت) را به نقل از هوگر بشناسید:

میکروموتور یکی از تجهیزات دندانپزشکی حیاتی برای انجام عملیات‌های تراش و برش دقیق بر روی دندان‌ها و ساختار دهانی است. این ابزار از انرژی الکتریکی برای ایجاد ارتعاش‌های با سرعت و دور پایین استفاده می‌کند. میکروموتور با داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد به دندانپزشکان امکان انجام عملیات‌های پیچیده و دقیق در زمینه‌هایی از جمله ترمیم، تعویض و جراحی‌های دندانی را می‌دهد.

اسم انواع فرز دندانپزشکی

  • فرز توپ فوتبالی: فرزهای الماسی که در این دسته قرار می‌گیرند، اغلب برای برش مواد سرامیکی و پرداخت استفاده می‌شوند. این فرزها گرد هستند که معمولاً برای آماده سازی نواحی پالاتیال و کاهش اکلوزال استفاده می‌شوند. از این فرزهای الماسی برای آماده سازی حفره و همچنین آماده سازی تاج و بریج نیز استفاده می‌شود.
  • فرز بینی پشه‌ای، سوزنی، درخت کریسمس یا اینترپرگزیمال: انتهای نوک تیز روی این فرز امکان برش ظریف را فراهم می‌کند. این فرز قابل استفاده بر روی سطوح باکال و لینگوال است. فرزهای سوزنی معمولاً برای کاهش اکلوزال، آماده سازی حفره و همچنین آماده سازی تاج و پل استفاده می‌شوند.
  • فرز گرد و گلابی شکل: فرزهای الماسی گرد و گلابی شکل در اندازه های مختلف وجود دارند و سر آن‌ها دارای شکلی گرد است که می‌تواند گوشه های تیز را از بین ببرد. این فرزها برای ورود آسان اولیه طراحی شده‌اند. استفاده از فرز توربین گرد با سرعت کمتر تنها مقدار حداقلی از بافت سخت دندانی را از بین می برد و در عین حال به طور مؤثرتر نواحی نرم‌تر پوسیدگی را جدا می‌کند.
  • فرز‌های مخروطی انتهای صاف، مخروطی انتهای گرد و مخروطی اصلاح شده: از فرزهای الماس مخروطی با انتهای مسطح و دیوارهای واگرا می‌توان برای آماده‌سازی‌های پیش از روکش فراهم کند. فرزهای دندانی مخروطی انتهای صاف معمولاً برای آماده سازی تاج و بریج استفاده می‌شود. فرزهای الماسی مخروطی با انتهای گرد برای تهیه تاج سرامیکی و طلایی معمولی مفید هستند.
  • فرزهای استوانه‌ای مورب اصلاح شده، انتها گرد، استوانه اریب: اضلاع مستقیم این فرزها آنها را به یک جایگزین مناسب برای فایل تبدیل می‌کند، به خصوص در هنگام برداشتن مقادیر زیادی مواد.
  • فرزهای چرخی و سه چرخ: این فرزهای الماسی دارای برش در امتداد لبه بیرونی و همچنین سطح بالایی خود هستند. این فرز توربین دندانپزشکی کاملاً برای برش در عمق مناسب است. فرز سه چرخ نیز برای آماده سازی دندان پیش از کارگذاری ونییر مناسب است.
5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • احمد موسوی 5 تیر 1403

    کاربردها و مزایای خاص استفاده از فرز توربین دندانپزشکی چیست و طراحی آن چگونه به کارایی و دقت رویه های دندانپزشکی کمک می کند؟

  • رزیتا وفایی 3 خرداد 1403

    فرز توربین دندانپزشکی یکبار مصرف را از کجا میتونم تهیه کنم ؟