قلم دندان چیست؟

قلم دندان چیست؟

دندانت
7 مهر 1402 / 9 دقیقه مطالعه

قلم دندان چیست؟

داشتن دندان‌هایی سفید رنگ نه تنها لبخند را زیباتر می‌کند بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس افراد نیز می‌شود. همگی ما خوب می دانیم که حتی با رعایت تمامی موارد بهداشت دهان و دندان، ممکن است دندان‌های ما در طول زمان به دلیل تجمع پلاک زرد شوند.

 بنابراین جای تعجب نیست که در دنیای امروز فراتر از استفاده از خمیردندان‌ها، محصولات سفید کننده زیادی وجود دارند. یکی از این محصولات قلم دندان یا لاک سفید کننده دندان است که می تواند به روتین بهداشت دهان و دندان افراد اضافه شده و  درخشندگی و سفیدی دندان‌ها را تضمین کند.

ما در این مطلب از دندانت، فروشگاه تجهیزات دندانپزشکی، در مورد قلم دندان، نحوه استفاده و اثربخشی آن بحث خواهیم کرد. در واقع در این راهنما جزئیات بیشتری از قلم دندان از جمله مزایا و معایب آن را شرح داده‌ایم تا دقیقا بدانید که چه انتظاراتی باید از قلم سفید کننده دندان داشته باشید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها ما را همراهی کنید.

قلم سفید کننده دندان چیست؟

با گسترش دانش داندانپزشکی، سفید کردن دندان‌ها مانند سایر روش‌های زیباسازی این حوزه مانند ایمپلنت و ارتودنسی به استاندارهای زیباشناسی دندان‌ها کمک می‌کنند. یکی از روش‌های محبوب در صنعت سفید کردن دندان، استفاده از  قلم سفید کننده دندان است.

در واقع قلم دندان که با نام لاک سفید کننده دندان نیز شناخته می‌شود محصولی است که از یک سر برس مانند بوده و در ساختار خود مخزنی محتوی ماده سفید کننده دارد. قلم دندان یا لاک‌های سفید کننده دندان حاوی پراکسید هیدروژن یا کرباماید پراکساید با درصد بسیار کم بوده که برای بیش‌تر دندان‌ها بی‌خطر هستند. به طور معمول برای تهیه این محصول نیازی به نسخه درمانی دندانپزشک ندارید.

 از دیگر ویژ‌گی‌های جالب لاک‌های سفید کننده می‌توان به ظاهر کوچک آن‌ها اشاره کرد که به حدی ظریف و سبک طراحی شده‌‌اند که می‌توانید به راحتی آن را در جیب خود حمل کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه چسب روکش دندان را در بیاوریم؟

مزایای قلم سفید کننده دندان چیست؟

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم حتی در صورت رعایت تمامی نکات بهداشت دهان و دندان، به مرور زمان به دلیل مصرف غذاها و نوشیدنی‌های گوناگون، افزایش سن، مصرف داروها، سیگار کشیدن و حتی ارتودنسی و... دندان‌ها تغییر رنگ داده و زرد می‌شوند. یکی از روش‌های سفید کردن دندان‌های تغییر رنگ داده، استفاده از قلم دندان (Teeth whitening pen) است. شما میتوانید برای خريد تجهيزات و لوازم ارتودنسی به سایت دندانت مراجعه کنید.

پراکسید هیدروژن و کرباماید پراکساید موجود در مخزن قلم دندان دارای خاصیت سفید کنندگی بوده که از مینای دندان رد شده، به عاج دندان رسیده و در نهایت با تجزیه به اکسیژن می‌تواند رنگ زرد عاج دندان را سفید کند.

در زیر مزایا و ویژگی‌های استفاده از قلم سفید کننده دندان را به صورت موردی بیان کرده‌ایم:

  1. مقرون‌به‌صرفه بودن نسبت به سایر روش‌های سفیدکردن دندان نظیر کامپوزیت و لمینیت
  2. استفاده آسان و خانگی
  3. حمل‌ راحت با توجه به کوچک بودن محصول
  4. قابلیت استفاده برای تمامی دندان‌ها

توصیه شده برای به دست آوردن نتیجه، از قلم سفید کننده دندان روزی 2 بار به مدت 14 روز پیاپی استفاده شود.

معایب سفید کننده دندان چیست؟

هر محصولی در کنار مزایای خود، معایبی نیز دارد. برای مثال حتی اگر از مسواک هم بیش از اندازه استفاده شود، ممکن است با ایجاد خراش روی مینای دندان باعث پوسیدگی شود.

قلم دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر چند که استفاده از این محصول به صورت کوتاه مدت (نهایتا 14 روز) است اما در همین مدت زمان کوتاه هم ممکن است آسیب‌هایی به دندان وارد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله قلم کامپوزیت دندانپزشکی چیست؟ را مطالعه کنید.

معایب سفید کننده دندان چیست؟

در این بین باید متقاضیان استفاده از این محصول را نسبت به معایب آن آگاه کرد تا با دید روشن‌تر و با سنجیدن تمامی جوانب از این روش برای سفید کردن دندان‌های خود استفاده کنند. از جمله معایب این سفید کننده می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1.    آسیب رساندن به مینای دندان:

با توجه به اینکه قلم دندان یا همان لاک سفید کننده ترکیبی از  مواد شیمیایی گوناگون با مواد افزودنی مختلف از جمله کارباپول، هیدروکسید سدیم و مواد طعم دهنده و... است؛ در صورت استفاده از برندهای نامعتبر یا استفاده غیر اصولی، احتمال آسیب به مینای دندان را در پی دارد.

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (American Dental Association) مکانیسم عمل ماده سفید کننده کاربامید پراکساید به صورت زیر است:

این ماده شیمیایی به اکسید هیدروژن و اوره تجزیه شده و در همین مرحله است که این مواد با نفوذ به عاج دندان باعث سفید یا بلیچینگ دندان می‌شوند. در صورتی که مینای دندان در معرض دوز زیادی از مواد سفید کننده قرار بگیرد به طور قطع آسیب می‌بیند.

همان‌طور که گفته شد این عارضه بیشتر زمانی دیده می شود که از  این سفید کننده به طور مکرر استفاده شود. بنابراین، در صورت تمایل به استفاده از این محصولات، باید به ندرت مثلا هر سه ماه تا شش ماه یکبار فرآیند سفید سازی دندان‌ها با آن را پیش ببرید.

2.     حساسیت دندان‌ها:

گاهی اوقات، ممکن است به دلیل قرار گیری مستقیم مینا و عاج دندان با دوز بالای پراکسید هیدروژن، عصب دندان تحریک شده و منجر به حساسیت دندان‌ها شود.

اما در بیش‌تر مواقع به دلیل دوز پایین پراکسید هیدروژون یا کاربامید پرکساید موجود در ماده سفید کننده، این نوع حساسیت خفیف و موقتی خواهد بود. اما در صورتی که حساسیت دندان‌ها غیر قابل تحمل باشد، با دندانپزشک خود در این رابطه صحبت کنید.

3.     تحریک لثه:

تحریک شدن لثه‌ها از دیگر مشکلات رایج هنگام استفاده از این سفید کننده‌هاست. به خصوص اگر از آنها به صورت غیر اصولی و طولانی مدت استفاده شود یا به جای استفاده از برندهای مرغوب و تایید شده سراغ برندهای نامعتبر بروید.

در بسیاری از موارد این تحریک شدن در واقع همان سوختگی شیمیایی است که بعد از 24 ساعت یا نهایت چند روز به صورت خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند.

هنگامی که سوختگی شیمیایی رخ می دهد، لثه به صورت خفیف درد و سوزش داشته، سفید شده و در نهایت پوسته پوسته می‌شود. در صورتی که این حساسیت و سوختگی لثه برایتان بسیار آزار دهنده باشد توصیه می‌کنیم دهان خود را به صورت روزانه با آب نمک گرم یا ولرم شست ‌و شو دهید.

4.   نتایج کوتاه مدت:

معمولا اثرات سفید کردن دندان‌ها با استفاده از قلم دندان دائمی نیستند و بعد از چند ماه از بین رفته و نهایتا 6 ماه ماندگار خواهند بود.

نکات مهم سفید کردن دندان را به نقل از دکتر خدیوی بخوانید:

یکی از نکاتی که قبل از سفید کردن دندان باید به آن توجه داشته باشید این است که این روش صرفا بر روی مینای دندان‌ها تأثیر می‌گذارد و ترمیم‌های دندانی با این روش، سفید نمی‌شوند. پس اگر در دهان خود دندان‌های ترمیمی مانند پرشدگی، لمینت و یا روکش‌ دارید، باید بدانید که بلیچینگ بر روی آن‌ها هیچ تأثیر نمی‌گذارد. در چنین حالتی سفید کردن دندان ها باعث می‌شود که دندان‌های ترمیمی تیره‌تر از دندان‌های دیگر به نظر آمده و هنگام صحبت کردن و یا لبخند زدن، کاملا مشخص و واضح شوند.

نحوه استفاده از قلم سفید کننده دندان

از آنجایی که استفاده از قلم دندان بسیار راحت است در طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همان‌طور که گفته شد تنها با چند روز استفاده می‌توانید لذتِ دندان‌هایی سفید و لبخندی زیباتر را تجربه کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، پیچاندن قلم و بعد برس کشیدن آن روی دندان‌ها است. نحوه استفاده صحیح از قلم دندان به صورت زیر است:

  1. پیچ قلم را بپیچانید. هنگامی که پیچِ قلم را به اندازه کافی پیچاندید، خواهید دید که برس قلم به ماده سفید کننده آغشته شده است. در این مرحله باید برس حاوی ماده سفید کننده را روی دندان‌های خود بکشید.
  2. ماده یا ژل سفید کننده را فورا نشویید بلکه اجازه دهید به مدت یک ربع تا بیست دقیقه روی دندان‌های شما باقی بماند. گفتنی است که در این بازه زمانی از خوردن، آشامیدن و استعمال دخانیات خودداری کنید.
  3. بعد از گذشت مدت زمان گفته شده دندان‌های خود را بشوئید. توجه داشته باشید. از بلعیدن ماده ضدعفونی کننده حتی به صورت اتفاقی خودداری کنید.
  4. بعد از شستشوی دندان‌های خود به مدت ۲ ساعت از مصرف هر گونه نوشیدنی یا خوراکی رنگ‌دار مانند چای و همچنین استفاده از دخانیات مانند سیگار و قلیان خودداری کنید.
  5. به مدت (حداکثر) 2 هفته روزی یک الی دو بار این فرآیند را تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: کاربرد اوژنول در دندانپزشکی

نتیجه‌گیری

قلم دندان یا قلم سفید کننده دندان یکی از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌های سفید کردن دندان‌هاست. از جمله دلایل محبوبیت این روش نسبت به سایر روش‌ها همچون لمینیت یا کامپوزیت، امکان انجام دادن آن بدون خدمات کلینیکی، کم‌هزینه بودن و خانگی بودن آن است. در صورتی که به قلم های دندانپزشکی علاقه مند هستید می توانید مقاله قلم دایکال دندانپزشکی چیست را نیز مطالعه کنید

دستورالعمل های لاک‌های سفید کننده دندان ممکن است از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت باشد اما در اکثر موارد، ژل سفید کننده باید به مدت چندین دقیقه یا بیشتر روی دندان‌های شما بماند. هر چند که استفاده از قلم های سفید کننده دندان بسیار راحت بوده و با نتایج سریعی نیز همراه است اما نتایج به جنس وراثتی دندان‌ها و میزان زرد بودن آن‌ها بستگی دارد.

توجه این روش برا‌ی افرادی توصیه می‌شود که دندان‌ها و لثه‌های سالم دارند، پس بدیهی است که مناسب همه افراد نیست.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • جواد صابری 25 خرداد 1403

    طراحی و نوع قلم دندان چه تاثیری بر اثربخشی آن در حفظ بهداشت دهان و دندان دارد و چه عواملی را باید در انتخاب قلم دندان مناسب برای نیازهای فردی در نظر گرفت؟

  • هادی کریم پور 27 اردیبهشت 1403

    قلم دندان به مینای دندان آسیب وارد می‌کنه ؟ و ممکنه باعث پوسیدگی بشه ؟