قلم کامپوزیت دندانپزشکی چیست؟

قلم کامپوزیت چیست؟

دندانت
22 شهریور 1401 / 7 دقیقه مطالعه

قلم کامپوزیت چیست؟

قلم‌های مخصوصی برای دندانپزشکان ترمیمی ساخته شده است تا از آن برای ترمیم دندان‌های شکسته استفاده کنند. البته کاربرد استفاده از قلم کامپوزیت بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنید. قلم‌های کامپوزیت دو طرفه کاربردهای زیادی دارند. بسته به نوع عمل (زیبایی یا جراحی) از این قلم به صورت متفاوتی استفاده می‌شود. در زیر سعی می‌کنیم علاوه بر بررسی استفاده و کاربردهای مختلف قلم‌های کامپوزیت، راهنمای خرید خوبی نیز از قلم کامپوزیت بنویسیم. درصورتی که قصد بررسی قیمت و خرید قلم کامپوزیت دندانپزشکی دارید می توانید از محصولات دندانت استفاده کنید.

عکس از چندین قلم کامپوزیت دندانپزشکی

قلم کامپوزیت در دندانپزشکی چیست؟

کامپوزیت دندان نوعی روکش است که سطح دندان را با مواد رزینی می‌پوشاند. این ماده برای پر کردن حفره‌ها و ترمیم شکستگی‌ها و سایر آسیب‌های خارجی دندان استفاده می‌شود. یکی از ابزارهای پرکاربرد مرتبط با فرآیند کامپوزیت دندان، قلم کامپوزیت است. این قلم اغلب به صورت دو طرفه فروخته می‌شود و در فرآیندهای کامپوزیت دندانپزشکی کاربرد فراوانی دارد. هنگامی که دندانپزشکان از مواد کامپوزیت برای ایجاد روکش روی سطوح دندان یا پر کردن حفره‌ها استفاده می‌کنند، از قلم‌های کامپوزیت برای صیقل دادن سطوح استفاده می‌کنند. به تعبیری از این ابزار برای صیقل دادن و صاف کردن سطح مواد پرکننده یا روکش دندان از جمله کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود. شما میتوانید برای خرید دستگاه دندانپزشکی به سایت دندانت مراجعه کنید.

کامپوزیت بیوتیفیل 2 فلو اینجکتبل ایکس 2.2 گرمی

۱,۱۹۰,۰۰۰

کامپوزیت اسمارت تک عددی

۷۲۰,۰۰۰

کامپوزیت لایت کیور نانو هیبرید نانوفیل تک عددی

۱,۴۸۰,۰۰۰

کاربرد قلم کامپوزیت

برای قرار دادن کامپوزیت‌های دندانی در محل مورد نظر از قلم یا براش‌های کامپوزیت استفاده می­شود. این قلم‌ها اغلب از فلز (مانند آلیاژهای فولادی) ساخته می‌شوند و با لایه‌ای حاوی اکسید تیتانیوم پاشیده می‌شوند. این لایه باعث می‌شود که پرکننده به طور یکنواخت روی سطح دندان توزیع شود. قلم‌های بی‌کیفیت دقت ترمیم‌های دندانی را زیر سوال می‌برند و در نتیجه نیاز به ترمیم و زمان و هزینه اضافی دارند. بنابراین دندانپزشکان سعی می‌کنند در کلینیک خود از بهترین قلم‌های کامپوزیت موجود در بازار استفاده کنند.

عکس فردی در دندانپزشکی در حال درمان

طراحی قلم کامپوزیت

سر باریک (یا منحنی) قلم برای تسهیل کار و استفاده از کامپوزیت طراحی شده است. یک سر قلم پهن به عنوان پخش‌کننده استفاده می‌شود. هنگام کار با کامپوزیت، می‌توان از سر پهن برای پخش کامپوزیت روی سطح دندان استفاده کرد تا سرعت کار افزایش یابد. بیشتر قلم‌ها دارای یک خمیدگی کوچک هستند. این خمیدگی به فشرده‌سازی کامپوزیت کمک می‌کند، زیرا دندانپزشک آن را روی دندان پخش می‌کند. فشار قلم به اندازه‌ای نیست که به عصب دندان آسیب برساند یا توسط بیمار احساس شود. با این حال، این کار چسبیدن کامپوزیت به دندان‌ها را آسان‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: انواع مواد قالب گیری دندان

عکس از بررسی طراحی قلم کامپوزیت های دندانپزشکی

انواع قلم های کامپوزیت

برنیشر یک ابزار دستی دندانپزشکی است که معمولاً در پایان یک عمل یا فرآیند ترمیم دندان استفاده می‌شود. آن‌ها برای پولیش و کانتور کردن پرکننده‌های آمالگام و برای پولیش پرکردگی‌های کامپوزیت استفاده می‌شوند. این فرآیند تأکید بر شیارها و تراشیدن باله‌های اضافی است. همچنین از قلم‌های کامپوزیت برای صاف کردن لبه‌های ناهموار پس از ترمیم، صیقل دادن ترمیم و از بین بردن خراش‌هایی روی سطح آمالگام که ممکن است در طول فرآیند ترمیم ایجاد شده باشد، استفاده می‌شود. آنها سازهای دستی تک سر یا دو سر هستند. نوک کار یک یا هر دو برش کننده‌های دندان گرد و صاف است. انواع مختلف برش کننده‌های دندان بر اساس طراحی نکات کاری موجود است.

عکس از انواع قلم کامپوزیت در دندانپزشکی

اسم قلم های کامپوزیت

  • Ball Burnisher
  • Beavertail Burnisher
  • Acorn Burnisher
  • Flat Plastic Burnisher
  • T-Ball Burnisher
  • Pear Shaped Burnisher
  • Rotary Burnisher

قلم کامپوزیت کازمودنت (cosmodent Brush)

این قلم‌های کامپوزیت در سه شکل و اندازه کاربردی و یکی از محبوب‌ترین محصولات شرکت آلمانی Cosmodent هستند. از این قلم‌ها برای اعمال تینت و اپک، باندینگ، سایلن و حذف سیمان اضافی قبل از فرآیند پلیمریزاسیون استفاده می‌شود. قلم‌های کازمودنت سایز 1 را می‌توان برای ترمیم‌های ظریف استفاده کرد، در حالی که قلم‌های سایز 2 و 3 را می‌توان برای سایر ترمیم‌های دندان استفاده کرد.

در واقع، قلم‌های سایز 1 عمدتاً برای اعمال تینت و اپک استفاده می‌شوند. قلم‌های سایز 2 و 3 برای اعمال باندینگ و مواد سایلن و حذف سیمان قبل از فرآیند پلیمریزاسیون استفاده می‌شوند. قلم‌های ترکیبی امکان انجام طیف گسترده‌ای از ترمیم‌ها و کاربردهای مرتبط با رزین‌های دندانی را ارائه می‌دهند. همچنین بریستل‌های سنتتیک به کار رفته در آن‌ها باعث سهولت در قرار دادن مواد روی دندان می‌شود.

بیشتر بخوانید: فرز توربین دندانپزشکی چیست؟

قلم کامپوزیت بیسکو

قلم‌های کامپوزیت NB Instruments توسط کمپانی Bisco در ایالات متحده تولید می‌شوند و برای رفع نیازهای صنعت دندانپزشکی طراحی شده‌اند. این قلم‌ها با قابلیت جابجایی آسان دارای روکش نیترات تیتانیوم است که از چسبندگی مواد ترمیم‌کننده مانند مواد کامپوزیت جلوگیری می‌کند و سبک وزن و در برابر تماس بسیار حساس است. همه این‌ها در کنار سایز بزرگ و طراحی ارگونومیک دسته این محصول، استفاده از قلم کامپوزیت بیسکو را تا حد امکان آسان کرده است.

عکس از قلم کامپوزیت بیسکو

پرکردن دندان با کامپوزیت

پرکردن دندان زمانی انجام می‌شود که دندان خیلی آسیب ندیده باشد و دندانپزشک از استحکام کافی دندان اطمینان داشته باشد. تمام دندان‌ها اعم از جلو و عقب قابل پر شدن هستند و با استفاده از مواد همرنگ دندان‌ها می‌توانید دندان‌های خود را زیبا جلوه دهید. کامپوزیت دندانی یک لایه نازک از مواد کامپوزیت است که معمولاً یک روکش است که متناسب با رنگ دندان‌های فرد ساخته شده و به دندان متصل می‌شود. در واقع کامپوزیت‌ها مواد خمیری آماده‌ای هستند که دارای طیف رنگی می‌باشند که هماهنگ با رنگ دندان‌های سالم انسان انتخاب می‌شوند.

عکس از دندانی که با کامپوزیت ترمیم شده است.

رابردم را به نقل از دندانا طب بشناسید:

در طول درمان، یک ورقه بر پایه لاتکس یا غیر لاتکس روی دندان‌ها گذاشته می‌شود تا رطوبت را حفظ کرده و از بزاق محافظت کند.

فورسپس ریشه کش فک بالا

۷۵۲,۱۰۰

فورسپس ریشه کش یونیورسال فک بالا

۹۷۰,۵۸۸

فورسپس مولر فک پایین

۲,۱۷۸,۰۰۰

کلام آخر

استفاده از کامپوزیت مزایا و معایبی دارد. برای دندانپزشکان ترمیمی، تجربه تعیین می‌کند که چه زمانی از آمالگام یا کامپوزیت استفاده شود. با این حال، چیزی که باید مراقب آن بود، انتخاب قلم مناسب است. زیرا اگر مجبور به استفاده از کامپوزیت هستید، باید این کار را به بهترین شکل انجام دهید. به همین دلیل تمرکز ما در این مطلب بر انتخاب قلم کامپوزیت مناسب بود. شما می توانید برای مطالعه بیشتر، از منابع غیر فارسی نیز مانند این سایت استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • امیر مرتضوی 5 تیر 1403

    می توانید توضیح دهید که قلم کامپوزیت چگونه کاربرد دارد و دستکاری مواد کامپوزیت را در طی مراحل ترمیمی بهبود می بخشد؟

  • هدیه علیخان 5 خرداد 1403

    سلام وقت بخیر
    در سایت قلم Acorn Burnisher رو موجود دارید ؟