عکس از خانم باردار در کنار یک دندانپزشک

ممنوعیت دندانپزشکی در بارداری

دندانت
15 اسفند 1401 / 7 دقیقه مطالعه

ممنوعیت دندانپزشکی در بارداری

اکثر افراد بر این باورند که در دوران بارداری نباید به دندانپزشکی مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفت، حتی اگر از شدت درد کلافه شوید. باید بگوییم بهتر است این افکار نادرست و قدیمی را دور ریخته و همواره به دنبال راهکارهای علمی باشید. البته لازم به ذکر است که در دوران بارداری برای مراجعه به مطب دندانپزشکی باید به موارد و ممنوعیت‌های ویژه توجه داشت. اگر باردار بوده و احساس دندان درد می‌کنید، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مراجعه به دندانپزشکی قبل از بارداری

اگر تصمیم به بارداری دارید، بهتر است حداقل از سه ماه قبل از اقدام برای بارداری به مراکز دندانپزشکی مراجعه کرده و دندان‌هایی که نیازمند ترمیم هستند، درمان کنید. در دوران حاملگی افراد بیشتر از زمان عادی مستعد پوسیدگی دندان و بیماری‌های التهابی لثه هستند. موارد زیر از جمله دلایل شایعی هستند که منجر به بروز دندان درد در دوران بارداری می‌شوند:

ژنژیویت بارداری

ژنژیویت یکی از دردسرهای بارداری است که برای 50 درصد بانوان حامله اتفاق می‌افتد. این مشکل درواقع مربوط به التهاب و ورم لثه‌های زن باردار است. اگر خانم باردار برای درمان این بیماری اقدام نکند در طول دوران حاملگی دچار عفونت‌های شدید لثه و درد زیادی در دندان‌های خود می‌شود. اگر در ماه‎‌‌های اول بارداری به سر می‌برید حتماً لثه‌های خود را مداوم چک کنید تا در صورت مشاهده ورم لثه دراسرع‌وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. فراموش نکنید که حتماً در مطب دندانپزشکی باردار بودن خود را بیان کرده و دندانپزشک را مطلع کنید. شما میتوانید برای خرید تجهیزات پزشکی به سایت دندانت مراجعه کنید.

تغییر رژیم غذایی

زنان در دوران بارداری به دلایل تغییر در حالات هورمون‌ها نسبت به مواد غذایی شیرین میل بیشتری داشته و ممکن است دندان‌های آنها در معرض پوسیدگی شدید قرار بگیرند. هرچه میزان مصرف قند و شکر در شخصی بیشتر باشد، احتمال ابتلا به دندان درد و عفونت دندان و لثه نیز در او بیشتر می‌شود. توصیه می‌کنیم چه در دوران بارداری و چه در مواقع عادی کنترلی دقیق بر رژیم غذایی خود به‌ویژه مصرف شکر داشته باشید.

کمبود کلسیم

از دیگر دلایل رایج دندان درد در خانم‌های باردار فقر کلسیم است. وقتی استخوان‌های جنین شروع به شکل‌گرفتن و تکامل می‌کنند، کلسیم دریافتی بدن برای جنین استفاده شده و ممکن است مادر با فقر کلسیم مواجه شود. بدون شک این مسئله به روی سلامت دندان‌های مادر اثرگذار بوده و احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان و درد آن را چندین برابر می‌کند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر در هفته‌های اولیه دوران بارداری هستید باید یک هشدار جدی به شما بدهیم. تنبلی را کنار گذاشته و سلامت خود را جدی بگیرید. برخی از خانم‌ها در دوران بارداری نسبت به مراقبت از دندان‌های خود کاهلی کرده و از استفاده مرتب مسواک و نخ دندان اجتناب می‌کنند. بهتر است عواقب این تنبلی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان را در نظر گرفته و در طول دوران بارداری مراقب دندان‌های خود باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله نکات مهم برای سلامت دهان و دندان در بارداری را مطالعه کنید.

آیا در طول دوران بارداری می‌توان به دندانپزشکی مراجعه کرد؟

بهتر است برای همیشه این باور عامیانه را که مراجعه به دندانپزشکی در دوران بارداری برای مادر و جنین خطرناک است، کنار بگذارید. البته وجود برخی از ممنوعیت‌های درمانی را نمی‌توان انکار کرد. لازم به ذکر است عدم مراجعه به دندانپزشکی در حاملگی و تشدید بیماری‌های لثه و التهاب آنها ممکن است منجر به زایمان زودرس نیز شود. در ادامه کلیۀ ممنوعیت‌های دندانپزشکی در دوران بارداری را برای شما شرح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: علائم به عصب رسیدن دندان چیست؟

بررسی روند درمان دندان در حاملگی و ممنوعیت‌های دندانپزشکی

موارد زیر از جمله متداول‌ترین ممنوعیت‌های دندانپزشکی در دوران بارداری محسوب می‌شوند و بهتر است ضمن توجه به موارد عنوان شده برای درمان دندان و دهان خود اقدام کنید. شما میتوانید برای خرید لوازم عمومی دندانپزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

کشیدن دندان در سه ماهه دوم بارداری

همان‌طور که در ابتدا گفتیم بهتر است وضعیت سلامت دندان‌های خود را قبل از اقدام به بارداری بررسی کنید تا اگر نیاز به خارج‌کردن و کشیدن دندان است برای آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که تا سه ماهه اول بارداری امکان کشیدن دندان وجود ندارد. اگر قصد کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی را دارید، بهتر است درمان خود را تا پایان بارداری به تعویق بیندازید. در برخی مواقع ضروری که وضعیت دندان بسیار وخیم است، دندانپزشک بنا به صلاحدید خود برای خارج‌کردن دندان بیمار اقدام می‌کند.

عصب کشی دندان در بارداری

فراموش نکنید که زمان مناسب برای عصب کشی دندان زنان باردار پس از گذراندن 12 تا 14 هفتگی دوران حاملگی است. قبل از سه ماهگی مراحل رشد جنین بسیار حساس بوده و بهتر است درمان عصب کشی و ترمیم را تا بعد از دوران 3 ماهگی بارداری به تعویق انداخته و با شرایط ایمن و مطمئن برای درمان اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: دندان مصنوعی ثابت چیست

اشعه رادیوگرافی در دوران بارداری

معمولاً وقتی در شرایط عادی به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، برای شما رادیوگرافی دندان تجویز کرده و می‌خواهند که در مراجعه بعدی آن را تحویل پزشک بدهید. بهتر است در صورت باردار بودن حتماً به دندانپزشک خود اطلاع بدهید تا برای شما رادیوگرافی و رادیولوژی تجویز نکند. اشعه ایکس برای رشد جنین در ماه‌های اولیه بارداری خطرناک بوده و بهتر است بعد از 14 هفتگی بارداری یا حتی بعد از زایمان برای رادیوگرافی دندان  مراجعه کنید.

ویژگی های مهم دستیار دندانپزشک را به نقل از دنتال جاب بخوانید:

دستیار دندانپزشک، در حالی که به دندانپزشکان در درمان بیماران کمک می کند باید از قوانین و پروتکل های خاص مانند روش های کنترل عفونت پیروی کند. دستیار دندانپزشکی باید بتواند با مهارت و تسلط کافی با دستان خود کار کند. آنها عموما در قسمت های حساس و محصوری از بدن و با استفاده از ابزاری خاص باید بتوانند بسیار دقیق کار کنند. -مهارت های بین فردی; دستیار دندانپزشکی باید با دندانپزشکان و بیماران کمال همکاری و همدلی را داشته باشد. گاهی اوقات بیماران در معرض درد شدید و یا اختلالات روانی هستند، بنابراین دستیار باید روی احساساتش تسلط کافی داشته باشد . -مهارت های شنیداری

ممنوعیت مصرف آنتی‌بیوتیک

برای مصرف برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی که لثه‌های دندان شخص دچار التهاب و بیماری است، حتماً باید با دندانپزشک متخصص مشورت کرد. توصیه می‌کنیم با پزشک متخصص زنان خود نیز مشورت کرده و در صورت موافقت می‌توانید برخی از آنتی‌بیوتیک‌های کم‌خطر مانند پنی‌سیلین، آموکسی‌سیلین، کلیندامایسین و ... مصرف کنید. لازم به ذکر است که استفاده از داروهای بی حسی برای جنین و مادر در دوران بارداری خطرناک بوده و بهتر است در شرایط حساس از مپی واکایین استفاده شود. این ماده فاقد آدرنالین بوده و برای سلامت مادر و جنین تهدید جدی محسوب نمی‌شود.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مطلب از دندانت، فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی، برای شما عزیزان درباره ممنوعیت دندانپزشکی در بارداری گفته و اشاره کردیم که این ممنوعیت‌ها به معنای این نیست که در 9 ماه بارداری به‌هیچ‌عنوان به دندانپزشکی نروید. بلکه بهتر است هرچند وقت یکبار برای بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان به مراکز درمانی و دندانپزشکی مراجعه کنید.

5 / 3
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

3 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • فریده فرامرزی 24 اردیبهشت 1403

    امکان جراحی دندان در سه ماهه دوم بارداری وجود داره و مشکلی نیست ؟

  • مریم کاویانی 22 اردیبهشت 1403

    داروهای بی حسی در بارداری ضرر و ممنوعیت ندارند ؟