عکس نمایس نزدیکاز پرئتز های دندانی

پروتزهای دندانی و انواع آن

دندانت
19 مهر 1401 / 9 دقیقه مطالعه

پروتزهای دندانی و انواع آن

وقتی که یک دندان آسیب شدیدی می‌بیند و یا از دست می‌رود، لازم است که بازسازی شود یا فضای خالی آن دندان به نحوی پر شود. یکی از راه‌های بازیابی دندان‌های آسیب‌دیده یا ازدست‌رفته، پروتز دندان است. پروتز‌های دندانی در واقع همان دندان‌های مصنوعی هستند که به‌جای دندان‌های اصلی فرد گذاشته می‌شوند. گاهی اوقات، پروتز تنها برای یک دندان انجام می‌شود و گاهی هم همه دندان‌ها تعویض می‌شوند. در ادامه انواع پروتز دندان را بررسی می‌کنیم. شما می توانید برای مطالعه مقالات خواندنی دیگر از وبلاگ دندانت دیدن کنید و همچنین برای بررسی محصولات و خرید تجهیزات دندانپزشکی از سایت دندانت استفاده کنید.

پروتز برای روکش دندان (dental crown)

این روش معمولاً هنگامی به کار می‌رود که ساختار یک دندان آسیب شدید دیده باشد. در اینجا دندانپزشک بر روی دندان موردنظر روکشی قرار می‌دهد و آن را از آسیب بیشتر حفظ می‌کند. گاهی اوقات هم روکش دندان صرفاً به‌منظور زیبایی انجام می‌شود. این روکش ثابت بوده و قابل جابه‌جایی نیست. کراون در واقع یک رستوریشن خارج تاجی سمان شونده یا ثابت است که سطح خارجی تاج کلینیکی را می‌پوشاند یا روکش می‌کند. یک کراون باید درحالی‌که فانکشن خود را انجام می‌دهد، مورفولوژی و کانتور قسمت‌های آسیب‌دیدة تاج دندان را دوباره بازسازی نماید و نیز از آسیب به ساختمان باقی‌ماندة دندان محافظت به عمل آورد. اگر رستوریشن، تمام تاج کلینیکی دندان را بپوشاند به آن  Full coverage ،Full veneer ، complete یا فقط Full crown می‌گویند. ونیر کراون ممکن است به طور کامل از آلیاژ طلا و یا از فلز دیگری که تیره نمی‌شود، سرامیک ونیر متصل شده به فلز، یا یک ماده تمام سرامیک، رزین و فلز و یا رزین به‌تنهایی ساخته شود. چنانچه فقط بخشی از تاج کلینیکی روکش شود،  Partial veneer crown / Partial veneer coverage     نامیده می‌شود. شما میتوانید برای خرید لوازم عمومی دندانپزشکی به سایت دندانت مراجعه کنید.

آینه بیمار 5 عددی

۲۶۳,۷۰۰

سرساکشن یکبار مصرف 100 عددی

۹۲,۸۷۵

سرساکشن یکبار مصرف 100 عددی

۱۱۲,۷۷۵

عکس نزدیک از پروتز کردن دندان و دهان

رستوریشن‌های داخل تاجی گروهی از رستوریشن‌ها هستند که در داخل کانتورهای آناتومیک تاج کلینیکی دندان قرار می‌گیرند. «اینله‌ها» ممکن است به‌عنوان رستوریشن یک دندان در مورد ضایعات پروگزیمو اکلوزال class II یا ژینژیوال class V با وسعت حداقل تا متوسط به کار بروند. آنها ممکن است از آلیاژهای طلا، و یا از یک مادة سرامیکی، یا از رزین پردازش شده ساخته شوند. رستوریشن داخل تاجی چنانچه سطح اکلوزال را نیز بپوشاند، « انله» نامیده می‌شود و جهت بازسازی دندان‌های خلفی که تخریب شدیدتری دارند و نیازمند رستوریشن‌های  MOD  وسیع هستند به کار می‌رود.

نوع دیگر رستوریشن سمان شونده که در سال‌های اخیر عمومیت یافته، لامینیت ونیر تمام سرامیک یا ونیر فاسیال است که در مواردی که فقط زیبایی ظاهری قابل‌توجهی در دندان قدامی که از سایر جهات سالم است مدنظر باشد، به کار می‌رود. این نوع رستوریشن از لایه نازکی از پرسلن دندانی یا سرامیک ریختگی که به‌وسیلة یک رزین مناسب به سطح فاسیال دندان متصل می‌شود، تشکیل می‌گردد.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک فرز دندانپزشکی

پروتز برای بریج دندان (dental bridge)

وقتی که فضای میان دو دندان خالی بماند، فرد در هنگام جویدن دچار مشکل خواهد شد. در این هنگام با استفاده از پایه دندان‌های اطراف، یک پُل دندانی در فضای خالی ایجاد می‌کنند. به‌این‌ترتیب فضای خالی پُر شده و به دندان‌های فرد زیبایی می‌بخشد. پروتز پارسیل ثابت (Fixed Partial denture) یا بریج دندانی پروتزی است که به طور دائم به دندان‌های باقی‌مانده یا ایمپلنت‌ها متصل شده و دندان یا دندان‌های ازدست‌رفته را جایگزین می‌کند. دندانی یا ایمپلنتی که پروتز پارسیل ثابت به آن متصل شود، «دندان پایه» نامیده می‌شود. اگر پایه‌ها دندان باشند، «اتصال‌دهنده» بین پانتیک و ریتینر می‌تواند سخت و یا غیر سخت باشد. به‌عنوان یک قانون، فقط اتصال‌دهنده‌های سخت با پایه‌های ایمپلنت به کار می‌روند.

عکس از قرار دادن پروتز دندان بر دهان بیمار

پروتز پارسیل (partial prosthesis)

این نوع پروتز به‌صورت موقت بر روی جایگاه خود فیکس می‌شود و قابلیت جداشدن را دارد. پروتز پارسیل هنگامی به کار می‌رود که تعدادی دندان ازدست‌رفته باشند. این پروتز بر روی قسمت‌های پلاستیکی و لثه مانندی نصب می‌شود.

 هـر پروتز پارسیل متحـرک دارای همه یا برخی از اجـزای زیر می‌باشد:

اتصال‌ دهنده اصلی - اتصال‌ دهنده فرعی - رست‌ ها - نگهدارنده‌ های مستقیم / کلاسپ‌ ها - نگهدارنده‌ های غیرمستقیم - یک یا چند بیس پروتز همراه با دندان مصنوعی

پروتز پارسیل باید ظاهر و عملکرد جویدن را بازیابی کند و در طول عملکرد به‌خوبی پایدار باشد. پروتز پارسیل متحرک به لطف کلاسپ‌ها کاملاً با دندان‌های موجود فرد یکپارچه می‌شود. بااین‌حال، باید بعد از هر وعده غذایی برداشته شود و از زیبایی کمتری نسبت به پروتز ثابت برخوردار است، زیرا همیشه نمی‌توان کلاسپ‌های فلزی را پنهان کرد. از سـن ۵۵ سـالگی بـه بـالا استفاده از پروتز پارسیل متحرک بیشـتـر اسـت. عـدم استفاده از پروتز پارسیل در فک پاییـن ۶ برابـر بیشتر از فک بالاست و دلیـل آن مشکلات استفاده از پروتز پارسـیل فـک پاییـن می‌باشد. یکی از مهم‌ترین مشکلات پروتز پارسـیل فـقـدان ثبـات است. برقراری ثبات اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین مشـکل در ساخت پروتز پارسیل است.

پروتز کامل دندان (Denture)

این نوع پروتز برای افرادی به کار می‌رود که تمام دندان‌های خود را ازدست‌داده باشند. دندان‌های مصنوعی سالمندان که به‌سادگی قابل جداشدن هستند، در این دسته قرار می‌گیرند. در حال حاضر ایمپلنت به شکل گسترده‌ای جایگزین این روش شده است. بااین‌وجود این روش به دلیل هزینه کمتری که دارد، هنوز هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. اصولاً پروتزهای پارسیل متحرک مشابه پروتزهای کامل هستند اما فقط برای جایگزینی برخی از دندان‌ها استفاده می‌شوند، درحالی‌که پروتز کامل جایگزینی برای مجموعه کامل بی دندانی است. زمانی که فرد تمام دندان‌های خود را از دست می‌دهد ممکن است به پروتز کامل نیاز باشد و می‌تواند به پُرشدن مجدد ظاهر شخص کمک کند و به بیمار احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری برای لبخند زدن بدهد. دندان‌های این نوع پروتز از پرسلن یا آکریلیک ساخته شده‌اند و توسط یک بیس آکریلیک به هم متصل می‌شوند.

عکس نزدیک از پروتزهای دندانی

پروتز اوردنچر (Over Denture)

پروتز اوردنچر به پروتز کامل دندان شباهت زیادی دارد که در واقع یک پروتز دندان مصنوعی است که توسط ایمپلنت‌ها پشتیبانی می‌شود، این پروتز بر روی ۲ یا ۳ یا ۴ پایه ایمپلنت نصب شده و استفاده از آن راحت‌تر است چون گیر و ثبات بیشتری دارد اما بااین‌وجود این نوع پروتز هم قابلیت جداشدن را دارد و ثابت نیست. افرادی که چندین یا همه دندان‌هایشان ازدست‌رفته است، مشکل سُرخوردن پروتز کامل دندانی در حین صحبت‌کردن و یا لق شدن هنگام خندیدن را درک می‌کنند. این پروتز یک لبخند طبیعی ارائه می‌دهد که به بیمار این امکان را می‌دهد که به‌راحتی غذا بخورد، بخندد و لبخند بزند بدون اینکه نگران حرکت دندان مصنوعی باشد. اوردنچر در نهایت می‌تواند کیفیت زندگی فرد را با عمل‌کردن به‌عنوان دندان طبیعی بهبود بخشد. 

پروتز دندانی پارسیل (partial prosthesis) را به نقل از های دنت بشناسید:

آن چیزی که در بین عموم جامعه با عنوان «دندان تکه‌ای» مرسوم است، همین نوع از انواع پروتز دندان هستند.
پروتز دندان پارسیل انواع گوناگونی دارد: برای مثال پروتزهای پارسیل تمام آکریل (فلیپر)، معمولاً به عنوان یک درمان موقتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این نوع پروتز دندان شامل ترکیب آکریل (بخش صورتی دست دندان «لثه پروتز») و آلیاژ فلزی است که بخش عمده آن را کرم و کبالت شامل می‌شود.

عکس نزدیک از اوردنچر در دندانپزشکی

معیارهای تجویز درمان پروتز متکی بر ایمپلنت:

تمایل بیمار به درمان ایمپلنت - وضعیت سلامت عمومی بیمار امکان جراحی کوچک را بدهد - مقدار کافی استخوان امکان جای‌گیری ایمپلنت با ابعاد موردنظر را بدهد - توانایی و تمایل بیمار در حفظ بهداشت دهانی

معیارهای عدم تجویز درمان پروتز متکی بر ایمپلنت:

بیمارانی که با پروتز کامل فعلی خود تطابق دارند - ابعاد ریج باقیمانده برای قراردادن ایمپلنت با ابعاد موردنظر کافی نیست - به دلیل اشکال در مهارت‌های شناختی، ایجاد ارتباط با بیمار ممکن نیست - بیمار تاریخچه سوءاستفاده از مواد مخدر دارد - وضعیت سلامت عمومی بیمـار، اجازه انجام عمـل جراحی کوچک را نمی‌دهد - انجام بی‌حسی موضعی دارای مادۂ منقبض‌کننده رگ، عدم تجویز دارد - درمان با عوامل مهارکننده سیستم ایمنی، دریافت کورتیکواستروئیدها یا آنتی‌بیوتیک‌ها به مدت طولانی

قلم سینوس لیفت

۱,۲۶۵,۰۰۰

K فایل طول 25

۱۰۷,۸۰۰

MIR 1.0 کیت سمباده بین دندانی

۱,۷۱۶,۰۰۰

در صورتی که برای مطالعه به منابع به زبان های غیر فارسی نیاز دارید می توانید از این سایت استفاده کنید.

سخن پایانی

امروز تلاش کردیم تا شما را با مفهومی به نام پروتز های دندانی آشنا کنیم. شاید این پروتز با انواع دیگر پروتزی که شما می شناسید متفاوت باشد اما یکی از موارد کاربردی در دندانپزشکی است. در این مقاله 5 مدل از انواع پروتز ها رو همراه شما بررسی کردیم تا در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید.

5 / 3
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

3 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • کیوان 14 مرداد 1403

    بعد از کاشت این پروتز های دندانی برای تمیز نگهداشن و مراقبت ازشون لازمه که چه روتینی داشته باشیم؟ صرف مسواک و نخ دندون کافیه یا لازمه که از محصولات مراقبتی دیگه ای هم استفاده کنیم؟

  • حمید 14 مرداد 1403

    مناسب ترین سن برای انجام پروتز های دندانی چه سالیه؟ بعد این سن تو خانم ها و آقایان فرقی داره با هم؟

  • حسین اقایی 5 تیر 1403

    انواع مختلف پروتزهای دندانی در دسترس کدامند، و چگونه مواد و تنوع طراحی آنها بر عملکرد و نتایج بیمار تأثیر می گذارد؟

  • کیمیا اهنگر 3 خرداد 1403

    پروتز های دندانی برای لثه ضرری ندارند ؟