عکس نزدیک از پین دندان

پین دندان چیست؟

دندانت
28 اسفند 1401 / 8 دقیقه مطالعه

پین دندان چیست؟

پین‌ها یا پایه‌ها کمک‌هایی هستند که به منظور تقویت پرکردگی‌ و روکش‌ها به کار می‌روند. این ابزارها زمانی استفاده می‌شوند که قسمت بزرگی از دندان پوسیده و یا از بین رفته باشد. در صورت لزوم می‌توان از Pin و پست به صورت همزمان و در یک دندان استفاده کرد. شما می توانید برای خرید پین دندانپزشکی از سایت دندانت اقدام به خرید نمایید.

پین‌ها میله‌های مارپیچی نازکی از جنس فلز هستند که یا سمان شده و یا به دندان پیچ می‌شوند. آن‌ها لنگرهایی را برای مواد پرکننده یا تاج فراهم می‌کنند. دندانپزشک سوراخ‌های کوچکی روی دندان ایجاد می‌کند و سپس این میله‌ها را در داخل آن‌ها قرار می‌دهد. بعد از این اقدام اطراف آن‌ها را پر می‌کند و سپس بر روی آن تاج را با مواد ترمیمی بازسازی خواهد کرد. Pin‌ها انواع مختلفی دارند، از جمله پین‌های رزوه‌ای، اصطکاکی و سمانی:

  • سمانی: کوچکتر از کانال‌های پین خود هستند و اختلاف قطر فضایی را برای محیط سمان کاری فراهم می‌کنند. حداقل نگهدارنده هستند، اما عملاً هیچ استرسی بر عاج اطراف در حین یا پس از قرار دادن وارد نمی‌کنند.
  • اصطکاکی یا قفل دار: بزرگتر از کانال‌های پین خود هستند و از این رو از خاصیت ارتجاعی عاج برای نگه داشتن خود استفاده می‌کنند. ماندگاری بهتری نسبت به ​انواع سمانی دارند، اما باعث ایجاد تنش در عاج به شکل ترک یا خطوط خراش می‌شود.
  • رزوه‌ای: بزرگتر از کانال‌های پین خود هستند و مانند انواع اصطکاکی توسط خاصیت ارتجاعی عاج حفظ می‌شوند. این نوع از Pin حداکثر ماندگاری را در میان انواع پین دارد اما در عین حال تنش‌های بیش از حد را به شکل ترک به عاج دندان وارد می‌کند.

امروزه با پیشرفت در دندانپزشکی، مواد جدیدتری وارد بازار شده است که علاوه بر پیوندهای مکانیکی، پیوند شیمیایی نیز با دندان ایجاد می‌کند. به همین دلیل امروزه Pin‌ها بسیار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال باندها به نگه داشتن مواد پرکننده در جای خود کمک می‌کنند و در بسیاری از موارد، این کار نیاز به پین ​​را از بین می‌برد. باید توجه داشت که شکل دندان و نیرویی که هنگام گاز گرفتن به دندان وارد می‌شود، بر میزان نیاز به Pin ​​تأثیر می‌گذارد. این میله با ایجاد شکاف‌های کوچک در دندان، خطر آسیب دیدن دندان را نیز افزایش می‌دهند.

مواقعی وجود دارد که دندان تقریباً ساختار واقعی ندارد و هنوز به اندازه کافی فضا برای قرار دادن تاج روی آن وجود ندارد. در این شرایط که ساختار دندانی باقی مانده اما برای باندینگ ایده آل نیست از پین دندانی (Dental Pin) استفاده می‌شود. معمولا بیمارانی که این درمان را دریافت می‌کنند، اغلب بیماران مسن‌تری هستند که قبلاً تاج روی دندانشان از بین رفته است. مزیت کهولت سن در این موارد این است که به مراتب کمتر به پالپ برخورد می‌کنیم. دندانپزشک در اینجا با قرار دادن چند پین دندانی می‌تواند دندان غیرقابل ترمیم را دوباره ترمیم کند. شما میتوانید برای خرید تجهیزات پزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

پین دندان چیست؟

مضرات پین دندان

بزرگترین عارضه‌ Pin این است که ​​ممکن است در جای صحیح و مدنظر دندانپزشک قرار نگیرد. دو نقطه وجود دارد که ممکن است میله به به آنجا برود که ایده آل نیستند. اولین مورد وارد شدن Pin به محفظه پالپ و نزدیک عصب است. در این موارد هدف دندانپزشک قرار دادن Pin در تاج است اما به صورت ناخواسته پین وارد کانال ریشه‌ای می‌شود که عصب‌کشی نشده و عوارض بعدی را به دنبال خواهد داشت. مکان دوم، بیرون زدن پین از کنار دندان است و آسیب رساندن آن به روت کانال یا پالپ است.

یکی دیگر از عوارض این ابزار افزایش تنش در ناحیه‌ای است که قرار داده می‌شوند. این موضوع احتمال شکسته شدن دندان در آن ناحیه را افزایش می‌دهد. پین‌های دندانی، نگهدارنده نیز نامیده می‌شوند زیرا به حفظ ساختار دندان کمک می‌کنند. با این حال همانطور که Pin میزان ماندگاری ساختار را بهبود می‌ببخشد، خطر شکستگی را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل اغلب دندانپزشکان عقیده دارند که اگرچه آن‌ها به عنوان یک نگه‌دارنده برای مواد پرکننده مفید هستند، اما به عنوان یک منبع ضعف در ترمیم عمل می‌کنند. در صورت شکسته شدن دندان توسط پین، بایستی دندان کشیده شود. البته این عارضه تا حد زیادی به عدم کارگذاری صحیح pin  وابسته است.

همچنین باید توجه داشت که در زمان قرار دادن Pin لازم است که ریشه کوتاه و یا باریک نباشد، چراکه در این شرایط ممکن است به کانال ریشه آسیب بزند.

بیشتر بخوانید: آناتومی دندان قدامی و خلفی

مضرات پین دندان

تفاوت پین دندان و پست دندان چیست؟

Pinهای دندانی بسیار کوچکتر از پست هستند و آن‌ها را در قسمت‌های محیطی‌تر دندان (مثل تاج) قرار می‌دهیم. در حالی که پست‌های دندانی بزرگتر هستند و دندانپزشکان آن‌ها را در ناحیه مرکزی دندان که عصب در آن قرار دارد قرار می‌دهند. پست‌های دندانی را در دندان‌های دارای کانال ریشه قرار داده می‌شوند اما پین‌ها می‌توانند در هر دو نوع دندان با یا بدون کانال ریشه جای‌گذاری شوند.

بیشتر بخوانید: دایکال نوری دندانپزشکی چیست؟

تفاوت پین دندان و پست دندان چیست؟

علت درد دندان پین گذاشته شده

استفاده از پین‌ها سطح مشخصی از خطر را به همراه دارد. ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که میله ​​خیلی نزدیک به عصب دندان فرورفته باشد و باعث درد شود (و فرد به درمان اندو نیاز پیدا کند). همچنین پین‌ها می‌توانند ساختار باقی‌مانده دندان را ضعیف کرده و باعث ایجاد شکستگی‌های ریز در دندان شوند.

توجه داشته باشید که خود عمل قراردادن Pin در دندان حساسیت دندان را افزایش می‌دهد و این موضوع تا چند روز بعد از کارگذاری پین ممکن است ایجاد درد کند. اما در صورتی که این درد ادامه دار باشد و بیشتر از 10 روز طول بکشد لازم است روکش برداشته شده یا درگیر شدن عصب چک شود.

اصلاح فرم و شکل دندان‌ها را به نقل از دکتر سیروس قاسمی بخوانید:

اصلاح فرم و شکل دندان‌ها، به عنوان یک فرایند زیبایی‌شناسی می‌تواند از طریق مجموعه‌ای از روش‌ها و فرایندهای دندانپزشکی انجام شود. یکی از این روش‌ها ترمیم‌ با وینیرها است که لایه‌ای نازک از مواد پوششی (معمولاً پرسلین) را به سطح دندان‌ها می‌چسبانند. این روش به شما امکان می‌دهد شکل، اندازه و رنگ دندان‌ها را بهبود دهید. همچنین در این روش، ماده‌ای مانند رزین ترمیم را مستقیماً بر روی دندان‌ها قرار می‌دهند؛ با استفاده از این روش، می‌توانید شکل و اندازه دندان‌ها را تغییر دهید.

درمان عفونت پین دندان

اگر بیمار با عفونت محل پین مراجعه کند، درمان ابتدا با آنتی بیوتیک خوراکی شروع می‌شود و به او توصیه می‌شود روزانه دو بار مراقبت از محلی که Pin در آن قرار داده شده است را شروع کند. رایج‌ترین داروهای مورد استفاده برای درمان آبسه یا عفونت ناشی از عفونت Pin عبارتند از:

  • آموکسی سیلین
  • آزیترومایسین
  • سفوکسیتین
  • مترونیدازول
  • پنی سیلین

عمر پین دندان چقدر است

طول عمر این متریال می‌تواند چندین سال باشد، اما لازم است که در طی ویزیت‌های سالانه دندانپزشکی وضعیت آن چک شود. در صورتی که اطراف Pin دچار پوسیدگی شده باشد و یا در محل آن آبسه ایجاد شده باشد ممکن است دندانپزشک توصیه کند که پین را بیرون بیاورید. با این حال آن‌ها اغلب چند سال دوام می‌آورند و به عنوان یک درمان موقت نیستند. لازم به ذکر است شما می توانید علاوه بر خرید پین دندانپزشکی، تمام تجهیزات دندانپزشکی مورد نیاز را از فروشگاه اینترنتی دندانت خریداری نمایید.

منبع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4960058/

https://www.bauersmiles.com/2019/10/dental-pins.html/

http://www.intelligentdental.com/2012/03/28/dental-pins/

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • فرامرز اسدی 27 اردیبهشت 1403

    پین دندان عمر مشخصی داره ؟