عکس از ژل اسید اچ در دندانپزشکی

ژل اسید اچ چیست؟

دندانت
18 آبان 1401 / 5 دقیقه مطالعه

ژل اسید اچ چیست؟

دندان یک عضو مهم در بدن انسان است. به همین خاطر حفظ سلامت و زیبایی آن یک امر حیاتی و مهم  محسوب می‌شود. در طول دوران زندگی، برای دندان‌ها ممکن است اتفاقات مختلفی رخ دهد که از جمله آن می‌توان به پوسیدگی، شکستگی، کدر شدن رنگ دندان و...  اشاره کرد. برطرف‌کردن هریک از این موارد گفته شده احتیاج به انجام یک درمان عمیق و کاربردی دارد.  در این مقاله قصد داریم تا با معرفی یکی از مواردی که به بهتر انجام دادن درمان ها در دندانپزشکی کمک می‌کند، اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهیم. شما می توانید برای خرید ژل اسید اچ دندانپزشکی می توانید از سایت دندانت استفاده کنید.

برای اینکه از فواید استفاده از ژل اسید اچ مطلع شوید لازم است در خصوص خود اسید اچ اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم. اسید اچ یک ماده اسیدی واسطه ای است که در درمان های مختلف از جمله پرکردن دندان، کامپوزیت، موارد زیبایی و... کاربرد دارد. اسید به کار رفته در این ماده اسید سولفوریک است که در غلظت های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عکس نزدیک از نحوه استفاده کردن ژل اسید اچ دندانپزشکی

به تمامی فرایند بالا در اصلاح دندانپزشکی چینگ و باندینگ می‌گویند. وجود این ماده اسیدی واسطه ای با نام اسید اچ موجب استحکام هر چه بیشتر مواد ترمیم بر روی دندان می‌شود. اسید اچ در حالت های مختلفی مورد مصرف قرار می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به محلول مایع، ژل، سرنگ یا بطری اشاره کرد. در موارد اعلام شده نوع ژل مانند آن کاربرد آسان‌تری نسبت به بقیه دارد. این ماده زمانی که خشک می‌گردد، در سطح صیقل یافته دندان ایجاد ناهمواری می‌کند. این ناهمواری موجب ایجاد چسبندگی بیشتر بین مواد ترمیم و دندان می‌شود. به نوعی می‌توان گفت نقش چسب را به عهده دارد. شما میتوانید برای خرید ابزار و مواد پروتز به سایت دندانت مراجعه کنید.

از دیگر مزیت های ژل اسید اچ می‌توان به خاصیت ضد پوسیدگی بالای آن  اشاره کرد. این خاصیت باعث آمادگی مینای دندان و همچنین عاج دندان،  قبل از پر کردن می‌شود.

هر جا اثر از چسبندگی وجود داشته باشد می‌توان رد پایی از ژل اسید اچ را پیدا کرد. در صنعت زیبایی دندان نیز می‌توان از این ماده استفاده کرد. چسباندن کامپوزیت دندان، سرامیک، نگین های زیبایی و... به واسطه استفاده از این ژل است.

بیشتر بخوانید: پانسمان جراحی دندان عقل

شرایط نگهداری ژل اسید اچ

ژل اسید اچ بسیار حساس است به همین خاطر باید به دور از نور آفتاب نگهداری شود.  قابلیت شست و شو به وسیله آب باعث پاک کنندگی بالای این ماده است. این ماده به شدت زیست سازگار است و می‌توان گفت تقریباً بدون عوارض جانبی است. این اسید نیاز به آماده سازی خاصی ندارد. به همین دلیل کاربرد راحتی برای دندانپزشکان و دستیاران آنان دارد.

عکس از تزریق ژل اسید اچ بر روی دندان

ژل اسید اچ معمولاً رنگی است. تا دندانپزشکان در تشخیص مواد بتوانند راحت‌تر عمل کنند. وجود یک همکار در کنار ژل اسید اچ  می‌تواند استحکام مواد را بالا ببرد . وجود یک نور مخصوص که از دستگاه لایت کیور ساطع می‌گردد، باعث خشک شدن اسید در سطح دندان می‌شود. اگر این خشک شدن به درستی انجام نپذیرد علاوه بر مشکلات مربوط به ترکیب مواد، احتمال پوسیدگی زیر مواد پرکننده را بالا می برد.

اینلی (Inlay) و آنلی (Onlay) را به نقل از کلینیک بابکان بخوانید:

اینله و آنله روش‌ های پیشرفته در زمینه ترمیم دندان هستند که از لحاظ طراحی و اندازه نسبت به پرکردن دندان برجسته ‌تر و از روکش ‌های دندان کوچکتر هستند. اینله و آنله در لابراتوار دندانپزشکی برای ترمیم آسیب ‌های دندانی که نیاز به پرکردن بسیار شدید و روکش بسیار کم دارند، به کار می ‌روند. اینله زمانی استفاده می شود که تاج دندان سالم باشد، در حالی که آنله به بازیابی تاج آسیب دیده دندان کمک می ‌کند.

بیشتر بخوانید: مولت پرداخت کامپوزیت چیست؟

نتیجه گیری

ژل اسید اچ، یکی از انواع اسید های اچ محسوب می‌شود. کاربرد این ماده ایجاد ناهمواری بر روی مینای دندان برای استحکام هر چه بیشتر مواد ترمیمی و زیبایی بر روی دندان است. این ماده خاصیت چسبندگی بالایی دارد،  از همین رو در دندانپزشکی جهت جلوگیری از پوسیدگی ناشی از فاصله بین دندان  و مواد پر کننده قرار می‌گیرد.

این اسید معمولاً از جهت تشخیص، رنگی ساخته می‌شود. در زمان استفاده، به وسیله تابش نور از دستگاه لایت کیور خشک می‌شود. برای مطالعه بیشتر می توانید از منابع غیر فارسی مانند این سایت استفاده کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • مرتضی سرمدی 5 تیر 1403

    کاربردها و کاربردهای اولیه ژل اسید اچ در روش های دندانپزشکی چیست و چگونه فرمولاسیون آن در دستیابی به نتایج بهینه باندینگ و ترمیم کمک می کند؟

  • ثریا کریمی 5 خرداد 1403

    ژل اسید اچ در برخورد با دندان ها یا باقی ماندن روی دندان باعث پوسیدگی نمیشود ؟