عکس از اوژنول دندانپزشکی در کنار بسته بندی آن

کاربرد اوژنول در دندانپزشکی

دندانت
2 آبان 1401 / 7 دقیقه مطالعه

کاربرد اوژنول در دندانپزشکی


اوژنول ماده‌ای است که معمولاً در دندانپزشکی برای پانسمان، مواد بی‌حسی و.... مورداستفاده قرار می‌گیرد. تاکنون عوارض جانبی جدی در خصوص مضرات و آسیب‌های ناشی از استفاده اوژنول در مواد دندانپزشکی گزارش نشده است. در صورتی که قصد خرید اوژنول دندانپزشکی را دارید می توانید همین حالا از سایت دندانت این محصول را خریداری کنید.

بااین‌حال، نمی‌توان به‌طورقطع اعلام کرد که هنگامی که با بافت نرم دهان یا لثه در تماس است، آسیبی به آنها وارد نمی‌کند. احتمال بسیاری وجود دارد که در تماس با بافت نرم دهان، اوژنول اثر تحریک‌کنندگی و هم چنین سیتوتوکسیک موضعی ایجاد کند که با بروز حساسیت شدید همراه است.

 در این مقاله قصد داریم تا با بررسی کاربرد اوژنول در دندان‌پزشکی، از اثرات به‌کارگیری اوژنول نیز به مخاطبان خودگزارشی ارائه دهیم.

اوژنول 18 میل

۲۴۵,۰۰۰

اوژنول 120 میل

۱,۷۵۰,۰۰۰

اوژنول

۲۰۰,۰۰۰

انواع کاربرد اوژنول در دندانپزشکی

روغن میخک یا همان اوژنول بیش از یک قرن است که در دندانپزشکی به‌خصوص در بهبود درد دندان مورداستفاده قرار می‌گیرد. محققین در سال ۱۸۷۳ توصیه‌هایی کاربردی در خصوص ترکیب اوژنول با اکسید روی ارائه دادند. این ترکیب برای تشکیل یک توده پلاستیکی مفید در دندانپزشکی و همچنین کاربردهای درمانی دیگر پیشنهاد شد. ترکیب اوژنول با اکسید روی دارای اثرات آرام‌بخش و خواص ضدباکتریایی است که می‌تواند در کاهش التهاب دندان مفید واقع شود. شما میتوانید برای خرید لوازم بهداشتی دندان از سایت دندانت بازدید کنید.

عکس از دو اوژنول دندانپزشکی در کنار هم

 همچنین اوژنول می‌تواند به ماده اصلی تشکیل‌دهنده قالب‌گیری، مواد پرکننده، سیمان‌های دندانی، سیلرهای ریشه، مواد پانسمان پریودنتال و پانسمان‌های حفره خشک مورداستفاده قرار گیرد.

دستگاه لایت کیور با گارانتی یکساله

۲۷,۱۹۳,۷۵۰

ژل بی حسی لیدوکائین 30 میل

۱۹۵,۰۰۰

ضدعفونی کننده دست اچ سی 500 میل به همراه پمپ

۱۶۳,۸۶۰

بیشتر بخوانید: نوار پرداخت کامپوزیت چیست؟

عوارض جانبی اوژنول در دندانپزشکی

در هر گروه‌درمانی و دارویی آلرژی اولین نقطه حساس و قابل‌بررسی است. این موضوع یعنی آلرژی در برخی مواد دندانپزشکی در بیماران به‌خصوص در هنگام کار با اوژنول یک موضوع قابل‌بررسی و مطرح است.

تا کنون گزارش‌هایی در خصوص واکنش به موادی مانند هیدروکسی اتیل متاکریلات که در دندانپزشکی مورداستفاده قرار می‌گیرد ارائه شده است؛ اما در خصوص اوژنول چطور؟
 در اثر ترکیب اوژنول آزاد شده با برخی مواد، آثاری از آسیب به بافت نرم مشاهده شده است. اثرات نامطلوب اوژنول در بافت نرم یا همان حفره دهان در مواردی همچون جراحی و پریودنتال، سیلرهای کانال ریشه، برخی دهان‌شویه‌ها، و در خمیرهای قالبی دیده شده است. واکنش‌ها دامنه‌ی گسترده‌ای دارد از تحریک موضعی پوست گرفته تا درماتیت تماسی آلرژیک

عکس از پودر اوژنول در دندانپزشکی

بیشتر بخوانید: دندان عقل نهفته


 می‌توان گفت نوع و میزان واکنش‌های بافت نرم دهان به اوژنول متفاوت است، به همین خاطر بسیاری آنها را در سه بخش تقسیم‌بندی می‌کنند.
دسته اول
 می‌توان به‌طورقطع عنوان کرد اوژنول در غلظت بالا سیتوتوکسیک است. این یعنی می‌تواند به‌راحتی اثر نامطلوبی بر فیبروبلاست‌ها و سلول‌های مشابه استئوبلاست بگذارد؛ به همین دلیل نمی‌توان گفت اوژنول در غلظت بالا کاربرد ضد التیام و ضد درد خود را حفظ کرده است. پس می‌توان نتیجه گرفت خاصیت درمانی یا ضد درمانی اوژنول در دندانپزشکی تا حدود زیادی به این دوز آن وابسته است .


دسته دوم
 بهترین کاربرد اوژنول در دندانپزشکی در غلظت‌های پایین‌تر است. اغلب گزارش‌ها از بروز حساسیت‌های لحظه‌ای در هنگام استفاده در دوز کم ارائه شده است که بسیار گذرا و موقتی بوده است .

دسته سوم
این دسته که در گروه گونه‌های نادر قرار می‌گیرد، زمانی است که اوژنول در دهان قرار گرفته است؛ اما حساسیت و آلرژی ایجاد شده شدیدی از خود نشان داده است، در گزارشی که تا کنون انتشار پیدا کرده است تنها یکی از بیماران حساس در این گروه قرار گرفته است و آن هم زمانی بوده است که در فعالیت مربوطه دندانپزشکی از اکسید روی و سیمان اوژنول استفاده شده که بیمار ناگهان دچار شوک آنافیلاکتیک گردید.

 در بسیاری از جراحی‌هایی که در دهه ۱۹۶۰ در جهان انجام می‌شد از اوژنول در پانسمان‌های آن استفاده می‌گردید. به‌خصوص در مواردی که مربوط به جراحی‌های پریودنتال بود.
در آزمایش‌هایی که در آن سال‌ها از ۱۳۳ بیمار انجام پذیرفت. تست ۱۲ نفر از آنان بعد از استفاده از اوژنول مثبت شد. این نتایج نشان داد که میزان حساسیت تقریباً ۱۰ درصد است و به همین دلیل استفاده از پانسمان‌های پریودنتال بدون اوژنول از آن سال به دندانپزشکان توصیه شد.

بسیاری از افراد در دنیا وجود دارند که به بوی برخی از گیاهان، داروها و عطرها حساسیت نشان می‌دهند یا به‌اصطلاح به آن آلرژی دارند. اوژنول نیز به علت خاصیت خوشبوکنندگی خود در بسیاری از عطرها و رایحه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد پس بی‌دلیل نخواهد بود که در خصوص حساسیت استفاده از آن در عطرها و رایحه‌هایی که حاوی اوژنول هستند آزمایش‌هایی انجام داد.

در یکی از این آزمایش‌ها که در گروهی متشکل از ۵۲۰۲ بیمار انجام گردید .43 نفر (8/0%) به اوژنول حساسیت نشان دادند. البته هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد باگذشت زمان ممکن است خاصیت آلرژی اوژنول موجود در عطرها و رایحه‌ها بیشتر شده باشد.

می‌توان از موارد گفته شده در مقاله این‌گونه برداشت کرد که دهان و مخاط دهان نسبت به پوست حساسیت کمتری از خود نشان داده‌اند، احتمالاً این نتیجه به‌خاطر وجود بزاق دهان است که موجب می‌شود آلرژن‌ها دائماً توسط بزاق رقیق شده و شسته شوند.

خمیر کاویزول را به نقل از بیتوته بخوانید:

خمیر پانسمان کاویزول ماده ای خمیری با مقاومت بالا است که با ترکیب بزاق دهان استحکام می یابد. خمیر مذکور برای پرکردن حفره های موقت و روند درمان پس از اندودانتیک مورد استفاده قرار می گیرد.

نتیجه‌گیری
اوژنول به طور گسترده در دندانپزشکی استفاده می‌شود که معمولاً بدون عارضه جدی است. اما در افراد حساس می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از اثرات بافتی، از واکنش‌های موضعی درجه پایین گرفته تا واکنش‌های نادر، گردد.

اما می‌توان نتیجه گرفت خاصیت کاهش درد و بی‌حسی موضوعی در دوز پایین اوژنول در دندانپزشکی به اثبات رسیده است. برای مطالعه بیشتر مقالات به زبان غیر فارسی می توانید به این سایت مراجعه کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • احمد سعیدپور 5 تیر 1403

    چگونه استفاده از اوژنول در روش های دندانپزشکی مدیریت و بهبود درد را افزایش می دهد و آخرین یافته های تحقیقاتی در مورد اثربخشی و عوارض جانبی احتمالی آن چیست؟

  • جواد حسینی 5 خرداد 1403

    اوژنول در روند خراب دندان هم تاثیر میگذارد ؟