عکس از کانال دندان

کانال دندان چیست؟

دندانت
14 اسفند 1401 / 7 دقیقه مطالعه

کانال دندان چیست؟

شاید برای عموم افراد مباحث مربوط به دندانپزشکی چندان اهمیتی نداشته باشد و هیچ تفاوتی بین کانال دندان و ریشه دندان‌ها قائل نشوند؛ اما همین که مشکلی در دندان‌های آنها شایع می‌شود، این مطالب برایشان حائز اهمیت می‌شود. برای تعریف کانال دندان نیازمند درک شهودی ریشه دندان هستیم. درواقع می‌توان گفت به کانالی که درون ریشه دندان قرار دارد، کانال دندان گفته می‌شود. معمولاً وقتی دندان‌های شما نیاز به عصب کشی دارند، سر و کار دندانپزشکان با ریشه و کانال های دندان است. به همین دلیل استفاده از ضد عفونی کننده کانال دندان یکی از مهمترین ابزارها برای جراحی دندان است.

برای درک بهتر کانال دندان بهتر است که از تصویر ساختار دندن کمک بگیرید. سطحی‌ترین قسمت دندان مینا بوده و لایه زیرین آن عاج نام دارد. درست در زیر عاج دندان حفره پالپ است که انتهای آن به کانال ختم می‌شود. برخی از دندان‌ها دو یا چند کانال دارند. کانال دندان ها نیز در انتها به عصب و رگ‌های خونی متصل می‌شوند.

اسم کانال های دندان

لازم به ذکر است که کانال های دندانی دارای اسامی خاصی نبوده و دندانپزشکان به واسطه موقعیت آنها تعداد ریشه و کانال را تشخیص می‌دهند.  درواقع می‌توان گفت که تعداد کانال‌های دندان به تعداد ریشه‌ها وابسته بوده و دندانپزشک با توجه به ساختار دندان بیمار قادر به تشخیص این مسئله است. در جدول زیر تعداد کانال‌های دندان و ریشه‌ها را با توجه به موقعیت و نوع دندان برای شما شرح می‌دهیم.

موقعیت دندانتعداد ریشهتعداد کانال
دندان‌های پیش و نیش فک بالایک ریشهیک کانال
دندان‌های کرسی یا آسیاب فک بالایک یا دو ریشهدو کانال
دندان‌های کرسی اول بالاسه ریشهچهار کانال
دندان‌های کرسی دوم بالاسه ریشهسه تا چهار کانال
دندان‌های عقلسه ریشهسه کانال
دندان‌های پیش پایینیک ریشهاحتمالاً دو کانال
دندان‌های آسیاب کوچک فک پایینیک ریشهدو و سه کانال
دندان‌های آسیاب بزرگ فک پایینت ریشهسه و چهار کانال

البته لازم به ذکر است که این اعداد می‌توانند در دندان‌های شخصی متفاوت از دیگری باشند. در نتیجه لازم و ضروری است که دندانپزشک با توجه به مهارت خاصی که در این زمینه دارد، برای تشخیص تعداد کانال و ریشه اقدام کند. در ادامه برایتان خواهیم گفت که نحوۀ تشخیص تعداد کانال های دندان به چه صورت است، همراه ما باشید. شما میتوانید برای خرید تجهیزات و ابزار دندانپزشکی اطفال از سایت دندانت بازدید کنید.

نحوه تشخیص کانال های دندان و تعداد آنها

معمول‌ترین تعداد کانال و ریشه دندان همان عدادی بودند که در جدول فوق برای شما گفتیم. البته ممکن است در افرادی این اعداد قدری متفاوت باشند. در نتیجه دندانپزشک باید قادر به تشخیص تعداد و نوع کانال و ریشه دندان باشد. معمولاً دندانپزشکان به این منظور از سه روش زیر استفاده می‌کنند.

رادیوگرافی با اشعه ایکس

حتماً بارها برای شما پیش آمده که به محض مراجعه به دندانپزشکی برای شما تصویر برداری از دندانها با اشعه ایکس تجویز می‌شود. درواقع به واسطه رادیوگرافی با اشعه ایکس دندانپزشک در کسری از ثانیه متوجه این مسئله می‌شود که دندان شخص چند ریشه و چند کانال دارد.

بیشتر بخوانید: روکش موقت دندان چیست؟

بررسی شهودی و تشخیص چشمی تعداد کانال دندان

اکثر دندانپزشکان حرفه‌ای و سابقه‌دار حتی به واسطه مشاهده نیز قادر به تشخیص تعداد کانال و ریشه دندان‌ها هستند. البته بررسی با تصویر رادیوگرافی جای هیچ گونه شک و شبهی نداشته و مستندتر است.

بیشتر بخوانید: مواد قالب گیری دندانپزشکی

بررسی کانال دندان از طریق لامسه

این روش از تشخیص تعداد کانال های ریشه دندان طی درمان ارتودنسی مشخص می‌شود و زمانی که دندانپزشک به کمک فایل در حال پاکسازی عصب‌های درون دندان‌ها است، تعداد کانال را نیز به واسطه قوه لامسه تشخیص می‌دهد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم اصولی‌ترین روش تشخیص تعداد و نوع کانال ریشه ثبت تصویر رادیوگرافی به واسطه اشعه ایکس است.

فایبرپست کوارتز 6 عددی با دریل

۵۴۵,۰۰۰

فایبر پست 10 عددی

۸۶۰,۰۰۰

پین داخل کانال تیتانیومی 12 عددی

۱۹۵,۰۰۰

در برخی از مواقع که به مراکز دندانپزشکی مراجعه می‌کنید، شخص جراح و دندانپزشک متوجه اختلافات آناتومیک در کانال و ریشه دندان‌های شما می‌شود. این مشکل جدی نبوده و قابلیت درمان دارد. حال که از نحوۀ تشخیص تعداد کانال دندان و ریشه آگاه شدید، برای شما خواهیم گفت که اختلال‌های رایج در آناتومی کانال و ریشه دندان‌ها به چه شکل است.

بیشتر بخوانید: علت بسته بودن کانال دندان چیست؟

بررسی مدل‌هایی از کانال دندان و ریشه

دقت داشته باشید که تعداد ریشه و کانال دندان در افراد متفاوت ممکن است مشابه یکدیگر نباشد و ریشه یا کانال در دندان‌های شخصی کمتر و حتی بیشتر نیز باشد. موارد زیر از جمله اختلاف‌های رایج در نوع کانال و ریشه دندان محسوب می‌شوند:

  • ریشه اضافه: دندان برخی از افراد دارای ریشه اضافی است. بدون شک وقتی دندان شخصی ریشه اضافی دارد تعداد کانال موجود در دندان و ریشه دندان شخص نیز بیشتر است.
  • ریشه‌های گره خورده: گاهی ریشه و کانال‌های دندان حالت بهم تنیده و گره خورده دارند. اگر ریشه و کانال‌های دندان شما به یکدیگر جوش خورده‌اند، نگران نباشید. دندانپزشک متخصص به راحتی قادر به عصب کشی و درمان این نوع از کانال دندان و ریشه است.
  • کانال‌های بیشتر از معمول: در برخی از افراد تعداد کانال‌های ریشه بیشتر است. این یک مسئله شایع بوده و در اکثر مواقع تعداد کانال‌های دندان نیش پایین، پری مولار و مولار بالا بیشتر از تعداد کانال سایر دندان‌ها است.

آیا بیهوشی و بیحسی برای کشیدن دندان در دوران بارداری خطرناک است؟ پاسخ آنرا به نقل از کلینیک تاج بخوانید:

در موارد ساده، برای خارج کردن دندان در بارداری معمولا از بی حسی موضعی استفاده می شود و همین برای اینکه خانم باردار دردی تجربه نکند کافی است. بیحسی موضعی معمولا برای افراد باردار و نوزادان آنها بی خطر است. برای کشیدن دندان در شرایط پیچیده نیز، آرام بخش داخل وریدی ممکن است در نظر گرفته شود. اما کم پیش می آید که نیازی به تجویز آرامبخش وریدی باشد. اگر هم لازم بود با دوز کمتری برای خانم های حامله، تجویز انجام می‌شود.

جمع‌بندی و سخن پایانی

امیدواریم این مطلب از دندانت، فروشگاه اینترنتی تجهیزات دندانپزشکی برای شما عزیزان مفید بوده و حال به راحتی قادر به تشخیص تفاوت ریشه دندان از کانال های دندان باشید. تشخیص تعداد و نوع کانال‌های دندان تنها به واسطه دندانپزشک انجام می‌شود و صحیح‌ترین روش ممکن تشخیص نیز ثبت تصویر رادیوگرافی است. اگر در دندان‌های خود درد شدید احساس می‌کنید، یعنی کانال ریشه آسیب دیده و بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید تا با عصب کشی به موقع دندان شما حفظ شده و نیاز به خارج کردن نداشته باشد.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

5 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • updarilia 7 شهریور 1403

    where to buy priligy Nutritional support is also important for patients whom it is difficult to wean from mechanical ventilation in the ICU 123

  • ثنا حسنی 22 خرداد 1403

    امکان شکسته شدن فایل در کانال دندان وجود داره ؟

  • سمیرا حسینی 22 اردیبهشت 1403

    عکس رادیوگرافی برای دوران بارداری ممنوعیتی دارد ؟