عکس نزدیک از کلمپ دندانپزشکی

کلمپ در دندانپزشکی چیست؟

دندانت
1 مرداد 1401 / 8 دقیقه مطالعه

کلمپ در دندانپزشکی چیست؟

کلمپ دندانپزشکی یکی از ابزارهای بسیار مهمی است که دندانپزشک ها برای ایزوله کردن قسمت داخلی دهان از آن استفاده می کنند. اگر دندان ساز و یا دندانپزشک هستید، با مطالعه ی این مقاله شما میتوانید اطلاعات کافی درباره کلمپ دندانپزشکی، انواع کلمپ، کاربرد کلمپ و همینطور معایب و مزایای آن کسب کنید.

کلمپ دندانپزشکی

کلمپ گیره ای است از جنس فلز که برای نگه داشتن روکش یا لایه ای پلاستیکی به نام رابردم استفاده می شود البته هر دندان شکل مخصوص خود را دارد و نمیتوان از یک کلمپ برای تمامی دندان ها استفاده کرد.
بررسی کلمپ دندانپزشکی و گیره در کنار آن

نحوه استفاده از کلمپ دندانپزشکی

ابتدا رابردم را با استفاده از فریم مخصوص خود که کمان یانگ نیز نامیده میشود در قسمت داخلی دهان بیمار قرار می دهیم سپس با استفاده از خودکار یا ماژیک منطقه ی حدودی دندان آسیب دیده و مورد نظر خودمان را علامت میزنیم. سپس با استفاده از پانچ رابردم قسمت علامت زده را پانچ میکنیم. کلمپ را از داخل سوراخ ایجاد شده عبور میدهیم و سپس بر روی دندان قرار داده و گیره هایش را باز میکنیم. شما میتوانید برای خريد تجهيزات مصرفی دندانپزشكي به سایت دندانت مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: پانسمان در بارداری

عکس از طرز استفاده کلمپ دندانپزشکی

در آخر میتوان با کشیدن رابردم از اطراف فریم آن، حالت استوار و ثابتی ایجاد کنیم. به علت ارتجاعی بودن رابردم سوراخ ایجاد شده میتواند با هر شکل و فرم دندان منطبق شود.

مزیت های استفاده از کلمپ دندانپزشکی

بزرگترین مزیت استفاده از کلمپ، ایزوله کردن است اما مزیت های دیگری نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

  1. سد و مانع فیزیکی: در زمان درمان از ورود آلودگی به دهان جلوگیری میکند، مانع از برخورد خون یا بزاق دهان به دندان در حین درمان می شود.
  2. جلوگیری از برخورد مواد: در طول درمان ممکن است پزشک از داروهای شیمایی استفاده کند که باعث حساسیت شود، که این گیره میتواند باعث جلوگیری از برخورد مواد با سطح دهان شود.
  3. جلوگیری از بلعیدن: در دندانپزشکی ابزارهای کوچک و ریز زیادی وجود دارد که ممکن است بیمار نا خواسته آن ها را ببلعد که این روش باعث میشود خطر انجام این کار کاهش یابد.
  4. دندانپزشک نسبت به دندان دید بهتری دارد و باعث افزایش تمرکز آن می شود.
  5. اگر به درستی گیره بر روی دندان گذاشته شود، هم تجربه ی کار برای دندان پزشک راحت تر میشود و هم بیمار احساس ناراحتی زیادی را تجربه نخواهد کرد و دیگر نیازی به ساکشن تخلیه آب دهان نخواهد بود.
عکس از ایزوله کردن دندان توسط کلمپ دندانپزشکی

به کار بردن این شیوه باعث میشود خون در لثه ها جمع نشود.

کلمپ در دندانپزشکی

کلمپ در دندانپزشکی یکسان نیست و دارای اندازه و سایز های مختلفی است که هر کدام از این کلمپ مخصوص دندان با شکل خاصی تهیه شده است.

در مجموع کلمپ ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد:

  1. کلمپ باله دار و بدون باله
  2. کلمپ های در سایز های مختلف

باله دارها، دارای لبه های کوچک هستند و زمانی استفاده می شوند که بر روی رابردم قرار میگیرند و از طریق حفره ی ایجاد شده به بررسی دندان می پردازند.

کلمپ های بدون باله بر عکس باله دارها در زیر رابردم قرار می گیرند.

  • کلمپ های دندانه ای: دارای دندانه های سختی هستند که باعث میشوند با استحکام بیشتری بر روی دندان قرار بگیرند. وظیفه ی این نوع از کلمپ ها محافظت از لثه و دندان می باشد. کد این  گیره ها حرف A می باشد.
  • کلمپ هایی با کمانه ی دیستال: این گیره ها دارای لبه های تنگ تری هستند و دید بهتری نسبت به دندان میدهند و با کد تک حرف D علامت گذاری میشود.
  • کلمپ های منقبض کننده لثه: این نوع از گیره ها که با حرف B مشخص میشوند بیشتر برای درمان های کوتاه مدت مورد استفاده قرار میگیرند.

برند ها معمولا از یک عدد و یک حرف که یک نامگذاری استاندارد جهانی است برای کلمپ ها استفاده می کنند که در ادامه به بررسی و توضیح این حروف می پردازیم.

انواع کلمپ های قدامی:

 N22: این گیره با اسم کلمپ بال پروانه ای نیز شناخته می شود و برای ایزوله نگه داشتن دندان های قدامی مورد استفاده قرار می گیرد.

N00: قسمت انتهایی این گیره صاف است و دارای حلقه های بلند برای کانین کوچک فک پایین است. این گیره برای دندان های سانترال و لترال استفاده نمی شود.

N◦9:  این نوع گیره دقیقا مانند 212 می باشد با این تفاوت که این گیره باله دار است و کاربرد این گیره و گیره 212 یکسان می باشد.

عکس از  انواع کلمپ های دندانپزشکی

انواع کلمپ های خلفی:

:N1  این گیره برای دندان های پرمولر فوقانی طراحی شده است.

N00 با انتهای صاف و حلقه بلند برای دندان نیش کوچک تحتانی و پرمولر اول مورد استفاده قرار میگیرد.

:N2 از این نوع گیره ها برای پهن ترین دندان های پرمولر استفاده میشود.

:N3 (مولرهای پایینی) و N4 (مولرهای بالایی) با اندازه کوچک کاربرد دارند.

:N4دندان های آسیاب فوقانی کوچک و N8 برای دندان های آسیاب بالایی استاندارد استفاده می شوند.

:N◦56گیره جهانی و یا Universal است که برای هر دو دندان آسیاب بالا و پایین استفاده میشود.

بیشتر بخوانید: تشخیص پوسیدگی دندان با پردازش تصویر

کلمپ دندانپزشکی برای چیست

ایزولاسیون و تمیز نگه داشتن محیط مخصوصا در مطب های دندانپزشکی امری اجتناب ناپذیر است. این موضوع در زمینه دندان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا تماس کاملا مستقیم با دهان وجود دارد.

برای ایزوله نگه داشتن دهان و دندان در هنگام جراحی کودکان، پر کردن دندان، ترمیم، اندودونتیکس و...  از کلمپ به همراه رابردم(Rubberdam) استفاده میشود. علاوه بر ایزوله کردن استفاده از گیره و رابردم تمرکز دندانپزشکان را افزایش می دهد و باعث میشود بزاق دهان بیمار سبب خیس شدن مواد نشود و اجازه می دهد دندانپزشک در محیط خشک و عاری از میکروب به کار خود بپردازد.

کلمپ تیتانیومی

۳۴۷,۰۵۸

ست کلمپ استیل 6 عددی

۱,۵۸۶,۲۷۷

کلمپ رابردم

۱۴۸,۵۰۰

آیا استفاده از کلمپ دندانپزشکی ضرر دارد؟

استفاده از کلمپ دندانپزشکی برای دندان ها مضر نیست و باعث آسیب فیزیکی به شما نمی شود اما با اینکه از ویژگی های مثبت clamp دندانپزشکی صحبت کردیم، ولی برخی از ویژگی های این روش باعث شده است که پزشکان این شیوه ی درمان را عملی نکنند. اولین دلیل عدم استفاده از این روش زمان بر بودن آن است. علاوه بر آن در صورتی که پزشک از کلمپ و رابردم استفاده کند باید به لثه یک تزریق اضافی نیز داشته باشد. دلیل آخر نیز عدم تمایل بیمار به استفاده از این مسیر درمان است زیرا برای استفاده باید زمان بیشتری را در مطب باشد و هنگام گذاشتن رابردم امکان حرف زدن برای بیمار وجود ندارد.

رابردم (سد لاستیکی) را به نقل از تکنو دندان بخوانید:

لاستیک منعطف و کشی با شکل مربع که بافت نرم مانند لثه، زبان و … را جمع کرده تا دید بهتری برای پزشک فراهم شود و از آن‌ها در برابر مواد اضافی و آلودگی‌ها محافظت می‌کند، رابردم نام دارد. بنابراین رابردم به پزشک و دستیار او کمک می‌کند توجه خود را به طور کامل روی دندان مورد نظر متمرکز کند. جنس رابردم‌ها عمدتا از لاتکس است اما در صورت نشان دادن حساسیت می‌توان از نوع سیلیکونی آن‌ها هم استفاده کرد.

کلام آخر

در این مقاله با انواع کلمپ و همینطور نحوه استفاده از کلمپ دندانپزشکی آشنا شدیم. با اینکه در بسیاری از مطب ها پزشکان عادت به استفاده از این تجهیزات دندانپزشکی را ندارند، نمیتوان مزیت های چشمگیری آن را انکار کرد. حتی در بعضی از جراحی های دندان این روش نه تنها مفید بلکه الزامی است.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • محمد ثابتی 5 تیر 1403

    نقش کلمپ در دندانپزشکی مدرن چیست و انتخاب و کاربرد آن چگونه به موفقیت آمیز بودن روش های ترمیمی و ریشه کمک می کند؟

  • کیمیا خاتون پور 5 خرداد 1403

    کلمپ برای پرکردن دندان استفاده میشه ؟