عکس از گان های دندان پزشکی در کنار هم

گان دندانپزشکی چیست؟

دندانت
8 بهمن 1401 / 7 دقیقه مطالعه

گان دندانپزشکی چیست؟

گان (به انگلیسی Scrub) در واقع به پوشش مخصوص اتاق عمل گفته می‌شود و همه افرادی که به آن محیط تردد دارند ملزم به استفاده از گان هستند. این موضوع شامل پزشکان، دندانپزشکان، پرستاران، هوشبران، پرسنل اتاق عمل، بهیاران، مسئولان امور نظافت و بیماران می‌شود و همه ملزم به رعایت آن هستند. استفاده از گان به عنوان لباس مخصوص اتاق عمل مانع از ورود آلودگی‌های محیطی و خروج آن‌ها از اتاق عمل می‌شود، چراکه همه پرسنل ملزم هستند تا قبل از خروج از محوطه اتاق عمل گان خود را تعویض کنند.

خرید گان دندانپزشکی و پوشیدن آن مخصوص منحصر به اتاق عمل بیمارستان نمی‌شود و در واقع در هر محیطی که پرسنل در معرض ترشحات بدن بیمار قرار می‌گیرند، باید از گان استفاده کنند. مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، بنابراین استفاده از گان دندانپزشکی برای دندانپزشکان و دستیاران آن‌ها در حین انجام هر گونه اقدامی برای بیمار ضروری است.

رنگ گان دندانپزشکی

گان‌های اتاق عمل در ابتدا به رنگ‌های روشنی مانند سفید تولید می‌شدند. پس از مدتی مشخص شد که رنگ سفید برای چشم پرسنل می‌تواند آزار‌دهنده باشد، چراکه بیشتر وسایل اتاق عمل و کلینیک هم به رنگ روشن هستند. بنابراین تصمیم بر آن شد که گان را به رنگ‌های آبی، سرمه‌ای یا سبز طراحی کنند، علت این موضوع آن است که رنگ خون به راحتی بر روی اسکراب قابل تشخیص باشد، همچنین رنگ‌های سبز و آبی برای چشم آزاردهنده نیستند و گفته می‌شود که منجر به تقویت دید پرسنل خواهد شد.

گان‌های دندانپزشکی در ابتدا به شکل نخی و قابل شستشو و مصرف مجدد تولید می‌شدند. پس از اپیدمی کرونا تصمیم بر آن شد که در تمامی بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها از گان‌ دندانپزشکی یک بار مصرف استفاده شود. این گان‌ها جلوبسته هستند و از پشت قابل بستن هستند که با کمک دستیار یا سایر پرسنل اتاق از پشت بسته می‌شوند. لزومی بر استریل بودن گان دندانپزشکی وجود ندارد اما اگر جراحی‌ به شکل باز و وسیع در ناحیه فک و صورت باشد حتما باید از گان استریل استفاده نمود، اما در انجام امور دندانپزشکی روزمره نیازی به استفاده از گان استریل نیست. این موضوع به صرفه جویی در هزینه بیمارستان و کلینیک کمک می‌کند. شما می‌توانید گان دندانپزشکی مورد نظر خود را با قیمت مناسب از دندانت خریداری نموده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

طول گان دندانپزشکی حدود 120 سانتی متر است. گان‌ها در پک‌های مخصوصی بسته‌بندی می‌شوند و حدود 3 سال قابلیت مصرف دارند. توجه نمایید که گان استریل در داخل بسته‌بندی استریل است و در صورتی که نیاز به استرلیزاسیون کامل است نباید از گان‌های که آنپک شده‌اند استفاده نمود.

نوعی دیگر از گان دندانپزشکی وجود دارد که مختص جراحان لمینت می‌باشد. جنس این گان از پارچه اسپان باند می‌باشد. این پارچه‌ها از پلی پروپلین ساخته شده و بی بافت هستند و مقاومت زیادی در برابر نفوذ آلودگی‌های محیطی دارند. علاوه بر آن در زیر پارچه نیز یک لایه پلاستیکی وجود دارد که احتمال نفوذ ذرات میکروبی را به صفر می‌رساند، علت این موضوع احتمال زیاد وقوع خونریزی یا پخش ترشحات در زمان جراحی لمینت است.

ویژگی‌های گان دنداپزشکی

گان دندانپزشکی باید دارای مشخصاتی باشد که آن را از یک لباس یا پارچه معمولی متفاوت سازد. همانطور که گفته شد جنس پارچه این گان‌ها از انواع خاصی مانند اسپان باند یا اس.ام.اس بوده و در برابر نفوذ مواد مختلف و مواد بیمارستانی مقاوم است.

ویژگی دیگر نفوذناپذیر بودن گان نسبت به آب یا سرم‌های داخل اتاق عمل است. این مورد به گرماژ پارچه به کار رفته در گان بستگی دارد. گرماژ در واقع همان چگالی در واحد سطح است و تراکم مولکول‌ها در واحد سطح معینی را مشخص می‌کند. طبیعی است که هر مقدار گرماژ پارچه بیشتر باشد، نفوذ پذیری آن نسبت به مایعات بیشتر است. از این رو گان دندانپزشکان را با گرماژی بالا می‌سازند (حدود 38 تا 50). گرماژ پارچه گان بیمار و سایر پرسنل معمولا کمتر است، چونکه کمتر در معرض آلودگی هستند. هر مقدار گرماژ پارچه بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است.

در هنگام خرید گان دندانپزشکی به چه نکاتی دقت کنیم؟

پیش از هر چیز توجه داشته باشید که گان لباس شما در اتاق عمل است، بنابراین حتما ویژگی‌های بصری گان دندانپزشکی را در هنگام خرید در نظر داشته باشید. با توجه به تنوع رنگی محدود به اجبار باید رنگی که به نظر شما نزدیک‌تر است را انتخاب نمایید.

مناسب بودن سایز گان دندانپزشکی نیز بسیار حائز اهمیت است. اگر گان بزرگ‌تر از سایز شما باشد قطعا در حین کار دست و پا گیر خواهد شد و اگر کوچک باشد ایجاد ناراحتی خواهد کرد. توجه کنید که گان دندانپزشکی باید راحت‌ترین شرایط را در حین انجام کار برای شما ایجاد کند.

وزن گان باید بسیار سبک و تقریبا غیر قابل احساس باشد، ضمنا سعی کنید حداقل لباس ممکن را در زیر گان به تن داشته باشید. طبیعی است که در اتاق عمل بیمار نباید هیچ‌گونه پوششی در زیر گان داشته باشد.

در صورتی که مایل به خرید اسکراب دندانپزشکی یا گان چندبار مصرف نیز هستید حتما موارد بالا را رعایت کنید.

در صورتی که صاحب کلینیک یا مدیر تهیه تجهیزات بیمارستانی هستید و نیاز به خرید گان دندانپزشکی دارید، حتما گان مورد نظر خود را در رنگ‌ها و اندازه‌های گوناگون تهیه نمایید.

گان دستیار دندانپزشکی

دستیار دندانپزشک عضو جدایی ناپذیر مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی است و در کنار دندانپزشک با انواع آلودگی‌های محیط درمان سر و کار دارد. بنابراین پوشیدن گان و اسکراب برای دستیاران هم بسیار ضروری است. بهتر است رنگ گان دستیار با دندانپزشک تفاوت داشته باشد. به خصوص در کلینیک‌هایی که رعایت سلسله مراتب در آن‌ها حائز اهمیت است.

گان دستیار هم از لحاظ ظاهر کاملا مشابه گان دندانپزشک است. این گان‌ها جلوبسته بوده و از پشت توسط دو یا سه عدد بند بسته می‌شوند.

توجه نمایید که گان‌های یک بار مصرف پس از استفاده باید همراه سایر زباله‌های بیمارستانی دور ریخته و امحا شوند، بنابراین هرگز گان استفاده شده یکبار مصرف را از محیط درمانی خارج نکنید.

نحوه پوشیدن گان دندانپزشکی

در صورتی که از گان یک بار مصرف استفاده می‌کنید لازم است که گان را ابتدا از قسمت داخل و گردن بلند کرده و در دست خود بگیرید(در صورتی که استریل بودن اهمیت دارد حتما با دستکش این کار را انجام دهید). سپس دست‌های خود را به نوبت وارد کنید و از دستیار یا سایر نیروهای کمکی بخواهید که بندهای پشت گان را برای شما ببندند.

پوشیدن اسکراب اما قاعده خاصی ندارد و باید در رختکن اتاق عمل به گونه‌ای انجام شود که آلوده نگردد. شما می توانید برای خرید تجهیزات دندانپزشکی از محصولات سایت دندانت نیز دیدن فرمایید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید