عکس از کیف ست الواتور دندانپزشکی

الواتور دندانپزشکی چیست؟

دندانت
20 مهر 1401 / 9 دقیقه مطالعه

الواتور دندانپزشکی چیست؟

روزانه هزاران نفر به‌خاطر مشکلات مربوط به دندان به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. یکی از رایج‌ترین این مراجعات، کشیدن دندان است. برای کشیدن دندان از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود که عمده آنها فورسپس و الواتور است. شما می توانید برای دیدن قیمت و خرید الواتور دندانپزشکی از محصولات دندانت استفاده کنید.

مقدمه

کشیدن دندان دلایل متنوعی دارد که عمده آن به پوسیدگی عمیق باز می‌گردد. وقتی دندان به این مرحله می‌رسد که به‌اصطلاح از دست می‌رود چاره جز کشیدن باقی نمی‌ماند. اما سال مهم این است که چرا افراد در مراحل اولیه به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند تا آسیب کمتری به دندان خود وارد کنند. در کنار مسائل مالی موجود، یک نکته اساسی وجود دارد و آن ترس افراد از دندانپزشکی است.

عکس از تعداد زیادی الواتور دندانپزشکی

یکی از راه‌هایی که می‌تواند این ترس را کاهش دهد استفاده از ابزارهای حرفه ایست. در این مقاله قصد داریم تا با ارائه اطلاعات مناسب به مخاطبان خود، به معرفی ابعاد و انواع الواتورهای دندانپزشکی بپردازیم.

الواتور در دندانپزشکی چیست؟

الواتور یکی از ابزارهای کاربردی در دندانپزشکی است. این ابزار که بیشتر در هنگام کشیدن دندان کاربرد دارد در هنگام کشیدن دندان با عقب کشیدن لثه و کمک به لق شدن آن این فرایند را راحت‌تر می‌کند.  لق شدن باعث تسریع کار ابزار فورسپس است. پس می‌توان گفت وجود الواتور در کشیدن دندان ضروری است.

الواتور آناتومیک کرایر راست

۷۰۰,۰۰۰

الواتور اپکسو راست (فلوهر)

۵۵۸,۸۰۰

اسکیلر یونیورسال

۱۴۹,۳۳۰

عکس از الواتور دندانپزشکی

اگر از ابزار دیگری به‌جای الواتور استفاده شود فرایند کشیدن با درد بسیار و احتمال شکستی دندان پیش می‌رود.

انواع الواتور دندانپزشکی

 الواتورهای دندانپزشکی معمولاً از لحاظ شکل، اندازه تیغه و.... با یکدیگر متفاوت هستند.همچنین متناسب با کاربرد آنها در موارد مختلفی به کار می‌روند. الواتورهای مورداستفاده برای دندان‌های شیری کودکان نیز (الواتورهای اطفال) مشابه الواتورهای معمولی بوده و فقط سایز کوچک‌تری دارند. هم طول و هم دسته آن‌ها کوچک‌تر است. شما میتوانید برای خرید تجهیزات و ابزار دندانپزشکی اطفال از سایت دندانت بازدید کنید.

نکته مهم در انتخاب الواتور قرارگرفتن راحت در دست است که در هنگام کار بسیار تأثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: آیا خمیر دندان سفید کننده ضرر دارد؟

اسامی الواتور دندانپزشکی

  1. الواتورهای مستقیم

الواتور مستقیم، رایج‌ترین الواتوری است که برای لوکسه کردن دندان‌ها و جداکردن ریشه از بافت‌های اطراف (PDL) استفاده می‌شود.
تیغه الواتور مستقیم در سمتی که با دندان و ریشه درگیر می‌شود، مقعر است. الواتور مستقیم کوچک اغلب برای شروع لوکسه کردن دندان قبل از استفاده از فورسپس استفاده می‌گردد و الواتورهای مستقیم بزرگ‌تر برای جابه‌جایی ریشه‌ها از حفره‌هایشان استفاده می‌شود و همچنین برای لوکسه کردن دندان‌هایی که فاصله بیشتری دارند یا زمانی که الواتور مستقیم با اندازه کوچک‌تر کارایی کمتری پیدا می‌کند، استفاده می‌شوند

عکس از نمای نزدیک الواتور های مستقیم
  • الواتورهای خمیده یا پرچمی

الواتورهای خمیده، دومین نوع الواتورهای مورداستفاده در دندان‌پزشکی هستند که خود شامل انواع مختلفی هستند. برای مثال الواتور cryer نوعی از الواتورهای خمیده است که معمولاً به شکل جفت، یعنی الواتور راست و الواتور چپ ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت نانو سرامیک چیست؟

عکس از الواتور خمیده یا مستقیم
  • الواتور Winter یا: T-bar

نوع دیگری از الواتورهای خمیده است که اساس طراحی آن شبیه به الواتور cryer است. البته شکل این الواتور با الواتور cryer بسیار متفاوت است و قسمت دسته آن با بخش تنه یک زاویه قائمه می‌سازند. الواتورهای T-bar بسیار قدرتمند هستند و هنگام کار با آن‌ها باید بسیار مراقب باشید؛ زیرا ممکن است منجر به شکستگی فک بیمار شوند.

عکس نزدیک از الواتور T-bar
  • الواتورهای War-wick James

نوع بعدی الواتورهای خمیده یا پرچمی هستند که مانند الواتور cryer به شکل جفت الواتور راست و چپ عرضه می‌شوند. وزن این الواتورها بسیار پایین بوده و کار با آن‌ها راحت است. از الواتورهای War-wick James بیشتر به‌منظور خارج‌کردن باقی‌مانده ریشه دندان و همچنین کشیدن دندان‌های شیری و جلویی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: شایع‌ترین مشکلات دندان در نوجوانان را بشناسید!

عکس نزدیک از الواتورWar wick James
  • الواتور pick-type

مدل سوم الواتورهای معمول دندان‌پزشکی، الواتور pick-type است که خود شامل دو نوع است. نوع اول، الواتور Crane pick است که به‌منظور حذف ریشه دندان می‌توان از آن استفاده کرد و به‌عنوان یک اهرم برای برداشتن ریشه دندان از حفره دندانی عمل می‌کند.

عکس نزدیک از الواتور pick-type
  • الواتور Apexo

نوع دوم از الواتورهای pick-type است که از آن برای حذف باقی‌مانده را ریشه دندانی می‌توان استفاده کرد. بسیار نازک است و نمی‌توان از آن به‌عنوان اهرم استفاده کرد؛ زیرا به‌راحتی در لثه فرومی‌رود و باعث خونریزی می‌گردد.

عکس نزدیک از الواتور Apexo
  • الواتور پاتس

دارای نوک خمیده و دارای دسته‌ای شبیه به گلابی است.

  • الواتورکرایر

دومین الواتور دندانپزشکی پرکاربرد، الواتور کرایر (مثلثی Triangle) است که دسته آن گلابی شکل و یا مشابه T است. این الواتور به‌صورت چپ و راست عرضه می‌شود و برای تشخیص جهت آن، می‌بایست به‌گونه‌ای در دست قرار گیرید که تقعر نوک مثلثی آن قابل‌مشاهده باشد. نوک مثلث اگر به سمت چپ بیمار باشد، آن را الواتور چپ و اگر به سمت راست وی باشد، الواتور راست می‌نامند.
بیشترین و اصلی‌ترین کاربرد الواتور مثلثی زمانی است که ریشه شکسته شده در حفره دندان باقی بماند و حفره مجاور آن خالی باشد

الواتور دندانپزشکی دارای کاربردهای متعددی است که از جمله آن می‌توان به

کاربرد الواتور دندانپزشکی چیست؟

  • لق کردن دندان از استخوان اطراف
  • گسترش استخوان آلوئول
  • خارج نمودن قطعه‌های شکسته ریشه
  • ایجاد برش نواری در قسمت ضریع استخوان
  • اکسپوز یا نمایان کردن نواحی شکستگی
  • بالابردن و یا جداسازی بافت، استخوان و یا عصب دندان

و..... اشاره نمود.

بیشتر بخوانید: مولت پرداخت کامپوزیت چیست؟

عکس از الواتوری که برای معاینه دندان از آن استفاده می شود.

الواتور دندان

الواتورها برای بالابردن و جداسازی لثه از دندان در هنگام کشیدن دندان استفاده می‌شود. الواتور دندان از جنس استیل و ضدزنگ است. همچنین در سایزهای 2،3،4،5 برای کاربران مختلف طرح‌ریزی‌شده است. طول استاندار آلواتور دندان 15 سانتی‌متر است، و طول دهانه آن به 2 سانتی‌متر می‌رسد.

قلم سینوس لیفت

۱,۲۶۵,۰۰۰

K فایل طول 25

۱۰۷,۸۰۰

MIR 1.0 کیت سمباده بین دندانی

۱,۷۱۶,۰۰۰

بررسی نقش الواتورها به نقل از وب سایت gerdentusa:

بر اساس گزارش WHO (سازمان بهداشت جهانی) وضعیت جهانی بهداشت دهان و دندان (2022)، "مشکلات دهان و دندان حدود 3.5 میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد." افراد از مشکلات دندانی مختلفی رنج می برند، از حفره دندان گرفته تا بیماری های شدید لثه.

اکثر آنها در مراحل اولیه قابل درمان هستند. در مقابل، برخی دندانپزشک را راهی به جز کشیدن دندان باقی نمی گذارند. شایع ترین دلایل آن پوسیدگی دندان، شکستگی ریشه یا دندان و بیماری های پیچیده پریودنتال و ریشه است.

Exodontia کشیدن دندان از حفره آن در استخوان آلوئول تحت بیهوشی عمومی است. این روش بسیار چالش برانگیز است و دندانپزشکان برای انجام آن به چندین ابزار دندانپزشکی نیاز دارند.

ابزارهای رایج برای این درمان دندانپزشکی عبارتند از: فورسپس، آسانسور، کاوشگر، آینه و کورت. همه این ابزارها در ویژگی ها و شکل های خود متفاوت هستند. بر این اساس، آنها عملکردهای متفاوتی را در حین عمل کشیدن دندان انجام می دهند.

این وبلاگ اطلاعات دقیقی در مورد نقش انواع آسانسورهای دندانی در طول اکسودنتیا به شما ارائه می دهد. بنابراین، اول از همه، بیایید ببینیم که چرا آسانسور دندان برای از بین بردن دندان ضروری است.

مشکلات بعد از ارتودنسی را به نقل از دکتر جمیلیان بخوانید:

سال های متمادی است که به منظور مرتب و صاف نمودن ناهنجاری های دندانی، از درمان ارتودنسی با کمک براکت های فلزی و غیرفلزی استفاده می­شود. اگرچه با استفاده از این براکت ها می­توان دندان ها را به محل درست خود سوق داد و به آن ها نظم بخشید، اما اگر این روش درمان به درستی انجام نشده و یا مراقبت های لازم از آن به عمل نیاید، مشکلات بعد از ارتودنسی گریبان گیر فرد خواهد شد. گفتنی است که درمان ارتودنسی به خودی خود نه تنها مشکلی را برای سلامت فرد به دنبال نخواهد داشت بلکه منجر به حفظ سلامت و زیبایی دندان ها نیز می شود. اما اگر بیمار پس از انجام درمان ارتودنسی توصیه های ارتودنتیست را جدی نگرفته و همچنین بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکند، مشکلات بعد از ارتودنسی ظهور کرده و وی را خواهند آزرد.

عکس از تعدای الواتور دندانپزشکی در کنار هم

نتیجه‌گیری

الواتور یک ابزار کاربردی در کشیدن دندان است. عدم به‌کارگیری الواتور در هنگام جراحی درد بسیار زیادی را به بیماران انتقال می‌دهد. انواع مختلف طراحی شده این ابزار باهدف کارایی بیشتر برای دندانپزشکان بوده است. در آخر اگر علاقه مند به مطالعه مطالب غیر فارسی هستید می توانید از این سایت استفاده کنید.    

  

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • محسن 23 مرداد 1403

    سلام، ممنون از مطلب خوبتون. سوالی که برام پیش اومده اینه که آیا استفاده نادرست از الواتور می‌تونه باعث آسیب جدی به لثه‌ها یا فک بشه؟ چطور میشه از این ابزار به درستی استفاده کرد تا هم بیمار کمترین درد رو تحمل کنه و هم دندانپزشک بهترین نتیجه رو بگیره؟

  • بیژن 23 مرداد 1403

    سلام، مقاله جالبی بود. من قبلاً از الواتور برای کشیدن دندان عقلم استفاده کردم و متوجه شدم که این ابزار خیلی کار رو راحت‌تر می‌کنه. سوالم اینه که آیا برای هر نوع دندانی میشه از الواتور استفاده کرد یا بعضی از دندان‌ها نیاز به ابزار خاص دیگه‌ای دارن؟

  • مهرانگیز 23 مرداد 1403

    خیلی مطلب آموزنده‌ای بود! من تازه به عنوان دستیار دندانپزشک شروع به کار کردم و همیشه برام سوال بود که چرا الواتورها اینقدر در شکل و اندازه متفاوت هستن. آیا هر کدوم برای نوع خاصی از جراحی استفاده میشه؟ یا اینکه دندانپزشک‌ها بر اساس تجربه‌شون انتخاب می‌کنن؟

  • رحمت اله 23 مرداد 1403

    سلام، ممنون از توضیحات کاملتون. من همیشه فکر می‌کردم که الواتور فقط یه ابزار ساده برای کشیدن دندانه، اما حالا فهمیدم که استفاده‌های دیگه‌ای هم داره. آیا الواتورهای مختلف برای دندان‌های مختلف طراحی شدن؟ و چطور میشه مطمئن شد که در حین کار به دندان‌های مجاور آسیب نزنیم؟

  • ناصر عبداللهی 22 خرداد 1403

    نقش الواتور دندانپزشکی در روش های دندانپزشکی چیست و چگونه طراحی و استفاده از آن بسته به کار خاص یا تکنیک کشیدن دندان متفاوت است؟

  • صادق نادری 26 اردیبهشت 1403

    ممنون از مقاله فوق العاده تون
    الواتور داخل سایتتون برای فروش دارید ؟

  • amin 6 دی 1402

    کاملا عالی