انواع سمان دندانپزشگی

اوژنول چیست؟

دندانت
20 مهر 1401 / 8 دقیقه مطالعه

اوژنول چیست؟

تاکنون اثرات دارویی مطلوبی از گیاهان دارویی مختلف شناخته شده است. در این میان خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی برخی از آنها موجب اهمیت فراوان آنها شده است. خاصیت ضدمیکروبی، ضدسرطان، آنتی‌اکسیدان، ضدالتهاب و ضد درد ازجمله فواید ماده‌ای با نام Eugenol است. در صورتی که قصد بررسی قیمت و خرید اوژنول دندانپزشکی را دارید می توانید از محصولات دندانت دیدن کنید.

عکس از اوژنول در کنار کارتن آن

اوژنول (4- آلیل -2- اتوکسی فنول) ترکیب اصلی روغن میخک است که 83 تا 95 درصد از روغن را تشکیل می‌دهد. دارای قابلیت محلول در آب است و به‌راحتی در حلال آلی، بی‌رنگ یا زرد حل می‌شود. اوژنول ماده ایاست که در بافت درخت میخک وجود دارد. این مایع زردرنگ و چرب در ساخت عطر، طعم‌دهنده‌های غذایی و روغن‌های ضروری استفاده می‌شود. اوژنول که در زبان انگلیسی Eugenol  خوانده می‌شود دارای فرمول شیمیایی  C₁₀H₁₂O₂   است. ترکیب شیمیایی آن با مشخصات پاب‌کم ۳۳۱۴، جرم مولکولی برابر با ۱۶۴٫۲۰ g/mol  را داراست . این ماده به‌خاطر گویا کول متصل خود به زنجیره یک فنیل پروپن محسوب می‌گردد.

اوژنول به دلیل کاربردهای متنوع خود در زمینه‌های مختلف مانند داروسازی، غذایی، طعم‌دهنده، آرایشی، کشاورزی و صنایع متعدد دیگر به‌خوبی شناخته شده است. اوژنول را می‌توان بیشتر از منابعی که حاوی روغن هستند استخراج کرد. به‌عنوان‌مثال روغن میخک سرشار از این ماده مفید است. همچنین در مقدار کافی در جوز، دارچین، ریحان و برگ‌بو یافت می‌شود. در غلظت ۸۰ - ۹۰ ٪ در روغن غنچه میخک و در ۸۲ - ۸۸ ٪ در روغن میخک وجود دارد.

بیشتر بخوانید: دندان کشیدن در بارداری

امروزه در صنعت‌های مختلفی از اوژنول استفاده می‌شود. در پزشکی به‌عنوان یکی از اجزا ماده بیهوشی در اتاق عمل کاربرد دارد. در حوزه‌های دندانپزشکی نیز با ترکیب این ماده با اکسید روی در مواردی مانند پروتز وترمیم از آن استفاده می‌گردد. همچنین ترکیب اوژنول با اکسید روی برای آب‌بندی کانال‌های دندان نیز به کار می‌رود.

در گونه‌های مختلف ضدعفونی نیز می‌توان ترکیبات مختلف این ماده را مشاهده کرد. خاصیت خوشبوکنندگی اوژنول باعث شده است که در ضدعفونی‌کنندگان خانگی نیز از آن استفاده شود.

دانشمندان پزشکی با کشف خاصیت ضد درد اوژنول از آن در درمان درد مفاصل و کاهش التهاب استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد اوژنول علاوه بر این که همانند بی حس کننده‌های موضعی موجب مهار هدایت پیام‌ها از گیرنده‌های حس درد به طور محیطی می‌شود، با مهار التهاب و تأثیر بر مسیر درد به طور مرکزی موجب تسکین درد مزمن نیز می‌گردد. شما میتوانید برای معرفي و خريد ابزار لابراتواري میتوانید به سایت دندانت مراجعه کنید.

اوژنول 18 میل

۲۴۵,۰۰۰

اوژنول 120 میل

۱,۷۵۰,۰۰۰

اوژنول

۲۰۰,۰۰۰

آیا اوژنول موجب مسمومیت می‌شود؟

صرف‌نظر از کاربردهای متعدد، اوژنول همچنین عوارض جانبی مختلفی را نشان می‌دهد، به‌ویژه اگر بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود. ممکن است باعث تهوع، سرگیجه، تشنج و ضربان قلب سریع شود؛ بنابراین، هدف این بخش بحث در مورد منابع، روش‌های استخراج و تعیین خصوصیات، فراهمی زیستی، شیمی، مکانیسم اثر، فواید سلامتی، فارماکولوژیک، ایمنی و سم‌شناسی اوژنول است.

عکس از  اوژنول دندانپزشکی در کنار کارتن آن

ساختار شیمیایی اوژنول مربوط به فنل است. بااین‌حال، ترکیبی که موجب ایجاد سم بشود در فعالیت‌های خورنده فنل دیده نمی‌شود. بلع منجر به استفراغ، گاستروانتریت و ترشح موسین می‌شود که باعث ازبین‌رفتن مسمومیت است.

بیشتر بخوانید: باندینگ دندان فاصله دار چیست؟

مسمومیت ناشی از اوژنول در محیط کار

هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که اثرات سمی حاد اوژنول را با قرارگرفتن در معرض شغلی نشان دهد. مطالعات کمی در مورد مصرف تصادفی اوژنول در انسان گزارش شده است. اثرات سمی در کبد، ریه و سیستم عصبی همان‌طور که در مکانیسم‌های سمیت موردبحث قرار گرفت، مشاهده شد. به‌طورکلی، اثر سمی حاد اوژنول در پستانداران کم است.

عکس از اوژنول دندانپزشکی در کنار باکس آن

علائم مسمومیت حاد ناشی از دوزهای بالای اوژنول عبارت بودند از ریزش مخاط معده، خونریزی مویرگی و احتقان کبد که بیشتر در حیوانات مشاهده شده است به‌عنوان‌مثال، در سگ‌ها و تغییر رنگ کبد در موش‌ها.

بیشتر بخوانید: انواع گلاس آینومر

دیگر کاربردهای اوژنول

ایزو اوژنول را می‌توان با ایزومریزاسیون اوژنول مشتق شده از روغن برگ میخک تولید کرد. ساختار شیمیایی ایزو اوژنول C10H12O2 1-هیدروکسی -2- متوکسی -4- پروپنیل بنزن، 4-هیدروکسی -3- متوکسی -1- پروپن یل بنزن، 2-متوکسی -4- پروپن یل فنل، 4-پروپن یل گوایاکول است. ایزو اوژنول به‌عنوان پیش ماده مورداستفاده در تولید تجاری وانیلین مصنوعی (C8H8O3) شناخته می‌شود: 3-متوکسی -4- هیدروکسی بنزآلدئید. ایزو اوژنول عمدتاً برای سیگار، نوشیدنی‌های غیرالکلی، بستنی و آدامس استفاده می‌شود. در اندونزی، ایزو اوژنول عمدتاً توسط کارخانه‌های تقطیر کوچک در اطراف جاوا، سوماترا، سولاوسی و بالی تولید می‌شود.

عکس نزدیک از اوژنول دندانپزشکی

اوژنول و اثرات زیست فعالی

Eugenol توسط FDA به‌عنوان GRAS در صورت مصرف خوراکی، به شکل نسوخته، شناخته می‌شود. در غذا غیرسمی است؛ اما در صورت استنشاق سمی است. دوزهای بالای اوژنول ممکن است باعث آسیب به کبد شود.

نشان‌داده‌شده است که اوژنول دارای خاصیت، حشره‌کشی نسبت به آفات و دافع سوسک و کنه است. فعالیت حشره‌کشی باواسطه سیستم اکتوپامینرژیک برای اوژنول اتفاق می‌افتد. روغن دارچین غنی از اوژنول مؤثرترین ماده دافع پشه طبیعی شناخته شده برای انسان است. اوژنول در فرمول جذب حشرات توسعه‌یافته برای مگس میوه شرقی، استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: سلامت دهان و دندان در بارداری

عکس از مسواک، خمیر دندان و مواد تمیز کننده دندان

از مشتقات اوژنول به‌صورت IV برای القای بیهوشی عمومی در انسان استفاده می‌شود. همچنین ایزووژنول برای القای خواص بیهوشی عمومی در موش‌ها قابل‌استفاده است.

اوژنول همچنین پتانسیل خود را به‌عنوان یک عامل ضدسرطان نشان داده است. در مطالعات روی سلول‌های سرطانی انسانی، این چاویکول آپوپتوز را در سلول‌های کولورکتال و ملانوم انسان القا کرد. در مطالعات دیگری، اوژنول از طریق مهار مسیر سیگنالینگ NF-kB، سرطان معده ناشی از N-methyl-N'-nitro-N-nitrosoguanidine را در موش‌ها و سرطان‌زایی پوست ناشی از DMBA را در موش‌ها سرکوب کرد. در صورتی که علاقه مند به مطالعه مطالب غیر فارسی هستید می توانید از این سایت استفاده کنید.

تعریف اوژنول به نقل از وب سایت go.drugbank:

اوژنول یک مولکول فنولی طبیعی است که در چندین گیاه مانند دارچین، میخک و برگ بو یافت می شود. به عنوان یک ضد عفونی کننده موضعی به عنوان یک ضد تحریک و در آماده سازی دندان با اکسید روی برای آب بندی کانال ریشه و کنترل درد استفاده شده است.

آیا ترمیم‌های آمالگام را باید عوض کنیم؟ پاسخ آنرا به نقل از دندال بخوانید:

برخی از افراد و حتی دندانپزشکان بیماران را تشویق به تعویض ترمیم‌های فلزی می‌کنند. ولی حقیقت این است که نیازی به این کار وجود ندارد. از قضا خارج کردن ترمیم به ایجاد بخار جیوهٔ بیشتری منجر می‌شود و باعث می‌شود و زیان بیشتری دارد.FDI هم بیماران را از تعویض این ترمیم ها دندان‌های سالمی که ترمیم آن‌ها مشکلی ندارد منع کرده است.

قلم سینوس لیفت

۱,۲۶۵,۰۰۰

K فایل طول 25

۱۰۷,۸۰۰

MIR 1.0 کیت سمباده بین دندانی

۱,۷۱۶,۰۰۰

نتیجه‌گیری

اوژنول که معمولاً از میخک به دست می‌آید ماده زرد رنگی روغنی است که دارای خاصیت‌های متعددی همچون ضدمیکروبی، ضدسرطان، آنتی‌اکسیدان، ضدالتهاب و ضد درد است. این ماده در موارد استفاده زیاد یا ترکیب با برخی عناصر شیمیایی باعث ایجاد مسمومیت می‌گردد. امروزه کاربرد این ماده بیشتر در حوزه پزشکی، دندان‌پزشکی و درمان است.

5 / 3
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

3 / 5. 2

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • علی مرادی 11 شهریور 1403

    سلام، من یه سوال دارم درباره اوژنول. من دارم برای یه تحقیق توی دانشگاه روی خواص این ماده کار می‌کنم و می‌خواستم بدونم اوژنول دقیقا توی چه محصولاتی استفاده می‌شه؟ همچنین اگه میشه بگید که این ماده چه تاثیری روی بدن داره؟ مثلا اگه کسی به طور مداوم از محصولات حاوی اوژنول استفاده کنه، آیا ممکنه عوارض جانبی خاصی داشته باشه؟ چون خیلی شنیدم که اوژنول خاصیت ضد التهابی داره، ولی نمی‌دونم که مصرف طولانی‌مدت اون ممکنه مشکلاتی ایجاد کنه یا نه. ممنون می‌شم اگه راهنمایی کنید.

  • سارا حسینی 11 شهریور 1403

    سلام وقت بخیر، می‌خواستم بدونم اوژنول که ازش تو محصولات دندونپزشکی استفاده می‌شه، واقعاً چقدر موثره؟ من چند بار رفتم دندونپزشکی و دکترم گفت که تو مواد پر کردن دندونم اوژنول هست. ولی من هیچ وقت دقیقاً نفهمیدم این ماده چیکار می‌کنه! مثلا درد رو کم می‌کنه یا فقط خاصیت ضدعفونی داره؟ اگه میشه یه توضیح کامل درباره اثرات اوژنول روی دندون و لثه بدید. ضمناً شنیدم که این ماده توی بعضی از روغن‌های گیاهی مثل روغن میخک هم پیدا می‌شه. آیا واقعاً همون اوژنول هست که توی دندونپزشکی هم استفاده می‌شه؟ ممنون از پاسخگویی شما

  • حسینی 2 شهریور 1403

    میحک میای دندان رو نابود میکنه

  • فرامرز اسدی 28 خرداد 1403

    اوژنول چقدر در پر کردن موقت دندان موثر است و چه ملاحظاتی را باید در مورد استفاده از آن در سناریوهای بالینی مختلف در نظر گرفت؟

  • نیما بهنود 29 اردیبهشت 1403

    خوراکی های که نام بردید دارای اوژنول هستند می‌توانند باعث جلوگیری از عفونت های دندانی بشوند ؟