عکس از چندین ژل بی حسی دندان در کنار هم دیگر

ژل بی حسی دندان در بارداری

دندانت
1 آبان 1401 / 8 دقیقه مطالعه

ژل بی حسی دندان در بارداری

 در دوران بارداری ، مشکلات دهان و دندان بیشتر خود را بروز میدهند و زنان باردار بیشتر از هروقت دیگری نیاز به خدمات دندان پزشکی دارند و دندانپزشکان اکثرا خرید ژل بی حسی دندانپزشکی را پیشنهاد میکنند! این مشکلات در لثه و دندان های زنان باردار بیشتر به علت تغییرات هورمونی در بدنشان است به این دلیل تغییراتی در بدن مادر رخ می دهد که باعث تورم جزئی لثه ها شده و همین امر رعایت بهداشت دهان و دندان را برای آنها مشکل می کند. ما در این مقاله قصد بررسی ژل بی حسی دندان در بارداری را داریم.

در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری از ژل های بی حسی دندان کسب کنید می توانید مقاله ژل بی حسی دندان چیست؟ را مطالعه کنید.

ژل مسکن دندان درد در بارداری

اما جالب است که بدانید ، بر خلاف تصورات اشتباه در بین عموم، بارداری باعث ضعف و پوسیدگی دندان ها نمی شود، بلکه رعایت نکردن بهداشت به علت بی حوصلگی ، خستگی و بی حالی در دوران بارداری و تغذیه نامناسب باعث بروز تمامی این مشکلات می شود.

زنان باردار ، به سه دلیل دچار بیماری های دهان ، دندان و لثه میشوند :

- مصرف بیشتر مواد قندی نسبت به قبل از بارداری

-وجود حالت تهوع و استفراغ که باعث اسیدی شدن بزاق دهان می شود.

- بی حوصلگی و عدم رسیدگی به دندان ها در دوران بارداری

بیشتر بخوانید: ماندرل دندانپزشکی چیست؟

استفاده از ژل بی حسی دندان در بارداری

استفاده از دارو های بی‌ حسی در خدمات دندانپزشکی از رایج‌ ترین  مواردی است که بعلت دردناک بودن خدمات دندانپزشکی مورد استفاده قرار میگیرد و  کمتر کاری در دندانپزشکی است که نیاز به تزریق بی حسی ندارد.

زنان باردار بعلت شرایط خاص و ویژه ای که دارند باید در استفاده از بسیاری داروها دقت کنند و از آنجایی که استفاده از خدمات دندانپزشکی امری غیر قابل اجتناب است ، بنابراین آگاهی از نحوه استفاده از داروی بی حسی لازم و بسیار ضروری است.

عکس از ژل بی حسی دندان در کنار بسته بندی آن

در این مقاله با ما همراه باشید...

بی حس کننده ها در خدمات دندانپزشکی بسیار مهم و حیاتی هستند.

 بی حسی موضعی (Local Anaesthesia) یکی از روش های بسیار رایج در دندانپزشکی ها به شمار می رود که درد بیمار را کم میکند .

و از مزایا آن میتوان گفت که قبل از استفاده هیچ آماده سازی خاصی نیاز ندارد و بعد از آن هم مراجعه کننده زودتر بهبود پیدا میکند.

بیشتر بخوانید: رانژور دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

ژل بی حس کننده دندان در بارداری

از داروهای بی حسی موضعی میتوان به ژل بی حس کننده دندان اشاره کرد .

از ژل های بی حس کننده موضعی در بافت های نرم دندان استفاده می شود تا این محدوده را بی حس کند که به ان ژل بی حس کننده دندان میگویند.شما میتوانید برای خرید تجهیزات پزشکی از سایت دندانت بازدید کنید.

عکس از ژل بی حسی دندان در کنار بسته آن

 دندانپزشک با استفاده از پنبه یا گوش پاک کن مقداری از این محلول را روی دندان قرار میدهند تا ان ناحیه بی حس کامل شود تا خدمات دندانپزشکی بدون درد صورت گیرد.

ژل بی حسی از بی خطر ترین داروهایی است که مناسب استفاده در دوران بارداری به شمار می رود ،البته با صلاحدید پزشک متخصص

دستگاه لایت کیور با گارانتی یکساله

۲۷,۱۹۳,۷۵۰

ژل بی حسی لیدوکائین 30 میل

۱۹۵,۰۰۰

ضدعفونی کننده دست اچ سی 500 میل به همراه پمپ

۱۶۳,۸۶۰

آیا ژل بی حسی دندان در دوران بارداری ضرر دارد؟

خیر، ژل بی حسی موضعی جزو مطمئن ترین راه های بی حسی در بارداری است .اما اساسا اگر مشکل حادی وجود ندارد ، سعی کنید در سه ماهه دوم به دندانپزشکی مراجعه کنید به دلیل این که در سه ماهه دوم خطرات کمتری نسبت به سه ماهه اول جنین را تهدید میکند.

یکی از بزرگترین سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که آیا ژل بی حسی دندان مضر است یا خیر؟ شما می توانید برای درک دقیق تر این موضوع مقاله عوارض ژل بی حسی دندان را مطالعه کنید.

اما این هم به خاطر داشته باشید که اگر دچار عفونت دندان در سه ماهه اول شدید بدون هیچ تردیدی به دندانپزشکی مراجعه کنید ، زیرا اگر عفونت دندان زیاد شود ممکن از برای جنین خطراتی را ایجاد کند.

بسیاری از زنان باردار با وجود مشکلات دندان و لثه ای که در دوران بارداری پیدا میکنند از مراجعه به دندانپزشک امتناع میکنند ، چون از خطرات احتمالی که ممکن است برای جنین بیفتد میترسند.

عکس از خانمی که به علت دندان درد دست خود را بر روی دندان خود گذاشته است.

دندانپزشکان توصیه میکنند که در سه ماهه نخست بارداری از انجام خدمات غیر ضروری دندانپزشکی اجتناب کنید .

 مادر پس از گذشت سه ماه از بارداری با دندانپزشک، ماما یا متخصص زنان و زایمان درباره روش‌ های بی ‌حسی صحبت میکند تا بی ‌حسی به ایمن‌ و بی خطر ترین روش انجام شود.

این نکات در زمان استفاده از بی حسی در دوران بارداری باید مورد توجه قرار گیرد: ( توجه کنید) 

بانوان می ‌توانند در دوران بارداری نیز برای درمان‌ های ضروری دندانپزشکی ، بدون هیچ خطری مقداری داروی بی‌حسی موضعی دریافت و استفاده کنند. 

استفاده از گاز خنده در دوران بارداری ممنوع و خطرناک است، اما برای کاهش اضطراب روش ‌های متعدد دیگری وجود دارد که از آن جمله می توان به موارد بی خطری از جمله گوش کردن به موسیقی مورد علاقه یا استفاده از طب سوزنی اشاره کرد. 

تاریخچه ایمپلنت دندانی را به نقل از دکتر اختری بخوانید:

ایمپلنتهای دندان که امروزه همه آن را میشناسیم، برای اولین بار در سال 1952 توسط جراح ارتوپد سوئدی به نام پروفسور اینگوار برنمارک (Per-Ingvar Brånemark) اختراع شد و او پدر ایمپلنتولوژی است.
در حال حاضر این روش به عنوان درمان استاندارد برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته در دندانپزشکی محسوب می‌شود. فیکسچر ایمپلنت یک پایه فلزی است که طی یک عمل جراحی در داخل استخوان فک مراجعه کننده جایگذاری می‌شود . چند ماه طول می‌کشد تا به استخوان فک جوش بخورد.

عوارض جانبی بیهوشی عمومی بر روی مادر و جنین در تمام موارد یکسان نیست و نمیتوان احتمال هم داد ولی عموماً توصیه می‌شود که بیهوشی عمومی در دوران بارداری انجام نشود، و از طریق راه های دیگر مادر باردار بی حس شود .

همیشه و در هر لحظه به خاطر داشته باشید که : 

دوران بارداری زیبا ترین و مهم‌ ترین روزهای زندگی یک خانم‌ است.

روزهایی که مادر باید فقط به سلامت خود و جنینش فکر کند. ۹ماه باید از هر درد و رنج و بیماری دور باشد تا فرزند سالمی به دنیا بیاورد.

 بیشتر خانم‌ ها در این دوران تمرکزشان روی تغذیه، پرهیز از مصرف داروهای شیمیایی و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری ها متمرکز است و کمتر کسی در دوران بارداری به فکر سلامت دندان‌ ها و تاثیر آن بر تولد فرزندی سالم است.

اما باید بدانید که سلامت دندان ‌ها و لثه برای یک خانم باردار امری مهم و ضروری است و باید یکی از بزرگ ‌ترین دغدغه ‌های او باشد.

پس باید اصول بهداشت دهان و دندان را به یاد داشته باشید و منظم رعایت کنید و با مراجعه دوره ای به دندانپزشک از سلامت دهان و دندان خود در این دوران زیبا اطمینان حاصل کنید .

انجام مراقبت های دندانپزشکی نه تنها ضرری برای جنین ندارد بلکه پیامد های مفید برای شما و کودکتان هم خواهد داشت . 

همچنین لازم است حتما بعد از به دنیا آمدن فرزند خود به بهداشت دهان و دندان های کودکتان نیز توجه داشته باشید . با رعایت این نکات شما در طول دوران بارداری و بعد از آن دچار آسیب و پوسیدگی های دندان نمی شوید. و می توانید نهایت لذت را در این دوران ببرید. شما می توانید برای مطالعه مقاله غیر فارسی و استفاده از منابع خارجی از این سایت استفاده کنید.

5 / 5
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

5 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • Sajaad 24 تیر 1403

    ژل های بی حسی در صورت بلعیده شدن نا خوداگاه به جنین منتقل نمیشه؟ می ترسم رو جنین هم اثر منفی داشته باشه اگر جایگزینی برای این ژل ها هست لطفا معرفی کنین

  • آرمین 24 تیر 1403

    تا جایی که من می دونم در زمان بارداری مصرف یه سری از داروها بخصوص مسکن ها برای برخی از خانوم ها منع میشه ولی خب هر موردی که تا الان من شنیدم قرص یا آمپول بوده در باره این ژل های بی حسی چیزی نمی دونم ولی بازم ریسکه بهتره قبل از بارداری به درست کردن دندان های مشکل دار پرداخته بشه تا در دوره بارداری درگیر این مسائل نشیم

  • خلیل کریمی 20 خرداد 1403

    وقت بخیر
    امکان استفاده از آمپول بی‌حسی در دوران بارداری وجود داره ؟

  • لیندا علوی 22 اردیبهشت 1403

    وقت بخیر
    چند روزی هست که دندان درد دارم و وقت کافی برای مراجعه به پزشک ندارم از ژل بی حسی میشه برای تسکین استفاده کنم و استفاده مکرر آن مشکلی ندارد ؟