عکس سه بعدی از دندان و تراشه های هوش مصنوعی در پس زمینه آن

هوش مصنوعی در دندانپزشکی

دندانت
25 بهمن 1401 / 7 دقیقه مطالعه

هوش مصنوعی در دندانپزشکی

سال‌ها پیش وقتی صحبت از هوش مصنوعی در پزشکی و سایر علوم می‌شد، تصاویری از فیلم‌های علمی و تخیلی در ذهن افراد نقش می‌بست. ولی مسئله مهمی که وجود دارد این است که هوش مصنوعی در حال گسترش و ارتقا بوده و به هیچ عنوان نمی‌توان منکر تأثیر هوش مصنوعی در دندانپزشکی شد. اگرچه پیشرفت آن در حال حاضر به‌صورت محدود و اندک است؛ اما در آینده نه چندان دور می‌توان گفت که هوش مصنوعی جزء ارکان اصلی  علوم محسوب می‌شود. حال اگر برای شما جذاب است که بدنید هوش مصنوعی در علم دندانپزشکی چگونه اثرگذار است چه تاثیری بر تجهیزات دندانپزشکی خواهد داشت، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با هوش مصنوعی و تأثیر آن بر دندانپزشکی

اگر بخواهیم تعریفی ساده و قابل‌درک برای هوش مصنوعی ارائه بدهیم، باید بگوییم به تمامی فعالیت‌هایی که به کمک ماشین‌ها در پیشبرد اهداف انسان‌ها انجام می‌شود، هوش مصنوعی می‌گویند. قدمت و تاریخچه این فناوری و علم به سال 1940 برمی‌گردد که از کار به روی توسعه نرون‌های عصبی آغاز شد و همچنان روند رو به رشدی دارد. شما میتوانید برای خرید تجهیزات و لوازم ایمپلنت از سایت دندانت بازدید کنید.

جالب است بدانید که هوش مصنوعی در دندانپزشکی نیز پدیده‌ای نوین و کاربردی است و به کمک نرم‌ افزار dentalXrai Pro AI اثر این علم در دندانپزشکی مورد بررسی قرار گرفته شده است. کار این نرم افزار کاربردی تجزیه و تحلیل تصاویر اشعه ایکس بوده و اطلاعات خاصی را در اختیار جراحان و دندانپزشکان قرار می‌دهد. نکته جالب‌تر این است که در اکثر مواقع تشخیص هوش مصنوعی دقیق‌تر از تشخیص تجربی پزشک است. در ادامه به بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در خدمات دندانپزشکی و ارتودنسی می‌پردازیم، همراه ما باشید.

هوش مصنوعی در ارتودنسی

به جرأت می‌توان گفت که بزرگ‌ترین دستاورد هوش مصنوعی در دندانپزشکی مربوط به ارتودنسی است. شاید با خود بگویید که دستاورد هوش مصنوعی برای ارتودنسی شامل چه اقداماتی در این راستا می‌شود؟ در پاسخ این پرسش باید بگوییم که کلیۀ مراحل ارتودنسی دندان اعم از تشخیص بیماری‌های مربوط به دهان و دندان، برنامه‌ریزی برای روند درمان بیمار، نظارت و پیگیری بر روند درمان بیمار به واسطه هوش مصنوعی قابل اجرا است.

از طرفی تمامی اسکن‌های سه بعدی و مدل‌های مجازی تهیه شده از فضای دهان و دندان‌های بیمار به ویژه ناهنجاری‌های مربوط به جمجمه و فک شخص به کمک هوش مصنوعی قابل تشخیص هستند و دندانپزشکی که از این فناوری و تکنولوژی نوین بهره می‌گیرد به خوبی قادر به درک این مسئله است که از چه روشی استفاده کند. لازم به ذکر است وقتی برای درمان و ارتودنسی دندان از هوش مصنوعی استفاده می‌شود، درصد خطا به حداقل ممکن می‌‌رسد.

بیشتر بخوانید: شکستن فایل در دندانپزشکی

مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در دندانپزشکی

همان‌طور که اشاره کردیم با روی کار آمدن هوش مصنوعی، تحولی بنیادین در روش‌های درمانی دندانپزشکی صورت گرفته و می‌توان بدون محدودیت از کاربردهای منحصربه‌فرد این فناوری بهره‌مند شد. مواردی که در ادامه شرح می‌دهیم از جمله کاربردهای مهم هوش مصنوعی در دندانپزشکی محسوب می‌شوند:

هوش مصنوعی در رادیولوژی

به واسطه دانش هوش مصنوعی امکان ادغام کردن روش‌های تصویر برداری MRI، توموگرافی کامپیوتری یا پرتوهای مخروطی و سایر امکانات ویژه با یکدیگر وجود دارد. به‌ عنوان مثال کوچک‌ترین انحرافات جزئی در این نوع از رادیولوژی به کمک هوش مصنوعی قابل تشخیص است.

آستین یکبار مصرف الیافی 20 عددی

۳۹,۵۲۵

رول استریل 25 سانتی متری

۱,۴۳۷,۵۰۰

سطل سرسوزن 2 لیتری

۲۷,۵۰۰

هوش مصنوعی و دندانپزشکی ترمیمی

استفاده از خدمات پروتزهای دندانی در علم دندانپزشکی بسیار شایع و متداول است. جالب است بدانید که هوش مصنوعی موجب رونق و تحول در درمان‌های ترمیمی به واسطه پروتز نیز می‌شود. به کمک این روند می‌توان برای ترمیم اینله‌ها، رویه‌ها، تاج‌ها و پل‌ها استفاده کرد. حتماً گاهی با خطاهای جزئی در ترمیم‌های دندانی و نامتقارن بودن پروتزهای دندانی مواجه شده‌اید. با رونق گرفتن هوش مصنوعی این درصدهای خطا به کمترین میزان ممکن نزول می‌کنند.

بیشتر بخوانید: الواتور پریوست چیست؟

هوش مصنوعی در مدیریت مراجعه‌کنندگان دندانپزشکی

از هوش مصنوعی می‌توان به عنوان دستیار دندانپزشک فعال نام برد. هوش مصنوعی قادر به رزرو وقت بیماران برای مراجعه به کلینیک‌های درمانی، بررسی سوابق پزشکی و درمانی بیمار، مدیریت بیمه بیمار و سایر موارد جزئی است. از دیگر کاربردهای آن می‌توان به دستیار جراح بودن اشاره کرد. به عنوان مثال هوش مصنوعی با ریزبینی و نکته سنجی دقیق شیوه‌های درمانی در دندانپزشکی را بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: روز جهانی غذا

بررسی مزایای هوش مصنوعی در دندانپزشکی

حال که با بخشی از کاربردهای هوش مصنوعی در دندانپزشکی آشنا شده‌اید، لازم می‌دانیم که به بررسی مزایای این دانش و فناوری در علم دندانپزشکی بپردازیم. موارد زیر از جمله شایع‌ترین مزیت‌های هوش مصنوعی در دندانپزشکی محسوب می‌شوند:

  • فرایندهای تشخیص بیماری‌های دهان و دندان سرعت گرفته و با دقتی بالا انجام می‌شود؛
  • هوش مصنوعی به بیماران کمک می‌کند قبل از اینکه دیر بشود برای ترمیم و درمان دندان‌های فرسوده و پوسیده خود اقدام کنند و اجازه به رشد بیماری و پوسیدگی ندهند؛
  • امکان بهره‌مندی از سی تی اسکن‌های چند بعدی به کمک اشعه ایکس را توسعه بخشیده و این مسئله رابطه مستقیمی بر نحوۀ تشخیص بیماری‌های دندانی و درمان آنها دارد؛
  • گزارشی دقیق و معقولانه می‌توان به کمک ابزارهایی که هوش مصنوعی در اختیار دندانپزشکان قرار می‌دهد، تهیه کرد و بیماران با آگاهی کامل به روند درمان اقدام می‌کنند؛
  • هوش مصنوعی هر روز در حال توسعه و پیشرفت بوده و این مسئله منجر به کشف راهکارهایی برای خدمات زیبایی دهان و دندان‌ها می‌شود.

تلفیق هوش مصنوعی و پزشکی را به نقل از مکتب خونه بخوانید:

کاربر هوش مصنوعی در پزشکی دامنه‌های زیادی را در برمی‌گیرد و این سفر تازه آغازشده است. همان‌طور که ما به دیجیتالی کردن داده‌های پزشکی می‌پردازیم، پتانسیل هوش مصنوعی بیشتر شکوفا می‌شود. این تکامل پزشکان را برای تصمیم‌گیری دقیق و مقرون‌به‌صرفه در فرآیندهای تحلیلی پیچیده مجهز می‌کند و روند تشخیص و درمان بسیار سریع و مقرون‌به‌صرفه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: زینک اکساید اوژنول چیست؟

"نقش و تاثیر هوش مصنوعی در دندانپزشکی" به نقل از وب سایت researchgate

در دندانپزشکی، هوش مصنوعی (AI) پتانسیل زیادی در بهبود تشخیص، برنامه ریزی درمان و مراقبت از بیمار نشان داده است. الگوریتم های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر دندان مانند رادیوگرافی و اسکن داخل دهانی توسعه یافته اند که به تشخیص پوسیدگی دندان، بیماری های پریودنتال و ضایعات دهان کمک می کند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان به آینده‌ای که به واسطه تکنولوژی هوش مصنوعی در دندانپزشکی رخ می‌دهد امید داشت. لازم به ذکر است که با توجه به دستاوردهای خاصی که در هوش مصنوعی داشته‌ایم، امروزه نیز این فناوری تأثیری مثبت بر دندانپزشکی، ارتودنسی و سایر عملکردهای درمانی داشته است. برایمان بنویسید که نظر شما دربارۀ هوش مصنوعی و بهره‌مندی از آن در علوم درمانی و دندانپزشکی چیست؟

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • نیلوفر یگانه 11 شهریور 1403

    من دارم درباره استفاده از هوش مصنوعی در دندانپزشکی تحقیق می‌کنم و می‌خوام بدونم که این تکنولوژی چطور می‌تونه روی روند درمان تأثیر بذاره. مثلاً آیا هوش مصنوعی می‌تونه در تشخیص بیماری‌های دندانی یا حتی طراحی لبخند کمک کنه؟ از طرفی، نگرانی‌هایی هم دارم که آیا استفاده از این تکنولوژی می‌تونه باعث کاهش نیاز به تجربه و مهارت دندونپزشک بشه یا اینکه فقط یه ابزار کمکیه؟ اگر کسی توی کلینیکش از هوش مصنوعی استفاده کرده یا اطلاعات بیشتری داره، لطفاً تجربه‌ها و نظراتتون رو به اشتراک بذارید. خیلی برام مهمه بدونم آیا ارزش داره که توی این تکنولوژی سرمایه‌گذاری کنم یا نه.

  • پیام رضایی 11 شهریور 1403

    سلام دوستان، من شنیدم که هوش مصنوعی توی دندانپزشکی خیلی داره پیشرفت می‌کنه و می‌تونه به دندونپزشکا کمک کنه تا تشخیص‌های دقیق‌تری داشته باشن. راستش کنجکاو شدم بدونم که هوش مصنوعی چطور می‌تونه توی کار دندونپزشکی به ما کمک کنه؟ مثلاً آیا واقعاً می‌تونه توی تشخیص پوسیدگی یا برنامه‌ریزی درمان‌های پیچیده بهتر عمل کنه؟ همچنین اگه کسی تجربه استفاده از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در دندانپزشکی داره، لطفاً بگه که این تکنولوژی چقدر می‌تونه توی بهبود کیفیت کار و صرفه‌جویی در زمان مفید باشه. ممنون می‌شم اگه اطلاعات بیشتری در این زمینه به اشتراک بذارید.

  • سجاد صفری 31 خرداد 1403

    هوش مصنوعی چگونه رشته دندانپزشکی را متحول می کند و چه مزایا و چالش های بالقوه ای در ارتباط با اجرای آن در تشخیص و برنامه ریزی درمانی دندان وجود دارد؟

  • حامد کرزی 1 خرداد 1403

    هوش مصنوعی تقریبا اصل مشکل دندان هارا به نمایش در میآورد !