عکس رادیو گرافی دندان در کنار دندان

تشخیص پوسیدگی دندان با پردازش تصویر

دندانت
25 بهمن 1401 / 8 دقیقه مطالعه

تشخیص پوسیدگی دندان با پردازش تصویر

اگر جزء آن دسته از افرادی باشید که به سلامت دهان و دندان‌های خود ارزش زیادی قائل هستند، همچنان ممکن است در مواقع نادر متوجه پوشیدگی دندان‌های خود نشوید. تنها دندان‌های کاملاً پوسیده که در صد پوسیدگی آنها بیشتر از 40 درصد است با چشم مسلح قابل رویت است. امروزه اکثر دندانپزشکان برای بررسی و تشخیص پوسیدگی دندان با پردازش تصویر رادیولوژی و بروز ترین تجهیزات دندانپزشکی اقدام می‌کنند. حتماً برای شما نیز این اتفاق رخ داده که به کلینکی دندانپزشکی مراجعه کنید و از شما درخواست شود که برای گرفتن تصویر رادیولوژی یا عکس OPG از دندان‌های خود اقدام کنید.

چطور با پردازش نصویر پوسیدگی دندان  را تشخیص دهیم؟

ما در این مطلب برای شما خواهیم گفت که نحوۀ تشخیص پوسیدگی دندان با پردازش تصویر به چه صورت است و چرا دندانپزشکان شما را به ثبت عکس رادیو گرافی از دندان ارجاع می‌دهند. اگر قصد مراجعه به دندانپزشکی را دارید یا احساس می‌کنید دندان‌های شما درگیر پوسدگی‌های جزئی هستند، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: چرا دندان سیاه می شود؟

تشخیص عفونت دندان در عکس رادیولوژی

جالب است بدانید که تشخیص عفونت دندان در عکس رادیولوژی به طریق و روش‌های متعددی انجام می‌شود که چهار مدل از شایع‌ترین روش‌های گرفتن عکس رادیولوژی از دندان و تشخیص عفونت و پوسیدگی‌های دندانی به شرح زیر است.

تشخیص عفونت دندان در عکس رادیولوژی

رادیولوژی با اشعه ایکس بایت وینگ

در این روش برای تشخیص عفونت دندان‌ها و سایر مشکلات اعم از پوسیدگی خفیف و جزئی، تصویری از دندان‌های عقب فک بالا و پایین در یک نما گرفته می‌شود. در این روش معمولاً پوسیدگی و عفونت‌های بین دندانی قابل تشخیص است. ممکن است دندان شما به تازگی شروع به پوسیدگی کرده باشد یا حتی دچار عفونت دندانی، تحلیل لثه و مشکلات مشابهی باشید، دندانپزشک متخصص با بررسی رادیوگرافی قابل تشخیص است. شما میتوانید برای خرید ابزار و تجهیزات جراحی و پریو به سایت دندانت مراجعه کنید.

رادیولوژی با اشعه ایکس اکلوزال

از این نوع رادیولوژی و عکس رادیوگرافی برای بررسی سقف و فضای کف دهان استفاده می‌شود. در اکثر مواقع تشخیص دندان‌های اضافی که از فضای لثه بیرون نیامده‌اند به این طریق مشخص می‌شوند. در برخی مواقع نادر، دندان نهفته و پنهان در فضای درونی لثه دچار عفونت شده و حتی ممکن است آبسه نیز کرده باشد. اگر احساس هر گونه دردی در ناحیه لثه و دندان‌‌های خود دارید، بهتر است این هشدار را جدی گرفته و با مراجعه به دندانپزشک و بررسی عکس رادیولوژی قدمی مؤثر در راستای تشخیص مشکل و رفع آن بردارید.

رادیولوژی با اشعه ایکس پری آپیکال

یکی از روش‌های کامل و بهینه برای عکس برداری  از کل ساختار دندان‌ها به این روش صورت می‌پذیرد و کلیۀ نواحی دندان‌ها از جایی که با چشم قابل رویت است گرفته تا انتهای ریشه و حتی استخوان‌های دندان را ثبت می‌کند. از رادیولوژی با اشعه ایکس پری آپیکال برای بررسی تومورهای فضای دهان و دندان، آبسه دندان، کیست لثه و دهان، بررسی دندان‌های نهفته و سایر موارد دیگر استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اوژنول چیست؟

رادیولوژی با اشعه ایکس پانورامیک

به این روش از عکس برداری از دهان و دندان او پی جی نیز گفته می‌شود و از سایر روش‌ها کامل‌تر است. در این روش عکسبرداری نمای کلی فک، بینی، گیجگاه و سایر قسمت‌ها مشخص می‌شود. اگر دندانپزشک برای شما عکس OPG تجویز کرده مطالعه ادامه مطلب اطلاعات مفیدی برای شما دارد.

ژل محافظ لثه تک عددی

۱,۰۰۰,۰۰۰

آمالکپ 1 واحدی

۱,۹۹۸,۱۵۰

سایلن

۹۹۰,۰۰۰

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس OPG

عکس OPG به عکس‌برداری از فضای دهان و دندان‌ها به کمک اشعه ایکس گفته می‌شود که نام علمی آن orthopantomogram (ارتوپانتوموگرام) است. تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس OPG به دلیل وارد شدن اشعه ایکس از قسمت‌های تحتانی صورت به فضای دهان، فک، دندان و استخوان‌ها است و به وضوح بالا مشکلات پوسیدگی دندان و درصد آن را نشان می‌دهد.

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس OPG

جالب است بدانید علاوه بر تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس او پی جی برای تشخیص سایر موارد نیز از این تصویر استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای عکس OPG به شرح زیر است:

  • برای بررسی دندان‌ها قبل از کاشت ایمپلنت؛
  • بررسی تومور و کیست‌ها؛
  • تشخیص عفونت؛
  • بررسی وضعیت سینوس‌ها؛
  • بررسی وضعیت استخوان فک؛
  • قابل استفاده و کاربردی برای جراحی چانه و فک؛
  • بررسی نهفتگی دندان‌های عقل و سایر دندانها؛
  • بررسی ترک‌خوردگی و شکستن دندان‌ها؛
  • برای ارتودنسی و سایر موارد.

مراحل مسواک زدن ارتودنسی دندان را به نقل از دکتر قاسمی بخوانید:

ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. سپس مسواک خود را با آب مرطوب کنید و مقداری خمیر دندان فلوراید روی آن بزنید. دندان‌های خود را به چهار قسمت بالا سمت راست، بالا سمت چپ، پایین سمت راست و پایین سمت چپ تقسیم کنید. هر قسمت را به طور جداگانه به مدت ۳۰ ثانیه مسواک بزنید. از حرکات دایره‌ای کوچک برای تمیز کردن تمام سطوح دندان‌ها، از جمله جلو، عقب و بالا استفاده کنید. به طور خاص به تمیز کردن اطراف براکت‌ها و زیر سیم‌ها توجه کنید. از مسواک بین دندانی برای تمیز کردن بین دندان‌ها و زیر سیم‌ها استفاده کنید. یادتان نرود زبان خود را مسواک بزنید تا باکتری‌ها را از بین ببرید. با دهانشویه (اختیاری) دهان خود را به مدت ۳۰ ثانیه بشویید. و در آخر مسواک خود را با آب تمیز بشویید و در جای خشک قرار دهید.

تفسیر گزارش رادیو گرافی دندان

عکس رادیو گرافی و او پی جی دندان شباهت بسیار زیادی به تصاویر پانورا داشته و به صورت سه بعدی است. تفسیر این تفسیر باتوجه به برگه‌ای که درون جواب آزمایش ذکر می‌شود، قابل حدس است. البته باید بگوییم که تنها دندانپزشک متخصص با توجه به مهارت و تخصصی که دارد، قادر به تفسیر گزارش رادیولوژی و رادیوگرافی دندان‌های شما است. در نتیجه حتماً برای درمان به شیوۀ صحیح از ثبت تصویر رادیوگرافی اجتناب نکنید. در گزارش رادیوگرافی جزئیات و میزان پوسیدگی‌های جزئی نیز ذکر می‌شود.

آشکارساز پوسیدگی دندان

۲۶۰,۰۰۰

آشکارساز پوسیدگی دندان 3 میل

۲۷۵,۰۰۰

نشانگر پوسیدگی تک عددی

۵۲۵,۰۰۰

تفسیر گزارش رادیو گرافی دندان به نقل از وب سایت xrayinterpreter بایستی به این شکل باشد:

درک اصول اولیه آنالیز اشعه ایکس دندان یک مهارت اساسی در دندانپزشکی و ارتودنسی است. این بینش های ضروری را برای تشخیص دقیق، برنامه ریزی موثر درمان و مراقبت جامع از بیمار فراهم می کند. این راهنما برای آشنایی پزشکان و دانشجویان با اصول تفسیر رادیوگرافی دندان طراحی شده است. با تمرکز به ویژه بر روی اشعه ایکس داخل دهانی و خارج دهانی، ما به جزئیات تفسیر رادیوگرافی دندان می پردازیم. چه یک حرفه ای با تجربه باشید یا یک تازه وارد در این زمینه، رویکرد گام به گام ما مفاهیم پیچیده را ساده می کند و درک کامل این ابزار تشخیصی حیاتی را تضمین می کند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مطلب برای افرادی که با مشکلات دهان و دندان سروکار دارند، دربارۀ  تشخیص پوسیدگی دندان به کمک پردازش تصویر رادیوگرافی گفتیم. اگر پزشک برای تشخیص بیماری دهان و دندان شما ثبت عکس OPG تجویز کرده است بهتر است با کنار گذاشتن ترس و اضطراب برای گرفتن عکس او پی جی اقدام کنید. روند و نحوه گرفتن این عکس بسیار آسان بوده و هیچ‌گونه دشواری خاصی ندارد.

5 / 1
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

1 / 5. 1

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • آیدا 23 مرداد 1403

    سلام
    یه سوال؟ این تکنولوژی چقدر در تشخیص اشتباهات انسانی موثره؟ یعنی اگر دندانپزشک نتونه پوسیدگی رو به درستی تشخیص بده، آیا پردازش تصویر می‌تونه کمک کنه تا دقت تشخیص بالاتر بره؟

  • ادلیا 23 مرداد 1403

    من شنیدم که استفاده از پردازش تصویر در تشخیص پوسیدگی دندان می‌تونه کمک کنه تا دندانپزشک‌ها زودتر متوجه مشکل بشن. آیا این روش می‌تونه در کاهش هزینه‌های درمانی هم موثر باشه؟ اگر کسی اطلاعات بیشتری داره خوشحال میشم بشنوم.

  • ارمغان 23 مرداد 1403

    با سلام
    آیا پردازش تصویر می‌تونه پوسیدگی‌های خیلی ریز رو هم تشخیص بده یا بیشتر برای پوسیدگی‌های بزرگتر کاربرد داره؟ و آیا این تکنولوژی در همه کلینیک‌های دندانپزشکی در دسترس هست یا فقط در مراکز پیشرفته‌تر استفاده میشه؟

  • اهورا 23 مرداد 1403

    سلام
    چطور میشه با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مثل پردازش تصویر، پوسیدگی دندان رو تشخیص داد. این روش چقدر دقت داره و آیا می‌تونه جایگزین روش‌های سنتی مثل رادیوگرافی بشه؟

  • علی احمدی 22 خرداد 1403

    فناوری پردازش تصویر چقدر در تشخیص پوسیدگی دندان موثر است و چه پیشرفت هایی در این زمینه برای بهبود دقت و کارایی در تشخیص دندان انجام شده است؟

  • فریده کریمی 26 اردیبهشت 1403

    سلام وقت بخیر
    عکس برداری از دندان ها در دوران بارداری ضرری ندارند ؟