عکس نزدیک از اکسکویتور دندانپزشکی

اکسکویتور دندانپزشکی چیست؟

دندانت
25 اسفند 1401 / 5 دقیقه مطالعه

اکسکویتور دندانپزشکی چیست؟

داشتن اطلاعات درباره تجهیزات دندانپزشکی تنها برای دانشجویان رشته دندانپزشکی ضروری نیست. اگر شما به عنوان یک فرد عادی این ابزارها را بشناسید، ترس و اضطرابی که نسبت به عملیات و روش‌های درمانی دندانپزشکان دارد، کم‌تر می‌شود. یکی از ابزارهای پرکاربرد در این زمینه اکسکویتور  است‌. اگر این خصوص اطلاعاتی ندارید، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

معرفی اکسکویتور دندانپزشکی

اکسکویتور یکی از تجهیزات مهم و کاربردی در دندانپزشکی است که به منظور برداشتن پوسیدگی‌ها از روی عاج دندان، داخل کانال و تاج دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس اکسکویتور  از استیل ضدزنگ بوده و به صورت یکبار مصرف نیست. این ابزار قابلیت شست و شو داشته و می‌توان با ضدعفونی مجدد از آن استفاده کرد.

معرفی اکسکویتور دندانپزشکی

بررسی مشخصات و‌ ویژگی‌های اکسکویتور

اگر بخواهیم شکل ظاهری این ابزار را برایتان تشریح کنیم، باید بگوییم که شبیه به میله‌ای فلزی در سایز و اندازه مداد یا خودکار است. این میله از جنس فلز بوده و دارای نوکی از جنس تیغه تیز است. به واسطه همین تیغه تیز است که می‌توان پوسیدگی‌ها را از روی سطح عاج، مینا و‌ کانال دندان برداشت. جالب است بدانید که برخی از اکسکویتور های باکیفیت دارای 5 سال ضمانت و گارانتی مصرف هستند. این جمله گویای این مطلب است که دوام و ماندگاری این تجهیزات بسیار بالا است. البته ناگفته نماند که ضد زنگ بودن این میله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و‌ حتماً در زمان تهیه تجهیزات دندان پزشکی نباید این مورد را نادیده گرفت. شما میتوانید برای خرید ابزار و مواد پروتز از سایت دندانت بازدید کنید.

بیشتر بخوانید: تشخیص پوسیدگی دندان با پردازش تصویر

نکات مهم برای خرید اکسکویتور دندانپزشکی

موارد زیر از جمله نکات مهمی هستند که به شما کمک می‌کنند این ابزار کاربردی و مهم در دندانپزشکی را با کیفیت و‌ جنس مناسب خریداری کرده و ضامن سلامت بیماران خود باشید. این موارد مهم عبارت‌اند از:

توجه به سایز و‌‌ اندازه اکسکویتور

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، انواع اکسکویتور  از نظر سایز و اندازه متفاوت هستند‌. به عنوان مثال این ابزار ترمیمی در سایز کوچک (S)، متوسط (M)، بزرگ (L) و بسیار بزرگ (XL) موجود است. Figهای این ابزار نیز به ترتیب 1، 2، 3 و 4 است. حتماً در زمان خرید باید به این اعداد دقت داشته باشید و از تمامی سایزها اکسکویتور  سفارش بدهید.

اکسکویتور

۱۲۰,۰۰۰

اکسکویتور درشت

۱۷۵,۲۹۴

اکسکویتور سرگرد

۵۵۰,۰۰۰

کشور و برند تولید کننده اکسکویتور

این ابزار مهم و پرکاربرد در دندانپزشکی توسط کمپانی‌ و‌ برندهای متعددی تولید می‌شوند. از کمپانی‌های پاکستانی گرفته تا ایتالیایی، محصولاتی مشابه در این زمینه تولید و عرضه می‌کنند. توصیه می‌کنیم در این راستا از تجربه سایر دندانپزشکان و افراد متخصص کمک گرفته و به سراغ برندهای معروف و قابل اعتماد بروید.

بیشتر بخوانید: پانسمان حفره خشک دندان

کشور و برند تولید کننده اکسکویتور

جنس ابزار اکسکویتور

در اکثر مواقع این تجهیزات از جنس استیل هستند‌. نکته مهم و تاکیدی که وجود دارد ضد زنگ بودن این میله استیلی است. همان‌طور که می‌دانید اکسکویتور به‌ صورت یکبار مصرف نبوده و سال‌ها قابلیت استفاده دارد. چنانچه این محصول ضد زنگ نباشد موقعیت‌های زنگ زده به محل تجمع میکروب و باکتری‌ها تبدیل شده و این مسئله برای بیماران دردسرساز خواهد بود. در نتیجه توصیه می‌کنیم به جنس و متریال مورد استفاده در ساخت اکسکویتور نهایت دقت را داشته باشید.

جنس ابزار اکسکویتور

توجه به تاریخ انقضا محصول

اگرچه انواع اکسکویتو  قابلیت استفاده طولانی مدت دارند اما توجه به تاریخ انقضا این محصول و همجنین نحوۀ ضدعفونی کردن آنها نیز ضروری است.

سوند را به نقل از کلینیک زاگرس بشناسید:

سوند نیز یکی دیگر از مواد و وسایل مورد نیاز ترمیم دندان است که برای تشخیص پوسیدگی، درآوردن نخ زیر لثه، تمیز کردن اطراف دندان از ماده قالبگیری و سمان دندان‌پزشکی، بررسی عمق شیار لثه و به عنوان کارور مورد استفاده قرار‌‌ می‌‌گیرد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مطلب به ساده‌ترین شکل ممکن برای شما گفتیم که اکسکویتور دندانپزشکی چیست؟ حال به خوبی می‌دانید که از این ابزار کاربردی برای برداشتن پوسیدگی از روی مینا، عاج و کانال دندان استفاده می‌شود. با توجه به میزان پوسیدگی و موقعیت دندان از اکسکویتور با سایزهای متفاوت استفاده می‌شود. از دیگر مطالب مهمی که در این مقاله به آن پرداختیم، راهنمای خرید اکسکویتور  بود. امیدواریم با نکات عنوان شده بهترین تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز در دندانپزشکی را خریداری کنید.

5 / 0
امتیاز مقاله
امتیاز شما در رابطه با این مقاله ؟

0 / 5. 0

دیدگاه کاربران ثبت نظر جدید
  • رضایی 15 مرداد 1403

    شما تو مقاله نوشتین که این ابزار گارانتی داره اون ابزار هایی که وارد می شن هم می تونیم از نمایندگی هاشون تو ایرن گارانتی هاشون رو پیگیری کنیم یا از این گارانتی اسمیاس

  • حسین 15 مرداد 1403

    بعد از هر بار استفاده لازمه که اکسکویتور رو تمیز کنیم درسته؟ بهترین راه تمیز کردن این وسیله بعد از هر بار استفاده چیه؟ من فکر می کنم چون دوبار می خواد بره تو دهن بیمار بهتره که از مواد شستشوی شیمیایی استفاده نکنیم از طرفی هم که حرارت دادن ممکنه باعث بشه که رنگ محصول بره و سیاه بشه می خوام اگه امکان داره توضیح بدین که بهترین روش نگهداری و تمیز کردن این محصول چیه

  • سجاد صبوری 31 خرداد 1403

    ویژگی ها و مزایای استفاده از اکسکویتور دندانپزشکی چیست و چگونه دقت و نتایج رویه های دندانپزشکی را افزایش می دهد؟

  • علی خلیل 2 خرداد 1403

    سلام وقتتون بخیر اکسکویتور های فروشگاه شما ساخت چه کشوری هستند ؟

  • Estella 18 فروردین 1403

    Magnificent beat ! I would like to apprentice at the
    same time as you amend your site, how can i
    subscribe for a blog website? The account aided me a applicable deal.
    I have been tiny bit acquainted of this your broadcast
    provided brilliant clear idea

    Here is my page – vpn special code